Vad gör vi del 106

Jag kommer få 12000 innan skatt om inget mirakulöst händer (som ett fast jobb med vettig lön till exempel) :crazy: Och det är inklusive mitt eget privata sparande uttaget på 5 år..

Jag gillar att jobba, men inte mitt jobb..
Jag får 15000 innan skatt om jag jobbar 40 år till.
 
Ska äta våfflor imorgon till frukost. Bara det i sig känns lite som något att se fram emot.
Kanske ett tips till er som inte gillar vardagar och då måndagar i synnerhet.
Gör en riktigt god frukost och lägg in lite höjdpunkter under dagen.
 
Jodå, med mindfulnessmeditation kan man träna hjärnan att förskjuta negativa känslor (stress, irritation, ilska, osv) mot mer positiva känslor (entusiasm, nyfikenhet, intresse, glädje, osv).

Man kan alltså träna sig till att bli lugnare och lyckligare (från "Mindfulness i vardagen" av Ola Schenström) :) .
Även utan meditation så har jag märkt att det hjälper att tala om sig själv i mera positiv ton. Det är irriterande att det stämmer för man känner ju sig lite löjlig (av olika anledningar) när man tex står framför spegeln och säger att man är värdefull eller liknande. Det liksom tränger in i skallen när man försöker säga och tänka så om en själv även om det inte är helhjärtat till en början. Eller inte tror på det, det blir lite som en placebo effekt genom att bara göra det.

Konstigt nog så blir man också lite gladare av att le eller försöka hitta någon glad/positiv/humor sida hos sig även i situationer man inte känner för det. Det finns vetenskapliga studier och forskningar bakom det. Dvs även fejkade leenden får en att känna mera positiva känslor. Det är skitsvårt ibland, om inte omöjligt, men om man kan så hjälper det och jag tror att man kan träna sig till att plocka fram de positivare sidorna oftare när det behövs ju oftare/längre tid man gör det. Fake it until you make it kan funka tydligen.
 
Näääj! Varför vaknar jag nu när jag för en gångs skull skulle unna mig en sovmorgon?!
Tänker ligga kvar och hoppas på att somna om.
 
Även utan meditation så har jag märkt att det hjälper att tala om sig själv i mera positiv ton. Det är irriterande att det stämmer för man känner ju sig lite löjlig (av olika anledningar) när man tex står framför spegeln och säger att man är värdefull eller liknande. Det liksom tränger in i skallen när man försöker säga och tänka så om en själv även om det inte är helhjärtat till en början. Eller inte tror på det, det blir lite som en placebo effekt genom att bara göra det.

Konstigt nog så blir man också lite gladare av att le eller försöka hitta någon glad/positiv/humor sida hos sig även i situationer man inte känner för det. Det finns vetenskapliga studier och forskningar bakom det. Dvs även fejkade leenden får en att känna mera positiva känslor. Det är skitsvårt ibland, om inte omöjligt, men om man kan så hjälper det och jag tror att man kan träna sig till att plocka fram de positivare sidorna oftare när det behövs ju oftare/längre tid man gör det. Fake it until you make it kan funka tydligen.
Angående forskning, så är det bland annat det som tilltalar mig så mycket med mindfulness. Det vill säga att det är en metod som faktiskt bevisligen fungerar. Och självklart också att den känns praktiskt möjlig att genomföra. Vi har två övningar hittills, andningsankaret och kroppsscanning. De tar 8-9 minuter, och den tiden är ju inte svårt att hitta under dagen. Om man kan få sova bättre, stressa mindre, bli lugnare och gladare - så varför inte liksom :) !
 
Angående forskning, så är det bland annat det som tilltalar mig så mycket med mindfulness. Det vill säga att det är en metod som faktiskt bevisligen fungerar. Och självklart också att den känns praktiskt möjlig att genomföra. Vi har två övningar hittills, andningsankaret och kroppsscanning. De tar 8-9 minuter, och den tiden är ju inte svårt att hitta under dagen. Om man kan få sova bättre, stressa mindre, bli lugnare och gladare - så varför inte liksom :) !
Jag håller helt med dig! Men fascineras över hur ”svårt” det ändå kan vara att hinna dessa korta övningar. Jag ska tex göra några övningar som tar max 3 x 3 minuter, hopplöst :banghead:
 
Jag håller helt med dig! Men fascineras över hur ”svårt” det ändå kan vara att hinna dessa korta övningar. Jag ska tex göra några övningar som tar max 3 x 3 minuter, hopplöst :banghead:
Visst är det. Jag försöker hitta samma tid varje dag - det funkar bäst för mig. Jag gör mina övningar antingen på morgonen innan jag går till jobbet (när jag ändå bara sitter och frukostsurfar i soffan ;) ) eller på kvällen precis innan jag går och lägger mig. Kroppsscanningen är så behaglig och avslappnande att den passar perfekt att göra precis innan sängen..... :)
 
Jahapp.

Tog kaviar som bete i musfällan. Kommer hem och musjäveln har SLICKAT AV DET. Trots att jag ställde fällan snålt.
Sliter mitt hår.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
68 190
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
464
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 071
Senast: Snubbelfot
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp