Vad gör vi? Kids edition del 5

@julgrisen
Kunde inte citera eftersom förra tråden låstes, men ja, det var ett jättefint porträtt 😅
PXL_20250518_180458270.webp

Stora, sex år, har börjat ta bussen hem från fritids när jag jobbar hemma :eek::bow:
Lite lyx att inte behöva hämta, och igår var han hemma ensam för första gången när jag hämtade lillebror på förskolan.

(Hos oss har de fått ok att åka "sena bussen" hem även från fritids, fastän skolbuss normalt bara är till/från skola enligt schemat)

Jag tycker att vi har börjat få in ganska bra rutiner på morgonen, men i morse var allt pannkaka. Dottern sätter sig emot och drar ut på allting, sonen springer iväg så fort man håller ett klädesplagg i handen. Kallt och regnigt. Vantarna hade lagts undan på vinden och fick rotas fram igen. Så när vi lyckats få på båda barnen sina kläder och kommit utanför dörren så.. ”Mamma jag måste kissa!” 🙃 In och av med allting igen. Lämna på förskolan, regnkläderna borta så skalkläder fick duga. Känner hur tålamodet börjar ta slut. Hittade sonens regnhatt i vagnen i sista sekund så jag skyndade upp med den till gården igen. Då ser jag att sonens fröken springer över gården och hoppar i en av vattenpölarna före alla andra. It takes a village osv. Tack för att ni tar vid när man själv har slut på energi.

En dryg vecka sedan magsjukan avtog. Idag vaknade minsting snorig och hostig. Lämnade stora barnen hos dagmamma, efter 3h fick jag meddelande om att ett barn (inte mitt) börjat kräkas.
Kommer jag någonsin få se en hel lön på specen igen? 🫠
jag vabbar inte jätteofta, nån eller några dagar i månaden, men tänkte just tanken med hel lön igår. Insåg dock att jg bör få en eller två hela löner under sommalovet (eller just, jag är lärare, har inte sommarlov) i alla fall! Har samma lön året runt.

Dottern har börjat utforska saker som är läskigt, och leker ofta att det kommer tigrar med vassa tänder eller spöken, och "Nu måste vi springa och gömma oss!" Så när jag skulle lägga sonen igår så satte han sig plötsligt upp, lutade sig fram så hans panna låg emot min och sa: "Komme nigel mamma!" och jag svarade "Va, kommer den en snigel?". "Ja, komme nigel mamma! Gömma oss!"

Efter det kom jag och tänka på den där posten i sociala medier som frågar om man skulle ta emot en miljon dollar, med hållhaken att man skulle vara jagad av en snigel resten av livet och om den kommer fram till en så dör man :D

Det ligger böcker över precis hela golvet i vardagsrummet. Varje kväll den här veckan har jag samlat ihop dem och lagt på olika bord i rummet, varje morgon har sonen farit fram som en virvelvind och vräkt ner böckerna på golvet. Eller rättare sagt, han tar en och en med sig och kryper upp i knät på nån av oss för en lässtund. När boken är slut slänger han den på golvet och hämtar en ny. Så håller vi på. Han älskar verkligen att läsa bok! Spelar ingen roll om det är pekbok om bondgården eller Mamma Mu eller vad det nu kan vara, bara det är fina bilder och en mysig stund.

Nu orkar jag inte plocka upp böckerna ikväll. Det får vara kaos och anarki i vardagsrummet. Jag tänker att böckerna är precis lika bra ändå.

Maken tycks ha glömt bort mors dag såhär på morgonen. Skönt, för själv glömde jag bort både fars dag (helt) och hans födelsedag (tills en bra bit in i frukosten, även om jag såklart varit fullt medveten fram tills just då) 😅

Familjen tunnelseende. Nu är det fullt fokus på att få i barnen frukost och ut genom dörren, vi ska fixa lekstuga!

Har träffat mina barn på morgonen eftersom jag lånar exets tvättstuga under min renovering. Sonen öppnade dörren väsandes "grattis på mors daaaag!" och sen sjöng han happy birthday 😁 Lilla E myste i mitt knä medan jag drack en kopp kaffe. I eftermiddag ska jag hämta min tvätt och bli bjuden på fika. Just nu har vi ganska fin balans i den här separerade familjen, det känns fint ❤️

När jag kommer hem från hundpromenaden och ska ta över barnen från min partner så han ska få ett par timmars fritid och han säger
"Vi har tagit fram tågbanan, ha så kul!"
Alltså.
Det finns nästan inget som ger mig så hög puls som när jag ska leka med tågbana tillsammans med barnen. Treåringen bygger, men undermåligt så den ömma modern bygger om. Ettåringen förstör, ibland omedvetet, ofta medvetet. Treåringen får raseriutbrott när lillebror förstör. Modern ska samtidigt laga tågbana, lugna treåring, få bort ettåring och fortsätta utveckla tågsystemet. Båda barnen ska absolut leka med samma tåg trots att vi har typ 30 st. Och just när jag fått till ett avancerat bygge och bara ska ansluta nya banan till huvudbanan så passar inte bitarna, vilket varenda gång är HELT obegripligt. Nu har allt havererat och jag har gett upp att försöka rädda den här lekstunden och resterna av tågbanana ligger utspridda över hela golvet.

När jag kommer hem från hundpromenaden och ska ta över barnen från min partner så han ska få ett par timmars fritid och han säger
"Vi har tagit fram tågbanan, ha så kul!"
Alltså.
Det finns nästan inget som ger mig så hög puls som när jag ska leka med tågbana tillsammans med barnen. Treåringen bygger, men undermåligt så den ömma modern bygger om. Ettåringen förstör, ibland omedvetet, ofta medvetet. Treåringen får raseriutbrott när lillebror förstör. Modern ska samtidigt laga tågbana, lugna treåring, få bort ettåring och fortsätta utveckla tågsystemet. Båda barnen ska absolut leka med samma tåg trots att vi har typ 30 st. Och just när jag fått till ett avancerat bygge och bara ska ansluta nya banan till huvudbanan så passar inte bitarna, vilket varenda gång är HELT obegripligt. Nu har allt havererat och jag har gett upp att försöka rädda den här lekstunden och resterna av tågbanana ligger utspridda över hela golvet.

Vi har samma utmaning. Magna Tiles och Lego går i samma kategori = stora bygger, lilla krossar och katastrofen är ett faktum.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på! 100 101 102
Svar
2 024
· Visningar
108 463
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 914
Senast: Seaside
·
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 245
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka