Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
H har börjat ge svarsleenden och oj, vilka leenden! Hela han strålar. När han är mätt och nöjd, sitter i sin babysitter och man lutar sig fram och pratar med honom. Då kan han gå från det där kontaktlösa spädbarnssprattlet till att plötsligt låsa ögonkontakt, och så är det som att han själv blir förvånad över kontakten han får. Ögonen lyser, munnen gapar och han ger ifrån sig ett tyst skratt. Så satans fint att man smäller ju av!
 
Sitter på jobbet och siktar på en halvtimmes tupplur i ett jourrum strax. Dagen började med frukostmatning 03:55 som inte var avslutad (läs: båda arvingarna sov) förrän 04:40. Röra i honungen, kissa hunden, köra till jobbet och vips var klockan 05:30. Ser fram mot en enda sak idag... läggdags. :)
 
Nej.

Jag tycker också att jag ofta hör argumentet ”vi har inte råd att låta pappan vara hemma”. Jag förstår absolut att en del familjer har det så knapert att det inte går, men alla har det inte. Typ min sambos syster med familj där man inte har råd att pappa är hemma, men kan köpa ny bil, åka på dubbla skidresor osv.

Samma person klagar nu 10 år senare på att sambon inte gör något hemma, inte engagerar sig i barnen osv.

Min sambo har mer än dubbelt så hög lön som mig. Såklart saknar vi den när han är pappaledig, men för oss har det varit viktigt att båda är hemma och tar ansvar för hem och barn. Det gör ju också att man vet hur mycket jobb det innebär och att båda reder det.

Jag är så trött på normen att mamman ska vara hemma. Blä.
Exakt! Jag känner också att det skulle vara värt rätt mycket uppoffring av andra saker för att han skulle kunna vara hemma isåfall.
 
Idag har jag och H varit på uppföljande samtal hos logopeden utifrån hans sena tal och det gick så bra! Han svarade lite enstavigt på frågor men var så himla nöjd när han fick beröm och fick spela lite olika spel. Också så skönt att kunna förmedla att talet verkligen släppt nu och att vår oro är helt borta. Hon förstod också att han pratar mer hemma än under besöket men förra gången sa han inte ett ljud så det var ändå skönt att han yttrade sig idag. Så fort dörren slog igen bakom oss på vägen ut ropade han ”Mamma hiss är där!”
 
Nej.

Jag tycker också att jag ofta hör argumentet ”vi har inte råd att låta pappan vara hemma”. Jag förstår absolut att en del familjer har det så knapert att det inte går, men alla har det inte. Typ min sambos syster med familj där man inte har råd att pappa är hemma, men kan köpa ny bil, åka på dubbla skidresor osv.

Samma person klagar nu 10 år senare på att sambon inte gör något hemma, inte engagerar sig i barnen osv.

Min sambo har mer än dubbelt så hög lön som mig. Såklart saknar vi den när han är pappaledig, men för oss har det varit viktigt att båda är hemma och tar ansvar för hem och barn. Det gör ju också att man vet hur mycket jobb det innebär och att båda reder det.

Jag är så trött på normen att mamman ska vara hemma. Blä.

Jag är egentligen för att familjer i alla fall till stor del ska få fördela föräldraledigheten själva. Men just detta argument blir jag så otroligt provocerad av! Att ena föräldern (läs pappan) förlorar så mycket inkomst (pga taket) på att vara föräldraledig att man inte har råd är ju absolut inte sant. Och det är ju ett direkt hån mot de som på riktigt har svårt att få ihop det under föräldraledigheten, eftersom de även med full lön ligger långt ifrån taket.

Det kan ju absolut vara så att man har skaffat sig så höga levnadskostnader (hus, bil, nöjen konsumtion mm) att man inte har råd med allt det på samma nivå och samtidigt vara föräldraledig. Men det är en ren prioriteringsfråga och inget annat. Och givetvis har alla rätt att göra den prioriteringen också. Men då får man ju vara ärlig med det istället för att påstå att man inte "har råd".
 
Jag är egentligen för att familjer i alla fall till stor del ska få fördela föräldraledigheten själva. Men just detta argument blir jag så otroligt provocerad av! Att ena föräldern (läs pappan) förlorar så mycket inkomst (pga taket) på att vara föräldraledig att man inte har råd är ju absolut inte sant. Och det är ju ett direkt hån mot de som på riktigt har svårt att få ihop det under föräldraledigheten, eftersom de även med full lön ligger långt ifrån taket.

Det kan ju absolut vara så att man har skaffat sig så höga levnadskostnader (hus, bil, nöjen konsumtion mm) att man inte har råd med allt det på samma nivå och samtidigt vara föräldraledig. Men det är en ren prioriteringsfråga och inget annat. Och givetvis har alla rätt att göra den prioriteringen också. Men då får man ju vara ärlig med det istället för att påstå att man inte "har råd".
Ja men exakt!
 
Har "lånat" mina 2 mellanbarn denna helg eftersom de hade sommaravslutning på jumpyard med sin parkourklubb ikväll. Jag tar dessutom alla 3 pojkar till Liseberg på söndag så jag lämnar inte hem dessa barn emellan :laugh:

Däremot gjorde det så ont i mammahjärtat när jag lämnade över minste barnet till min exman. Hon skrek och slogs med orden "nej!" när exmannen skulle ta henne ifrån min famn. Så fel det blev för henne att bli hämtad av mig på en pappavecka.
 
Vilken fantastiskt solig dag det varit idag!

Men snälla säg att det inte bara är våra barn som är fullständigt vilda ute i trädgården 😳 Vi bor i ett mindre villakvarter och jag känner starkt när de härjar som mest att jag skulle vilja flytta in i skogen utan grannar 🙈 Vi är de enda med småbarn av våra närmaste grannar förutom en familj som sällan är ute. Jag kan inte hjälpa det men jag går runt och oroar mig för att grannarna tycker att vi låter för mycket…
 
Vilken fantastiskt solig dag det varit idag!

Men snälla säg att det inte bara är våra barn som är fullständigt vilda ute i trädgården 😳 Vi bor i ett mindre villakvarter och jag känner starkt när de härjar som mest att jag skulle vilja flytta in i skogen utan grannar 🙈 Vi är de enda med småbarn av våra närmaste grannar förutom en familj som sällan är ute. Jag kan inte hjälpa det men jag går runt och oroar mig för att grannarna tycker att vi låter för mycket…
Tänker att grannarna som inte tål ljud får flytta till skogen! Mormors granne hade ursäktat sina fyra barn häromdagen men mormor hade sagt att det är bara trevligt med lite liv och glada barn!
 
Lilla diktatorn tar kål på oss 😅 Hon skriker och vrålar, har en enorm vilja, kastar mat och leksaker, testar gränser och letar uppmärksamhet. Hennes nya grej är att bara skrika rakt ut. Dels är det nog roligt att testa rösten men det påkallar ju också uppmärksamhet vilket är hennes favoritsak. Värst är måltiderna, hon ska ha allt och ingenting samtidigt. Hon är för liten att resonera med, ”nej” gör att situationen eskalerar och avleda går hon inte på. Hon är envis som en åsna. Ni vet, well behaved women seldom make history osv. Hon har en jäkla power i sig som hon kommer ha användning för i livet. Fram tills dess kommer hennes föräldrar få tio nya gråa hår om dagen 😆 Tips på vägen? Har tipsat maken som tar frukostarna att hitta på nåt annat i morgon. Ta bara med en frukostsak som hon verkligen gillar och gå ut på tomten och ät eller nåt. Bryt mönster, hitta på nåt nytt, distrahera. Jag kan inte komma på nåt annat.
 
Vilken fantastiskt solig dag det varit idag!

Men snälla säg att det inte bara är våra barn som är fullständigt vilda ute i trädgården 😳 Vi bor i ett mindre villakvarter och jag känner starkt när de härjar som mest att jag skulle vilja flytta in i skogen utan grannar 🙈 Vi är de enda med småbarn av våra närmaste grannar förutom en familj som sällan är ute. Jag kan inte hjälpa det men jag går runt och oroar mig för att grannarna tycker att vi låter för mycket…
Mitt barn skrek-sjöng när vi var ute förut :rofl:
 
Vilken fantastiskt solig dag det varit idag!

Men snälla säg att det inte bara är våra barn som är fullständigt vilda ute i trädgården 😳 Vi bor i ett mindre villakvarter och jag känner starkt när de härjar som mest att jag skulle vilja flytta in i skogen utan grannar 🙈 Vi är de enda med småbarn av våra närmaste grannar förutom en familj som sällan är ute. Jag kan inte hjälpa det men jag går runt och oroar mig för att grannarna tycker att vi låter för mycket…

Dumt att oroa sig, bättre att de får säga nåt i så fall. Våra grannar med äldre barn oroar sig ofta för att störa oss med nyfödd. Frågar om de ska spela basket mer sällan, bad om ursäkt nyss för att billarmet hade gått igår och berättar i förväg om de ska ha vänner över. Sanningen är att vi aldrig hör dem 😅 Eller iaf inte tänker på det. Det är jättegulligt, men en helt onödig oro från deras sida.

Tycker som @Libbsticka, kul att deras tonåring och hans kompisar spelar basket hela dagarna i stället för att sitta framför skärm. Mer sånt!
 
@Fille @Libbsticka @Blyger

Tack för att ni delar med er! Mina skriksjunger också och skriker rent allmänt med 🙄 De kan bli väldigt energiska och få dålig hörsel när de umgås tillsammans har det visat sig 😂 Jag försöker dämpa dem ibland, för min egen skull, men också för grannarnas skull. Kanske bara ska anamma deras högljuddhet och vara glad över att de leker 😄
 
Dumt att oroa sig, bättre att de får säga nåt i så fall. Våra grannar med äldre barn oroar sig ofta för att störa oss med nyfödd. Frågar om de ska spela basket mer sällan, bad om ursäkt nyss för att billarmet hade gått igår och berättar i förväg om de ska ha vänner över. Sanningen är att vi aldrig hör dem 😅 Eller iaf inte tänker på det. Det är jättegulligt, men en helt onödig oro från deras sida.

Tycker som @Libbsticka, kul att deras tonåring och hans kompisar spelar basket hela dagarna i stället för att sitta framför skärm. Mer sånt!

Tack! Ja du har nog rätt. Jag bryr mig ju inte om några av våra grannar är högljudda så jag kanske bara ska sluta tänka på det. Får göra ett försök imorgon.
 
Lilla diktatorn tar kål på oss 😅 Hon skriker och vrålar, har en enorm vilja, kastar mat och leksaker, testar gränser och letar uppmärksamhet. Hennes nya grej är att bara skrika rakt ut. Dels är det nog roligt att testa rösten men det påkallar ju också uppmärksamhet vilket är hennes favoritsak. Värst är måltiderna, hon ska ha allt och ingenting samtidigt. Hon är för liten att resonera med, ”nej” gör att situationen eskalerar och avleda går hon inte på. Hon är envis som en åsna. Ni vet, well behaved women seldom make history osv. Hon har en jäkla power i sig som hon kommer ha användning för i livet. Fram tills dess kommer hennes föräldrar få tio nya gråa hår om dagen 😆 Tips på vägen? Har tipsat maken som tar frukostarna att hitta på nåt annat i morgon. Ta bara med en frukostsak som hon verkligen gillar och gå ut på tomten och ät eller nåt. Bryt mönster, hitta på nåt nytt, distrahera. Jag kan inte komma på nåt annat.
Har inga tips men är SÅ skönt att veta att vi inte är ensamma om detta..🥲😅
 
Har inga tips men är SÅ skönt att veta att vi inte är ensamma om detta..🥲😅

Dream team, våra små 😆 Jag går upp senare eftersom jag är uppe med sonen på nätterna, och brukar dessutom ligga kvar i sängen och amma en stund när vi vaknar. Det låter alltid som hon håller på att riva hela nedervåningen på morgnarna. Antingen svinförbannad, eller bara helt sjövild. Frågar när jag kommer ner vad hon varit arg för eller varför hon vrålat så. Vet inte/ville ha mitt kaffe/lekte med sina babblarna-dockor/ville inte byta blöja/fick inte slå hunden med golfklubborna osv.😅 Men bara hemma, bland nya människor eller ute på utflykt är hon mycket lugnare så vi försöker hitta på saker. Då får hon lite mer stimulans dessutom och vi slipper ljudnivån en stund.

Lillebror kommer få gro lite skinn på näsan om han ska ha en suck här hemma. Vi försöker också träna på att komma ner i varv lite, bjuda in till att läsa böcker eller pilla med nåt. Man måste inte hänga upp och ner i möblerna varenda vaken sekund..
 
Lilla diktatorn tar kål på oss 😅 Hon skriker och vrålar, har en enorm vilja, kastar mat och leksaker, testar gränser och letar uppmärksamhet. Hennes nya grej är att bara skrika rakt ut. Dels är det nog roligt att testa rösten men det påkallar ju också uppmärksamhet vilket är hennes favoritsak. Värst är måltiderna, hon ska ha allt och ingenting samtidigt. Hon är för liten att resonera med, ”nej” gör att situationen eskalerar och avleda går hon inte på. Hon är envis som en åsna. Ni vet, well behaved women seldom make history osv. Hon har en jäkla power i sig som hon kommer ha användning för i livet. Fram tills dess kommer hennes föräldrar få tio nya gråa hår om dagen 😆 Tips på vägen? Har tipsat maken som tar frukostarna att hitta på nåt annat i morgon. Ta bara med en frukostsak som hon verkligen gillar och gå ut på tomten och ät eller nåt. Bryt mönster, hitta på nåt nytt, distrahera. Jag kan inte komma på nåt annat.

Öronproppar! Eller hörlurar eller liknande. Helt seriöst tips faktiskt även om det låter bakvänt.

Men de kan ju VERKLIGEN pröva ens tålamod där de bara gallskriker sådär och inte går att resonera med. Även med öronproppar hör man allt och lite till så det är inte så att man ”struntar” i att barnet låter. Men de tar bort det där gälla gör-en-galen-skriket och gör det betydligt lättare att härda ut och behålla lugnet. För att jag tror det enda man kan göra är just det. Det går ju liksom inte att resonera om saken.

(Och givetvis ska man bara använda hörselskydd när man är nära tillsammans med barnet så att det inte blir en säkerhetsrisk. Men det hoppas jag var självklart).
 
Dream team, våra små 😆 Jag går upp senare eftersom jag är uppe med sonen på nätterna, och brukar dessutom ligga kvar i sängen och amma en stund när vi vaknar. Det låter alltid som hon håller på att riva hela nedervåningen på morgnarna. Antingen svinförbannad, eller bara helt sjövild. Frågar när jag kommer ner vad hon varit arg för eller varför hon vrålat så. Vet inte/ville ha mitt kaffe/lekte med sina babblarna-dockor/ville inte byta blöja/fick inte slå hunden med golfklubborna osv.😅 Men bara hemma, bland nya människor eller ute på utflykt är hon mycket lugnare så vi försöker hitta på saker. Då får hon lite mer stimulans dessutom och vi slipper ljudnivån en stund.

Lillebror kommer få gro lite skinn på näsan om han ska ha en suck här hemma. Vi försöker också träna på att komma ner i varv lite, bjuda in till att läsa böcker eller pilla med nåt. Man måste inte hänga upp och ner i möblerna varenda vaken sekund..
Haha ja de verkar väldigt lika våra damer! Så är vår tjej också när man träffar andra, så vänner och familj tycker alltid att vi överdriver när vi berättar. Ja det är klart eftersom de aldrig får se verkligheten?! :grin:🤪

L är "värst" vid kl 17-18 vilket gör det nästan omöjligt när man är ensam med henne och ska fixa nån slags middag med en bitande/skrikande piraya hängande i byxbenet under tiden..🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
77 78 79
Svar
1 562
· Visningar
82 642
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 343
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 213
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 816
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp