Vad gör vi? del XLVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ihopsläppet var en katastrof. Som två hingstar som skulle döda varandra (de är valacker). Särade på dem när vi såg blod... :grin: , vilket var efter typ 5 min.
Får sälja den yngre valacken, har hört av mig till hen som köpte hans halvbror.
Ser inte fram emot ännu en vända med märkliga spekulanter....

Längtar hem till sängen. :arghh:

Fast egentligen vill jag ut och springa. Men det blir nog inget med det idag, det är för kallt. :meh: Ska simma ikväll i alla fall, så helt bortkastad blir inte dagen.

Fick godkänt på proven så nu är jag certifierad för första hjälpen, CPR och AED.

Däremot mår jag illa som tusan och nu florerar det bilder överalt på någon ödla som tappar skinnet när något rovdjur försöker äta den, det gör tyvärr illamåendet ännu värre varje gång den dyker upp :yuck:

Har du gått första hjälpen-kurs förut? Jag har kursdiplom sedan tidigare men funderar på att ta en uppfräschning.

Har du gått första hjälpen-kurs förut? Jag har kursdiplom sedan tidigare men funderar på att ta en uppfräschning.

Ja, två gånger men det var inte med samma organisation (nu var det med Röda Korset) och de var ur datum så då måste man ta helt nytt.

De föregående var också specifikt inriktade på fältarbete/expedition med utgångs punkten att det inte finns tillgång till ambulans eller sjukhus på flera timmar/dagar/veckor och att du hamnar i lite mer konstiga situationer i jämförelse med de flesta andra. T.ex. att man måste kunna symptom och hur man motverkar altitud sjuka eller hur man sätter brutna ben.

Det fanns dock ingen wilderness första hjälpen kurs här så jag får försöka komma ihåg vad som sades på det föregående och ignorera vad den nya kursen sa om vissa situationer.

Rekommenderar annars Röda Korset förresten om det gör kurser likadant i Sverige som här, just för att de faktist har prov du måste klara av sista dagen. De föregående kurserna jag har gjort har man fått godkänt på bara för att man var där trots att man egentligen inte bevisat att man kommer ihåg något och bara för att jag lyssnade litar jag inte på att alla andra gjorde det :rofl:

Försöker söva minstingen, han blev helt utslagen efter att ha jagat sopborste och skurmopp genom nedervåningen. Jag hoppas att han kan somna så jag kan slänga sopor; han blir förbannad av att sitta i spjälsängen medan jag går ut och att lämna honom i ett rum själv går inte heller då han är i sin bästa upptäckarperiod (11 mån). Är onödigt att han blir arg när det inte behövs :)

Rekommenderar annars Röda Korset förresten om det gör kurser likadant i Sverige som här, just för att de faktist har prov du måste klara av sista dagen. De föregående kurserna jag har gjort har man fått godkänt på bara för att man var där trots att man egentligen inte bevisat att man kommer ihåg något och bara för att jag lyssnade litar jag inte på att alla andra gjorde det :rofl:

Japp, jag gick med Röda Korset, en helt suverän kurs. Provet på slutet var en "hinderbana" där vi som inte gjorde provet var statister, med fejkblod och allt, skitkul (och nyttigt) :up: Min fd kollega missade ett jättestort blödande sår på min ena arm :cautious: :laugh:

Förband odyl har jag god koll på men CPR behöver fräschas upp.

Men så tråkigt. :laugh: Jag såg ju framför mig en anonym alla hjärtanspresent allra minst. :rofl:

Fast det är det ju typ. Från honom till honom :grin: Fråga INTE vad det kostade kan jag säga! O_o :nailbiting:

Givetvis struntar jag i vad han shoppar, det är hans pengar, plus att vi är inte så romantiskt lagda att vi bryr oss i alla hjärtans dag. Men nog var det lite antiklimax alltid när vi kom på vad det kunde vara :D

Fast det är det ju typ. Från honom till honom :grin: Fråga INTE vad det kostade kan jag säga! O_o :nailbiting:

Givetvis struntar jag i vad han shoppar, det är hans pengar, plus att vi är inte så romantiskt lagda att vi bryr oss i alla hjärtans dag. Men nog var det lite antiklimax alltid när vi kom på vad det kunde vara :D
Det bästa presenterna köper man åt sig själv. :laugh:

Min sambo brukar köpa guld. O_o

Japp, jag gick med Röda Korset, en helt suverän kurs. Provet på slutet var en "hinderbana" där vi som inte gjorde provet var statister, med fejkblod och allt, skitkul (och nyttigt) :up: Min fd kollega missade ett jättestort blödande sår på min ena arm :cautious: :laugh:

Förband odyl har jag god koll på men CPR behöver fräschas upp.

Ja de brukar ju uppdatera med jämna mellanrum med nya riktlinjer + tt det är en sådan där grej man glömmer bort i vilken ordning man ska göra grejer om man inte fräschar på kunskaperna ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
70 381
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
69 173
Tjatter Några dagar för sent men vi kör väl i år igen?! Det går ut på att man ska undvika att höra WHAMs Last Christmas i original under... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
3 578
Senast: MJLee
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka