Innan jag fick förmånsbil trodde inte jag att det skulle vara så kul med en finare bil. Jag var helt ointresserad av tekniska finesser och var glad bara bilen rullade från A till B.
Efter sju år med förmånsbil måste jag dock erkänna att jag älskar bekvämligheten med nya bilar. På vintern kan jag starta den inbyggda kupévärmaren via en app och alltid komma ut till en varm och isfri bil, jag kan via samma app öppna och låsa bilen utan att vara i närheten, jag slipper åka till bensinstation och tanka utan laddar hemma över natten och om något krånglar lämnar jag bara in bilen, får en hyrbil, och jobbet tar hela fakturan.
Jag har samma pedal för både gas och broms, bilen varnar direkt om något oväntat händer framför bilen och hjälper mig att bromsa om jag inte är snabb nog och hamnar jag för nära körfältslinjerna styr den försiktigt tillbaka mig i mitten. På skärmen ser jag direkt om det finns trafikhinder eller köer längre fram så att jag kan välja alternativa vägar och när jag behöver info om butikers öppettider eller liknande är det bara att fråga Google så får jag det uppläst för mig. Dessutom är den pigg som bara den och accelererar snabbt så för mig är den både säker och kul att köra.
Jag har fått erkänna för både mig själv och omgivningen att det var mycket roligare än jag trodde att köra en modern, fin bil så dessvärre lär det bli dyrt den dagen jag slutar på det här jobbet och behöver köpa egen bil igen