Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Skönt att höra att det inte bara är vi!
De är ute hela dagarna här med men energin verkar ändå inte sina🤣 bra tips med blöt handduk!

Ja, vårat svalaste rum var 30 grader kl 22 ikväll🥵 har gett upp långa nattningar nu och inväntar tills minsting säger han vill lägga sig (vilket var vid 21 ikväll), och nattar då alla tre ihop. Två i varsina sängar och den tredje somnade på golvet för det var svalare där.

Har bjudit in till barnkalas imorgon, visar 27 grader, åska och regn. Så jag och sambon kör städning och förberedelser nu inatt, har varit helt orimligt att göra nåt idag i 34 graders åskvärme.
Igår tog det tid trots blöta handdukar, ac och sval dusch innan läggdags. Ikväll blir det gästrummet på bottenvåningen (intill vardagsrummet där luftvärmepumpen står på full kyla) om inte värmen lägger sig. Vi var på två barnkalas igår, glas att vi inte har några planer idag 🙈 Blir nog lugnt inomhus och kanske en sväng till badet...

Igår hade sonen avslutning på simskolan, och jag är en så stolt mamma! ♥️ Jag trodde i början av sommaren att han knappt kunde simma, visst tog han sig fram i vattnet och höll sig flytande, men det här med arm- och bentag var väl lite sisådär med... Tänkte jag, baserat på hur simskola gått tidigare. Nu efter två veckors intensivt badande har han bemästrat ryggsim, bröstsim, simmat 200 meter, kan dyka osv. Och dessutom varit superduktig på att lyssna och följa gruppen istället för att fara iväg på annat i vattnet 😅
Simlärarna rekommenderade svåraste gruppen i fortsättningen, dvs två hopp uppåt. Och jag som från början anmälde honom till en lättare grupp en den han faktiskt gick 🙈

Nog för att jag är en person som bär känslorna på utsidan, men, alla dessa barnfilmer? Vi har börjat titta en del på gamla Disneyfilmer med barnen och som vuxen är det en annan upplevelse av hur otroligt maxade alla dessa berättelser är. Kom igen! En prins som får förbannelsen att leva som odjur, och den kan bara brytas av att någon älskar honom trots det. Hur grymt och djupt får det bli på samma gång? En döende prinsessa som bara kan räddas av en äkta kärlekshandling, och den visade sig komma från henne själv. En ung kvinna som tar sin pappas plats i krig, och visar hur en kvinna kan slåss för de hon älskar. En liten prins som får skulden för mordet på sin pappa och förvisas, och återvänder för upprättelse och för att rädda sitt land. Det är ju berättelser som man nästan spricker av allihop. Så barnen som ställer tusen frågor. ”Varför är hon ledsen”, ”Ja du, älskade barn, för att hon känner att hon tillhör en annan värld än den hon lever i men hennes pappa förstår inte det, och han har inga verktyg att hantera det så nu förstörde han precis allt som hon höll kärt.” 🙃 Tänker jag och får bita mig hårt i läppen innan jag svarar ”Dom bråkade..”

Nog för att jag är en person som bär känslorna på utsidan, men, alla dessa barnfilmer? Vi har börjat titta en del på gamla Disneyfilmer med barnen och som vuxen är det en annan upplevelse av hur otroligt maxade alla dessa berättelser är. Kom igen! En prins som får förbannelsen att leva som odjur, och den kan bara brytas av att någon älskar honom trots det. Hur grymt och djupt får det bli på samma gång? En döende prinsessa som bara kan räddas av en äkta kärlekshandling, och den visade sig komma från henne själv. En ung kvinna som tar sin pappas plats i krig, och visar hur en kvinna kan slåss för de hon älskar. En liten prins som får skulden för mordet på sin pappa och förvisas, och återvänder för upprättelse och för att rädda sitt land. Det är ju berättelser som man nästan spricker av allihop. Så barnen som ställer tusen frågor. ”Varför är hon ledsen”, ”Ja du, älskade barn, för att hon känner att hon tillhör en annan värld än den hon lever i men hennes pappa förstår inte det, och han har inga verktyg att hantera det så nu förstörde han precis allt som hon höll kärt.” 🙃 Tänker jag och får bita mig hårt i läppen innan jag svarar ”Dom bråkade..”
Jag tror sagor är till för just det; att hjälpa oss processa det arketypiskt mastiga med att leva. Såklart fattar jag att du svarar åldersanpassat! Men om de inte skyggar, behöver nog inte du heller göra det.

(Det finns en ofta intressant pod som heter living myth, som tolkar samtidsteman i politiken, konflikter, kulturen utifrån myter. Kan också tipsa om boken ”the flowering wand - rewilding the sacred masculine” som handlar om just hur allmänmänskliga myter är, och hur de samtid-ifieras och tolkas genom vårt samtida synsätt och här också våra samtida könsroller och könsuttryck medan de där bakom kan vara mycket mer komplexa och mångfacetterade. Att Disney osv faktiskt behåller en hel del djup, komplexitet eller maffighet tycker jag är fint, om än inte helt okomplicerat för föräldern som får svåra frågor ställda till sig kan jag tänka!)

Jag tror sagor är till för just det; att hjälpa oss processa det arketypiskt mastiga med att leva. Såklart fattar jag att du svarar åldersanpassat! Men om de inte skyggar, behöver nog inte du heller göra det.

(Det finns en ofta intressant pod som heter living myth, som tolkar samtidsteman i politiken, konflikter, kulturen utifrån myter. Kan också tipsa om boken ”the flowering wand - rewilding the sacred masculine” som handlar om just hur allmänmänskliga myter är, och hur de samtid-ifieras och tolkas genom vårt samtida synsätt och här också våra samtida könsroller och könsuttryck medan de där bakom kan vara mycket mer komplexa och mångfacetterade. Att Disney osv faktiskt behåller en hel del djup, komplexitet eller maffighet tycker jag är fint, om än inte helt okomplicerat för föräldern som får svåra frågor ställda till sig kan jag tänka!)

Bra tips på podd och bok!

Jag tror absolut att det är ett sätt att undersöka och förklara allt stort och komplext som livet är. Otroligt fint är det, och att få prata med barnen om allt. Framför allt har det blivit många exempel på ”ibland när någon är dum så är den egentligen ledsen”.

Bebis träffade sin 1,5 mån äldre "bästis" idag. Bästisen är mer intresserad av bebis än vad bebis är av bästis 😅 Han fick även hänga med gammelmormor en stund. Det gick bra tills han gick från djup sömn till gallskrik.

Är på väg hem efter en dag med dottern på Parken Zoo. Sol, lagom varmt och glad dotter 😄 Tonåringarna valde att stanna hemma och har antagligen sovit och spelat tv spel hela dagen. Men de hade plockat disk och städat köket också :heart

Dottern är sjövild på tivoli och vill åka allt hon ser. Vi åkte Radiobilarna (aj min rygg), Tekopparna och Pariserhjulet. Sambon åkte Virvelvinden och Draken med henne, sedan insåg hon att hon uppnådde längdkravet för att åka själv och åkte både Draken och Virvelvinden själv flera gånger 😄😄

Hon är bara sju men den modigaste människa jag känner. Jag är så imponerad över hur hon kör sitt eget race utan att låta rädslor eller hjärnspöken stoppa henne.

Grannbarnen var här, stora barnet börjar sjuan till hösten och hans lillebror är 3,5. Frågade om lillebror är allergisk mot något, varpå stora grabben svarar ”det enda han är allergisk mot är ett nej” 😂

Jag tror att min 3-åring är allergisk mot både ”nej” och ”ja” och ”kanske” och mest av allt mot ”STOPP!!!!” 😅 Ja, egentligen allt hans mor har att säga.

Nu har vi två fyraåringar i huset ❤️

Bifogade filer

• IMG_5143.webp
    IMG_5143.webp
    172 KB · Visningar: 866
Idag behöver jag space från sagda 3-åring om jag ska hålla hela semestern så jag tar med dottern in till stan. Lunch, bibliotek, kanske lite shopping om vi orkar. Hon är rolig, så otroligt petig med färg och form och alla typer av estetiska intryck. Lik sin mor. Det ska bli roligt att se hur hon utvecklar det.

Alltså, ensam tid med varsitt barn är guld värt.

Vår lilla (snart 5 år) älskar att vara i stallet och han har börjat rida på en ponny så vi umgås i stallet bara han och jag ganska ofta. Så himla härligt.

Den stora älskar jag också att få vara ensam med han blommar liksom ut då och häromkvällen när vi gick hem från sjön efter att ha fiskat hade vi sånt fint samtal.
Är så tacksam för dessa stunder.

Alltså, ensam tid med varsitt barn är guld värt.

Vår lilla (snart 5 år) älskar att vara i stallet och han har börjat rida på en ponny så vi umgås i stallet bara han och jag ganska ofta. Så himla härligt.

Den stora älskar jag också att få vara ensam med han blommar liksom ut då och häromkvällen när vi gick hem från sjön efter att ha fiskat hade vi sånt fint samtal.
Är så tacksam för dessa stunder.

Håller helt med. Sonen blir också så uppspelt när han är med andra barn, inklusive sin syster, och då är det fullt röj som inte går att få stopp på. Är man själv med honom är det mycket mer prat, nyfikna frågor, mys och mycket enklare att få gehör. Det är fint att få den kontakten också, särskilt när relationen annars är rätt slitsam just nu. Man får se en helt annan sida av honom.

Håller helt med. Sonen blir också så uppspelt när han är med andra barn, inklusive sin syster, och då är det fullt röj som inte går att få stopp på. Är man själv med honom är det mycket mer prat, nyfikna frågor, mys och mycket enklare att få gehör. Det är fint att få den kontakten också, särskilt när relationen annars är rätt slitsam just nu. Man får se en helt annan sida av honom.
Så upplever vi "våra" barn på förskolan också :) . Beroende på vilka barn som är närvarande för dagen så får man se (ibland helt) olika sidor hos barnen.

Sonen ligger i sängen och sjunger nån slags metal variant av Lilla snigel. Han tar i och vrålar "akta dej!!" för full hals. Mellanbocken Bruse får vara med på ett hörn ibland, och kära barn med säcken full.

Det var hans idé att gå och lägga sig. Men tydligen var inte sova målet..

Idag åkte jag och de nyblivna fyraåringarna till Biltema för att köpa sådan cykelstång man sätter på cykeln, för att öva utan stödhjul. Maken monterar stången och tar bort stödhjulen, barnen leder ut cyklarna på gatan och medan vi tar på skorna och kommer efter, så har de hunnit upp och cyklat iväg! Värt att betala 129*2 för de där stängerna 😂

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur