Bukefalos 28 år!

Vad föredrar du?

M

Millan_gulligast

Ett litet "vad föredrar du" om NH :).

Carrot stick elr vanligt spö?
Repgrimma elr Vanlig grimma?
Longerlina elr lång "grimskafts" lina?
träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit)
Hempfling erl Parelli?(finns självklart MÅNGA fler)
ridning med Halsring elr ingenting?
Ridning med ett grimskaft elr med två?


fyll gärna på med frågor..
 
Sv: Vad föredrar du?

Kul! :)

Carrot stick elr vanligt spö?
Repgrimma elr Vanlig grimma?
Longerlina elr lång "grimskafts" lina? (Långt rep alltså ;))
Träna helt löst elr något på hästen?
Hempfling erl Parelli?
Ridning med Halsring elr ingenting? Beror ju så mycket på.. Det är ju självklart en högre utbildningsnivå utan halsring men samtidigt är den ju ett utmärkt hjälpmedel. Det är roligare att kunna rida utan!
Ridning med ett grimskaft elr med två? Om du menar att man sätter grimskaften i grimman och lägger över halsen..
 
Sv: Vad föredrar du?

Va kul! Nu ska vi se... :D

Carrot stick elr vanligt spö? (har aldrig ens hållt i en carrot stick, men skulle nog gilla den eftersom jag gärna vill ha ett spö med lite mer tyngd i, och en stringen verkar inte så tokig heller)
Repgrimma elr vanlig grimma? (väger mindre, lättare att sätta på)
Longerlina elr lång "grimskafts" lina? (inte testat andra alternativet, men vill ha)
Träna helt löst elr något på hästen?
Hempfling erl Parelli? (gillar vissa saker från båda...)
Ridning med halsring elr ingenting? (beror på, men löst är härligast!)
Ridning med ett grimskaft elr med två?
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö? Ingetdera
Repgrimma elr Vanlig grimma? Ovesentligt. :p Inget helst.
Longerlina elr lång "grimskafts" lina?
träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit)
Hempfling erl Parelli?(finns självklart MÅNGA fler)
ridning med Halsring elr ingenting?
Ridning med ett grimskaft elr med två?
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick,repgrimma och långt grimskaft! :) Gärna lös om möjligt...
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö? Har mer tyngd i sig. har inte själv en sådan men min kompis har. :)
Repgrimma elr Vanlig grimma? (behändigare)
Longerlina elr lång "grimskafts" lina?
träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit)
Hempfling erl Parelli? Finns bra saker i båda :angel:
ridning med Halsring elr ingenting? har inte kommit längre. men min dröm är ju att kunna rida helt löst :)
Ridning med ett grimskaft elr med två?
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö? vanligt, men VITT spö, alternativt bara handen/fångrarna
Repgrimma elr Vanlig grimma? repgrimma
Longerlina elr lång "grimskafts" lina? "grimskaft" mer tyng, inte så sladdrigt
träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit) föredrar helt löst, men vill helst då vara i någon form av inhägnad :devil:
Hempfling erl Parelli?(finns självklart MÅNGA fler) migsjälv :angel: Eller Hallberg
ridning med Halsring elr ingenting? halsring, vill egenligen iaf ha en "handbroms" ifall att..
Ridning med ett grimskaft elr med två? beror på, kvittar egentligen, men ska jag träna lite böjning/samling så är dte lättare med två
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö?
Det skulle aldrig falla mig in att betala hundratals kronor för något jag kan bryta i skogen gratis. Dessutom kan jag variera längden efter behov. Naturspö alltså!
Repgrimma elr Vanlig grimma?
Beror på vilket arbete som ska utföras.
Longerlina elr lång "grimskafts" lina?
Longerlina är ofta på tok för trasslig och lätt. Jag vill ha mer tyngd i repet för att få en effektivare eftergift. Köper rep på biltema och tränsar själv.
träna helt löst elr något på hästen?
Att arbeta hästen helt lös är i många fall att föredra, men kräver vissa omständigheter i form av inhägnad med bra underlag osv. Ett långt grimskaft eller en pinne är oftast det som behövs.
Hempfling erl Parelli?
Inspiration från båda, men ser inte att någon av dem har alla svar.
ridning med Halsring elr ingenting?
Använder inte halsring. Antingen helt utan eller med grimma/bettlöst/stång.
Ridning med ett grimskaft elr med två?
Ett

/Migo
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö? Körpiska- inte så kinkigt
Repgrimma elr Vanlig grimma? Ja, beroende på tillfälle
Longerlina elr lång "grimskafts" lina? Långt rep
träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit) Något på hästen mestadels
Hempfling erl Parelli?(finns självklart MÅNGA fler)? Vem som av seriösa och kunniga instruktörer
ridning med Halsring elr ingenting? Rider inte
Ridning med ett grimskaft elr med två?

LIA
 
Sv: Vad föredrar du?

kl
Carrot stick elr vanligt spö?
Repgrimma elr Vanlig grimma?
Longerlina elr lång "grimskafts" lina?
träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit)
Hempfling erl Parelli?(finns självklart MÅNGA fler)
ridning med Halsring elr ingenting?
Ridning med ett grimskaft elr med två?
 
Sv: Vad föredrar du?

Eftersom NH för mig betyder ungefär "säker hästhantering" och jag inte knyter detta till någon slags utrustning så säger jag att det spelar ingen roll alls.

NH kan utövas utan utrustning alls likaså som det kan utövas med skarpaste bettet, alla slags sadlar, sporrar, piskor, rep och fan och hans moster ;)

NH förknippar inte jag med massa trick och lekar. Däremot kan det vara ett trevligt/roligt sätt att komma närmare sin häst på.

Finns många stigar till bergets topp, sas..
 
Sv: Vad föredrar du?

Jag håller till stor del med dig.
Däremot, om jag skall jobba med några speciella redskap föredrar jag de jag skrivit ovan.
Men självklart ska man inte behöva vara beroende av en carrot stick ex. för att kunna umågs med sin häst. För mig har den nu blivit precis som den ska vara, en förlängd arm. Jag tycker att det är ett utmärkt hjälpmedel och den kan användas till mycket. Det blir som en vana att ha den i sin hand helt enkelt och jag känner mig rätt tom utan den och det är ju såklart inte bra, men det är ju inte så att all kommunikation avbryts utan en orange pinne i handen ;)

Det är ju så att ryttare (t ex) som inte håller på med NH och ryttare som jobbar NH med sina hästar ofta har samma mål, men går inte hand i hand dit utan väljer olika vägar, precis som du skriver.
Alla sätt är bra utom dom dåliga och jag är ständigt öppen för nya metoder!
:banana:
 
Sv: Vad föredrar du?

Natural Horsemanship är ett sätt att leva med häst, en filosofi (och naturligtvis säkrare sätt), och inget jag bara utövar. Precis som inom vilket yrke eller hobby som helst, så finns verktyg och hjälpmedel som underlättar verksamheten. Dessa kan naturligtvis användas av vem som helst som begriper sig på det. :p

En repgrimma t ex gör det möjligt att kommunicera via rörelser på ett mer subtilt sätt. Så varför inte?
Ett långt, lagom styvt och tungt rep, är överlägset longerlina och kort grimskaft, så varför inte?
Därmed inte sagt att man behöver handla på sig allt som olika företrädare inom området vill sälja. :)

LIA
 
Sv: Vad föredrar du?

Jag håller till stor del med dig.
Däremot, om jag skall jobba med några speciella redskap föredrar jag de jag skrivit ovan.
Men självklart ska man inte behöva vara beroende av en carrot stick ex. för att kunna umågs med sin häst. För mig har den nu blivit precis som den ska vara, en förlängd arm. Jag tycker att det är ett utmärkt hjälpmedel och den kan användas till mycket. Det blir som en vana att ha den i sin hand helt enkelt och jag känner mig rätt tom utan den och det är ju såklart inte bra, men det är ju inte så att all kommunikation avbryts utan en orange pinne i handen ;)

Det är ju så att ryttare (t ex) som inte håller på med NH och ryttare som jobbar NH med sina hästar ofta har samma mål, men går inte hand i hand dit utan väljer olika vägar, precis som du skriver.
Alla sätt är bra utom dom dåliga och jag är ständigt öppen för nya metoder!
:banana:

säger samma!!!syftet med tråden var att OM ni använder/föredrar ngt, lixom så fyll i :)
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö?
kvist

Repgrimma elr Vanlig grimma?
repgrimma

Longerlina elr lång "grimskafts" lina?
den som är längst

träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit)
löst

Hempfling erl Parelli?(finns självklart MÅNGA fler)
meh...

ridning med Halsring elr ingenting?
halsring

Ridning med ett grimskaft elr med två?
två. Jag är så dålig på att kasta över utan att slå hest i huvudet (nu rider jag iof inte längre)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad föredrar du?

Håller med dig.

Men visst kan det vara kul att unna sig nått fint nån gång, och inte bara använda det som finns närmast till hands. Ska man tex träna lite från marken blir allt mycket roligare om man har ett spö som ligger bra i handen och har rätt tyngd, likaväl som en dressyrryttare vill ha ett par bekväma tyglar. Det funkar ju alltid med balsnören, men hur kul är det egentligen? :p

*brukar dock själv ofta använda avbrutna kvistar eller gamla avdankade spön, men man kan ju drömma...*
 
Sv: Vad föredrar du?

jag vill inte ha sönder tråden så det här blir mitt sista inlägg bara för att säga hur jag ser på "NH"...

Exempel 1:

Du ska gå förbi en häst i en trång stallgång. Du håller i en stor sadel eller ett täcke eller nåt som gör att du kan inte göra dig smal och gå förbi hästen hursomhelst.

Du smackar lite på hästen, ev petar på den på rumpan. Hästen tar ett kliv åt sidan och du kan gå förbi hästen utan problem.

Att genom så enkelt språk som möjligt får du hästen att förstå vad du vill och göra det.


Exempel 2:

Du ska kratsa hovarna på hästen och hästen lyfter lätt sitt ben och låter dig göra det. Detta är väldigt dominant. Benen är hästens enda försvar

Exempel 3:

Du tar ut hästen ur hagen. Håller grimskaftet i ena handen och staketet i andra. Hästen rundar dig och står still och väntar på dig utanför hagen medan du stänger grinden. Den försöker inte gå över dig eller från dig..



Detta är 3 väldigt basic saker som många människor tar för givet. Men någon har faktiskt lagt ner jobb för att lära hästen detta och hästen vet att flyttar den inte på sig i stallgång, lyfter den inte benet eller springer över dig vid ledning, så kommer det bli värre för hästen.


Hästar gör enbart saker som blir bäst för den själv, den gör aldrig något för människan på eget bevåg.


Det är min syn på NH, och i och med att man lär hästen dessa små saker som förenklar vardagen så gör man även vardagen säkrare för en själv och sin häst.
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö? jag skulle gärna vilja ha en carrot stick, men eftersom jag har vanligt spö nu så tog jag det.
Repgrimma elr Vanlig grimma? har dock ingen egen repgrimma, men vill ha.
Longerlina elr lång "grimskafts" lina? fast använder för tillfället longerlina, hittar inte var man kan beställa de andra.
träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit) eftersom att jag inte tränat NH så länge, känns de säkrare att ha en halsring på och longerlina fastknäppt i den, eftersom Maijsan e lite busig o vill ha kul, så hon kan gärna springa iväg (det har hänt ;) )
Hempfling erl Parelli?(finns självklart MÅNGA fler) läser just nu hans andra bok, har inte läst så mkt om Parelli men det e också bra.
ridning med Halsring elr ingenting? känns säkrare ännu, sedan kan jag rida utan.
Ridning med ett grimskaft elr med två?
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö?
dressyrspö eller körspö (beroende på vad jag gör)
Repgrimma elr Vanlig grimma?
repgrimma
Longerlina elr lång "grimskafts" lina?
4m vanligt grimmskaft
träna helt löst elr något på hästen?(självklart beror de på hur långt man kommit)
ibland löst ibland i lina/grimmskaft
Hempfling erl Parelli?(finns självklart MÅNGA fler)
kollar efter saker som passar mig mellan många olika
ridning med Halsring elr ingenting?
rider inte(2åring)
Ridning med ett grimskaft elr med två?
samma som ovan


fyll gärna på med frågor..

jag "tränar" hästen i allt jag gör, även om jag leder i vanlig grimma till och från hagen så ska det inte spela någon roll jag gör på samma sätt alltid. det beror inte så mycket på utrustningen utan gäller att vara konsekvent.

jag ser mycket på samma sätt som seabaz beskrivit
 
Sv: Vad föredrar du?

Carrot stick elr vanligt spö?
Har aldrig rört en carrot stick, dock så finns det på min önskelista :D

Repgrimma elr Vanlig grimma?
Till och från hagen blir det vanlig, vet inte varför, men det blir nästan alltid så, annars mycket bekvämare med repgrimman.

Longerlina elr lång "grimskafts" lina?
Longerlina, eftersom att jag inte har ett långt rep:angel:

träna helt löst elr något på hästen?
Helst, i alla fall med mina, är det någon häst jag inte känner, så kanske jag inte släpper den bara så där ;)

Hempfling elr Parelli?(finns självklart MÅNGA fler)
Jag tkr att båda har bra saker, dock kanske inte allt är jättebra, men jag plockar ut det som jag tkr passar mig coh min häst :)

ridning med Halsring elr ingenting?
Ja, jag har ju börjat för en månad sen ungefär, så jag har en hemmagjord Halsring än så länge, men mamma säger att man aldrig vet vad som ligger i paketen på julafton :rofl: Men självklart är mitt mål att rida utan ngnting, jag har faktiskt ridit helt löst i hagen flera gånger, men vågar inte ute än, mest på min dåliga balans.. :angel:

Ridning med ett grimskaft elr med två?
Har aldrig testat ett, men det kan jag väl göra ngn dag :idea:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 288
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 305
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: palle
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 743
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp