Vad gör vi? Del CXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eventuellt ska jag på lägenhetsvisning imorgon, de ska bara kolla av så det är okej för nuvarande hyresgäst att vi kommer. Så spännande, hoppas den är fin:D :banana: Jag har redan börjat tjuvkika på tapeter... :angel: Jag planerar bo i nästa lägenhet iaf de närmsta 10 åren så då är det värt kosta på att tapetsera ett rum eller två :) Jag är less på standardvita väggar!
 
Det är inte så att det har funnits en biodlare i närheten som har lagt ner? Vi märkte stor skillnad när den närmsta slutade. Nu funderar maken på att starta upp med biodling igen, vilket jag hejar på. Med tanke på den mängd honung vi konsumerar så skulle det vara bra. :)
Nej. inga biodlare där jag bodde förr. Det tystnade gradvis. Det brukade vara vårens första glädje - det där ihärdiga surrande under den gigantiska lönnen på gården.

Här har jag mängder med lönnar och men är tyst. Det började tystna redan när jag bodde på gården. :cry:
 
Köp inte, gör ett själv! Dom du köper färdiga är ofta helt fel, då man har blandat med hål i olika stl, kottar mm som är till för olika insekter, men olika insketer bor inte ihop på det där viset - en del är t.o.m revishävdande.
Det är väldigt enkelt att göra ett eget och billigare, kolla pinterest för inspiration (fast då kanske man inte vill göra de enkla längre... :angel:)

Jag misstänkte att det kunde vara så (men de är ju så söta...! :o)
Har minst ett ställe jag gärna vill ha något sådant på, så jag får väl börja spana :D
 
Slentriankollade trött gårdar på Hemnet och tyckte jag såg ngt konstigt på en bild och reagerade liksom efter jag gått vidare några bilder. Går tillbaks och jo.. Det står ta mig fasen en Zebra på bilden. Det är alltså en vanlig hästgård som säljs och inte Kolmården liksom. 😅
Visste inte att man fick ha sådana som husdjur i Sverige. Men tydligen.. :laugh:
Säker på att den inte var inklippt?

Det är tydligen (av instagram att döma) en grej för lägenheter i stan att ha så konstiga saker som möjligt på bilderna.
 
Jag är lite sugen på att köpa ett par sådana där insektshus som verkar säljas överallt just nu, är nyfiken på om det faktiskt hjälper för pollinatörerna! 🤔
Med hål (borrade eller bambu) så blir de bebodda, ja. Särskilt med åldern.

Ännu viktigare för att hjälpa är att ha gott om blommor. Majoriteten av bina bor faktiskt i sand så en sån kulle är också bra, om man har möjlighet. Tar ju lite mer plats och insats att få till.
 
Med hål (borrade eller bambu) så blir de bebodda, ja. Särskilt med åldern.

Ännu viktigare för att hjälpa är att ha gott om blommor. Majoriteten av bina bor faktiskt i sand så en sån kulle är också bra, om man har möjlighet. Tar ju lite mer plats och insats att få till.

Problemet med sandkullar, och sådana där fina insektsvattenbad med färggranna glaskulor (:love::love::love:!) för den delen, Är att jag misstänker att deinte kommer få vara särskilt ifred för diverse små marodörer :cautious::cautious::cautious:
 
Säker på att den inte var inklippt?

Det är tydligen (av instagram att döma) en grej för lägenheter i stan att ha så konstiga saker som möjligt på bilderna.
Den ser rätt riktig ut. De verkade ha några kameler också.
Googlade och hittade en artikel om något par som hade en halv-zebra(zorse) och en riktig zebra i Sverige. Det var lagligt att ha Zebra om den inte fångats in från det vilda. Och så var man tvungen att hålla dem på visst sätt.
 
Den ser rätt riktig ut. De verkade ha några kameler också.
Googlade och hittade en artikel om något par som hade en halv-zebra(zorse) och en riktig zebra i Sverige. Det var lagligt att ha Zebra om den inte fångats in från det vilda. Och så var man tvungen att hålla dem på visst sätt.

Det var en häromkring som hade en cirkus hemma på gården om vintrarna. Det var lite fränt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
283
Senast: Tassa
·
  • Låst
Tjatter "Det vore synd om matte saknade katthår på sängkläderna..." Matte funderar på att köra favorit i repris vad gäller middagen, det...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
77 233
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
893
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 484
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp