Vad gör jag nu?

Sv: Vad gör jag nu?

Håller tummarna för att du får tag i henne och att hon har en vettig anledning till allt strul.. och att det löser sig såklart.

Lycka till!
 
Sv: Vad gör jag nu?

Men har du personnummret så borde det väl gå att hitta adressen också eller? Bara en tanke jag vet inte alls men det borde inte vara omöjligt tror jag.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Att du inte tänker knyta fast hästarna i ett träd utanför ägarens bostad, det begriper jag. ;)

Men jag vet att man tyvärr inte får leverera hästar till ägaren mot ägarens vilja! Har varit med om det i ett fall, vi hyrde lektionshästar av en kvinna som ägnade sig åt uthyrning och turridning.

En av hästarna vi hyrde skadade sig allvarligt, en fraktur. Vi (och veterinär) rådde till att avliva hästen, ägaren krävde att den skulle lappas ihop trots prognosen.
Efter ett par år (!!) visade det sig att hästen skulle inte bli bra, så ryttarföreningen ville då ha slut på historien, vad ska vi göra med hästen? De enda logiska alternativen var ju att ta bort hästen eller köra hem den till ägaren. Ägaren ville inte något av alternativen, hon ville vi skulle ge henne en ny häst! Vilket föreningen inte var juridiskt skyldig till, advokat var då inkopplad på fallet. Föreningen sa då att det var ju ägaren som krävt hästen skulle försöka räddas, får då av ägaren svaret "det kan ni inte bevisa".
Föreningen sa då att "vi kör hem hästen och ställer den i ditt stall". Ägaren kontrar då med "då tar jag inte hand om den".

Efter koll med advokaten visade det sig då att man får inte återlämna en häst mot ägarens vilja! Oavsett vad ägaren sagt och gjort!
Om inte lagen ändrats, någon kanske vet? Så du inte får ännu mer krångel tänkte jag!

Hoppas det reder upp sig för dig i allafall!
 
Sv: Vad gör jag nu?

Du måste ha skäl för att ta en kreditupplysning. Om du dessutom tar via ett företag som INTE har skäl att ta på en privatperson kan det få konsekvenser.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Kreditupplysningslagen säger bl a:
---
... Uppgifter om privatpersoner får bara lämnas ut om det finns legitimt behov, till exempel vid kreditprövning, ...
---

Kreditförfrågningar registreras ju t ex, vilket kan göra att om jag tar 20 upplysningar på dig, kommer din kreditvärdighet att ifrågasättas. Inte kul om man söker bolån.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Kan vara bra att veta, tack Lovisaleonora_

Har fått livstecken från hästägaren nu, tydligen har den varit in & ut på sjukhus. Jättetråkigt, kan förklara en hel del strul.

Papperna skulle vara på väg, så vi får se om dom dyker upp :cool:
 
Sv: Vad gör jag nu?

Håller tummarna för dig. Jättetrist med sjukhuset, dock finns det två kategorier människor. De som - trots sjukhusvistelse och strul lyckas göra rätt för sig. Och den andra kategorin.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Jag ser det egentligen inte som en godtagbar ursäkt.
Men det är den jag har fått.
Får nöja mig med det helt enkelt. :(

Jag har inga bevis...
 
Sv: Vad gör jag nu?

te reda på hennes sista kända adress, skicka ett rekomenderat brev med krav på dina utgifter, skriv även med där att hästarna blir dina per automatik om inte hon hämtat dom innan YY/XX.
skriv även med en räkning på vad hon ska betala dig för alla dina utgifter.
eftersom inte hållit sin del av det avtal ni hade innan, så kan det anses vara ogiltigt.

betalar hon inte innan det datum du har satt, skicka allt till kronofogden och låt henne betala kalaset.

travare finns reggade på ATG, ring dit och fråga vad du har för möjligheter att få hjälp från dom!

Tyvärr är passet inte en värdehandling i sig utan ägarbeviset, men dom brukar vara ganska bra att prata med och hjälper dig säkert om du förklarar hur allt hänger ihop.

och framför allt. NO MORE MR NICE GUY!!!!!!!!!!!
du bedriver ingen välgörenhet och nu är det dags för dig att få det du har rätt till.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Inga papper än & har en köpare på fölet som hotar att dra sig ur pga strulet.:mad:
 
Sv: Vad gör jag nu?

Hej!

Vad trött man blir!

Jag bor i 08-området, ska jag åka hem till ägaren och hämta papprena åt dej? Så här kan du ju inte ha det!

/ Lavinia, som insett att man absolut inte ska hjälpa sina vänner med deras hästar.. Har sett detta flera gånger, inte en enda gång har det slutat bra.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Hej!

Vad trött man blir!

Jag bor i 08-området, ska jag åka hem till ägaren och hämta papprena åt dej? Så här kan du ju inte ha det!

/ Lavinia, som insett att man absolut inte ska hjälpa sina vänner med deras hästar.. Har sett detta flera gånger, inte en enda gång har det slutat bra.

Tack det hade varit jättebussigt, handlar om ägarbyte via STC, annars kan jag inte registrera fölet, iofs kan jag göra det redan nu.
Men då hamnar fölpasset & övriga handlingar hos kompisen & med tanke på hur svårt det är att få stoets papper så tänker jag inte riskera att dom papperna kommer vara lika svåra att få.

Ska ringa igen & se om dom är på väg, har jag inte fått papperna i slutet på veckan så letar jag upp adressen & då får vi prova den vägen helt enkelt.

Tråkigt att missa försäljningen av fölet, hon tjänar på det. *förstår ingenting*
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag nu?

Men har du personnummret så borde det väl gå att hitta adressen också eller? Bara en tanke jag vet inte alls men det borde inte vara omöjligt tror jag.

Via skatteverket kan du få adress om du har personnummer. Då jag var där en gång och behövde det omvända (personnummer saknades men jag hade adress) fanns det en låneterminal där jag kunde göra mina sökningar.
 
Sv: Vad gör jag nu?

*KL*
Det finns en sida på nätet där du kan få fram adress om du har namn och vet när personen är född (och det underlättar om du vet vilken ort personen bor på).
Jag vet inte om man får skriva ut webadresser här, men PM:a mig om du vill veta mer.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Inga papper än, har blivit lovad dem flera gånger.
Jag har fått adressen av STC till bostadsadressen, men eftersom hästen fortfarande är i startålder, kunde dom inte hjälpa mig.

Hade 2 pers som kunde hjälpa mig innan, men dom får jag inte tag på nu då personen i sig som kände dom som kunde hjälpa mig är på semester = jag får inte tag på henne & därav inte kompisarna som kunde hjälpa mig iheller.

Blev kanske lite rörigt där :crazy:

Jag behöver någon som kan åka upp till personen i fråga, få ägarbytes pappret från STC korrekt ifyllt & underskrivet av personen, sen får min kurir skicka pappret hem till mig så jag kan fylla i mina uppgifter & sen skicka in till STC.

Stoet är sålt & åker senare i höst.
Köparen på fölet drog sig ur pga det strular med inregistreringen av honom. :mad:
Hade täckt mina omkostnader & även blivit en bra slant till strulkompisen.

Tänkte prova med detta, sen får jag prata med en jurist/advokat & se vad jag annars kan göra, annars får jag ringa polisen & be dom hämta hästarna.

Jag varken kan/vill eller har råd att ha dom kvar efter sommaren. Att dra runt mina egna 2 hästar på en snål mammapenning kommer bli tillräckligt tufft. Jag behöver inte 2 st snylthästar ovanpå det.

Personen bor i Märsta trakten. Lämnar korrekt stad/by adress i ett pm till den som är intresserad av att hjälpa mig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 886
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 542
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp