Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lillasyster har precis fått sitt första barn, en alldeles perfekt liten tjej som nu är 5 dagar gammal. Syster har dock det väldigt tufft, kan inte sova, har extremt mycket katastroftankar, skakar hela tiden och kväljer för all mat och dricka. Tycker så synd om henne, men jag har också varit där (kanske inte riktigt lika illa dock) men det är så tufft att stå bredvid. En barnmorska hade sagt till henne att den vanligaste orsaken att man tappar barnet är för att pappan är trött och somnar med barnet i famnen, så nu vågar hon knappt att hennes kille ska hålla i bebisen. Får lite ont i hjärtat.

Jag ska sova nu och hoppas att vår lillkille (som kändes väldigt stor bredvid sin 4 månader yngre kusin) inte blir tagen av demoner i natt också. Tre jobbiga nätter i rad plus sorg för svärmor börjar sätta sig på mitt psyke.
Finns det ingen kurator via bvc som hon kan ta hjälp av? Tänker att det kanske är bra att få hjälp så fort som möjligt så det inte går över till förlossningsdepression eller liknande?
 
Min lillasyster har precis fått sitt första barn, en alldeles perfekt liten tjej som nu är 5 dagar gammal. Syster har dock det väldigt tufft, kan inte sova, har extremt mycket katastroftankar, skakar hela tiden och kväljer för all mat och dricka. Tycker så synd om henne, men jag har också varit där (kanske inte riktigt lika illa dock) men det är så tufft att stå bredvid. En barnmorska hade sagt till henne att den vanligaste orsaken att man tappar barnet är för att pappan är trött och somnar med barnet i famnen, så nu vågar hon knappt att hennes kille ska hålla i bebisen. Får lite ont i hjärtat.

Jag ska sova nu och hoppas att vår lillkille (som kändes väldigt stor bredvid sin 4 månader yngre kusin) inte blir tagen av demoner i natt också. Tre jobbiga nätter i rad plus sorg för svärmor börjar sätta sig på mitt psyke.
Å, känner med henne! Jag dras också med den typen av tankar och mycket oro. Finns det något sätt ni kan få i henne lite mat/dryck på? (Jag tycker själv att mina tankar blir sju resor värre när jag inte fått i mig något bränsle.) Håller tummarna för att hon kommer att må bättre snart :heart .
 
Å, känner med henne! Jag dras också med den typen av tankar och mycket oro. Finns det något sätt ni kan få i henne lite mat/dryck på? (Jag tycker själv att mina tankar blir sju resor värre när jag inte fått i mig något bränsle.) Håller tummarna för att hon kommer att må bättre snart :heart .
Hon fick i sig lite blåbärssoppa innan jag gick igår iaf. Hon har haft epilepsi väldigt länge, så hon har alltid varit väldigt noga med båda mat och sömn och är känslig för att inte äta/sova ordentligt så det blir en dålig spiral nu. Ska dit i eftermiddag och stötta lite i amningen så hoppas hon mår bättre då.

Finns det ingen kurator via bvc som hon kan ta hjälp av? Tänker att det kanske är bra att få hjälp så fort som möjligt så det inte går över till förlossningsdepression eller liknande?
Jättebra tips, ska prata med hennes sambo om att ta upp det när de har sitt första BVC-besök.
 
Idag blir S 11 månader och han är så stor! Liten också förstås, men snart ingen bebis längre. Känns både fint och sorgligt. Han dansar så fort man sjunger/spelar musik och det kan vara det gulligaste nånsin :love1:

L fyllde 5 igår, det firade vi med förkylning. Lyckligtvis hann vi med kompiskalaset dagen innan, som hon längtat efter det. Det blev lyckat, men vi var rätt slut efteråt 😅
 
Stora barnet sover i eget rum men kommer alltid över till oss när han vaknar på natten. Kruxet är när han vaknar så tidigt att vi inte hunnit lägga oss än. På den korta tid det tar någon av oss att gå upp till honom från bottenvåningen hinner han (som ju inte vet om klockan är 21 eller 02 liksom) bli livrädd och ledsen eftersom vi inte ligger i sängen. 💔

Så ikväll kom jag och han på ett system, att en lampa i allrummet mellan våra sovrum får lysa tills vi lägger oss. Så är den tänd så vet han att vi är på bottenvåningen och han behöver alltså inte bli rädd om vi inte ligger i sängen. Det riktigt lyste om ögonen på honom när jag föreslog idén, jag hoppas det kommer funka bra. :)
 
Vaktar ungar som duschar.
Dom hostar och hackar för mycket för förskolan, men är inte supersjuka så kräver mer än bara tv :p.
 
C0B3D2A9-4657-4080-97E1-9FF607E86779.jpeg
Vi har lov så jag är hemma med alla tre, igår tappade den nyblivna 7 åringen en tand men upptäckte i morse att ingen tandfe varit där. Mycket ledsen och besviken pratade han med sin moster som berättade att de hänt hos de också men att de tror att tandfen har mycket vissa nätter och inte hinner med men att hon säkert kommer ikväll. Han har pysslat länge på sitt rum och insåg nu när jag klappade om honom vad han gjort :love1:
 
Visa bifogad fil 113136Vi har lov så jag är hemma med alla tre, igår tappade den nyblivna 7 åringen en tand men upptäckte i morse att ingen tandfe varit där. Mycket ledsen och besviken pratade han med sin moster som berättade att de hänt hos de också men att de tror att tandfen har mycket vissa nätter och inte hinner med men att hon säkert kommer ikväll. Han har pysslat länge på sitt rum och insåg nu när jag klappade om honom vad han gjort :love1:
Det jobbiga är att tandfen måste leta efter kontanter.....

Vi hade en tia i spargrisen som användes många gånger sedan sattes pengar in på banken istället....
 
Så glad över möjligheten att jobba hemma. Nu har jag varit på kontoret tre dagar i streck och kan inte fatta att jag bara får se henne snabbt på morgonen och 1-2 h innan läggning på kvällen. Sover med henne för att få lite extra tid, maken undrar om inte han borde sova med henne eftersom jag jobbar men jag vill vara nära så mycket jag kan. Få gosa lite när hon vaknar på natten. Ska bli mysigt att jobba hemma nu i slutet av veckan och få lite mer tid ihop! :heart
 
Vabbar båda barnen och övar på att välja mina strider. Följaktligen badar lilltjejen just nu med sin gosesnutte 😂

Storebror vaknade ledsen inatt pga ont i örat. Somnade om mha alvedon och när han vaknade efter en rejäl sovmorgon hade det gått över. Hoppas det inte kommer tillbaka...
 
Så glad över möjligheten att jobba hemma. Nu har jag varit på kontoret tre dagar i streck och kan inte fatta att jag bara får se henne snabbt på morgonen och 1-2 h innan läggning på kvällen. Sover med henne för att få lite extra tid, maken undrar om inte han borde sova med henne eftersom jag jobbar men jag vill vara nära så mycket jag kan. Få gosa lite när hon vaknar på natten. Ska bli mysigt att jobba hemma nu i slutet av veckan och få lite mer tid ihop! :heart

Det är verkligen precis samma här. Vi samsover också (och har gjort hela hans liv) och visst det är inte optimalt alltid men nu är jag så tacksam för det upplägget :heart
 
Idag är nog min stoltaste dag som förälder hittills. Sonen H, 14 månader, har än så länge bara sagt "hej" och annars bara "da" till allting. Men så idag ropade den andra föräldern när de läste bok "H säger häst!"
Så många gånger jag uppbådat all entusiasm jag kunnat när vi kommit till en bild på en häst i någon bok och utropat "häst!". Så noga jag letat efter tavlor med hästar hemma hos folk för att peka ut dem för H. Så mycket uppmuntran H fått när han tittat åt en häst när vi varit iväg på hästevent. Äntligen betalar sig allt slit!
 
Yngsta hade på mamma-radarn igår kväll, så jag fick gå in till henne flera gånger. Ikväll provade jag om lite podd kunde hjälpa (jag lyssnar ofta på podd medan de somnar).
Tillfällighet eller ej, men lite tv och sen duscha har jag gjort utan stress.

Dom fick börja med bakning och när jag kom hade det övergått till inredning. Helt perfekt malande gissar jag (fast jag ska nog lyssna på bakningen själv ändå).
 
Så glad över möjligheten att jobba hemma. Nu har jag varit på kontoret tre dagar i streck och kan inte fatta att jag bara får se henne snabbt på morgonen och 1-2 h innan läggning på kvällen. Sover med henne för att få lite extra tid, maken undrar om inte han borde sova med henne eftersom jag jobbar men jag vill vara nära så mycket jag kan. Få gosa lite när hon vaknar på natten. Ska bli mysigt att jobba hemma nu i slutet av veckan och få lite mer tid ihop! :heart
förstår det, jag är på kontoret fem dagar i veckan och det blir verkligen lite tid :(
 
Har Carl i selen, har bakat semmelkladdkaka med honom och storebror. Cajsa och hennes far har vilat. Ibland får vi dela upp det lite, speciellt när alla barn är förkylda och de små vill ha extra närhet/uppmärksamhet. Oftast försöker vi synka bebisar men ibland är det svårare!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
82 83 84
Svar
1 671
· Visningar
86 769
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 373
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp