Vad gör vi? Del CCXXXII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
1000017863.webp

Är irriterad på mamma stor-skrak som räknar dåligt och har tappat bort en av sina ungar. Jag har letat så gott jag kan och ser inte till henne. Hoppas verkligen att hon dyker upp snarast... Närmaste viltrehab är typ 60 mil bort...

Nyss ätit frukostfrallorna jag fick i min frukostkasse från TGTG. :up:

Måste säga att jag är imponerad av hur mycket jag fick för 46 kr. 5 chokladcroissanter, två hotellbakade frukostfrallor, två kokta ägg, massor med äggröra, bacon, prinskorv och potatis. Kokt skinka, leverpastej, två olika ostar, salami, inlagd gurka och skivad tomat. Jag har ätit två gånger idag, vov har glatt mumsat i sig lite och jag har kvar till i morgon med. :d
Alla andra får äggröra i sina frukostpåsar, aldrig jag 😫

(men jag fick å andra sidan ett halvt kilo bacon och köttbullar vid ett tillfälle 😂)

Nyss ätit frukostfrallorna jag fick i min frukostkasse från TGTG. :up:

Måste säga att jag är imponerad av hur mycket jag fick för 46 kr. 5 chokladcroissanter, två hotellbakade frukostfrallor, två kokta ägg, massor med äggröra, bacon, prinskorv och potatis. Kokt skinka, leverpastej, två olika ostar, salami, inlagd gurka och skivad tomat. Jag har ätit två gånger idag, vov har glatt mumsat i sig lite och jag har kvar till i morgon med. :d

Var kan man hämta en TGTG påse?

Hemma efter lång utflyktsdag. Vi är tre kvinnor som varje sommar åker på en utflykt med tema. Eftersom vi är iväg hela dagen medföljer min hund. Tur han är i handväskformat. Ingen av dem är djurmänniska men det funkar bra Oskar.
På ett av våra besöksmål satt en kvinna vid ett fikabord med en papillon. 13 år gammal.

En hel dag utan måsten och allvar. Nu är hund och jag utslagna, Hade tänkt baka bröd men det får anstå till imorgon. Ska dricka te och sedan blir det tidigt sänggående.

Fick remiss till ögonläkare i måndags. Idag ringde de från ögonakuten och ville ha dit mig idag. Men nu blev det lite stressigt idag (de ringde vid 14 och stänger 16) så det får bli imorgon bitti istället. Sen blir det ändå någon medicinsk prioritering så jag riskerar att bli sittande där ett tag. Känns ändå bra att jag får det kollat då ögat har runnit och läkaren tycker det såg lite inflammerat ut i måndags. Jag har också haft ont från och till.

Första semesterdagen. 🥰 Semestern fick inte riktigt den början som jag hade önskat, för igår som var sista arbetsdagen fick jag sjuka mig. 😔 Det innebar att jag inte heller kunde svänga om Lomma efter jobbet för att köpa glass och komma i semesterstämning.

Efter en lång sovmorgon idag och några timmar på balkongen så hade jag äntligen ork att ge mig iväg till Lomma för lite glass. Idag blev det Banoffee. Sedan stannade jag med cykeln längs med stranden och satte mig och läste en bok en stund. Det blev bara en kortis, för sedan gick solen i moln och vinden var ganska jäklig, så jag trampade hem till katterna istället. ☺️ Nu har jag i alla fall lite mer semesterkänsla!

IMG_20260701_154901.webp

Fortfarande ingen and-mamma inom synhåll, lyckades inte få mig ut med kanot för att det blåste, har efterlyst hjälp att åka ut med en riktig båt och leta honan, inget svar, pratat med en viltrehab och återförening är enda chansen. Så jag sitter här och glor. Helt tomt. Har gjort i ordning en låda med mat, vatten och en handduk. Om det fortfarande inte finns en mamma i närheten imorgon bitti är det rätt kört. Dumma änder som inte kan räkna in sina barn! 🥺

Jag och några av mina vänner har anlitat en polsk entreprenör. Deras jobb är högklassigt. Snabba treviga och gjorde bra jobb. Fanns inget att klaga på. Till skillnad från den svenska lokala firma jag anlitade som mest försökte luras.

Medan de jobbade på uthustaket bodde de i mitt gästhus. De såg att det stod en grill i uthuset och frågade om de fick låna. Klart de fick! Det fanns en påse kol som jag sa de kunde ta. Hade ingen tändvätska men de löste saken. Lånade min kompressor och blåste liv i kolen. :)
Ja det finns väldigt många duktiga hantverkare som är polska, det var i början när dom kom som dom riktiga skräckexemplen hände och dom var definitivt inga hantverkare utan hade hittat en födkrok hos intet ont anande Svenne banan som inte ställde några frågor men om jobbet kostar en fjärdedel av vad en svensk hantverkare tar i timman bör man nog ana ett och annat.

Fortfarande ingen and-mamma inom synhåll, lyckades inte få mig ut med kanot för att det blåste, har efterlyst hjälp att åka ut med en riktig båt och leta honan, inget svar, pratat med en viltrehab och återförening är enda chansen. Så jag sitter här och glor. Helt tomt. Har gjort i ordning en låda med mat, vatten och en handduk. Om det fortfarande inte finns en mamma i närheten imorgon bitti är det rätt kört. Dumma änder som inte kan räkna in sina barn! 🥺
Om det dyker upp en annan sjöfågel med små ungar kan det också fungera, de brukar sno varandras ungar rätt friskt. <3

Se till att den inte blir kall, lägg in en flaska varmt vatten inlindad i en handduk så kan den få värme om den behöver och kan flytta sig om det blir för varmt. Vet inte riktigt vad man ska hitta på för mat till en liten, lite sönderriven nate/våtarv i en skål med vatten? :heart

Om det dyker upp en annan sjöfågel med små ungar kan det också fungera, de brukar sno varandras ungar rätt friskt. <3
Jo, jag har suttit i tre timmar och spanat, men ingenting...
Se till att den inte blir kall, lägg in en flaska varmt vatten inlindad i en handduk så kan den få värme om den behöver och kan flytta sig om det blir för varmt. Vet inte riktigt vad man ska hitta på för mat till en liten, lite sönderriven nate/våtarv i en skål med vatten? :heart
Den är inlindad i en handduk i ett hyfsat varmt badrum, ska ordna en flaska varmt vatten också, tack för tipset! (Sen tänker jag att det känns lite onödigt, i det vilda är den liksom i det kalla havet?) Den har fått lite hackat ägg enligt vad internet rekomenderar som nödmat.

Vi är ofrivilligt med utekatt. Hon är grannens, men eftersom hon bodde i vårt hus fram tills att vi köpte det så verkar hon anse att hon fortfarande har företräde. Hon och Bruce hade några dispyter, där han förmodligen kände av någon form av instinkt att göra någonting men beredde sig mest märkligt. Reste ragg och stapplade i sidled mot henne. Hon slog sig lugnt ner. Nu har han rest ifrån oss till en annan värld och hon flyttar sig sällan från vår tomt nu för tiden. Hon verkar älska barnen, vilket är förvånande eftersom sonen då och då råkar köra över henne med en leksaksbil eller träffa henne med en boll. Men hon verkar inte så brydd. Hon stryker sig runt benen och tigger vatten när jag vattnar blommorna trots att jag vet att hon har skålar på sin tomt. Förutom en och annan oönskad offergåva är hon ett ganska mysigt inslag.

IMG_4919.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn