Vad gör vi? Del CCXXV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick bända upp stalldörren med kratta idag eftersom ”handtaget”/den där idiotiskt ogreppbara runda vredet i smal metall inte gick att rubba iom kylan.
Fattar inte varför den är formad som den är. Helt värdelös att försöka få grepp om.
Har svinont i lederna i händerna nu och det där var lite väl mkt för dem idag. Har lämnat krattan utanför så att sambo kommer in imorgon bitti när hästarna ska ut. 🥶
Lagom att värmefläkten avled nu just innan det blev så mkt kallare. Hoppas nya kommer fort!

Förstår din ångest! Det blir ju en stor förändring!
Men vilket krav de har, 5 gånger är ju... inget? Jag kan inte öppna munnen på 5 gånger, än mindre prata om något viktigt... Bara pressen att man MÅSTE prestera direkt gör ju att det låser sig! Hur är det ens tänkt att fungera? Terapi för de som inte riktigt behöver det (där stödsamtal kanske hade funkat?) och de som behöver det på riktigt riktigt blir utan då de inte kan öppna sig i tid?

Jag hoppas du får samtalskontakt där uppe och att det blir bra för dig

Verkligen, min psykolog tror inte på att det kommer kunna bli så i praktiken. Men bara att de direktiven kommer uppifrån gör ju en mörkrädd över hur psykiatrin är tänkt att fungera.

Tack, hoppas också på att det blir bra när jag väl är däruppe.
Det är liknande direktiv här. Efter 4 besök görs ny bedömning om man har kommit nånstans i terapin och så får man 4 till i taget. En terapi anses vara klar på 12 tillfällen.

Jag har precis påbörjat en ny traumaterapi (en fjärde traumaterapi…) och är väldigt tveksam till att det är vettigt för mig att stressa igenom det på 12 besök där det dessutom riskeras att avbrytas redan efter 4.

Men de förklarar det som att det inte är evidens på att man behöver ha tillit för terapeuten och att ”stabilisering” och ”lära känna” inte gör någon som helst nytta. Utan man ska köra rakt in i hemskheterna på första besöket efter bedömningssamtalet. Och så säger de att tilliten kommer efterhand. Medan jag säger att jag har bl a komplext anknytningstrauma förutom långvarig trauman med daglig misshandel av olika slag under mina första 30 år i livet och att jag inte bara kommer öppna munnen och kunna få fram det jag behöver bearbeta (denna gången heller).

Samtidigt varnar både läkare och psykolog att jag kommer må oerhört mycket sämre första delen av terapin. Jaja den som lever får se… jag har min dagliga sysselsättning och de ger mig stödsamtal varje vecka! Min livlina.

Dessutom kommer mina sömntabletter plockas bort den dagen terapin avslutas för läkaren får inte skriva ut pga direktiven uppifrån. Det blev tydligen ännu svårare att kringgå när prima tog över från Aleris i höstas.
Vi trappade ut dem förra våren och sen gick det åt pipan i höstas och en cirkus av olika mediciner sattes in utan någon som helst förbättring och sedan fick jag imovane till slut, men med flera hänvisningar till att jag istället borde vara inlagd, men jag vill för sjutton bara få sova iaf 2-3h per natt

Psykiatrin i Stockholm har försämrats radikalt under mina 20 år som patient.

Sorry jag blev bara så upprörd över hur nedskärningarna påverkar psykiatrin i de flesta regionerna.

Det är liknande direktiv här. Efter 4 besök görs ny bedömning om man har kommit nånstans i terapin och så får man 4 till i taget. En terapi anses vara klar på 12 tillfällen.

Jag har precis påbörjat en ny traumaterapi (en fjärde traumaterapi…) och är väldigt tveksam till att det är vettigt för mig att stressa igenom det på 12 besök där det dessutom riskeras att avbrytas redan efter 4.

Men de förklarar det som att det inte är evidens på att man behöver ha tillit för terapeuten och att ”stabilisering” och ”lära känna” inte gör någon som helst nytta. Utan man ska köra rakt in i hemskheterna på första besöket efter bedömningssamtalet. Och så säger de att tilliten kommer efterhand. Medan jag säger att jag har bl a komplext anknytningstrauma förutom långvarig trauman med daglig misshandel av olika slag under mina första 30 år i livet och att jag inte bara kommer öppna munnen och kunna få fram det jag behöver bearbeta (denna gången heller).

Samtidigt varnar både läkare och psykolog att jag kommer må oerhört mycket sämre första delen av terapin. Jaja den som lever får se… jag har min dagliga sysselsättning och de ger mig stödsamtal varje vecka! Min livlina.

Dessutom kommer mina sömntabletter plockas bort den dagen terapin avslutas för läkaren får inte skriva ut pga direktiven uppifrån. Det blev tydligen ännu svårare att kringgå när prima tog över från Aleris i höstas.
Vi trappade ut dem förra våren och sen gick det åt pipan i höstas och en cirkus av olika mediciner sattes in utan någon som helst förbättring och sedan fick jag imovane till slut, men med flera hänvisningar till att jag istället borde vara inlagd, men jag vill för sjutton bara få sova iaf 2-3h per natt

Sorry jag blev bara så upprörd över hur nedskärningarna påverkar psykiatrin i de flesta regionerna.
Låter verkligen illa som det sköts faktiskt. Att man inte förstår bättre.

• Gilla
Reactions: kma
Dax att ha ett samtal med chefen om hur du belastas (orättvist) i arbetet och vad det gör med dig :heart
Ja jag ska ta upp det. Men det blir ju lätt så när två är helt nya och den tredje är väldigt osäker. Samtidigt tycker jag att det är roligt med lite utmanande ärenden, jag vill bara inte ha enbart surdegar.. Dessutom tar det mycket energi att lära upp nya.
Och nu när det här med gruppledare kom upp också ovanpå allt. Det blev bara för mycket.

Ska strax köra till stallet. Därefter handla mat, åka till biblioteket, duscha och åka till Malmö för att fixa naglarna.
Laga mat ska jag också, köttfärslimpa.

Men usch, den behandlingen är ju omänsklig. Hade jag inte fått möjligheten att gå hos min psykolog vore jag mest troligt inte levande idag. Han har räddat mig många gånger.

Skulle aldrig köpt det nya täcket...

har jag väl lagt mig i sängen nu är det ett aber att komma upp :D

Skulle gått upp tidigare för att duscha men tji fick jag nu sitter jag här med Den där Mary looken.
Det fian lilla håret som har en tendens till att gå av har liksom ställt sig upp. Har dessutom satt upp håret vilket gör det extar tydligt att håret står rakt upp vid pannan

:rofl:

Ja ja bara köra på

Förutom att jag pga brist på parkering får ta biblioteket en annan dag så är jag i fas. Är på väg till Malmö och har valt ungefärlig design på dagens naglar.
När jag sen kommer hem ska jag laga mat innan det är dags att duscha inklusive tvätta håret.

Blev sjuk i tisdags och mått skit. Nu börjar livet återvända så idag jobbar jag iallafall :) Skönt att jobba hemifrån så kan jag ändå ta dagen lite som jag vill. Har väldigt låg matlust fortfarande med vanliga enkla varma smörgåsar funkade hyfsat till lunch. Ska ta en liten lunchpromenad med hundarna snart för att få lite frisk luft och röra lite kroppen som inte gillat att jag legat i soffan eller sängen i 1,5 dygn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund