Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorse hade vi utvecklingssamtal på föris. Allt går bra men de uttryckte ganska tydlig "oro" kring lillans expressiva språkförmåga, de tycker hon är väldigt otydlig i sitt uttal och det i kombination med att hon är väldigt social, kontaktsökande och lekig med andra barn så upplever de att det hindrar/begränsar henne en del i socialt samspel när de andra barnen som är på samma nivå som henne rent "kognitivt" inte kan förstå henne när hon talar, ger förslag på lekar eller svarar upp på deras frågor. De upplever också att hon gärna vill ha vuxen precis bredvid som kan tolka det hon säger till de andra barnen.

Bvc var ju vid 3års-kontrollen för en månad sen oense om remiss till logoped, läkaren lutade mot det men rådfrågade ssk som tyckte otydligheten var inom "normalområdet" och isf att de följer upp noggrant vid 4 år. Så det blev ingen remiss till logoped.

Men nu ringde jag själv in till logopedmottagningen efter utvecklingssamtalet med förskolan, och de tyckte det lät klokt att komma dit så nu ska vi bli kallade så får vi se hur vi kanske kan jobba lite mer riktat mot uttalet. Vi läser minst en timma för henne varje dag och har alltid lagt enormt med tid på böcker och hon/vi pratar massor, vi föräldrar förstår så gott som 100% av det hon säger och passivt korrigerar henne i varenda mening hon säger - men just att jobba med konkreta språkljud är vi ju sämre på hur man kan göra så det vore nog bra med hjälp där.

Jag är egentligen inte orolig och tror det reder sig på sikt då språket exploderat senaste halvåret, men det skadar inte att främja språkutvecklingen tänker jag eftersom hon är lite sen...
De låter bra med kontakt tycker jag! Vi går hos logoped med vår 4,5 åring med start nu vid årsskiftet. Vi har lyft funderingarna med talet på BVC tidigare men de tyckte inte de var aktuellt försen nu. Han tycker själv det är jobbigt när folk inte förstår honom men hos logopeden får vi jätte mycket bra hjälp. Han har fått språkspel och vi tips och råd :) vi läser och pratar mycket vilket inte hjälpt med honom, storebror läser flytande som 6 åring och har alltid varit långt före i talet..
 
Imorse hade vi utvecklingssamtal på föris. Allt går bra men de uttryckte ganska tydlig "oro" kring lillans expressiva språkförmåga, de tycker hon är väldigt otydlig i sitt uttal och det i kombination med att hon är väldigt social, kontaktsökande och lekig med andra barn så upplever de att det hindrar/begränsar henne en del i socialt samspel när de andra barnen som är på samma nivå som henne rent "kognitivt" inte kan förstå henne när hon talar, ger förslag på lekar eller svarar upp på deras frågor. De upplever också att hon gärna vill ha vuxen precis bredvid som kan tolka det hon säger till de andra barnen.

Bvc var ju vid 3års-kontrollen för en månad sen oense om remiss till logoped, läkaren lutade mot det men rådfrågade ssk som tyckte otydligheten var inom "normalområdet" och isf att de följer upp noggrant vid 4 år. Så det blev ingen remiss till logoped.

Men nu ringde jag själv in till logopedmottagningen efter utvecklingssamtalet med förskolan, och de tyckte det lät klokt att komma dit så nu ska vi bli kallade så får vi se hur vi kanske kan jobba lite mer riktat mot uttalet. Vi läser minst en timma för henne varje dag och har alltid lagt enormt med tid på böcker och hon/vi pratar massor, vi föräldrar förstår så gott som 100% av det hon säger och passivt korrigerar henne i varenda mening hon säger - men just att jobba med konkreta språkljud är vi ju sämre på hur man kan göra så det vore nog bra med hjälp där.

Jag är egentligen inte orolig och tror det reder sig på sikt då språket exploderat senaste halvåret, men det skadar inte att främja språkutvecklingen tänker jag eftersom hon är lite sen...
Vi fick remiss till logoped nyligen för att våra tvååringar är sena med talet. Tycker det har varit skönt att nån har lite koll på dem och att man kan få lite råd och stöd!
 
Ettåringen har börjat med att ha två nappar när hon ska sova, en i munnen och en i handen. Innan jag fattade det så tog hon antingen ur nappen ur munnen och skrek "nappen" eller skrek "nappen" medan den var i munnen. Det är inte alltid lätt att förstå dessa små :love::rofl:
Vänta du bara, så började mina barn också men nu krävs det en i munnen och en i vardera hand plus helst en i fönstret så de kan byta ut en av dem vid behov 😅. Vi släpar med en matlåda med åtta nappar när vi ska sova borta en natt för det är katastrof om en hand saknar napp och det är ju oftast minst en som tappas bort längs med vägen.
 
Igår sa vi hejdå till Lovas farmor, så ofattbart tungt och sorgligt. Vi har ju vetat om att det var påväg ditåt, men sista veckan nu gick så fort och såklart alldeles för tidigt. Jävla cancer.

Känns bra iaf att vi hann dit igår och Lova fick stryka henne över kinden och vinka. 😭 💔

Känns skit att man inte får välja, tänk så mycket kul de hade kunnat ha ihop och nu kommer L inte ens minnas sin farmor. 😞
 
Idag är andra dagen i streck som Ebba lyckats springa i hög hastighet mot trappen ner när grinden inte varit stängd. Igår lyckades maken få tag i henne halvt i luften och idag stannade hon i varje fall till när jag i panik hann skrika "NEEEEEJ!" inifrån kontoret och maken fick tag på henne någon sekund senare. Hon är så förbaskat snabb!

När blir barn riskmedvetna egentligen? 😅 Det där barnet kommer att ge mig hjärtproblem. I vanliga fall är grinden givetvis stängd och hon brukar gå runt och släpa på en nyckelknippa som hon hittat inne på kontoret, den tar hon till grinden och pillar med som om hon försöker låsa upp den :D Vaktis-Ebba kallas hon här hemma, med sin knippa som är med överallt.
 
Med inspiration av @Vouex inlägg om barngrind. Har ni några tips på flexibla barngrindar man inte behöver skruva. Vill ha en snedgrind i linje med mattan.
 

Bifogade filer

  • 16777542580114497101404224683102.jpg
    16777542580114497101404224683102.jpg
    203,7 KB · Visningar: 78
Precis kommit hem från första yogapasset med busungen. Helt underbart att få köra ett lite mer riktigt pass igen efter nästan 6 månader av att bara kunna göra de absolut lugnaste passen. Busungen klarade det galant. Lite gnällig i slutet men det räknade jag med iom att hon inte sov som hon brukar. Alla pensionärer som va med idag (förmiddagarna är oftast äldre personer här) blev totalt charmade och älskade att hon va med så kändes skönt att de inte blev största utav det 🥰
 
Sambon ska snart åka och hämta ungarna, som varit bortlämnade till sin farmor 24 timmar.
Ett välbehövligt dygn bara jag och sambon 🥰 (och djuren). Igår blev det ikea, sen pizza och film på kvällen. Idag sovmorgon och blåbärspaj till frukost :d :o.
Gud vad härligt!
 
Idag är andra dagen i streck som Ebba lyckats springa i hög hastighet mot trappen ner när grinden inte varit stängd. Igår lyckades maken få tag i henne halvt i luften och idag stannade hon i varje fall till när jag i panik hann skrika "NEEEEEJ!" inifrån kontoret och maken fick tag på henne någon sekund senare. Hon är så förbaskat snabb!

När blir barn riskmedvetna egentligen? 😅 Det där barnet kommer att ge mig hjärtproblem. I vanliga fall är grinden givetvis stängd och hon brukar gå runt och släpa på en nyckelknippa som hon hittat inne på kontoret, den tar hon till grinden och pillar med som om hon försöker låsa upp den :D Vaktis-Ebba kallas hon här hemma, med sin knippa som är med överallt.
Mina barn är två år och fyra månader och är definitivt inte riskmedvetna tyvärr 😅, men däremot tycker jag att de förlorat intresse för vissa farliga grejer, typ trappan. Nu går de alltid och stänger grinden om den står öppen och det är inga problem att vara nånstans utan grind för att det väl liksom blivit lite vardag. Sen är de också lite mer riskmedvetna kring typ bilar och sånt än tidigare, men det är nog mest för att de själva tycker att det är lite läskigt. Stå längst upp på stolen och hoppa upp och ner ser de däremot inga risker med.
 
Idag är andra dagen i streck som Ebba lyckats springa i hög hastighet mot trappen ner när grinden inte varit stängd. Igår lyckades maken få tag i henne halvt i luften och idag stannade hon i varje fall till när jag i panik hann skrika "NEEEEEJ!" inifrån kontoret och maken fick tag på henne någon sekund senare. Hon är så förbaskat snabb!

När blir barn riskmedvetna egentligen? 😅 Det där barnet kommer att ge mig hjärtproblem. I vanliga fall är grinden givetvis stängd och hon brukar gå runt och släpa på en nyckelknippa som hon hittat inne på kontoret, den tar hon till grinden och pillar med som om hon försöker låsa upp den :D Vaktis-Ebba kallas hon här hemma, med sin knippa som är med överallt.
Min nyblivna femåring är typ noll riskmedveten :laugh: Han kör fortfarande full fräs och trillar och slår sig åt både höger och vänster. Tyvärr :p

1,5åringen har såklart inte alls något konsekvenstänk, men har sen hon började krypa varit mycket mer noga med att tex ta sig neråt med rumpan först och ger sällan på saker hon inte klarar, helt enkelt en mycket mer försiktig personlighet. Så det sitter nog mycket där i personligheten, har man en vildunge får man vakta :heart 😅
 
Idag är andra dagen i streck som Ebba lyckats springa i hög hastighet mot trappen ner när grinden inte varit stängd. Igår lyckades maken få tag i henne halvt i luften och idag stannade hon i varje fall till när jag i panik hann skrika "NEEEEEJ!" inifrån kontoret och maken fick tag på henne någon sekund senare. Hon är så förbaskat snabb!

När blir barn riskmedvetna egentligen? 😅 Det där barnet kommer att ge mig hjärtproblem. I vanliga fall är grinden givetvis stängd och hon brukar gå runt och släpa på en nyckelknippa som hon hittat inne på kontoret, den tar hon till grinden och pillar med som om hon försöker låsa upp den :D Vaktis-Ebba kallas hon här hemma, med sin knippa som är med överallt.
Vår 7 åring föddes riskmedveten :D 4 åringen har dock klippkort på akuten han provar allt minst en gång, bobycar ner för trappan på altanen, pulka i trappan inne, hoppa i djupa poolen själv på badhuset osv
 
Igår sa vi hejdå till Lovas farmor, så ofattbart tungt och sorgligt. Vi har ju vetat om att det var påväg ditåt, men sista veckan nu gick så fort och såklart alldeles för tidigt. Jävla cancer.

Känns bra iaf att vi hann dit igår och Lova fick stryka henne över kinden och vinka. 😭 💔

Känns skit att man inte får välja, tänk så mycket kul de hade kunnat ha ihop och nu kommer L inte ens minnas sin farmor. 😞

Beklagar sorgen. Vi förlorade också farmor i cancer, på juldagen. Det är förjävla orättvist och sorgligt.

Kram ❤️
 
Håller med om att riskmedvetenhet sitter i personlighet och inte ålder. Vi har grind uppe för bebis skull, snart 4-åringen klättrar ofta upp och balanserar på den (han lärde sig även öppna den själv innan 3 års ålder), klättrar även på allt annat i huset. När han var 1,5 klättrade han upp i ett fönster och krossade en hängande fönsterlampa i handen🤯

Vårt lugna barn med konsekvenstänk behövdes ingen grind till efter han lärt sig gå, än idag så tar han ett steg i taget sakta och håller i sig i räcket, han blir 3 i sommar.

Bebisen på 8 månader är helvild och har redan hunnit ramla ner i trappan då brorsan hade öppnat utan att jag märkte det.
 
Idag är andra dagen i streck som Ebba lyckats springa i hög hastighet mot trappen ner när grinden inte varit stängd. Igår lyckades maken få tag i henne halvt i luften och idag stannade hon i varje fall till när jag i panik hann skrika "NEEEEEJ!" inifrån kontoret och maken fick tag på henne någon sekund senare. Hon är så förbaskat snabb!

När blir barn riskmedvetna egentligen? 😅 Det där barnet kommer att ge mig hjärtproblem. I vanliga fall är grinden givetvis stängd och hon brukar gå runt och släpa på en nyckelknippa som hon hittat inne på kontoret, den tar hon till grinden och pillar med som om hon försöker låsa upp den :D Vaktis-Ebba kallas hon här hemma, med sin knippa som är med överallt.
Nånstans runt två blev det bättre för oss. Men den där perioden mellan att hon började gå (10-11mån) och tills jag insåg att jag kunde vända ryggen till var vidriga.. vi har två soffor och ofta stod hon i den som inte har vägg bakom och liksom vägde på magen så hon nästan ramlade ner så fort jag behövde laga mat eller göra nåt som inte gav henne uppmärksamhet. Till slut fick den ligga på golvet…
 
Imorse hade vi utvecklingssamtal på föris. Allt går bra men de uttryckte ganska tydlig "oro" kring lillans expressiva språkförmåga, de tycker hon är väldigt otydlig i sitt uttal och det i kombination med att hon är väldigt social, kontaktsökande och lekig med andra barn så upplever de att det hindrar/begränsar henne en del i socialt samspel när de andra barnen som är på samma nivå som henne rent "kognitivt" inte kan förstå henne när hon talar, ger förslag på lekar eller svarar upp på deras frågor. De upplever också att hon gärna vill ha vuxen precis bredvid som kan tolka det hon säger till de andra barnen.

Bvc var ju vid 3års-kontrollen för en månad sen oense om remiss till logoped, läkaren lutade mot det men rådfrågade ssk som tyckte otydligheten var inom "normalområdet" och isf att de följer upp noggrant vid 4 år. Så det blev ingen remiss till logoped.

Men nu ringde jag själv in till logopedmottagningen efter utvecklingssamtalet med förskolan, och de tyckte det lät klokt att komma dit så nu ska vi bli kallade så får vi se hur vi kanske kan jobba lite mer riktat mot uttalet. Vi läser minst en timma för henne varje dag och har alltid lagt enormt med tid på böcker och hon/vi pratar massor, vi föräldrar förstår så gott som 100% av det hon säger och passivt korrigerar henne i varenda mening hon säger - men just att jobba med konkreta språkljud är vi ju sämre på hur man kan göra så det vore nog bra med hjälp där.

Jag är egentligen inte orolig och tror det reder sig på sikt då språket exploderat senaste halvåret, men det skadar inte att främja språkutvecklingen tänker jag eftersom hon är lite sen...
Det är väl toppen att få hjälp. Jag har funderat lite på att vårat barn har lite sämre uttal än några av sina jämnåriga, men i alla anteckningar från BVC/läkarbesök står det bara bra uttal för åldern och stort ordförråd. Kände ett barn som knappt kunde uttala ett ord i den åldern, när han till slut utreddes av logoped hade han ett enormt ordförråd men svårt med vissa ljud, han var ikapp med talet något år senare och fick jättebra hjälp.
 
Har varit lättrörd idag. Jag promenerade lite på stan och gick förbi en man som var ute med barnvagn. Från vagnen hördes skrik från vad som måste ha varit en mycket liten bebis, ni vet det där skriket som egentligen inte är så fruktansvärt högljutt men ändå tränger igenom precis allt.

Mina tankar gick direkt till att mannen säkert var ute med barnet en stund för att den andra föräldern skulle få sova litegrann och så fick jag en klump i halsen och en tår i ögat. Tänkte tillbaka ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 538
· Visningar
80 363
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 328
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 198
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 808
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp