Mina barn är ju snäppet äldre, 5 och 8, men jag har nog alltid varit ganska strikt med hur man får och inte får leka, både för att barnen ska vara rädda om varandra, rädda om huset och om våra saker..
Man får tex inte leka på varsin sida en stängd dörr och ha dragkamp osv (klämrisk), inte busa i trappan (de springer ikapp ibland vilket jag låter dom göra men man får inte dra, slita, knuffa osv) pga fallrisk. Överlag springer mina barn väldigt lite inomhus vilket kanske bero på mig eller på att huset inte direkt inbjuder till spring, det är tex inte öppen planlösning. Man får inte heller kasta boll inne (mer än mjuka bollar). Vild lek gör man utomhus, men att tex slåss är aldrig okej. Så länge båda är med på det får dom skojbrottas men jag hjälper till att påminna om gränsen om tex ett barn börjar säga ifrån. Och jag höjer rösten om det behövs.
Riskfylld lek ser jag som något annat. De får tex klättra ganska fritt så länge som har en plan för att ta sig upp och ner. Använda verktyg, tälja med kniv osv.
Upplever nog inte heller att leken hämmas av att jag satt upp en del regler. Barnen hittar alltid saker att göra