Vad gör vi del 106

Ska göra en mugg te och slänga det sista av tårtproverna nu när barnet somnat. Har också bestämt mig för att jag vill ha ett skrivbord nu. Kanske att firman får betala, jag gör allt administrativt hemma 🤷‍♀️
 
jupp, det har det jort, men jag var emot det. och jag var vårdnashavre tills hon blev myndig

Ja om inget särskilt händer är ju föräldrarna förmyndare tills barnen blir myndiga.

Knepigt när någon annan vuxen ska vara inblandad, speciellt när ni haft en relation förut. En helt utomstående hade nog känts bättre?
 
men hon behöver inge!
En god man utses om det behövs.
Saxat från min kommuns hemsida
God man kan du få vid sjukdom, psykisk funktionsnedsättning eller i övrig försvagat hälsotillstånd där du behöver hjälp att bevaka din rätt, förvalta egendom eller sörja för person. Godmanskap går ut på att ta tillvara på dina juridiska och ekonomiska rättigheter och bygger på ett samarbete mellan dig och din gode man.

Om din dotter inte behöver god man så har det begåtts ett rejält fel (hur är det ens möjligt??) En god man utses av domstol. Det bör finnas handlingar som visar på vilka grunder detta skett.

Det finns också nåt som heter förvaltarskap och det baseras på ungefär samma grunder.

Förmyndare är oftast föräldrar och det gäller endast barn under 18n år.

@Tranan - tror du behöver reda ut det här.
 
Blev chockad, ordentligt chokad. min ex fru har lykats bli för myndare för min äldsta dotter som bor hos mig. det kommer vara flera intressanta samtal i framtiden.
Hur fick du reda på det? Normalt sett så borde åtminstone din dotter ha fått brev hem om att det är ansökt för henne och hon har en möjlighet att överklaga.
Det är inte så att din fru har ansökt om en överförmyndare? Dvs om din dotter har egna pengar, eget konto och då kan man få en överförmyndare för att skydda barnet. Exempelvis fick min syster det när pappa dog, hon var 13 år och fick en stor summa pengar. För att kunna göra något med dem så var överförmyndaren tvungen att godkänna det. Men det är ingen närstående utan en person på överförmyndarnämnden.

Det utses bara en god man till minderåriga barn vid särskilda tillfällen https://www.haninge.se/sodertorns-overformyndarnamnd/barn-och-foraldrar/god-man-till-barn/ här kan du läsa mer, men generellt sett, enbart när föräldern med vårdnad inte kan ta hand om barnet, exempelvis sitter i fängelse eller vistas utomlands en längre period.
Det verkar helt orimligt att ditt ex har blivit utsedd till god man för din dotter utan att någon av er har skrivit på något eller har fått någon information om det innan. Vårdnadshavaren ses som likställd med god man.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
68 647
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
471
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp