Vad gör vi? Del CCXXVII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt att kunna få lite längre sömn/ vila på morgonen och inte börja jobba förrän klockan 10 och bara 2 timmar. En lättnad måste jag säga! Nätterna är fortfarande jobbiga med mardrömmar, men det är skönt att kunna slumra på morgonkvisten åtminstone och slippa stiga upp.

Utomhuset har varit halkigt i dag, men spionen varit nöjd med det. Rottisen och jag har ljudligt berättat för varandra om vårt missnöje.

Sedan kom ett apotekspaket och ett paket med djurtillbehör. Det var mest intressant sa doggarna. En reptross till rottisen som hon kan slå ihjäl oss andra med :D Jisses vad hårdhänt hon är och vad hon älskar sådana :D Och en orm man stoppar godis i, den tyckte spionen om och kommit och tiggt påfyllning tre gånger nu :D En antidragsele till rottisen att testa också på min väg att försöka minska de där kasten när hon får syn på något eller när hon vill gå till något ställe. Vet inte hur den fungerar vid hundmöte dock... Hon är jätteduktig på att gå fot och kan även gå fint i koppel, så länge hon inte fått syn på en snöboll, kotte, löv, pinne eller vad det kan vara (eller hund), så det behöver vi arbeta med, bara det att hon är stark- och VET sin styrka. Så, kunnandet är det inget fel på hos henne ;) Vi får väl se om min träning av envishet på spionen kan vinna över henne också :D
Ja hon har ju sina tekniker som gör det ännu jobbigare
Rep är roligt att slå i huvudet på folk 😂

Och då är vi tillbaka på att jag får säga till om allt.

Jag tänker att det tar ett tag för honom att vänja sig vid att han måste tänka på saker du innan fixat. Han kan ju preppa på kvällen istället att allt är framme. Håll ut! Till slut brukar poletten trilla ner.

Just den på bilden har jag inte provat men tror att jag provat övriga när jag fått dem i Smakbox. Ingen har uppnått vanlig färs i smak eller konsistens.
Ett tips när det gäller vego-produkter generellt (alltså typ färs eller bitar, sånt som inte är kryddat/panerat/liknande) är att de i mitt tycke behöver både mycket fett och extra kryddor för att kunna mäta sig mot kött. Kött i sig har ju både fett och smak, medan vego-produkter är ganska neutrala i jämförelse.
Sen gäller det ju att hitta märke eller produkt som man gillar. Jag själv kommer aldrig kunna äta quorn, det tycker jag är hemskt :o

Jag tänker att det tar ett tag för honom att vänja sig vid att han måste tänka på saker du innan fixat. Han kan ju preppa på kvällen istället att allt är framme. Håll ut! Till slut brukar poletten trilla ner.
Allt stod framme, och det sista jag sa på morgonen var "glöm inte overallen". Hjälpte inte.
Jag känner inte att jag kan vänta på att någon polett ska trilla ner, med tanke på sonen.

Det är inte så mycket att jag får fixa saker, som det konstanta påminnandet. "Gör det, glöm inte den, hej och hå".

Allt stod framme, och det sista jag sa på morgonen var "glöm inte overallen". Hjälpte inte.
Jag känner inte att jag kan vänta på att någon polett ska trilla ner, med tanke på sonen.

Det är inte så mycket att jag får fixa saker, som det konstanta påminnandet. "Gör det, glöm inte den, hej och hå".

Glömmer han sin egen jacka också?
Jag hade gett det lite mer tid, det är skönt att slippa projektleda allt.

På jobb. Sjukt omotiverad till allt i livet just nu. Vet ej varför. Har nog bara kommit in i en tung period och att ha svårt att sova på det hjälper inte alls.

Igår sov jag knappa 2 h inatt har jag fått mer sömn men somnar aldrig för 12 på natten och vaknar flera ggr.

Vad tusan gör man? Inte det lättaste att hålla humöret uppe. Jag är i säng straxs innan 22 på kvällen. Igår vart jag rejält trött så la mig direkt efter medicinerna vid 21 men inte hjälpte det

Ett tips när det gäller vego-produkter generellt (alltså typ färs eller bitar, sånt som inte är kryddat/panerat/liknande) är att de i mitt tycke behöver både mycket fett och extra kryddor för att kunna mäta sig mot kött. Kött i sig har ju både fett och smak, medan vego-produkter är ganska neutrala i jämförelse.
Sen gäller det ju att hitta märke eller produkt som man gillar. Jag själv kommer aldrig kunna äta quorn, det tycker jag är hemskt :o
Jag tänker att nyckeln är att låta vegobaserade rätten få sin egen plats. Om man ska jämföra med ett original så kommer kopian alltid att stå sig lite slätt och man kanske jagar efter något ouppnåeligt istället för att modifiera smaksättningen till något som passar råvaran bättre. Och sen fortsätta använda kött till de saker där man tycker det är mycket bättre.

Ett annat tips (om man inte är vegetarian av etiska skäl) är att använda en liten del animalier för att förstärka de smaker man vill åt även i rätter som är baserade på vegetariska råvaror. Det kan räcka med ganska lite råvara för att jobba in smakerna man vill ha. En halv chorizo, en bit sidfläsk eller bacon, liten biff med fettkappa, talg, benmärg, skrov osv kan räcka långt i smaksättning.

Om quorn håller jag med, det är hemskt på mer än ett sätt.

Och det ska du inte behöva. Påtala att han inte är i närheten av att vara en tillräckligt bra förälder när sånt frekvent inträffar och att det påverkar dig väldigt negativt. Han får helt enkelt börja jobba väldigt aktivt och hårt med att hitta lösningar får att nå acceptabel nivå som förälder i ansvarstagandet för er son.

Kaffe på sängen idag också :love: Kan absolut vänja mig vid detta! Drack kaffe, scrollade lite, gick upp och matade hundar och gjorde mig klar för gym. Sen ut till hästarna och sen in till gymmet. När jag var färdigtränad blev det god frukost och mata marsvin innan jag gick upp för att börja jobba.

Löste det där jag behövde sova på och det känns himla gött! Nu kan jag jobba på med resten :)

Tyvärr funkar det inte för alla. Min mage ballar ur totalt av veganska köttsubstitut (quorn funkande inte redan innan jag fick Crohns). Jag kan äta ytterst måttliga mängder baljväxter ibland, that's it.
Jag kan inte heller äta speciellt mycket köttsubtitut. Soja och ärtprotein blir jag fruktansvärt illamående av och oumph, quorn och liknande är liksom inte gott. Jag var ändå vegetarian i +10 år så jag tycker ändå jag försökt leva vegetariskt. Och då ska vi inte tala om att jag led av mycket afte, håravfall och trötthet under tiden. Så jag tycker liksom inte heller att det är ”bara” att byta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXIX

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund