Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Ni som brukar laga mat med citrongräs - hjälp!
Antagligen en jättedum fråga, men asså ska jag ta bort citrongräset ur grytan när maten är klar? Det känns så, eller? Eller låta den ligga kvar i gotta sig o sen peta bort den när man äter? Småbitar hoppas jag inte förstör maten? ^^

Jag hackar citrongräs och har i wook/gryta plockar inte bort, gillar smaken.
 
Åt en kall pizzabit till middag, tyckte osten smakade mer kall faktiskt :).
Ska prova ha skivad ost på vanlig smörgås också, helt såld på den är jag inte ännu.
 
Lasagne, många matlådor blir det 🙂
 

Bifogade filer

  • 0E6C1D39-5EE5-4216-9CCA-C1A34A13DC30.jpeg
    0E6C1D39-5EE5-4216-9CCA-C1A34A13DC30.jpeg
    248,9 KB · Visningar: 30
Idag blev det VegMe's grillkorv.

Enda vegetariska korv-i-bröd-korven jag vet som faktiskt är som korv. Köttätarna i min närhet som provat dessa säger att de hade inte fattat att det inte var kött om någon annan serverat dem. Gjord på soja (från eu) som de rökt.

De har också de godaste vegobullarna som går att köpa tycker jag!
 
Idag blir det sås på gammal hederlig sojafärs. Måste säga att det är skönt att det fortfarande smakar prima, även nu när vi översköljs med nya alternativ. Billigt är gott, I guess!
 
Idag blir det sås på gammal hederlig sojafärs. Måste säga att det är skönt att det fortfarande smakar prima, även nu när vi översköljs med nya alternativ. Billigt är gott, I guess!
Minns när jag slutade äta kött och det bara fanns frystorkad sojafärs, så äckligt..
 
Gjorde luncher idag. Trots att jag jobbar hemma så har jag hållit kvar rutinen att laga matlådor på söndagarna...

Först en jätteportion hackade morötter som rostade sig själva i ugnen med kryddor, olja och lite honung. Sen en gryta på zuccini och jordärtskocka som fräste ihop sig med vitlök, i med tomatpure, i med krossade tomater och en burk vita bönor som stått i skafferiet ett tag. Utspädning med vatten och den sista havremjölken, samt i med en buljongtärning. Fyllde ut med två dl bulgur för att få lite form på det hela.

Löjligt enkelt. Fem luncher smack in i sina lådor och in i frysen. De kommer kanske inte ätas på rad sådär duktigt under veckan, utan spridas ut lite mer - ändock smidigt att ha tillgängligt!

Det luktade väldigt gott, delvis för att jag inte fegade med zuccinin den här gången. Jag var nere och slängde sopor en snabbis och under tiden hann zuccinin brän...*host* få en superfin STEKYTA, vilket visade sig vara lyckat. :p
 
Har en färssås som puttrar på spisen.
Ett recept som min pappa lagade till oss som barn som heter rysk köttfärsgryta. Den har sannolikt noll och inget att göra med ryssland, men den är jäkligt god och full av umami.

Jag steker gul lök och vitlök och har i vegofärs. Sedan 1-2 purjolökar i strimlor. Det ska vara mycket purjo! Tomatpuré, dijonsenap, vanlig senap. Några deciliter valfri buljong eller fond samt jättemycket paprikapulver. En skvätt soja för sälta och en skvätt rödvinsvinäger eller rödvin för syran. Salt och svartpeppar och låter puttra så länge jag orkar.
Serverar med pasta och en stor klick gräddfil eller rysk yoghurt på toppen.
Mmmm 🤤
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 238
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 124
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 311
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp