Vad gör vi? Del CCXXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit effektiv, bokat tre firmor som ska ge oss offerter för renovering, tre mäklare, en som kommer forsla bort all bråte och lagt ut bokhyllorna på skänkes med bortforsling. Men jag har lovat tre människor olika saker och ny hittar jag inte vem jag lovat vad. Suck.

• Gilla
Reactions: Sel
Äter du prebiotika och probiotika? Efter kaoset i helgen så ska jag aldrig sluta med sånt igen.
Nej. Jag har IBSmage som reagerar på allt märkligt och omärkligt. Det blev mycket bättre när jag insåg att jag inte tål mjölkprotein, men inte perfekt. Den är fortfarande lite känslig när jag äter något, sedan viktoperationen för 5 år sedan även om den blev 1000 gånger bättre när jag började utesluta mjölkprotein.

Nu tar jag en till epilepsimedicin som är under långsam upptrappning pga biverkningar, så vid varje höjning får jag problem med ont i magen och illamående samt förstoppning (förstoppningen i sig ger illamående och ont i magen också). Forlax som jag får mot förstoppning ger mig illamående och ont i magen när jag tagit en dos av det. Gissar att det är det som spökar med min mage just nu. Funderar på om en dospåse som är det normala att ta per gång är för mycket för min pyttemage kanske. Ingen aning.

Tar Papaverin och Omeprazol samt illamåendetabletter (Ondensatron samt på kvällen Metoclopramide) mot magen. Det brukar inte vara så här jobbigt, men nya medicinen mot epilepsi är skitjobbig så jag längtar tills jag är uppe i dos- när magen väl känns att börja lugna ner sig är det dags att höja igen nämligen. Men snart så, en månad eller så.

Nej. Jag har IBSmage som reagerar på allt märkligt och omärkligt. Det blev mycket bättre när jag insåg att jag inte tål mjölkprotein, men inte perfekt. Den är fortfarande lite känslig när jag äter något, sedan viktoperationen för 5 år sedan även om den blev 1000 gånger bättre när jag började utesluta mjölkprotein.

Nu tar jag en till epilepsimedicin som är under långsam upptrappning pga biverkningar, så vid varje höjning får jag problem med ont i magen och illamående samt förstoppning (förstoppningen i sig ger illamående och ont i magen också). Forlax som jag får mot förstoppning ger mig illamående och ont i magen när jag tagit en dos av det. Gissar att det är det som spökar med min mage just nu. Funderar på om en dospåse som är det normala att ta per gång är för mycket för min pyttemage kanske. Ingen aning.

Tar Papaverin och Omeprazol samt illamåendetabletter (Ondensatron samt på kvällen Metoclopramide) mot magen. Det brukar inte vara så här jobbigt, men nya medicinen mot epilepsi är skitjobbig så jag längtar tills jag är uppe i dos- när magen väl känns att börja lugna ner sig är det dags att höja igen nämligen. Men snart så, en månad eller så.
Gör det. A och O oavsett problem. Forskning visar ju att mycket sitter i tarmen, o de tittar ju på tarm och epilepsi-beroenden.

Men alltså, jag förstår nu varför @MJLee äter så många clementiner. Jag har ätit en nu och är sugen på fler...Den var GOD! Jag äter i stort sett aldrig frukt.
Kollade på stammissidan på ICA och där kunde man se sitt ICAår, hur och vad man handlat. Äpple en gång under året... Ja jo, det var inte mycket. Däremot hamnade CHAMPINJONER överst både 2025 och 2024! Sedan sparris och olika paprika. Vad ska jag säga.... jag tycker om champinjoner! :D

Undrar hur @MJLee ICAår skulle se ut, tomater, clementiner och äpple överst :D

Men alltså, jag förstår nu varför @MJLee äter så många clementiner. Jag har ätit en nu och är sugen på fler...Den var GOD! Jag äter i stort sett aldrig frukt.
Kollade på stammissidan på ICA och där kunde man se sitt ICAår, hur och vad man handlat. Äpple en gång under året... Ja jo, det var inte mycket. Däremot hamnade CHAMPINJONER överst både 2025 och 2024! Sedan sparris och olika paprika. Vad ska jag säga.... jag tycker om champinjoner! :D

Glöm inte bigarråer och jordgubb när det var säsong ;)

Glöm inte bigarråer och jordgubb när det var säsong ;)
JAAAA! Det hade jag glömt :D

Men jag lovar, det var dig jag tänkte på när jag såg att jag köpt äpple en gång. Nu råkar jag veta att jag inte köpt äpple alls utan det var apelsiner jag köpt- och åt inte en enda av :o så där hade ICA fel. Nu har jag både clementiner och de där pink vaddetnuvardehette-apelsinerna hemma.

Kommer i håg på mitt förra jobb, där bjöd de på frukt. Tog alltid en banan om den var grön-gul och inte brunprickig. Tycker inte om banan men den kunde jag i alla fall hålla mig lite mätt på i jämförelse med clementinerna. :D Så har aldrig förstått varför man ska äta frukt till mellanmål, jag är fortfarande hungrig efteråt...

... och där kom kraschen.
Tittat på en video i över tjugo minuter. Har ingen aning vad den handlar om, bara suttit och stirrat.

Jag tror det är dags att äta något och sedan kasta in handduken trots att det är tidigt. Det är en del städning kvar men det får faktiskt ske imorgon! :)

Känner du till att man ska vara lite försiktig och inte äta champinjoner ofta och i stora mängder, helst inte mer än 2 kg per år? De innehåller något som heter fenylhydraziner och som misstänks kunna vara cancerframkallande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-champinjonen-kan-innehalla-cancerogena-amnen

Hmm, kollade just och jag har 6.6 vilket är lågt för någon som ätit middag, inklusive två semlor. Frågan är hur mycket nattinsulin jag ska ta för att inte bli väckt av högljudda piiiiip

Känner du till att man ska vara lite försiktig och inte äta champinjoner ofta och i stora mängder, helst inte mer än 2 kg per år? De innehåller något som heter fenylhydraziner och som misstänks kunna vara cancerframkallande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-champinjonen-kan-innehalla-cancerogena-amnen
Jag misstänker att mina 21 förpackningar med 500 gram champinjoner nog är mer än 2 kg om året? :eek:
Jag har hört att man inte ska äta för mycket för att de kan vara giftiga eller något men visste inte att de kan vara cancerframkallande. Men de är ju så goda och de senaste åren har jag inte ens kunnat köpa kantareller i affären :( Det är mina favoritsvampar!

Skulle jogga före jobbet men med -17 så säger jag nej tack, det får bli i eftermiddag.
Känns otroligt att årets första vårmånad är här om en och en halv vecka. Fy f vad jag är trött på kyla.

Ätit macka och dricker kaffe.
Jobb 8-15:30.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok