Vad gör vi häst-edition del 1

Sitter än i soffan och ska ta tag i mig och få på tävlingskläderna för att sen fixa häst och åka och rida en LB2. Åker ensam idag och är så glad att jag har en snäll häst att vara iväg med 🩷.
 
Jag var för trött för att fråga om vi skulle säga hej 😆 Även till irl-vänner som var där så känn dig inte utfryst 🤣 Så mycket tydligare bilder man har i huvudet nu av vad som händer på insidan när man annars bara haft en bra eller dålig känsla typ i mitt fall 😅
Lugnt :D Jag behöver läsa på väldigt mycket känner jag! Sen försöker jag komma ur en utmattning så alla dessa människor, plus ny info, bilkörning dit o hem o så engelska på det gjorde att dagen efter var jag som bakfull. Men det var det värt!
 
Har precis satt Bs betfor i blöt till ikväll, sitter och fönstershoppar lite i brist på annat. Skulle vilja ha ett bettlöst träns till henne.
 
Vi har en del av vår största hage som är "skog", rätt så mycket sly och mycket hagtorn. Men det är ändå bra att hästarna har lite skog att vara i. Idag har vi röjt runt staketet där, det är alltid väldigt mycket jobb att få ordning. Vi valde att minska skogsdelen med drygt hälften i år. Det är galet mycket staket om vi ska ha hela delen, så just nu kändes det onödigt. Vi får se om vi ändrar oss längre fram i sommar. Ikväll blir det ett pass på ridbanan med unghästen och backträning med den äldre.
 
När man måste torka hästen efter dusch men orkar inte stå. Då kan man sitta ner.

(Obs gör inte detta själv om du inte har en häst du litar på.) Vill inte uppmuntra folk till att sitta ner vid sida hästar 😅

20230513_161051.jpg
 
Vi var på utforskartur idag igen :D Väldigt najs när man har bott på ett ställe i snart ett och ett halvt år och fortfarande har mängder av ställen att kolla närmare på. Vi har ju våra vardagsrundor nära hemma, men det är en sådan himla lyx att kunna ta lite längre rundor och variera sig!

Idag blev det två timmar och dryga milen. Stora delar av turen inne i skogen vilket var väldigt skönt med tanke på värmen! Bilden är dock tagen på vägen hem :D
1683989014365.png
 
Hittat ett jättebra användningsområde till kardborren i framkanten av padden, ingen risk att tyglarna är i vägen när man inte vill hålla i dem 😁

20230513_174954.jpg


Är verkligen sommarväder här 😍 Tiger kändes lite för inne i pausmode egentligen men ville verkligen se hur han var från ryggen så vi gjorde en liten runda med gräspauser som var så lugna och fina! Över förväntan men jag har mer idéer om vad jag vill fokusera på framöver.

Tusen gånger mer avspänd sedan jag hittat helt andra sätt att förklara och hantera hans oro och tittighet. Riktigt cool helomvändning! Som 19-åring varav vi levt ihop hela livet, det är väl ändå fantastiskt 😍🌟
 
Min häst fortsätter vara en stjärna. Vi börjar hitta galopphjälpen och även bjudningen. Skänkelvikning börjar också gå bättre, så länge piloten inte trillar över på fel sittben :angel:

Funderar lite löst på om vi ska pröva en uteritt i morgon. Han är rätt spänd ute, men sambon kommer gå bredvid i så fall. Vill ju inte "fastna" i ridhuset :)
 
Vilken dag! Bror med familj var på besök. Ungarna vågade inte rida så jag tvingade inte dem. De klappade iaf 😍

Jag och brorsans fru red ut en sväng iaf. Vi kom dock inte så långt förrän jag fick jaga hästar... Vad hände tänker ni. Jo såhär är det.

Vi red förbi hästarnas hage som de står i under helgen för att käka gräs. Åringen och gamlingen var kvar i hagen. Åringen började springa vid staketet och brallade runt. Tänkte inte så mycket på det. Vi kom förbi hagen och sen rasslade det till bakom oss. Där står åringen på vägen utanför hagen. Han hade sprungit rakt igenom staketet... Sen brallade han runt och bockade mm. Oj vilken buse! Inte ville han fångas heller. Satt av och vallade hem gamlingen och åringen till en annan hage. Satt upp på Halle igen och vi kunde rida vidare på vår tur.

Turen var fantastisk iaf 🥰😂
 
Har varit iväg på vårt först äventyr tillsammans. Vi ska lära oss konsten att köra vagn. Hästen är ju inkörd med inte körd på väldigt länge och jag kan inte köra alls.

Tjejen var inga problem att lasta och lasta ur själv! Är så nöjd med transporten också.

Dagens träning gick ut på att lägga på en loksele och traska ut på lite tömkörning med instruktör hållandes i grimskaft, dels för att känna in hur hon reagerade och så för att träna upp matte. Det funkade bra så efter det blev det lite styr- och stoppövningar mellan och runt koner och så kliva över stanna mellan skaklar. Instruktören lyfte och skramlade lite med skaklarna också. Detta funkade utan problem och hon var lugn och fin. Ser fram emot nästa gång!

Sedan bar det av hemåt igen och lastning och urlastning gick lika smidigt igen.
 
Har varit iväg på vårt först äventyr tillsammans. Vi ska lära oss konsten att köra vagn. Hästen är ju inkörd med inte körd på väldigt länge och jag kan inte köra alls.

Tjejen var inga problem att lasta och lasta ur själv! Är så nöjd med transporten också.

Dagens träning gick ut på att lägga på en loksele och traska ut på lite tömkörning med instruktör hållandes i grimskaft, dels för att känna in hur hon reagerade och så för att träna upp matte. Det funkade bra så efter det blev det lite styr- och stoppövningar mellan och runt koner och så kliva över stanna mellan skaklar. Instruktören lyfte och skramlade lite med skaklarna också. Detta funkade utan problem och hon var lugn och fin. Ser fram emot nästa gång!

Sedan bar det av hemåt igen och lastning och urlastning gick lika smidigt igen.

Åh, så kul! Min häst älskar att bli körd men jag har varken vagn eller sele numera 😅 Plus att han är inte bekväm på så stumt underlag som vi har på alla vägar vi kan köra på häromkring så det känns inte som rimliga investeringar heller.
 
Var på terrängkurs i helgen, under gassande sol. Det hade gått så himla bra, varenda språng satt där det skulle :love: Sista linjen kände jag att jag var trött, men tänkte att det ska väl gå åndå….Nu ligger jag helt mörbultad och med ett brutet nyckelben och får inte rida på minst 4 veckor:(
 
Denna donnan har idag slitit sig i tömmarna en gång, försökt slita sig ytterligare 3 ggr utan att lyckas och i övrigt varit allmänt fjantig under dagens tömkörningspass på ridbanan... tack och lov trillade jag dock inte och fick flabben full med grus som förra gången hon gjorde samma trick. Vi kan ju iaf konstatera att hon blir starkare och starkare i sin galopp iaf.

20230514_201222.jpg
 
Hade sadelprovaren ute idag. Kollade över hoppsadeln först och som jag trodde behövde den breddas och fyllas lite. Sen provade vi ut en dressyrsadel, hade en maxbudget på 15000. Vi är ju inga dressyrstjärnor precis, men en sadel underlättar ju iaf 😅. Hade turen att den billigaste hon hade med sig, en Passier passade perfekt, endast 6500 😀
 
Härlig kväll I stallet och motionerade pållan avsuttet;. Värmde upp i alla gångarter på lina och sen fick hon trava några gånger över cavalettikryss och så lite avskritt utanför ridbanan- stark som tusan för att hon så gärna ville komma åt gräset 😆.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: Nox
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 518
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp