Vad gjorde vi för fel?

hier

Trådstartare
Var ute på promenad med hästen idag. På hemvägen mötte vi ett transportekipage. Det var en ganska smal grusväg med djupa diken på båda sidor. Jag trycker upp mig och fröken häst på höger sida så nära dikeskanten det bara går, och låter ekipaget passera.

När hon körde förbi oss gestikulerade hon argt med händerna och skakade på huvudet.

Jag undrar ju då nu - vad skulle vi ha gjort annorlunda?:confused::confused::mad: Det fanns ingenstans att ta vägen, vi hade ju inte lika gärna kunnat klättra ner i diket.

Jag blev osäker på om högerregeln gäller även när man leder hästen, så jag har kollat på Transportstyrelsens hemsida, och jo då, man ska även leda häst på höger sida.

Varför blev bilisten arg? Jag fattar verkligen inte! Kan någon hjälpa mig att nysta i det här?
 
Visst är det bra att ha varselväst även på dagen men det är absolut ingen anledning att vara arg på dig för att du inte har det.

Jag hade nog bara sorterat händelsen under "Mindre intelligent beteende av bilförare".

Jag sorterar henne nog mest som "putt surkärring":D:D, men blev ju lite nyfiken på om jag hade gjort något trafikfel eller så. Det är inte så jätteofta jag är ute och bara promenerar med häst och fick hjärnsläpp om högerregeln.
 
Jag sorterar henne nog mest som "putt surkärring":D:D, men blev ju lite nyfiken på om jag hade gjort något trafikfel eller så. Det är inte så jätteofta jag är ute och bara promenerar med häst och fick hjärnsläpp om högerregeln.
Egentligen spelar det ju mindre roll vilken sida du står på så länge du inte är en trafikfara och efter din beskrivning av händelsen tycker jag inte du var det.
 
Visst är det bra med reflexväst. Men det är inget måste och ingen anledning att bli arg över.

Ska varje människa som går med hund också ha det då? Eller är det bara en ''regel'' till häst.

Jag har varit ute och gått mycket med min lady visst kan folk bli arga om man är på ''deras''(bilisternas) väg, men det är ju våran lika mycket som bilarnas.
Har fått mycket fina leenden av barn som tittat ut från bilfönstret så det väger liksom upp de dåliga.
 
@hier kanske ngn människa som var osäker på att köra transport/oroade sig över det allmänt/ hade en häst som fått panik över ett liknande möte på smal väg ? Osv.

Oavsett så säger jag som övriga : jag kan inte se att det var du som gjorde något galet .
 
Varför blev bilisten arg? Jag fattar verkligen inte! Kan någon hjälpa mig att nysta i det här?
Troligen av den anledningen som alla bilister blir arga, "jag ska fram först, jag ska hävda mina rättigheter" även om man bara har skyldigheter i trafiken.
Kan även vara så att hon hade en dålig dag och lät det gå ut över dig (även om det inte är rätt).
I fallet du råkade ut för, så skulle båda parter visat hänsyn, vilket om det varit jag i bilen, hade jag stannat helt troligen och låtit dig passera och sedan fortsatt färden i lugn och ro, speciellt med tanke på att du har en häst i handen.

Jag säger som jag brukar, orka hänga upp sig på vad alla trafikanter gör, bara släpp det och gå vidare. Jag bryr mig inte längre när/om folk pekar finger mot mig i trafiken eller liknande. Varför ska jag bry mig när jag inte gör något fel enligt konstens alla regler och lagar, men gör fel enligt dom. Nä, palla. Säger mer om dom än vad det säger om mig. :)
 
Senast ändrad:
@hier kanske ngn människa som var osäker på att köra transport/oroade sig över det allmänt/ hade en häst som fått panik över ett liknande möte på smal väg ? Osv.

Oavsett så säger jag som övriga : jag kan inte se att det var du som gjorde något galet .

Jag hörde på ganska långt avstånd att hästen i transporten sparkade och stökade, så jag har förståelse för att kvinnan bakom ratten var tämligen stressad.
Men det blir ju svårt för mig att signalera "jag ser/förstår att du är stressad, men du kan passera lugnt, jag har koll på min häst" via teckenspråk, så att säga.
 
Jag hörde på ganska långt avstånd att hästen i transporten sparkade och stökade, så jag har förståelse för att kvinnan bakom ratten var tämligen stressad.
Men det blir ju svårt för mig att signalera "jag ser/förstår att du är stressad, men du kan passera lugnt, jag har koll på min häst" via teckenspråk, så att säga.
Oavsett om hon var stressad eller ej, skulle hon inte låtit det gå ut över dig. Du gjorde va du kunde, så skit i henne, troligen ser du inte henne nått mer heller. :up:
 
@hier ja som sagt - jag ser nog inget du gjort fel eller borde gjort annorlunda .
Jag hade släppt det och utifrån det du skrev fanns det säkert ngn bakomliggande orsak som inte hade med dig att göra .

Det är fö - som lite balans till några andra kommentarer, rätt sällan tycker jag, som folk bara rakt av är rena idioter . Även om de rent tekniskt agerat idiotiskt rent på papper . Det är stor skillnad tycker jag, mellan att agera "idiotiskt" i mina/dina/någons ögon och att de facto vara en "Idiot " ;)
 
Visst är det bra med reflexväst. Men det är inget måste och ingen anledning att bli arg över.

Ska varje människa som går med hund också ha det då? Eller är det bara en ''regel'' till häst.

Jag har varit ute och gått mycket med min lady visst kan folk bli arga om man är på ''deras''(bilisternas) väg, men det är ju våran lika mycket som bilarnas.
Har fått mycket fina leenden av barn som tittat ut från bilfönstret så det väger liksom upp de dåliga.

Ju oftare jag kör bil, desto mer inser jag hur effektiva kamouflage-färger de flesta av oss har på kläderna.
Mörka kläder mot mörk skog, syns dåligt även i dagsljus.
En granne har en vit jacka. Jättesnyggt. Men oj, så svårt att uppfatta när det är snö och is på vägen.

Själv har jag numera en knallrosa varseljacka på mig (har en vanlig gul att byta med). Då syns jag dagtid pga att färgen är så "knallig" att den bryter av kraftigt mot omgivningen när det är ljust, och reflexer när det är mörkt.
Grannar har kommenterat synligheten i positiva termer när jag pratat med dem.

I den av TS beskrivna situationen kan jag inte se att något fel gjorts.
 
Var ute på promenad med hästen idag. På hemvägen mötte vi ett transportekipage. Det var en ganska smal grusväg med djupa diken på båda sidor. Jag trycker upp mig och fröken häst på höger sida så nära dikeskanten det bara går, och låter ekipaget passera.

När hon körde förbi oss gestikulerade hon argt med händerna och skakade på huvudet.

Jag undrar ju då nu - vad skulle vi ha gjort annorlunda?:confused::confused::mad: Det fanns ingenstans att ta vägen, vi hade ju inte lika gärna kunnat klättra ner i diket.

Jag blev osäker på om högerregeln gäller även när man leder hästen, så jag har kollat på Transportstyrelsens hemsida, och jo då, man ska även leda häst på höger sida.

Varför blev bilisten arg? Jag fattar verkligen inte! Kan någon hjälpa mig att nysta i det här?

Var vägen du red på olämplig att rida på på något sätt?
 
Kanske trodde personen att du skulle ha befunnit dig på andra sidan vägen eftersom du gick med häst, vilket är felaktigt men tyvärr tror många att det är så.
 
Ju oftare jag kör bil, desto mer inser jag hur effektiva kamouflage-färger de flesta av oss har på kläderna.
Mörka kläder mot mörk skog, syns dåligt även i dagsljus.
En granne har en vit jacka. Jättesnyggt. Men oj, så svårt att uppfatta när det är snö och is på vägen.

Själv har jag numera en knallrosa varseljacka på mig (har en vanlig gul att byta med). Då syns jag dagtid pga att färgen är så "knallig" att den bryter av kraftigt mot omgivningen när det är ljust, och reflexer när det är mörkt.
Grannar har kommenterat synligheten i positiva termer när jag pratat med dem.

I den av TS beskrivna situationen kan jag inte se att något fel gjorts.

Jag brukar ha färgglatt på mig också pga att man syns ju helt enkelt inte. Dock kör jag inte bil men har en vana att gå utan glasögon:angel: så allt bara flyter samman men ser jag en röd klick i allt det vita så borde det vara någon som går.

Jag har blivit skrämd av folk som promenerat med hund på min ridväg då har de bara dykt upp bredvid mig med ett glatt ''Hej!'' och jag har fått hjärtat i halsgropen medan jag kan känna hur tant häst himlat med ögonen.

Alla bör ha väst på sig om man är på väg, men jag hatar det här med att bara de som går med häst är det nästan en skyldighet att ha väst men med hund så är det ingen som regerar.
 
Du gjorde inget fel , du träffade någon med missnöjd natur !
Håller med övriga i tråden om reflexer , jag har min reflexjacka jämt och brukar klä på hösten med reflexer även dagtid.
Man måste synas i det vintergrå!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 522
Senast: Boj
·
Hästhantering Bakgrundsfakta häst: 17år, aktiv pensionär, f.d Grand Prix-pålle, snäll i all hantering och ridning men har lite spöken som jag...
Svar
13
· Visningar
2 080
Senast: fourlegs
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 958
Senast: sanio
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 802
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp