Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur långt upp i Norrland, ungefär? Från UK till Kiruna och Luleå kan det finnas flyg på vintern. Troligtvis Arvidsjaur också. Mest troligt charter men kanske går att köpa enbart flygstol.
Ev går det att flyga till Norge och sen tåg eller buss till norra Sverige men det blir väl krångligt med djur när det är flera gränser utanför EU.
Jag tänkte mest direktflyg specifikt från Edinburgh, annars måste jag åka extra tåg eller flyg ändå - vilket i och för sig förmodligen är lättare här än där. :D Det är också bara vissa bolag och linjer som tar husdjur så en hel del som måste kollas upp bara för att lämna landet. Jag tror inte mellanlandning/landning utanför Sverige skulle vara särskilt smidigt.
Men tack ändå!
Jag ska börja rota i nystet så småningom, men plättlätt verkar det inte vara.

Köar på åvc. Galet mycket folk som slänger skräp på söndagar. Jag funderar på om det är värt att släpa allt från där jag står eller om jag ska vänta på att långsamt maka mig fram med bil och släp till rätt container. Tror jag väntar på det senare för jag kommer nog inte ut snabbare oavsett 🙈
Idag såg jag för första gången i mitt liv hur folk stod med bilar i kö - för att panta burkar!
Det var flera stora pantmaskiner som i små egna hus ute på en parkering, och där stod folk med sina bilar på kö för att vänta på att få köra närmare och lasta av all sin pant. Jag hade inte ens kunnat föreställa mig att det var möjligt att bli så. Själv kanske jag får till en vanlig matkasse med pant på ett halvår eller så...

Idag såg jag för första gången i mitt liv hur folk stod med bilar i kö - för att panta burkar!
Det var flera stora pantmaskiner som i små egna hus ute på en parkering, och där stod folk med sina bilar på kö för att vänta på att få köra närmare och lasta av all sin pant. Jag hade inte ens kunnat föreställa mig att det var möjligt att bli så. Själv kanske jag får till en vanlig matkasse med pant på ett halvår eller så...
Här har vi en stor snabbpantmaskin på åvc. Idag var det nog närmare 10 pers i kö Jag pantar väldigt sällan men samlar i en stor sopsäck. Brukar nog bli en säck i halvåret nästan 🙈😁

Skön sovmorgon innan det blev full rulle denna söndag: de vanliga söndagssysslorna och så tvätt innan sambon och jag for till en god vän och hjälpte henne att lastträna unghästen vilket gick utmärkt 🤩. Sen bort till samhället ett stycke bort där vi var effektiva; jag handlade medan älsklingen tankade upp min bil 😊. Sen en kväll I stallet och agriaritten som jag sett fram emot; en liten skrittur på 7 ekipage ur stallgänget, kul! 😃😍. Mim pålla var ju sååå nyfiken på de två nya hästarna som flyttat in 😄 och gott med tårta efteråt; tårta utan avramling 😜😉.
Hemma igen blev det att avsluta söndagskvällen med Sveriges mästerkock innan det nu är dags att krypa ner nyduschad I renbäddad säng 😍.

Har faktiskt knäppt på värmen en stund nu ikväll! Det är tio grader och ösregn ute och jag har cyklat, det känns skönt att bränna ut lite fukt.
Ska koka äggen jag samlade idag så att jag kan ge tillbaka dem till hönsen och ankorna imorgon.

Har målat lite ikväll. Är inte bra men tycker det är kul.

Bifogade filer

• 20250914_221933.webp
    20250914_221933.webp
    30 KB · Visningar: 59
Visst är en vanlig sån där man stoppar i en och en? (Inte använt sån på evigheter) Här häller man i hela säcken på en gång och sen sorterar maskinen själv allting. :)
Ah, sådana är trevliga, de där som man häller i hela säcken på en gång.
Jag har varit lite bortskämd med att min vanliga mataffär i Sthlm hade sådana också, de hade två eller om det t.o.m. var tre sådana, sedan fanns det två "gamla vanliga" också. De som jag såg ute på en parkering idag verkade vara sådana där man häller i hela säcken.

Det enda bökiga med de är att jag mer än en gång sett det ligga enorma mängder skräp i sådana maskiner. Som att folk hällt i en allmän soppåse där det råkat finnas några pantburkar också... Och allt som oftast har maskinerna tvingats vara avstängda åtminstone för en stund just för att den stackars personalen ska kunna rensa bort allt kladdigt skräp...

Skulle hämta hästarna och drog på mig en varm kofta. När jag kommit till stallet öppnade sig himlen och det bara vräkte ner. Skönt att hästarna själva masat sig upp från betet och stod så de hörde mig och kom springandes. 👌

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund