Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Tråkmat just nu pga högt tryck, så huel hot n savoury korma löser biffen. Så skönt att ändå få i sig ett ”fullfoder” när så lite tid finnes. Grymt snabbt, gott och lite bitar samt hela russin i som ger konsistens. Visst, inte som något jag lagat men får duga just nu. Hoppas kunna få igång slow cookern senast imorgon för lite mer variation men slipper iaf dåligt samvete över att jag inte äter!
 
off topic, men var har du fått tag på skålen? Vill också ha keramikskålar med hällpip, har letat som en galning men aldrig hittat.
Spillkum heter det. 🙂
Jag har många keramiker i min närhet så fått dom. Gillar dom mycket, de är såklart vedbränna. 🙂

Men kommer jag på någon som gör små spillkum kan jag säga till.
 
Spillkum heter det. 🙂
Jag har många keramiker i min närhet så fått dom. Gillar dom mycket, de är såklart vedbränna. 🙂

Men kommer jag på någon som gör små spillkum kan jag säga till.
Åh, tack för ett bra ord att googla på och säg jättegärna till om du kommer på någon som gör sådana! Hade en när jag bodde hemma och jag vet inte var den tagit vägen nu, men minns att den var både snygg och praktiskt, oerhört mångsidig sak! :D
 
😊
 

Bifogade filer

  • 20210125_175456.jpg
    20210125_175456.jpg
    207,1 KB · Visningar: 31
Idag gjorde jag slag i saken och kokade 4 portioner teffgröt. :) Köpte teffgryn för evigheter sen och kokade typ 2 portioner och sen blev det inget mer...börjar tröttna på å ha den stående i hyllan. Men nu så :)
 

Bifogade filer

  • 20210128_111307.jpg
    20210128_111307.jpg
    172,2 KB · Visningar: 19
Jag tror jag bestämt mig för att kommande matkasse-period ska bli skafferi-rensning!

Därmed inte sagt att det ska bli tråkig mat, men jag tänkte jag skulle göra olika sorters biffar och så prova göra en veckosallad och så till det ska jag göra slut på/använda;
- bulgur
- risoni
- ströbröd och panko (panering)
- vitvinsvinäger (i salladen)

Och så fortsätta göra slut på
- teffgryn
- te (istället för att köpa nytt koffeinfritt kaffe)
- baka något av påsen med psylliumfröskal (tips?!)

Är trött på att ha grejerna stående, behöver använda upp dem!

Vad är det äldsta ni har i ert skafferi?
Här tror jag det är pankon, köpte den första gången jag skulle göra mannagrynsfisk och det gillar jag, men det går ju åt så lite varje gång.... bästföre-datum är 23/2 -18, så bör kanske smaka/lukta innan jag äter mer av det iaf... hade ni ätit? Är ju en torrvara ändå, men...

Näst efter det är det nog ströbrödet med bäst före-19 tror jag och så kryddorna kan säkert va lite gamla också vissa....

Rensning yes!
 
Jag tror jag bestämt mig för att kommande matkasse-period ska bli skafferi-rensning!

Därmed inte sagt att det ska bli tråkig mat, men jag tänkte jag skulle göra olika sorters biffar och så prova göra en veckosallad och så till det ska jag göra slut på/använda;
- bulgur
- risoni
- ströbröd och panko (panering)
- vitvinsvinäger (i salladen)

Och så fortsätta göra slut på
- teffgryn
- te (istället för att köpa nytt koffeinfritt kaffe)
- baka något av påsen med psylliumfröskal (tips?!)

Är trött på att ha grejerna stående, behöver använda upp dem!

Vad är det äldsta ni har i ert skafferi?
Här tror jag det är pankon, köpte den första gången jag skulle göra mannagrynsfisk och det gillar jag, men det går ju åt så lite varje gång.... bästföre-datum är 23/2 -18, så bör kanske smaka/lukta innan jag äter mer av det iaf... hade ni ätit? Är ju en torrvara ändå, men...

Näst efter det är det nog ströbrödet med bäst före-19 tror jag och så kryddorna kan säkert va lite gamla också vissa....

Rensning yes!

Jag har inte så mycket gammalt i skafferiet :D jag rensar ut med jämna mellanrum och ger bort eller slänger. Brukar inte köpa på mig så mycket onödigt heller :)
Men det äldsta är väl lite torrmat från vandringen i somras, den kommer användas i sommar igen 😊
 
Jag har inte så mycket gammalt i skafferiet :D jag rensar ut med jämna mellanrum och ger bort eller slänger. Brukar inte köpa på mig så mycket onödigt heller :)
Men det äldsta är väl lite torrmat från vandringen i somras, den kommer användas i sommar igen 😊

Vad skönt :)👍.

Jag har inte så mycket jag heller, hatar att kasta mat och lyckas undvika det in i det längsta.
Men vissa förpackningar är uppenbarligen för stora för mitt lilla hushåll... har gett bort en del jag också.

Tror de kan bli ännu bättre också nu iom online-handling och mer matlagning efter recept :).
 
Jag tror jag bestämt mig för att kommande matkasse-period ska bli skafferi-rensning!

Därmed inte sagt att det ska bli tråkig mat, men jag tänkte jag skulle göra olika sorters biffar och så prova göra en veckosallad och så till det ska jag göra slut på/använda;
- bulgur
- risoni
- ströbröd och panko (panering)
- vitvinsvinäger (i salladen)

Och så fortsätta göra slut på
- teffgryn
- te (istället för att köpa nytt koffeinfritt kaffe)
- baka något av påsen med psylliumfröskal (tips?!)

Är trött på att ha grejerna stående, behöver använda upp dem!

Vad är det äldsta ni har i ert skafferi?
Här tror jag det är pankon, köpte den första gången jag skulle göra mannagrynsfisk och det gillar jag, men det går ju åt så lite varje gång.... bästföre-datum är 23/2 -18, så bör kanske smaka/lukta innan jag äter mer av det iaf... hade ni ätit? Är ju en torrvara ändå, men...

Näst efter det är det nog ströbrödet med bäst före-19 tror jag och så kryddorna kan säkert va lite gamla också vissa....

Rensning yes!
Jag hittade kryddburkar från 2015 i senaste rensningen :o

Hade inte haft skrupler angående torrvaror från 2018, det är bara att äta! Panko och ströbröd passar bra att blanda i vegetariska biffar med om du lagar det.

Vitvinsvinäger kan du ha en skvätt i soppor och grytor varje gång du lagar det. Perfekt för att få upp syran en aning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 238
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 115
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp