Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CLXXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är bilen grön eller dieseln grön :confused:
Hämtade min älskade bil på verkstaden igår efter ett litet akutbesök då tydligen handbromsbackarna var totalt upprostade och skramlade runt i bromstrumman eller nåt :o
Den kräver mer och mer min kära bil men jag vill inte köpa ny
Äldre bilar har sina egenheter men man förlåter dem :laugh:

Minns ungdomens skruttbilar. T.ex den folka som krävde att föraren vände upp nyckelknippan mot ratten för att den skulle starta. Eller alla saabar som gick att starta med vilken saabnyckel som helst.

Hade en månad utan startmotor men bilen var så lätt att jag kunde rulla igång den, hoppa in och lägga i en växel :D Problemet var att jag bodde i Svartbäcken och där fanns inte så många nedförsbackar....
Eller volvokombin där det snöade in i vid förardörren om det blåste. Tråkigt att behöva skotta ur förarplatsen innan man åkte.

Nuvarande pegutt har trasiga muffar vid handbromsvajern så jag kan inte använda handbroms vintertid.
 
Lyssnar på juljazz och försöker kicka igång mig för att utföra veckans sista arbetsuppgift. Dessvärre är det en uppgift som tar närmare 5 timmar att göra... Motivationen är verkligen på botten efter att ha klarat av två stora konsultprojekt på tre veckor. Känner mig sliten och det märks verkligen att det var länge sedan jag var ledig på riktigt (mer än över en helg alltså). Men men, bara en hel jobbvecka kvar och sedan är julledigheten så nära att jag nästan kan ta på den! :love:
 
Någon som har koll på riktiga julgranar? Vi har en nu som stått ute, sen kallt inne, nu står den på den plats där den "ska stå" (rätt kallt där med).
Nätet som är runt, bör man ta bort det på en gång, spelar det ingen roll, eller ska man låta det sitta en stund?
 
Köpte en julklapp till pappa och några saker till mig själv.
Nu sitter jag i soffan och tittar på min katt som ligger i fåtöljen.
IMG_6444.jpeg
 
Testade något nytt hudserum idag. Sminkade mig med liten spegel i lite smådunkelt rum. Ser nu att jag typ ser ut som jag antingen kladdat på mjöl eller tandkräm runt munnen/målat mig med husfärg typ. Foundation och serum måste krockat rejält. Ser inte klokt ut!
Tur att jag inte varit bland folk än. 😬 👻
 
Ligger och funderar på att jag nån gång ska lära hundarna vad sovmorgon betyder, det är in kl 06:30 när jag är trött efter en lång dag. :meh:

Jag far vacka hundarna varje morgon och saga till att de maste faktiskt ga ut innan frukost och innan jag aker till jobbet. :p

Allt handlar om pengar.

Det är mänskligt sett alldeles självklart att de resurser som eleverna behöver ska finnas där. Utan diskussion.

Men, om alla pengar i plånboken redan är intecknade - var tar man pengar till mer resurser, till vikarier, etc?

Staten ger bidrag, Och extra bidrag, men kommunen lägger budgeten. Dessutom är de statliga pengarna oförutsägbara. De varierar från år till år, de meddelas sent och måste användas till exakt det som de är menade till.

Så frågan kokas ner till - när pengarna är slut, är de slut.

Fast sa ar det ju over allt annars ocksa? Antingen ar det for lite pengar i hela utrakningen eller sa ar kommunerna valdigt daliga pa att lagga en budget. Det ar ungefar samma system har, men har fungerar det att lata larare, assistenter for klasser eller assistenter for enskilda elever ha vikarier nar nagon ar sjuk.
(Dock skar de ner pa "transportation, after school programs, etc" ibland. I ar kranglade Washington DC och det tog ett par manader innan alla federala pengar var utdelade)

Andra lander an Sverige klagar ocksa pa den almanna skolan, men de flesta klarar att se till att basen i skolan kan fungera fran dag till dag; barnen har en larare nar de kommer till skolan aven om den ordinarie lararen ar sjuk.

Assistenter for enskilda elever bollas det mycket med nar de ar sjuka, vissa elever absolut vagrar manniskor de inte kanner, sa da blir det istallet sa att en assistent har tva elever med en ny assistent som kan hjalpa till dar det behovs.

En av mina elever pa skolbussen hade en vikarie harom dagen, en kille som gar larar programmet pa universitetet. Dagen efter var han inte dar och hon vagrade ga av bussen om de inte ringde och fick honom att komma tillbaka.:p Den sagan pagick i flera dagar, innan hon steg av frivilligt igen.
 
Sitter och väntar på vaccination för covid är i riskgrupp så därför tror det är femte sprutan tog influensa för 14 dagar sen.

Sen blir det helg.
Ska tvätta tyger innan jag klipper i dem och passa på att fixa lite med mina mönster.

Planen är Manchesterbyxor, skjorta i viskos och långkjol i ylle
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har haft en del sjukstuga här hemma, vilket innebär mindre öppna förskolan och alldeles för mycket tv för tvillingarna på 1,5 år. Jag...
Svar
8
· Visningar
639
Senast: Fille
·
  • Låst
Tjatter Isis med sin regnbågsleksak. Det kändes lämpligt idag när det är Falun Pride.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
72 977
Senast: Unafraid
·
Svar
2 010
· Visningar
73 443
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 998
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp