Vad gör vi? Del CCXXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tittar på OS men detta är uppenbarligen en gren i skidor som gått helt förbi mig. Såg ut som vanlig längdskidåkning först men var lite undrande varför alla hade ryggsäck och hjälm för ett kort sprintlopp. Efter en bit tog de av sig skidorna, fäste skidorna i ryggan , sprang upp gör en trappa, tog på skidorna igen och åkte sedan utför
Någon slags sprint i skidalpinism ❓:cool:

Senast ändrad:
Nu såg jag att de även har ett mindre hopp och portar när de åker utför. Känns som en blandning mellan längdskidåkning, storslalom och någon utförsåkning med hopp som jag inte kommer ihåg vad det heter.

Klara 🥰
Nu ska jag gå till stallet, mocka, fixa och ge hästdjuren lunch.
20260219_102205.webp

Låg kvar rätt länge under det sköna täcket innan jag klev upp i förmiddags och eftersom elen skulle få en topp på drygt 6 kr hos fortum (eon drygt 5, trodde fortum var billigare....) så stängde sambon av elementen innan han åkte till jobbet imorse och lite drygt 15 grader i köket var kyligt 😅. Nu är de på igen och jag eldar och nej jag gnäller absolut inte på vädret nu när vi äntligen har en normal vinter, är lixom inte där skulden hör hemma! 🙃.

Du får äta någon av de andra svamparna, ostronskivling? Köpa svamphus och odla egna svampar? :up:
Har inte vågat köpa andra svampar, köpte någon någon gång och den var inte god men minns inte vad det var för sort så därför har jag hållit mig till kantareller och champinjoner. Jag har champinjoner i/till nästan all mat! :o

Hmmm, mitt jobb har just utlyst en tävling där priset är hemligt och kommer att avslöjas senare.

Med tanke på att vinsten i de senaste tävlingarna har varit en padelträning och en kurs i skidåkning så vågar jag inte försöka mig på en seger 😅

Den visade ju korrelationen mellan magbakterier och svårbehandlad epilepsi, har inte läst den men antar att det är svårt för magen att ta hand om medicinerna mot epilepsi när magen är i olag. Det har inget med epilepsi i sig att göra.
The gut–brain axis refers to the bidirectional communication between the gut and brain, and regulates intestinal homeostasis and the central nervous system via neural networks and neuroendocrine, immune, and inflammatory pathways. The development of sequencing technology has evidenced the key regulatory role of the gut microbiota in several neurological disorders, including Parkinson’s disease, Alzheimer’s disease, and multiple sclerosis. Epilepsy is a complex disease with multiple risk factors that affect more than 50 million people worldwide; nearly 30% of patients with epilepsy cannot be controlled with drugs. Interestingly, patients with inflammatory bowel disease are more susceptible to epilepsy, and a ketogenic diet is an effective treatment for patients with intractable epilepsy. Based on these clinical facts, the role of the microbiome and the gut–brain axis in epilepsy cannot be ignored. In this review, we discuss the relationship between the gut microbiota and epilepsy, summarize the possible pathogenic mechanisms of epilepsy from the perspective of the microbiota gut–brain axis, and discuss novel therapies targeting the gut microbiota. A better understanding of the role of the microbiota in the gut–brain axis, especially the intestinal one, would help investigate the mechanism, diagnosis, prognosis evaluation, and treatment of intractable epilepsy.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8542678/

@Zinfernia Haha nej det där hade varit ett effektivt sätt att döda all min eventuella tävlingsinstinkt 😅
Jamen eller hur! Jag skrev för något år sedan om ett hemligt pris som skulle utdelas efter en säljkonferens, inlägget passar ju bra här så jag klistrar in det:

Jag glömmer aldrig när vi hade en säljkonferens för många, många år sedan. Dagarna var fyllda av föreläsningar (läs: ändlösa monologer) hur man säljer, till vem man säljer och så vidare.

Den sista dagen avslutades med en tävling där vi delades in i lag och skulle lösa några logiska problem. En av bolagets chefer sa hemlighetsfullt inför tävlingen att priset skulle avslöjas först vid prisceremonin men att det var ett pris som var "väl värt att kämpa för".

Sagt och gjort. Mitt lag gjorde sitt bästa men kom på en nedrans andraplats, vilket jag var rätt sur över fram till ceremonin. Väl där visade det sig att vi hade vunnit en jättefin presentkorg med allehanda godsaker så alla trodde givetvis att förstapristagarna skulle få något helt fantastiskt.
Chefen log brett och kallade upp vinnarna.
"Det här priset är faktiskt värt över 20 000:-!" sa han stolt och vinnarna såg förstås oändligt nöjda ut....... tills de fick veta att deras pris var EN JÄVLA SJÄLVHJÄLPSKURS INOM PERSONLIG UTVECKLING!!!!!!!!!!! En onlinekurs med coaching en till två gånger i veckan som skulle pågå i flera månader, efter arbetstid, ledd av en sån där självutnämnd guru med backslick!

Jag har aldrig varit så glad och lättad över en andraplats förut, och inte heller så skadeglad mot någon som hade vunnit över mig 😂 Vinnarna höll masken så gott det gick men så fort jag satt på tåget hem fick jag ett sms från en av dem: "Undra på att chefen inte ville berätta vad priset var innan tävlingen startade... 😩"

Nej, semlor gör att mitt bs går upp, mitt problem är att jag har för lågt bs. Har dessutom ätit kyckling och tomatsallad så inte bara semlor.
Semlor är snabba kolhydrater.
Mitt sjunker också på natten. Löst det genom attt äta långsamma det sista jag gör innan sängen. För mig funkar knäckebröd.
Du kanske kan hitta nåt som passar dig?

The gut–brain axis refers to the bidirectional communication between the gut and brain, and regulates intestinal homeostasis and the central nervous system via neural networks and neuroendocrine, immune, and inflammatory pathways. The development of sequencing technology has evidenced the key regulatory role of the gut microbiota in several neurological disorders, including Parkinson’s disease, Alzheimer’s disease, and multiple sclerosis. Epilepsy is a complex disease with multiple risk factors that affect more than 50 million people worldwide; nearly 30% of patients with epilepsy cannot be controlled with drugs. Interestingly, patients with inflammatory bowel disease are more susceptible to epilepsy, and a ketogenic diet is an effective treatment for patients with intractable epilepsy. Based on these clinical facts, the role of the microbiome and the gut–brain axis in epilepsy cannot be ignored. In this review, we discuss the relationship between the gut microbiota and epilepsy, summarize the possible pathogenic mechanisms of epilepsy from the perspective of the microbiota gut–brain axis, and discuss novel therapies targeting the gut microbiota. A better understanding of the role of the microbiota in the gut–brain axis, especially the intestinal one, would help investigate the mechanism, diagnosis, prognosis evaluation, and treatment of intractable epilepsy.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8542678/
Du får ursäkta. Det fanns en anledning till att jag själv inte läste, och det var för att jag helt enkelt inte fixar att ta mig igenom engelskan osv. Lite för mycket för min hjärna just nu. Därför avskyr jag när man bara lägger en engelsk text som svar i ett inlägg och brukar hoppa över de inläggen.

Jag kommer inte ihåg, har du testat med nässköljning?

Typ sådan här: https://www.apotekhjartat.se/varumarken/neilmed/neilmed-sinus-rinse-nasskoljare-med-60-saltpasar

Det är inte trevligt men väldigt effektivt.
Yes! Har en annan typ och gör mitt eget skölj dock men jag älskar min nässkölj. Just nu kör jag med den två gånger om dagen för att hjälpa näsan att läka lite. Näsoljan lindrar en hel del faktist, första gången jag testar. Tror kombon olja och skölj plus fuktare kommer göra susen.
Har just nu 22% fuktighet hemma :cautious:

Yes! Har en annan typ och gör mitt eget skölj dock men jag älskar min nässkölj. Just nu kör jag med den två gånger om dagen för att hjälpa näsan att läka lite. Näsoljan lindrar en hel del faktist, första gången jag testar. Tror kombon olja och skölj plus fuktare kommer göra susen.
Har just nu 22% fuktighet hemma :cautious:

Något som också kan hjälpa är den här innan näsoljan: https://www.apotekhjartat.se/varumarken/abece/abece-aterfuktande-nasspray-10-ml

Den tillför fukt också och inte bara smorsel som oljan :)

Funderar om jag kanske skulle försöka mig på att sätta upp en tavelhylla eller två. Kanske. Jag har nämligen fortfarande inte tagit tag i det. Jag är inte bra på sådant, blir snett och sånt och misslyckat och har ingen skruvdragare och.... ja men en har jag ju satt upp helt utan skruvdragare så kanske.

Fixar lite citronte att trösta mig med under tiden tänker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund