Vad gör vi del CXXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, djur och speciellt kor känner trygghet i ladugården så de brukar vara väldigt svåra att få ut om det brinner. Det är ofta svårt att få ut hästar av samma anledning men de är ju i allmänhet mer tränade att bli ledda så går det att ta sig in brukar man få ut dem.

Man ska ALDRIG riskera sitt eget liv för att få ut djuren. Brandmän tar i allmänhet större risker för att få ut människor än djur och har man då gått in och inte kan ta sig ut är risken hög för att de försöker och kanske blir skadade/dödade själva.
Ja jag har förstått det, men känns ändå läskigt att den där tryggheten sitter så starkt i dem att de t.o.m dör inne.
 
Fick argt samtal från student som inte förstår hur de ska kunna äta mat/planera sin mat under studietiden om det inte finns någon spis och ugn. Vrålandes förklarade hen att det inte går att studera utan mat. :cautious:
Svarade sakligt att hen ju kan nätverka med alla andra studenter i hela sverige och fråga hur de löst problemet.

Kanske lite väl spydigt svar men nu börjar jag bli väldigt trött på detta 🙈:angel:
https://www.jula.se/catalog/hem-och...UDtSho1mfYw5S2V8o9hoCrYoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

och

https://adexanordic.se/Commercial-M...1mr__O-L1UNrNaMiXtWCBQpqUQiQsaJBoCytoQAvD_BwE

Funkar om man inte kan använda en mikro.
 
Jag kommer tydligt ihåg en sida ur en bamse tidning från när jag var liten där de berättade lite om brandsäkerhet och djur efter en serie där det handlade om någon häst som sprungit tillbaka in till stallet. De berättade att vilda hästar hade typ utvecklat en överlevnadsinsikt som detta beteende berodde på. Att när grässlätterna brann så var det större chans att överleva om vildhästen vände om och sprang rakt igenom elden till andra sidan där det hade redan brunnit än att försöka springa ifrån elden.
Ingen aning om det är sant dock (jag tolkade det som sanning såklart, det var ju bamse :p), har någon av er hört något liknande?
Jag har hört precis samma sak, att det rent evolutionärt var smartare att springa genom elden än låta sig bli jagad av den/springa från den. Men jag har inte heller någon som helst aning om det är sant. Dock skulle det ju förklara hästars ovilja att röra sig "bort från elden".
 
Glömde göra iordning middag igår så har ingen lunch idag.

Blir en tripp till McDonald´s tror jag. SLipper jag gå ur bilen för att hämta mat om det inte är mycket folk på sibylla för då tar jag hellre det. Vill ha lite fet, flottig blodsockerhöjande mat idag.

Solen skiner men et blåser och jag orkar inte med nånting idag.
 
Jag har hört precis samma sak, att det rent evolutionärt var smartare att springa genom elden än låta sig bli jagad av den/springa från den. Men jag har inte heller någon som helst aning om det är sant. Dock skulle det ju förklara hästars ovilja att röra sig "bort från elden".
Det är intressant dock! När man annars tittar på naturdokumentärer så ser man ju att the wildlife springer iväg från elden så gott de kan (tex rådjur etc.. förutom de djur som lever på att det brinner såklart) men tydligen skulle det vara skillnad på just vildhästar? 🤔
 
Får detta sms från telia. Bara det att jag inte har någon tjänst hos Telia :banghead:

Hej! Vi har försökt skicka mejl till dig men har inte rätt e-postadress. Med rätt e-postadress kan vi säkerställa att du får snabb information om förändringar i dina tjänster, relevanta nyheter & nyttiga tips. Läs mer här
Tack!
Hälsningar Telia
 
IMG_20210226_125428.jpg


Försökte jobba men blev levande begravd. Tecken på att man ska ta helg kanske?
 
Mina kollegor är roliga. En av dem berättade att han hade haft en hantverkare hemma hos sig. Hantverkaren hade arbetat barfota och kollegan tyckte att det var märkligt.

En annan kollega frågade om hantverkaren hade välskötta tånaglar.

"-Det vet jag inte. Jag var inte så långt ner och tittade."

"-Jaha... Fastnade du halvvägs?"

:laugh::laugh::laugh:
 
Lite migränkänning men jag hoppas att det kan stanna på dov huvudvärk. Auran har iaf försvunnit, peppar peppar!
Tänkte jobba till 16-snåret och sen köra till stallet och sen hem. Ska jobba övertid även imorgon så det blir inte chips idag heller :( (Nåja, jag är ledig söndag och måndag så det finns utrymme till chips då :p )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 964
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 384
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 905
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 905
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp