Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Jag hittade kryddburkar från 2015 i senaste rensningen :o

Hade inte haft skrupler angående torrvaror från 2018, det är bara att äta! Panko och ströbröd passar bra att blanda i vegetariska biffar med om du lagar det.

Vitvinsvinäger kan du ha en skvätt i soppor och grytor varje gång du lagar det. Perfekt för att få upp syran en aning.

Haha, lite skönt att nån är värre än mig :p
Fast pappa är snäppet värre ändå, när jag rensade hos honom hittade jag 8 år gamla mjölpåsar och kryddor som var ännu äldre :p De fick faktiskt ryka, nån måtta får det vara. Hade han inte ätit dem vid det laget så hade han inte gjort de nu heller.

Men jodå, pankon ska jag väl kunna äta upp. Och vinägern också :) Först använde jag sån bara när jag gjorde auberginesill, men har provat att skvätta i lite i annan mat också och det händer ju bra grejer då faktiskt!
 
Haha, lite skönt att nån är värre än mig :p
Fast pappa är snäppet värre ändå, när jag rensade hos honom hittade jag 8 år gamla mjölpåsar och kryddor som var ännu äldre :p De fick faktiskt ryka, nån måtta får det vara. Hade han inte ätit dem vid det laget så hade han inte gjort de nu heller.

Men jodå, pankon ska jag väl kunna äta upp. Och vinägern också :) Först använde jag sån bara när jag gjorde auberginesill, men har provat att skvätta i lite i annan mat också och det händer ju bra grejer då faktiskt!
Mjöl hade jag iofs inte ätit (eller bakat på då) så gammalt! Det vill jag ha färskt :D
 
Åh, jag har fått nåt sug efter stroganoff senaste tiden och såg ett recept med den rökta tofun jag gillar så mycket. Så köpte hem för att göra den. Ska försöka bli bättre på att laga matlådevänlig mat.

Bästa matlådematen!
 
Lunchen idag; tofu med cashewsås, ris och ångkokta grönsaker.

IMG_20210130_122540.jpg
 
Spännande @pepp ! Blir kul o höra vad du tycker.

-------

Jag funderar på att skaffa en wokpanna... har ni sån? Nån som e bra/mindre bra?
Vill woka t ex thairätter. Känns inte som om de blir bra med andra tillagningssätt eller klarar man sig utan... Vad säger ni?
 
Spännande @pepp ! Blir kul o höra vad du tycker.

-------

Jag funderar på att skaffa en wokpanna... har ni sån? Nån som e bra/mindre bra?
Vill woka t ex thairätter. Känns inte som om de blir bra med andra tillagningssätt eller klarar man sig utan... Vad säger ni?
Jag wokar i traktörpanna, det fungerar finfint. Har du induktion eller elspis gör det inte så stor skillnad men på gas och eld kan det spela mer roll.
 
Jag wokar i traktörpanna, det fungerar finfint. Har du induktion eller elspis gör det inte så stor skillnad men på gas och eld kan det spela mer roll.

Hmm jomen en sån skulle ju också kunna funka ser det ut som... jag har ingen sån heller. Jag har en gjutjärnsstekpanna och en liten och en stor kastrull, thats it :p
 
Spännande @pepp ! Blir kul o höra vad du tycker.

-------

Jag funderar på att skaffa en wokpanna... har ni sån? Nån som e bra/mindre bra?
Vill woka t ex thairätter. Känns inte som om de blir bra med andra tillagningssätt eller klarar man sig utan... Vad säger ni?

God, men inget woooow. Hade velat ha äggulan lös också. Men den hann bli hård :D
 
Jag har äntligen gjort stroganoffen med rökt tofu. Var skeptisk till en början men när den var klar var den jättegod. Nu kommer den vara favorit i några veckor innan jag tröttnar och inte fattar hur jag kunnat tycka det var gott 😅

edit: ser ut som mitt kakel bakom spisen är sjukt smutsigt, det är det inte :confused:
 

Bifogade filer

  • DSC_2768.JPG
    DSC_2768.JPG
    150,8 KB · Visningar: 37
Hmm jomen en sån skulle ju också kunna funka ser det ut som... jag har ingen sån heller. Jag har en gjutjärnsstekpanna och en liten och en stor kastrull, thats it :p
Det går att woka i stekpanna också. Mitt tips är att använda en platta som är mindre än pannan, kör på max värme, och så fort den är varm i mitten steker du, så får du lite samma effekt med kraftig stekning i mitten samtidigt som du rör det du wokar in och ut ur värmen.
 
God, men inget woooow. Hade velat ha äggulan lös också. Men den hann bli hård :D

Okej, ja, jag är också team lös äggula!

Det går att woka i stekpanna också. Mitt tips är att använda en platta som är mindre än pannan, kör på max värme, och så fort den är varm i mitten steker du, så får du lite samma effekt med kraftig stekning i mitten samtidigt som du rör det du wokar in och ut ur värmen.

Aha, nja det vill jag nog inte. Har bränt in min stekpanna och vill inte förstöra det genom att köra på med för hög värme.
Men jag kan prova tillaga thairätter på andra sätt först och se om jag tycker jag blir nöjd, annars kan jag skaffa mig en till panna :). Jag har ju börjat tycka matlagning är riktigt kul igen efter en lång svacka, så en till panna kan ju vara kul!
 
Igår kom jag mig äntligen för att blötlägga sojabönor, så nu ska jag koka såna så jag kommer ha ett gäng portioner sen!

De ska t ex bli biffar :). Hade glömt av att jag hade dem o hade tänkt köpa sojabönor att göra biffar av XD.
 

Bifogade filer

  • 20210131_090710.jpg
    20210131_090710.jpg
    132 KB · Visningar: 21
Fast i fortsättningen blir det färdiga bönor... det här känns som resursslöseri?
Hur gör ni, kokar ni egna eller köper ni på tetra?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 855
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp