Bukefalos 28 år!

Vad göra när hästen kastar sig fram o stegrar o rusar?

W

windy mon

Har haft denna häst nu i 4 månader på foder,12 årigt avelsto som jag blev erbjuden av stallägaren efter att våra egna hästar gick bort.Hon är en tuff dam som reser sig o rusar när det passar henne,skulle halsförlängare kunna hjälpa?
 
Sv: Vad göra när hästen kastar sig fram o stegrar o rusar?

Mot vad skulle halsförlängaren hjälpa?

Du får berätta mer, gör hon så när ni rider ut, själv eller med sällskap.
 
Sv: Vad göra när hästen kastar sig fram o stegrar o rusar?

En häst som stegrar sig är alltid potentiellt farlig, och om du känner att du inte behärskar situationen, skaffa hjälp!
Kan inte den som lånar ut hästen hjälpa er så hitta någon annan erfaren hästmänniska som kan.
Att sätta på hjälptyglar kan mycket väl förvärra situationen om du inte vet exakt vad du gör, och varför.
Tror alltså inte att halsförlängare är en bra idé.
 
Sv: Vad göra när hästen kastar sig fram o stegrar o rusar?

Hej! Jag har en häst som bra gott och struttat i hagen och fått föl nu ska hon ridas och jag har samma problem som du. Jag kan säga så här dom har fått bestämma hela tiden och nu känner som att dom ska bossa igen. Jag tycker det e lite läskit när hon gör detta... Men jag tror att hon vill bara bestämma och det kan hon glömma. Så nu rider inte jag utan bara longerar (detta vill hon oxå slippa) och så ser jag alltid till att jag är bosses på hästsätt. Hon får bara gå bakom mig när vi går, jag ser om hon är rädd så visar jag henne att det inte är farlit. Jag har nu fått hjälp med denna dam så när jag ska rida ska jag rida i ridhus med hjälp. Du får ta och skaffa hjälp du med. Jag antar att din dam oxå har fått bästamma och bara gå å göra vad som behagar henne. Lycka till!:banana:
 
Sv: Vad göra när hästen kastar sig fram o stegrar o rusar?

Ledarskap och träning träning träning är det enda som hjälper även om det är svårt att ge konkreta råd på din korta beskrivning av problemet. Jag förutsätter att hon är frisk och att du tränar saker hon ska kunna sen förut, annars kan ju protesterna bero på att hon har ont eller inte förstår vad du vill. Det låter som någon annan sa som att hon fått göra lite som hon vill...
Kör tydligt ledarskap i all hantering, flytta henne ofta och låt inte henne flytta på dig. Ta initiativ och avsluta när det passar dig, inte henne - oavsett om du markarbetar eller bara kliar henne i pannan så sker det på dina villkor. Alltid!!!
Reser hon sig så gör ingen högljudd affär av det utan vänd henne kraftigt runt och driv bestämt framåt, lätta på tygeln så fort du får respons och beröm när hon går framåt. Ett stigläder runt halsen kan vara en trygghet så du har något annat än hennes mun att ta stöd mot. Låt henne aldrig vinna med att resa sig, hur länge du än får hålla på. Går hon inte fram självmant så be någon leda er dit ni ska tills det fungerar. Kastar hon sig fram och drar iväg är det tvärstopp på en tygel och bestämt nej. Träna mycket stopp från marken så hon lär sig att stopp alltid betyder stopp. One rein stop är en jättebra metod, de flesta hästar lär sig den snabbt. Snabb eftergift och mycket beröm när hon gör rätt men dalta inte. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 236
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp