Bukefalos 28 Ă„r!

Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Samma hÀr, det var mitt enda svenska vattenhÄl.
Nu finns "Scandikitchen" i London och jag KAN bestĂ€lla dĂ€rifrĂ„n... men priset! đŸ˜±
KnÀckebrödet gÄr ocksÄ an men de har ju bara en trÄkig variant.

En av mataffarerna i sta'n saljer Siljans runda knackebrod (och halften av affarerna harifran genom hela Portland), sa det behover jag inte IKEA for ... Tack och lov.
Vi har ocksa en Finsk/Skandinavisk butik i Astoria, nagon timma harifran vid kusten (dar kindergarten cop filmades) Ett mycket trevligt utflycktsmal som har valdigt mycket trevligt, bade godis och annat.
 
Idag ja, men vet inte nÀr man kunde börja köpa det (om vi pratar om vad man gjorde "förr" - nÀr nu det var?) SjÀlv gör jag alltid mandelmassan till semlorna sjÀlv av oskalade mandlar för mer smak.

Jag gor ocksa mandelmassan till semlor sjalv ... av oskalade mandlar. MEN det har hant att jag blandat i en del kopt mandelmassa ocksa.:sneaky:
 
Idag ja, men vet inte nÀr man kunde börja köpa det (om vi pratar om vad man gjorde "förr" - nÀr nu det var?) SjÀlv gör jag alltid mandelmassan till semlorna sjÀlv av oskalade mandlar för mer smak.

Jo, klart man kan göra allt frĂ„n grunden om man har oceaner av tid men de flesta har ju inte det idag 😁
SjĂ€lv Ă€ter jag inte semlor đŸ€ź
SĂ„ dĂ€r hjĂ€lper det inte med egen mandelmassa. Tycker inte ens om mandelmassa om det inte bryts av med nĂ„got frĂ€scht, som tex blĂ„bĂ€r 💙
 
Rabarber smulpaj blir det! Jatte bra ide, det ar inte sa vanligt har och typiskt Svenskt ... Men det maste finnas mer an kanelbullar (kanelbullar ar -sorry:o- godare har) och ackliga finska pinnar
HĂ„ller med om silviakaka och rabarberpaj.
Även Ă€ppelpaj eller blĂ„bĂ€rspaj kĂ€nns svenskt.
Chokladbollar och dammsugare kÀnns ocksÄ typiskt svenskt för mig.
Och sockerkaka, kÀrleksmums med grÀdde och jordgubbar om det ska vara extra festligt.
Muffins eller sockerkaka med Àpple och kanel.
Bondkakor, syltkakor, kolasnittar.
Kokostoppar ocksÄ kanske, fast jag tycker de Àr Àckliga..

Numera Àts det vÀldigt mycket kladdkaka i Sverige ocksÄ tycker jag.
 
Kladdkaka Àr tydligen typiskt svenskt efter de utbytesstudenter som varit hÀr. Semlor (Àven om det inte Àr sÀsong), ostkaka, rulltÄrta med sylt (rabarber och jordgubbssylt tex), sedan Àr det ju diverse smÄkakor och kardemummabullar.
RulltÄrta tÀnkte jag ocksÄ... mormor, farmor o generationer innan det har alltid haft det. Vi lyxade till dem till bakelser ibland i stÀllet för födelsedagstÄrta, med vispgrÀdde, persikohalva eller hallon/jordgubbar pÄ. SÄ kunde alla pynta sina bakelser efter eget behag. :D
 
HĂ„ller med om silviakaka och rabarberpaj.
Även Ă€ppelpaj eller blĂ„bĂ€rspaj kĂ€nns svenskt.
Chokladbollar och dammsugare kÀnns ocksÄ typiskt svenskt för mig.
Och sockerkaka, kÀrleksmums med grÀdde och jordgubbar om det ska vara extra festligt.
Muffins eller sockerkaka med Àpple och kanel.
Bondkakor, syltkakor, kolasnittar.
Kokostoppar ocksÄ kanske, fast jag tycker de Àr Àckliga..

Numera Àts det vÀldigt mycket kladdkaka i Sverige ocksÄ tycker jag.

Karleksmums vet jag inte att jag nagonsin sett ... Jag har inte bott i Sverige sedan mitten pa -80 talet och aven om jag var dar minst en gang om aret de forsta 10 aren, eller sa, sa kan jag inte paminna mig att nagonsin blivit bjuden pa det eller hort talas om det.
Jag har, sa klart, hort om "karleksmums" har pa buke, men aldrig fran nogon jag kanner IRL eller nar jag varit i Sverige.

Kladdkaka ar en annan nyhet som jag faktiskt smakat nagon av de sista gangerna jag varit i Sverige, men som alltsa inte hort talas om innan och inte kunde ha varit nagot i "var mans mun" nar jag bodde dar.
 
Karleksmums vet jag inte att jag nagonsin sett ... Jag har inte bott i Sverige sedan mitten pa -80 talet och aven om jag var dar minst en gang om aret de forsta 10 aren, eller sa, sa kan jag inte paminna mig att nagonsin blivit bjuden pa det eller hort talas om det.
Jag har, sa klart, hort om "karleksmums" har pa buke, men aldrig fran nogon jag kanner IRL eller nar jag varit i Sverige.

Kladdkaka ar en annan nyhet som jag faktiskt smakat nagon av de sista gangerna jag varit i Sverige, men som alltsa inte hort talas om innan och inte kunde ha varit nagot i "var mans mun" nar jag bodde dar.
Hos oss hette de aldrig kÀrleksmums utan moccarutor. :)
 
Karleksmums vet jag inte att jag nagonsin sett ... Jag har inte bott i Sverige sedan mitten pa -80 talet och aven om jag var dar minst en gang om aret de forsta 10 aren, eller sa, sa kan jag inte paminna mig att nagonsin blivit bjuden pa det eller hort talas om det.
Jag har, sa klart, hort om "karleksmums" har pa buke, men aldrig fran nogon jag kanner IRL eller nar jag varit i Sverige.

Kladdkaka ar en annan nyhet som jag faktiskt smakat nagon av de sista gangerna jag varit i Sverige, men som alltsa inte hort talas om innan och inte kunde ha varit nagot i "var mans mun" nar jag bodde dar.
KĂ€rlekmums Ă„t jag dĂ„ som liten pĂ„ 80-talet. Du upplevde jag det som vĂ€ldigt populĂ€rt. Även kallat mockarutor. Kanske beror pĂ„ bekantskrets.

Kladdkaka har som att vunnit popularitet senare Ă„r.
 
Senast Àndrad:
KĂ€rlekmums Ă„t jag dĂ„ som liten,pö 80-talet. Du upplevde jag det som vĂ€ldigt populĂ€rt. Även kallat mockarutor. Kanske beror pĂ„ bekantskrets.

Kladdkaka har som att vunnit popularitet senare Ă„r.

Nu har jag aldrig varit sarskilt fortjust i choklad, sa det kanske ar darfor (Ja, jag har googlat vad det ar😋) och det kan ju ha varit regionalt eller beroende pa bekantskaps krets ocksa.
 
Strassburgare Àr trots namnet svenska och helt ljuvliga. Plus prinsesstÄrta om man vill vara lite festligare. Har gjort det frÄn grunden dÀr jag skÄllade och skalade och malde mandeln för att göra marzipan.

Edit: Hallongrottor Àr ocksÄ goda och lagom festliga.

Edit : Drömmar
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Strassburgare Àr trots namnet svenska och helt ljuvliga. Plus prinsesstÄrta om man vill vara lite festligare. Har gjort det frÄn grunden dÀr jag skÄllade och skalade och malde mandeln för att göra marzipan.

Edit: Hallongrottor Àr ocksÄ goda och lagom festliga.

Edit : Drömmar
Hallongrottor kÀnns vÀldigt klassiskt och vÀldigt svenskt. :heart Med riktig sylt förstÄs!
 
Rent generellt sÄ ar jag inte sÄ svag för kakor, bullar och tÄrtor, har vuxit ifrÄn det tror jag. :laugh:
Gillar mer lÀtta bakverk som fromager av olika slag, typ moussetÄrta.
Jag Àr inte heller en kakmÀnniska generellt (absolut inte choklad), föredrar helt klart salt och syrligt - dÀrav hallongrottor liksom! IntetsÀgande botten och syrlig hallsonsylt! ^^ Men smaken Àr som bekant som baken.
 
Jag gor bara princess tarta nar nagon av familjen ber om det till sin fodelsedag. Det ar INTE latt nar man inte kan kopa marsipanen fardigkavlad!

Drommar gjorde jag nar nagon som kom hade med sig hjorthornssalt ... och blev SA besviken. De var inte alls sa goda som jag mindes.
Mormor gjorde hallongrottor minns jag och de var goda ... men jag ar inte sa fortjust i kakor ... det ska vara som med hallonflarn, knackigt och gott och inte sa mycket deg. 😋

Rulltarta som @IngelaH foreslog ar ju ocksa nagon jag kanner igen och da jag gillar smorkram later det faktiskt gott aven om det ar choklad i. Med brynt smor.
Ni som ar duktiga att baka, bor man gora den dagen innan sa den far "goa till sig?"
 

Liknande trÄdar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 534
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 216
Senast: Ramona
·
Relationer Jag anvÀnder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om nÄgon som eventuellt misstÀnker vem jag Àr hÄller det för sig sjÀlv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 846
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Disen
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Valp 2023 -den andra

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp