Bukefalos 28 år!

Vad Gör Vi? C

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha. Då vaknar man upp som.......50 år...... :nailbiting: :D Men - wow - hur har egentligen alla dessa år hunnit gå :confused:?????

Inga stora partyplaner för dagen. Föräldrarna kommer över på tårta nu på förmiddagen. Min faster ska fira mig om ett par veckor, eftersom min födelsedag och hämtandet av hennes nya valp lyckades sammanfalla.... Men det är bara trevligt att få bli firad två gånger :) !
Grattis
 
Min arbetskamrat på jobbet.
Hen håller tyst iaf
20190518_090846.jpg
 
Jag är vaken. Sitter och väntar på att styrelsens valberedning ska ringa mig och intervjua mig. I ngt svagt vinrelaterat moment har jag tydligen framkommit som en kandidat.

Har även ont överallt och känner mig förkyld. Plus har rakbladshals. Kaos.
 
Visum och uppehållstillstånd är en djungel, helt klart!
Tror Australien har runt 400 olika visum för olika saker men även olika nationaliteter.

Sverige och Australien är ju rätt bra "vänner" så även om i mitt fall, väntetiden varit lång, så har vi inte stött på patrull, som jag hört andra vänner från andra länder göra (sydamerika, afrika, indien, asien, schweiz och ibland även usa för att nämna några).

I mitt fall så reste jag in i Australien på ett turistvisum (efter att redan ha avverkat 2 x 1 års "working holiday" visum) och söker permanent uppehållstillstånd via min sambo som "sponsrar" mig som privatperson.

Så fort vi ansökte så omvandlades mitt turistvisum till ett "brygg-visum" som är ett tillfälligt visum giltigt medans och tills immigrationsverket går igenom vår ansökan och antingen godkänner eller avslår den.

Brygg-visumet har samma conditions som det visumet jag söker, så för mig är det detsamma som temporärt uppehållstillstånd då det inte har några arbets- eller studierestriktioner.

(Men man kan ju få brygg-visum mellan tex turistvisum också så det är olika restriktioner beroende på vad du ansöker om)

Så tillbaka till mitt fall: Första steget till permanent är att få det tillfälliga godkänt. Så om 4-6 månader (minst 24 månader efter man ansökte) kommer immigrationsverket skicka ett nytt e-post som säger antingen A. Nu kan jag ansöka om permanent. Eller B. Dom skickar godkännandet för det permanenta direkt utan att jag behöver skicka in mer info eftersom väntetiden varit så lång, och det då bara är några månader sedan vi skickade in mer info och fick detta godkänt :idea:

Long story short. Det enda som ändrats är att jag nu kan resa in och ut hur mycket jag vill. Jag är fortf på "granskning" så om jag gör ett brott tex är det typ böter och tack och hej (medans på permanent blir det rättegång och fängelse om ett grovt brott. Alltså detta är extrema exempel. Jag är en väldigt liten oskyldig och timid människa :angel:)

Det permanenta sedan gör även att jag får rätt till sjukvård, bidrag eller banklån tex..

Samt kan jag söka medborgarskap efter ytterligare 4 år tror jag det är.

Rörigt är allt i alla fall haha
Aha ok! Tror att jag börjar förstå lite mer nu :)
Hoppas att du får det permanenta uppehållstillståndet utan att behöva komplettera uppgifter!

Haha ja, det där med visum och tillstånd verkar inte direkt vara det enklaste 🙈
 
Aha ok! Tror att jag börjar förstå lite mer nu :)
Hoppas att du får det permanenta uppehållstillståndet utan att behöva komplettera uppgifter!

Haha ja, det där med visum och tillstånd verkar inte direkt vara det enklaste 🙈

Verkligen inte... och sambon frågar nu om vi snart kan börja ansöka för honom till Sverige för han tycker att nu när jag väl fått mitt så borde han få sitt och att vi borde flytta till Sverige O_o:D

(Tilläggas bör att avgiften för mitt visum är/var runt 50 000kr och vi har nog lagt ytterligare 15-20' i andra avgifer för att få dokument till detta :o :rofl:
 
Verkligen inte... och sambon frågar nu om vi snart kan börja ansöka för honom till Sverige för han tycker att nu när jag väl fått mitt så borde han få sitt och att vi borde flytta till Sverige O_o:D

(Tilläggas bör att avgiften för mitt visum är/var runt 50 000kr och vi har nog lagt ytterligare 15-20' i andra avgifer för att få dokument till detta :o :rofl:
Haha! Så ni ska flytta till sverige inom en snar framtid då? Det låter kul i alla fall! :) (Ja, allt förutom ovissheten och att någon annan random människa ska besluta om man är ett par eller inte)

Men jisses, det var inte billigt heller! 😦 Varför ska det vara så dyrt att bara få leva tillsammans? Ibland funderar jag på om det inte vore bättre att hela världen var ett enda land, där en kan flytta vart som helst :o :rofl:
 
Sitter och laddar inför helghandling samt ska svänga förbi föräldrarna och plantera lite dillfrön samt en stickling av okänd växt jag bara spontanköpte på tradera för typ 15 kr inklusive frakt.
 
Jag skulle helst vilja gå i ide och sen vakna när livet är bra igen. Tyvärr går inte det. Så vad ska jag göra i stället? Jag vet inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Amha
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: Jeps
·
Kultur Bara tre veckor kvar nu! Vilka ska gå på Taylor Swift utöver dottern och jag och så @Fiorano ? :) vi går N3 och sutter på sektion 112...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 351
Senast: Piaff
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: Törnrosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp