Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Jag och sonen är själva hemma några dagar, dottern och pappan är bortresta till sin släkt. Det är SÅ mysigt att vara själv med storingen! Minns att jag längtade så till egentid med honom när jag ammade lilla. Vi har massa planer, ikväll har han önskat middag, vi ska tända brasa, läsa bok och se Saltkråkan. I helgen blir det tippen, byta till vinterdäck, leka med en kompis i Folkets park och bio. Baka pepparkakor, sätta upp ljusslingor i trädgården. Och igår hade han en kompis över på lek och middag, de lekte själva uppe på hans rum och jag kunde dels jobba undan lite med datorn och sedan i LUGN OCH RO laga tacos åt barnen utan att ha ett litet yrväder som hämtar böcker och drar en i byxbenen hela tiden (hon älskar böcker, vilket såklart är toppen men ibland måste man faktiskt laga mat också). Slippa stänga barngrindar överallt, ingen mat på golvet (nåja), inga haklappar, vattenflaskor, vällingflaskor osv i disken. Jag njuter.

Och det bästa är... i slutet av nästa vecka gör vi det fyra dagar igen :D

Vi har lite samma problem med snart 5-åringen. Sedan start har vi kört ganska hårt på att innekläder får han välja, ytterkläder väljer vi. Detta eftersom vi oftast köper vinteroverall och skalkläder begagnat, och då kan man inte välja färg själv. Däremot har han fått välja mössfärg och vantar själv som kompromiss.
Jag och 4-åringen brukar välja tillsammans. Jag tar fram Vinted och vi kollar tillsammans efter vinteroveraller. När vi hittar en han gillar så köper vi den.
Jag filtrerar innan på storlek och mycket bra skick så kan han ju välja nästan vilken som sen.

Jag och 4-åringen brukar välja tillsammans. Jag tar fram Vinted och vi kollar tillsammans efter vinteroveraller. När vi hittar en han gillar så köper vi den.
Jag filtrerar innan på storlek och mycket bra skick så kan han ju välja nästan vilken som sen.
Det låter ju som att det funkar fint :)
Vi är lite kräsna med märke, efter att vi en gång köpte en ny overall av ett märke vi inte testat innan, och fick reklamera den för att sömmarna gick upp efter bara en månad. Det blir lite mer begränsat utbud när man håller sig med ett visst märke på Vinted eller marketplace. Orkar inte med saker som går sönder igen.

Det här med att dottern har så många åsikter om sina kläder. Jag försöker liksom bejaka att hennes åsikter betyder men nu är vi nere på ett par byxor, en tröja, en tjocktröja och typ 2 par strumpor som hon gillar. Resten vill hon inte ha. Vägrar vantar. Nu måste jag beställa en ny vinteroverall till henne men inser att vi nog får göra det tillsammans. Samtidigt ligger oanvända kläder i garderoben som hon snart växer ur, och jag tror säkert att hon kommer få lite från familjen i jul.

Någon som har tips på hur man balanserar att visa att en snart 4-årings åsikter spelar roll, och hon har möjlighet att välja, samtidigt som.. wtf? 😅 Vi måste komma ut genom dörren, och ibland bestämmer mamma, typ?
Vi lägger fram kvällen innan, då blir det mindre bråk än om det ska tas på morgonen. Sen säger vi att hon får välja på det som finns i garderoben (eller på krokarna där kläder som använts men inte behöver tvättas än hänger), och väljer inte hon så väljer vi. Ibland blir det skrik när ingen av favoriterna finns, men brukar lugna sig när vi säger att det kommer så fort vi tvättar och det torkat. Tvättprocessen verkar ses som något över oss alla, som en gud, så den accepteras som ett hinder :rofl:

Jag och sonen är själva hemma några dagar, dottern och pappan är bortresta till sin släkt. Det är SÅ mysigt att vara själv med storingen! Minns att jag längtade så till egentid med honom när jag ammade lilla. Vi har massa planer, ikväll har han önskat middag, vi ska tända brasa, läsa bok och se Saltkråkan. I helgen blir det tippen, byta till vinterdäck, leka med en kompis i Folkets park och bio. Baka pepparkakor, sätta upp ljusslingor i trädgården. Och igår hade han en kompis över på lek och middag, de lekte själva uppe på hans rum och jag kunde dels jobba undan lite med datorn och sedan i LUGN OCH RO laga tacos åt barnen utan att ha ett litet yrväder som hämtar böcker och drar en i byxbenen hela tiden (hon älskar böcker, vilket såklart är toppen men ibland måste man faktiskt laga mat också). Slippa stänga barngrindar överallt, ingen mat på golvet (nåja), inga haklappar, vattenflaskor, vällingflaskor osv i disken. Jag njuter.

Och det bästa är... i slutet av nästa vecka gör vi det fyra dagar igen :D
KLIPP TILL han får feber under middagen. Så gick det med de planerna🥲 Nåja, sjukhelg i soffan med bok och film funkar ju också.

Tittar på Emil i Lönneberga och konstaterar att sonen är väldigt lik Emil, till utseendet alltså, han är inte riktigt lika busig som Emil men lika snäll.

Skulle gett honom namnet Emil istället men eftersom en storasyster heter Emilia och en annan systerheter Ida hade det nog blivit lite konstigt.

(fast på tyska heter Emil Michael)

Pizzakväll med barnen och nya Saltkråkan på tv. Den fick helt ok betyg av oss, men båda barnen tyckte det var lite läskigt stundtals.

Lilla E var varm men ingen tydlig feber vid läggdags. Vi får se om vi tar oss någonstans i helgen eller om vi bara blir hemma.

Pizzakväll med barnen och nya Saltkråkan på tv. Den fick helt ok betyg av oss, men båda barnen tyckte det var lite läskigt stundtals.

Lilla E var varm men ingen tydlig feber vid läggdags. Vi får se om vi tar oss någonstans i helgen eller om vi bara blir hemma.
Vi ville också titta på den, men den går bara att titta på i Sverige. Därför blev det Emil istället (den blir nog svår att göra en ny version av).

Vi ville också titta på den, men den går bara att titta på i Sverige. Därför blev det Emil istället (den blir nog svår att göra en ny version av).
Så synd! Men ja, Emil kanske skulle vara svår att modernisera 🙈 Bara teatrarna på Astrid Lindgrens värld om sommaren har genererat en del diskussioner mellan barnen och mig om hur Emils pappa beter sig...

Så synd! Men ja, Emil kanske skulle vara svår att modernisera 🙈 Bara teatrarna på Astrid Lindgrens värld om sommaren har genererat en del diskussioner mellan barnen och mig om hur Emils pappa beter sig...

Barnen hade svårt att förstå småländskan i Emil, dom tyckte att dom pratat så konstig svenska. Kanske en nyinspelning på östgötska skulle vara ngt 😅.

Jag tycker om diskussionerna som blir runt Astrid Lindgrens filmer,tex i Emil om Emils pappa och fattigstugan, i Madicken om tex Mattis och samhällsklasser, i Rasmus pa lufen om luffare och barnhem osv.

Vår 3 åring har varit två nätter hos min mamma! Han är sååå nöjd, vi bor på landet och hon i stan.

min mamma är ingen lekmormor utan där får man hänga på de hon gör och vara stor. Hon har ingen bil och sonen tyckte inte han behövde någon vagn men de hindrar inte dem att gå upp på stan , handla, uträtta ärendet, träffa mammas kompisar osv de har varit så nyttigt genom åren för mina barn att få vara hos henne 😁

Ungarna och jag åkte till stan ikväll för att titta på kommunens ljusinstallationer. Älskade lantisbarn ❤️ Ungarna for som skottspolar genom parkerna och munnarna gick i ett för att prata om allt dom såg 😁 Lillasyster somnade ovaggad ikväll kan jag säga. Storebror trött också men han kräver lite mer nedvarvning...

Jag är för över mycket imponerad av lilla E, drygt fyra år gammal. Hon kan höger och vänster klockrent och känner igen en hel massa bokstäver. Trodde länge att hon bara kunde E och någon enstaka till, men idag har hon glatt rabblat på "det där är A som i *kompisen*, M som du mamma, H som vi pratade om på förskolan..." osv osv. Jag själv lärde mig läsa tidigt och det skulle inte förvåna mig om hon också gör det :)
216.webp

Läste precis protokollet från sonens utvecklingssamtal på föris. Alltså där jag tänker helt normal snart treåring så verkar de leta diagnos. Det känns faktiskt lite deppigt. Jag tycker att han är helt åldersadekvat och bara en busig liten kille med stark vilja och en hel del go. (De undrade också om han hörde bra eftersom han inte brukar vilja lyssna på dem när de kallar på honom och han är inne i en lek . Alltså, det är inte det att han inte hör, han struntar ju i dem!)

Vi ska följa upp om någon månad och jag vet inte vad jag ska tro. De har ju träffat en del barn men ingen annan i vår omgivning har reagerat på det som de tar upp.

Läste precis protokollet från sonens utvecklingssamtal på föris. Alltså där jag tänker helt normal snart treåring så verkar de leta diagnos. Det känns faktiskt lite deppigt. Jag tycker att han är helt åldersadekvat och bara en busig liten kille med stark vilja och en hel del go. (De undrade också om han hörde bra eftersom han inte brukar vilja lyssna på dem när de kallar på honom och han är inne i en lek . Alltså, det är inte det att han inte hör, han struntar ju i dem!)

Vi ska följa upp om någon månad och jag vet inte vad jag ska tro. De har ju träffat en del barn men ingen annan i vår omgivning har reagerat på det som de tar upp.
Förstår att det känns jobbigt, att ni inte verkar ha liknande uppfattning..

Jag undrar också; protokoll? Brukar man få det? Det har vi aldrig fått..

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat