Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Min 4-åring är ett sånt där barn som inte tycker att ”för att du kan ramla och göra dig illa” är ett tillräckligt argument för att avstå saker. Som att springa omkring på hala klippor, hoppa nerför en hög kant utan att riktigt veta hur marken ser ut nedanför eller cykla jättefort på en för stor cykel när han precis sekunden innan lärt sig cykla.

Jag litar helt och hållet på hans förmåga, han har otrolig balans och kroppskontroll. Men jag litar inte alls på hans omdöme 😅

Här har barnen bara fått ett påskägg, av mig fast via påskharen då. :) Mormor och morfar hade inte köpt något vilket jag tycker var jättebra, det räcker gott med ett ägg med halvmycket godis när de i vanliga fall bara får samma antal bitar lördagsgodis som sin ålder :p

Det blev en härlig dag med kusinbus och påskmat. Lilla E fick ta hand om kopplet till kusinens hund på kvällspromenaden. Det är väldigt kul att se hur hon liksom plötsligt bröstar upp sig och försöker få pli på pigg hund när hon i vanliga fall helst inte använder en enda muskel pga det ständiga "jag är tröööött" 😂

Fick påskägg till barnen av pappa i helgen, men eftersom vi var på brunch och de åt massa godsaker där så sa vi att vi behåller dem till helgen. Nu har jag tömt ur 80% av godiset i en påse till mig och det är ändå en näve kvar i varje ägg som är rätt lagom för små barnmagar. Vad är det med vår föräldrageneration med mängden godis, glass, fika? 😅 Jag har verkligen inget emot att barnen äter socker men jag vill gärna inte att de ska kräkas eller få ont i magen. När vi var hemma hos deras farfar innan jul var det uppdukat med fika och julgodis, efter efter maten var det ändå ”jag köpte glass till barnen!”. Det är ju jättegulligt men.. help 🙈 Nu ska ju dottern till svärmor också, som också köpt påskägg (eftersom alla 4 mor-och farföräldrar vill göra det..) och till farfar på påsklunch på måndag. Jag blir lite stressad av detta. Jag vill inte vara otacksam men det är lite jobbigt att behöva vara en ”gate keeper” för att barnen inte ska få magknip eller kräkas på kvällen. Makens kusinbarn hade kräkts någon gång när vi var och hälsade på och orden från morföräldrarna var ”jag tror inte hon är magsjuk, vi råkade nog bara ge henne för mycket godis..”
Vi kör i vanliga fall bitar efter ålder. Men påsk och jul får det bli obegränsat de senaste två åren (är äldre än dina barn). Barnet är en gottegris men det är rätt intressant att se att hen faktiskt tröttnar på godis efter att ha fått prova att äta sig mätt, lite intuitivt ätande kanske (🤣). Varken jag eller pappan äter godis i vanliga fall så det är bara vid storhelgerna som vi har godis hemma öht så det är rätt lätt att begränsa i övrigt. Barnet blev mätt på godis i fredags och har inte rört resten av ägget eller hönan sen dess.
Tror vi hade ungefär samma som små, fanns en höna som fylldes på, men vi åt inte godis alls förutom påsk och jul (kanske nyår också) utan fick pengar varje år istället. Jag och min storebror är inga större godisätare (jag äter nästan bara när jag ska köra bil långt) medan min lillebror alltid har godis hemma.

Jag har legat på soffan och vilat och barnen har lekt en timme på övervåningen utan ett enda bråk. Jag har hört dem springa, skratta, springa ännu mer. Vid ett tillfälle kom de ner svettiga och högröda och drack vatten. Jag frågade vad de gjorde och dottern svarade ”Ingenting!”, skrattade och sprang upp igen. Visade sig att de byggt koja i vår säng. Nu har de slängt ner alla kuddar och täcken på marken och hoppar från sängen. Skrattar så de kiknar.

Jag längtar efter att nå den fasen midsommar! Låter underbart. Vår äldsta längtar efter att lillasyster blir så stor att hon börjar leka med honom. Just nu består mitt föräldraliv av att torka ögoninflammationsklet, snor och bajs käns det som.

Sonen hostar och är snorig. Inte allmänpåverkad, pigg och glad och leker som vanligt.
Vet inte hur jag ska göra med förskolan imorgon. Kan ju inte hålla honom hemma för lite snor, eller?

Sonen hostar och är snorig. Inte allmänpåverkad, pigg och glad och leker som vanligt.
Vet inte hur jag ska göra med förskolan imorgon. Kan ju inte hålla honom hemma för lite snor, eller?
Om han sover bra inatt och har bra allmäntillstånd hade jag låtit honom gå på föris!
Ena barnet var hemma igår, då hennes sömn (natten mellan mån och tis) stördes en hel del av förkylningen, så då kände vi att föris inte kändes rätt. Trots ”bara” hosta och snor.

Lillasyster är ett eksembarn. I helgen ska mina föräldrar vara barnvakter och när jag berättade lite kort om alla salvor på vilka delar av hennes kropp olika tider blev jag helt matt. Vilken hudrutin den tjejen har😅 Slutade med att mina föräldrar bara fick info om det allra viktigaste, ett dygn klarar sig det andra..

Sonen ville inte till förskolan imorse. Istället sa han att han ville följa med mig till jobbet. Men tyvärr lille vän, det går inte.

Jag blev glad när jag skulle hämta på eftermiddagen sen. För en gångs skull skrek han inte Nej! och sprang åt andra hållet. Han var riktigt enkel att få med hem.

Igår vid läggning kom barnen fram till att de ville ha egna rum. Jag råkade väl bekräfta att tanken är att sonen ska få lekrummet till eget rum, och dottern deras nuvarande sovrum när de blir lite större. De blev i eld och lågor, och hade många frågor. Hur gör man med leksakerna, om alla är i sonens rum? Vem ska ha tavlorna? Kan dottern få ett eget skrivbord som sin kusin har? Kan vi flytta över mattan? När vi skulle släcka lampan ropade båda "Kan vi inte flytta nu?!" och jag sa att vi ska sova men, ja, jag antar att vi har ett projekt att göra i helgen då 🤷‍♀️😅

Igår vid läggning kom barnen fram till att de ville ha egna rum. Jag råkade väl bekräfta att tanken är att sonen ska få lekrummet till eget rum, och dottern deras nuvarande sovrum när de blir lite större. De blev i eld och lågor, och hade många frågor. Hur gör man med leksakerna, om alla är i sonens rum? Vem ska ha tavlorna? Kan dottern få ett eget skrivbord som sin kusin har? Kan vi flytta över mattan? När vi skulle släcka lampan ropade båda "Kan vi inte flytta nu?!" och jag sa att vi ska sova men, ja, jag antar att vi har ett projekt att göra i helgen då 🤷‍♀️😅
Åh, vi är också där nu! Det ska bli så mysigt att låta dem inreda själva tycker jag, men tyvärr måste vi först lägga om golvet på hela övervåningen så det är ett projekt…
Mina barn håller på att fundera på vad de vill ha för färg på väggarna, det rör sig mellan rosa till svart (vi sa nej till svart 😅), grönt eller kanske blått. Till slut landade båda i ljusblått och jag blir inte förvånad om deras rum kommer se exakt likadana ut när de är klara…

Åh, vi är också där nu! Det ska bli så mysigt att låta dem inreda själva tycker jag, men tyvärr måste vi först lägga om golvet på hela övervåningen så det är ett projekt…
Mina barn håller på att fundera på vad de vill ha för färg på väggarna, det rör sig mellan rosa till svart (vi sa nej till svart 😅), grönt eller kanske blått. Till slut landade båda i ljusblått och jag blir inte förvånad om deras rum kommer se exakt likadana ut när de är klara…

Vi har ganska nyligen målat hela våningsplanet så vi ska inte öppna dörren för att man kan få välja väggfärg :angel: Däremot har dottern fått en regnbåge på väggen, så sonen kanske också får någon väggmålning om han vill.

Vi har dragit oss lite för att ge dem egna rum eftersom vi fortfarande behöver vara med och lägga båda barnen, och stanna tills de somnar. Så vi har inte varit så sugna på att låsa upp båda föräldrarna på läggning. Men sonen kommer fortfarande att behöva en madrass på golvet till vuxen i sitt rum, så då kom vi på att dottern kan ju somna där och så kan vi bära över henne. Förhoppningen är väl att hon inom kort ska kunna/vilja gå och lägga sig i sin egna säng på kvällen.

Yngsta barnets lärare är gravid och gar pa föräldraledighet om ca 1 manad och nu diskutteras det om avskedpresent.
Klassföräldranas förslag var att samla in 20€/elev och köpa ett presentkort, nu har jag gjort mig till "arets med besvärligaste" mamma när jag skev att jag tycker att det är för mycket (blir nästan 400€, 4000kr totalt) och att presentkort egentligen inte är tillatet att ge som presenter till lärare. En av klassförälrarna är själv lärare pa skolan sa hon borde veta det.
Men det spelar ingen roll, jag behöver inte bli vän med ngn av de andra mammorna i klassen

Just nu kommer de minsta barnen hem med kalasinbjudningar nästan varje dag, och alla kalas är sa langt bort. Vi har redan fullproppade helger och jag har inte tid att köra runt halva landet (och vänta där). Med de äldre barnen ordnade kalasföräldrarna alltid transpororten till sana kalas men nu verkar man behöva ordna det själv.

Hur är det hos er?

Vi har ganska nyligen målat hela våningsplanet så vi ska inte öppna dörren för att man kan få välja väggfärg :angel: Däremot har dottern fått en regnbåge på väggen, så sonen kanske också får någon väggmålning om han vill.

Vi har dragit oss lite för att ge dem egna rum eftersom vi fortfarande behöver vara med och lägga båda barnen, och stanna tills de somnar. Så vi har inte varit så sugna på att låsa upp båda föräldrarna på läggning. Men sonen kommer fortfarande att behöva en madrass på golvet till vuxen i sitt rum, så då kom vi på att dottern kan ju somna där och så kan vi bära över henne. Förhoppningen är väl att hon inom kort ska kunna/vilja gå och lägga sig i sin egna säng på kvällen.
Ja, vi har känt samma kring eget rum och läggning men det senaste året har de ändå velat somna i vår säng varje kväll och vi har burit tillbaka dem så det är väl bara att fortsätta 😅. Tänker att man kan läsa i deras rum varannan kväll, så får de väl somna inne hos oss sen. Kanske kan de också vara mer intresserade av att somna i sina egna sängar om de har egna rum.

Våra två äldsta barn delade rum länge just av den anledningen. Om de ska ha eget rum och sova där så behöver de kunna somna själva i rummet. (En av oss sitter i hallen precis utanför dörrarna). Det var länge de inte var tillräckligt motiverade eller att eget rum lockade tillräckligt mycket.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat