Vad gör vi? Del CCXXVII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis kommit hem. Dels fick jag börja sent och sedan gick kedjan på cykeln av halvvägs till jobbet så det var bara att knalla tillbaka hem, lämna cykeln och sedan färdas till fots - men nu är det färdigt och jag har varit upp till fåglarna så att det inte ska bli någon stress imorgon!

Nu ska jag och kisse campa på luftmadrassen i köket, bara mysa och äta svenskt godis, dricka glögg och se ikapp på alla youtubeklipp jag inte kunnat titta på i veckan. :D

Hon är den lugna och obrydda personen men även hon gruvar sig ibland.
Jag tänker på riskerna.
Ja alltså, jag är inte den som stressar upp mig i onödan. Men när man har elever som nästan inte går att ha i möblerade rum överlag, och så förväntas jag som ensam lärare hantera dem i grupp i salar fyllda med livsfarliga föremål?
”Det är stökigt för alla lärare med dessa elever” - absolut, men de andra lärarna har dem inte i en sal full med potentiella mordvapen. 🫠

Idag har jag, som exempel, haft elever som klättrar genom fönstren, fäktas med saxar, kastar slöjdprojekt i huvudet på klasskompisar som sitter vid symaskin, fältningskamp med kvastar i träslöjden. Elever som har andra lektioner men som istället springer i slöjdsalarna. Elev som suttit och karvat med kniv i bordet. Elever som medvetet klippt sönder material. Elever som ätit (!!?) limstift. Osv.

Hur ska jag hinna att UNDERVISA övriga elever samtidigt som jag ska vakta på allt detta?

Imorgon har jag mina nior. Tack gode gud för det. 🙌🏻

(Och förlåt för gnäll.)

Ja alltså, jag är inte den som stressar upp mig i onödan. Men när man har elever som nästan inte går att ha i möblerade rum överlag, och så förväntas jag som ensam lärare hantera dem i grupp i salar fyllda med livsfarliga föremål?
”Det är stökigt för alla lärare med dessa elever” - absolut, men de andra lärarna har dem inte i en sal full med potentiella mordvapen. 🫠

Idag har jag, som exempel, haft elever som klättrar genom fönstren, fäktas med saxar, kastar slöjdprojekt i huvudet på klasskompisar som sitter vid symaskin, fältningskamp med kvastar i träslöjden. Elever som har andra lektioner men som istället springer i slöjdsalarna. Elev som suttit och karvat med kniv i bordet. Elever som medvetet klippt sönder material. Elever som ätit (!!?) limstift. Osv.

Hur ska jag hinna att UNDERVISA övriga elever samtidigt som jag ska vakta på allt detta?

(Och förlåt för gnäll.)
Riktigt så illa har vi det inte men just det där med vad som kan hända med maskiner, verktyg osv tycker jag är läskigt när eleverna inte uppför sig som önskat.

Är över 20 grader nu, och några plus ute. Orkar inte lufta elementen, det får bli nästa vinter om det blir som i år.

(Och förlåt för gnäll.)
En klar ledningsfråga!! Sådär ska ingen ha det

Får du inget gehör från ledningen - prata med politikerna i den kommunala nämd som hanterar skolan.

/tanten f.d. skolpolitiker

(Och förlåt för gnäll.)
Hur är de ungarna ens tillåtna lösa i skolan?! Jag menar, vi var jävliga ibland men det där låter ju som fara för liv för både dig och medeleverna.

Hur är de ungarna ens tillåtna lösa i skolan?! Jag menar, vi var jävliga ibland men det där låter ju som fara för liv för både dig och medeleverna.
Välkommen till vardagen i dagens skola. 🥳

Men ja. Skillnaden från då jag gick i högstadiet - mot hur det ser ut idag är faktiskt skrämmande.

Sen ska man ju komma ihåg att majoriteten av eleverna är superfina! ❤️

Välkommen till vardagen i dagens skola. 🥳

Men ja. Skillnaden från då jag gick i högstadiet - mot hur det ser ut idag är faktiskt skrämmande.

Sen ska man ju komma ihåg att majoriteten av eleverna är superfina! ❤️
Visst finns det många fina ungar men det är samtidigt inte konstigt att det är läskigt att passera grupper med så unga som mellanstadiebarn på samhället.

Jag som var och barnvaktade i skolan när dottern gick i 7an tappade hakan över hur de betedde sig. Gapade skrek kastade saker sprang ut och in. Hämtade glömde dator märkligt samma person glömde penna och dator varje lektion.

Lite mer tid. Hur många år?

Gud vet. Jag skilde mig, även om uteblivet föräldraansvarstagande var en liten del av det beslutet trots att han aktivt duckade det i 11 år. Nu kan jag iskallt säga ”din vecka, ditt ansvar” och skolan är hjälpsam i det förhållningssättet.

Jag vet att jag periodvis hade dubbel uppsättning av allt, så det alltid fanns på förskolan också.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXIX

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn