Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

loobah

Trådstartare
Jag har sedan ett år tillbaka en fullblodsvalack, vars hovar hitills har funkat bra. Men denna gång fick han ett rejält sömstick vid skoningen. Hovis tog ur sömmen. Därefter blev han jättehalt och jag plockade av skon. Då blev det lite bättre. Men sen när hovis kom tillbaka några dar senare så var han öm i hela hoven. Och när han blivit helt ohalt så går han och får ett balltramp i hagen, på samma hov och är därför halt igen.

Han kommer troligtvis att skos med franska järn på framhovarna nu. Men han har jättelätt för att tappa skor. Ska jag låta honom gå i en paddexhage själv. Eller chansa att skorna sitter i en lerig gräshage med sällskap? är verkligen kluven här. För jag vill inte stå med en skadad häst hela tiden heller.

Lr ska jag ha sådana där easyboots på ute? eller vanliga boots? men om jag har easyboots... ska jag då vara i stallet två ggr om dagen och ta på och av? eller ska han helt enkelt få gå på grus? :confused:
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

jag skulle välja grus utan att tveka.

min hovis sa till mig att skorna absolut inte får bli lösa(har hand om en fullblodsmadame). och så fort dom börjar losna ska dom spikas igen. när skona börjar bli lösa, så gör sömarna sömhållen större och då blir det svårare att spika på så skorna blir på.

obs detta e vad som har sagts till mig!
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

Jag skulle prova att låta hästen gå med vanliga boots och se vad det ger för resultat.
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

Mitt fullblod har *peppar peppar* inte haft en enda tappsko sen han började gå med boots runt om i hagen. Får ju byta varje dag och tvätta dem, så har några uppsättningar att varva med.

Han har gått och fått en problemhov dock, 3 hovbölder nu i sensommar/höst på samma hov. Ska diskutera med hovis idag hur vi ska ta itu med det här problemet, ska fråga om franska järn också. :)
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

mitt fullblod har oxå klarat sig från att dra av sig skorna. däremot har hon så sjukt små fötter att det knappt går att spika i så efter varje gång hon fått nya skor är hon skit öm/halt i några dagar =/
På med boots tror jag är lättast för dig och gå i vanlig hage... hur kul kan de va att gå på grus, lera är mycket roligare :P haha
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

En (kanske dum fråga) men vad är franska järn för typ av skor? Funktion?

Har också fbl som bitvis har haft skithovar. Gamla tanten hade bra hovar och har gått barfota men helt plötsligt (är dräktig) så blir det hovsprickor och dom ser allmänt usla ut.

Den andra har haft så mycket tappskor under sommaren att jag slutat räkna, men nu den senast skoperioden har hon bara tappat EN sko.
Hovis skodde henne så att hon skulle bli "snabbare" med framhovarna och det verkar ha hjälp för skorna sitter kvar och hon slår inte i riktigt lika mycket.

Sen är ju biotin bra, gjorde underverk med den gamlas hovar när jag fick hem henne i dåligt skick. Efter ca 4 månader fanns det nåt att fästa skon i:)
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

Mitt fullblod hade också problem med att tappa skor, tills jag började med FLEPP SKOR!! Det r en halvsko, eller ja en vanlig sko som du kapar av så det blir bara lite granna vid tån och sedan har man speciella fleppsulor tills. Efter det har min hst hovar blivit mycket finare och från storlek 1 har hon nu gått til 3:or i sko storlek. Fleppskorna gö det mycket svårare att trampa av och nästintill ömöjligt, det är det bästa tipset jag kan ge en häst som lätt trampar av sig skorna!
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

Har nu släppt ut honom med boots i gräs (gägg) hagen så får vi se vad som händer...
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

vad är franska järn för typ av skor?

Nån typ av galoppsko sa min hovis. Som har sömhålen mkt längre ut på skon så att man kan spika längre ner. Den kanske är lättare också?
nu är min häst ohalt efter sömsticket och har en sån på höger fram... peppar peppar på att den sitter till skoningen.
 
Sv: Vad göra med fullblodshovar, och fullblod iöverhuvudtaget?

asså jag rekommenderar fleppskor!
Både jag och andar som har fullblod har haft samma problem, fleppskor var svaret för oss! :)
 

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 138
Senast: Lejd
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 774
Senast: mackan
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 965
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 905
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp