När jag gick i sjuan bröt syslöjdsläraren ihop, kommer inte ihåg varför. Men antagligen var några i klassen sjukt jobbiga.Min ena kollega (mentor i min klass) är träslöjdslärare och jag fattar inte att hon inte blir ett vrak.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag gick i sjuan bröt syslöjdsläraren ihop, kommer inte ihåg varför. Men antagligen var några i klassen sjukt jobbiga.Min ena kollega (mentor i min klass) är träslöjdslärare och jag fattar inte att hon inte blir ett vrak.
Ja alltså, jag är inte den som stressar upp mig i onödan. Men när man har elever som nästan inte går att ha i möblerade rum överlag, och så förväntas jag som ensam lärare hantera dem i grupp i salar fyllda med livsfarliga föremål?Hon är den lugna och obrydda personen men även hon gruvar sig ibland.
Jag tänker på riskerna.
Riktigt så illa har vi det inte men just det där med vad som kan hända med maskiner, verktyg osv tycker jag är läskigt när eleverna inte uppför sig som önskat.Ja alltså, jag är inte den som stressar upp mig i onödan. Men när man har elever som nästan inte går att ha i möblerade rum överlag, och så förväntas jag som ensam lärare hantera dem i grupp i salar fyllda med livsfarliga föremål?
”Det är stökigt för alla lärare med dessa elever” - absolut, men de andra lärarna har dem inte i en sal full med potentiella mordvapen.
Idag har jag, som exempel, haft elever som klättrar genom fönstren, fäktas med saxar, kastar slöjdprojekt i huvudet på klasskompisar som sitter vid symaskin, fältningskamp med kvastar i träslöjden. Elever som har andra lektioner men som istället springer i slöjdsalarna. Elev som suttit och karvat med kniv i bordet. Elever som medvetet klippt sönder material. Elever som ätit (!!?) limstift. Osv.
Hur ska jag hinna att UNDERVISA övriga elever samtidigt som jag ska vakta på allt detta?
Imorgon har jag mina nior. Tack gode gud för det.
(Och förlåt för gnäll.)
En klar ledningsfråga!! Sådär ska ingen ha detJa alltså, jag är inte den som stressar upp mig i onödan. Men när man har elever som nästan inte går att ha i möblerade rum överlag, och så förväntas jag som ensam lärare hantera dem i grupp i salar fyllda med livsfarliga föremål?
”Det är stökigt för alla lärare med dessa elever” - absolut, men de andra lärarna har dem inte i en sal full med potentiella mordvapen.
Idag har jag, som exempel, haft elever som klättrar genom fönstren, fäktas med saxar, kastar slöjdprojekt i huvudet på klasskompisar som sitter vid symaskin, fältningskamp med kvastar i träslöjden. Elever som har andra lektioner men som istället springer i slöjdsalarna. Elev som suttit och karvat med kniv i bordet. Elever som medvetet klippt sönder material. Elever som ätit (!!?) limstift. Osv.
Hur ska jag hinna att UNDERVISA övriga elever samtidigt som jag ska vakta på allt detta?
(Och förlåt för gnäll.)
Hur är de ungarna ens tillåtna lösa i skolan?! Jag menar, vi var jävliga ibland men det där låter ju som fara för liv för både dig och medeleverna.Ja alltså, jag är inte den som stressar upp mig i onödan. Men när man har elever som nästan inte går att ha i möblerade rum överlag, och så förväntas jag som ensam lärare hantera dem i grupp i salar fyllda med livsfarliga föremål?
(Och förlåt för gnäll.)
Välkommen till vardagen i dagens skola.Hur är de ungarna ens tillåtna lösa i skolan?! Jag menar, vi var jävliga ibland men det där låter ju som fara för liv för både dig och medeleverna.
Visst finns det många fina ungar men det är samtidigt inte konstigt att det är läskigt att passera grupper med så unga som mellanstadiebarn på samhället.Välkommen till vardagen i dagens skola.
Men ja. Skillnaden från då jag gick i högstadiet - mot hur det ser ut idag är faktiskt skrämmande.
Sen ska man ju komma ihåg att majoriteten av eleverna är superfina!![]()
Jag som var och barnvaktade i skolan när dottern gick i 7an tappade hakan över hur de betedde sig. Gapade skrek kastade saker sprang ut och in. Hämtade glömde dator märkligt samma person glömde penna och dator varje lektion.Hur är de ungarna ens tillåtna lösa i skolan?! Jag menar, vi var jävliga ibland men det där låter ju som fara för liv för både dig och medeleverna.
Håller med om skrämmande.Välkommen till vardagen i dagens skola.
Men ja. Skillnaden från då jag gick i högstadiet - mot hur det ser ut idag är faktiskt skrämmande.
Sen ska man ju komma ihåg att majoriteten av eleverna är superfina!![]()
Lite mer tid. Hur många år?