Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Nästa vecka åker barnen på semester i 6 dagar med sin farfar. Jag kom på att jag inte varit utan barn ett helt dygn sen min äldsta föddes (hon är 16år) förutom ngr dagar när min mamma dog när dottern var 8 månader.

Vad gör man utan barn? Min kalender är, förutom ett besök hos sjukgymnasten, helt tom. Jag ser fram emot att laga den mat som min man och jag vill äta utan att anpassa till allas viljor och att prata med min man i lugn och ro. Vi har massor vi behöver prata om men som vi aldrig har tid till. Jag älskar när vi alla samlas runt matbordet och pratar, men det blir lite tid för min man och mig att prata ostört.

Jag kommer sakna barnen massor men det ska bli skönt med en paus också.

Och när ska jag lära mig, alltså verkligen lära mig, att mina barn tolkar allt som sägs helt bokstavligt?

Jag frågade nyss mina barn om de ville ha lite smörgås i magen. Båda sa entusiastiskt ja. Nu har jag en jättearg 1,5-åring som sitter och trycker sin smörgås mot sin mage :up:

Går och lägger mig och ser att sonen tydligen ligger i min säng. Råkar trampa på en Greta Gris bok på golvet med ljud. Han snurrar ett varv. ”Täcke, mamma” mumlar han, men vaknar inte. Jag kryper ner. ”Vatten”. Sover fortfarande. Nu har han sträckt ut en fot och en arm så han nuddar mig, och sussar så sött. Lillprinsen.

Potträning. Dubbla pölar på alla golv. Hade man inte magkatarr innan så får man det av att halka omkring här.
Vi har dragit på potträning till nu i sommar, enlingen var 2,4 år när han blev rumsren, det var bra mycket enklare kan jag lova, än två!! Tjejen var bra mycket enklare än killen, där tragglar vi mer!

Potträning. Dubbla pölar på alla golv. Hade man inte magkatarr innan så får man det av att halka omkring här.
Ja gud ja, jag minns förra sommaren med förskräckelse 😬, men det är så skönt när det är över! Heja er! I efterhand kan jag konstatera att det inte tog så lång tid som det kändes som, vill påstå att det kändes som tre månader men det var nog två veckor som var riktigt jobbiga innan det släppte.

Båda barnen vaknade på krigsstigen och har samtidigt envisats med att ackompanjera syskonbråken med Kulan Knas på högsta volym. Sonen drog av sig en bajsblöja i bara farten och jag fick reda på att mamma visst reser bort redan på måndag, så visionen om ett barnfritt dygn under semestern dog med det. Nej men, då kör vi då! Semester! 😄 🤪

Barnveckan har börjat ❤️ Underbara barn som blev så glada över att jag börjat möblera deras nya rum med varsin matta och lite möbler. I slutet av veckan är rummen kanske klara för inflytt.

Mindre kul att de verkar senarelagt läggdagstiden hos sin pappa och verkligen inte somnar ikväll :meh: Lätt som en plätt när man är nykär och hänger med nyas familj och hennes jämnåriga barn om kvällarna, mindre smidigt när man är ensam om att ta hand om barnen och har hantverkare som dyker upp klockan 7 varje morgon...

Det sägs ju att man inte kan köpa lycka men ni skulle sett dottern när hon fick ett Gabbys Dockskåp i sommarlovspresent 🥹 Hon har inte velat titta på något annat barnprogram de senaste 3 månaderna, kan alla figurer osv. Hon var verkligen jätteglad, så kul att se!
Var hittade ni det? Var det bra pris?
Dottern önskar sig ett sådant men de jag tittat på har varit så dyra.

Idag sprang sonen med sin traktor framför sig och det tog tvärstopp vid en tröskel. Han voltade över den och landade på ansiktet. Grät några sekunder, sen svimmade han. Jag satt på golvet i dörröppningen och höll om honom. Maken kliver över oss och in i köket. ”Är det här barnens grönsaker?”, ”Ja”. Han springer, vrålar, ramlar, springer vidare dagarna i ända så såg man inte vad som hände så är det svårt att urskilja att något hänt alls.

Några minuter senare sitter han och hoppar upp och ner vid matbordet med en ny fläskläpp och pillar i sig gurka och köttbullar så gott det går. Hälften på golvet. ”Jag ramla! BANG!”

Igår trampade han på en humla. Undrar vad vi hittar på i morgon. Jag försöker fortfarande välja mig vid att det här är normalt 😅 Livet med den här lilla grabben är som en enda virvelvind, man bara hänger med.

Idag sprang sonen med sin traktor framför sig och det tog tvärstopp vid en tröskel. Han voltade över den och landade på ansiktet. Grät några sekunder, sen svimmade han. Jag satt på golvet i dörröppningen och höll om honom. Maken kliver över oss och in i köket. ”Är det här barnens grönsaker?”, ”Ja”. Han springer, vrålar, ramlar, springer vidare dagarna i ända så såg man inte vad som hände så är det svårt att urskilja att något hänt alls.

Några minuter senare sitter han och hoppar upp och ner vid matbordet med en ny fläskläpp och pillar i sig gurka och köttbullar så gott det går. Hälften på golvet. ”Jag ramla! BANG!”

Igår trampade han på en humla. Undrar vad vi hittar på i morgon. Jag försöker fortfarande välja mig vid att det här är normalt 😅 Livet med den här lilla grabben är som en enda virvelvind, man bara hänger med.

Klev han bara rakt över er fast du satt med ett avsvimmat barn? Eller missuppfattar jag nu? O_o

Klev han bara rakt över er fast du satt med ett avsvimmat barn? Eller missuppfattar jag nu? O_o

Ja, men det var min poäng. Sonen far runt, låter och slår sig dagarna i ända så när man är mitt i det hela tiden så är det omöjligt att urskilja vad som är vad. Han svimmar dessutom var och varannan dag, så inte ens det utmärker sig. Det är en vardag som jag ibland är avtrubbad inför, och ibland tycker är precis hur konstig som helst. Ibland måste man ha lite tunnelseende för att få något gjort alls, som maken i det här fallet som försökte få ut middagen på bordet, och inte märkte att han svimmat. Han hade lika gärna kunnat blivit ledsen över något annat och suttit där i famnen. Skulle man lyssna i varje minut i det här hemmet hade man nog blivit helt tokig.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka