Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Jag tänker att det viktigaste är att man får lov att vara olika. Vi umgås mycket med barnets kompis och hens mamma, på nivån semestrar ihop och äter middag någon gång i veckan. Barnen är nästan som syskon (bägge ensambarn) och bara några veckor skiljer i ålder. Barnen är väldigt olika egentligen, vi som föräldrar är väldigt olika. Men vi är helt öppna med det, man tänker olika, man agerar olika. Barnen blir som du skriver lite draghjälp åt varandra den ena är och har varit totalt orädd för fysiska utmaningar, den andra är ett socialt litet geni som skaffar nya vänner direkt och som inte drar sig för att själv gå och beställa en extra Festis om vi äter ute. Men lite fegare när det gäller tex klättra, simma, höjder osv. Den ena är otroligt dramatisk när det gäller skador, den andra är stoisk och biter ihop, det är också bra att lära sig att man inte behöver riva upp land och jord för ett sår men också att man inte behöver bita ihop när något gör ont.
Jag firade en kompis barn som fyllde två häromdagen, var så fascinerad över hur föräldrarna till de två mindre barn som var där kunde sitta och dricka kaffe helt obrydda. Har nåt minne av mitt barn på kalas i den åldern där jag fick springa runt och jaga så inget förstördes och hur hen till slut flög som en vante över en tröskel med en ballong i famnen som smällde och någon mamma till ett typ lika gammalt barn som satt tyst och ritade sen typ en timme sa ”det där är inte så bra för hörseln” 🤣🙄. What to do liksom… barn är som de är sen får vi hjälpa dem med broms och gas beroende på vad det gäller.

Håller helt med. Våra barn är väldigt olika varandra, och jag tycker att det är svårt att prata med dem så att de förstår att vissa saker inte är allmängiltiga utan kan vara olika för dem. Vi har exempelvis en utmaning med att sonen äter som en bebis trots att han är över 3 år. Det spills, kladdas och äts med händerna. Han har mat i håret, över hela kläderna och hälften av allt som serverats ligger under stolen. Fråga mig inte hur det går till men han kunde i varje fall inte vara mindre brydd. Vi försöker prata med honom om det och vid något tillfälle när han spillde ut glaset för tredje gången samma måltid så blev jag irriterad och sa att han får skärpa sig, och sitta still när vi äter. När dottern sedan spillde sitt glas någon dag senare, vilket i princip aldrig händer så sa hon direkt: ”Förlåt! Jag satt still!” Då kände jag att det är hopplöst svårt ibland att prata så att de förstår att situationer kan vara olika. Om hon spiller är det sånt som händer, om han spiller är det ofta (men inte alltid såklart) för att han fladdrar runt och larvar sig/leker med maten. Så då får man prata om det, att alla spiller ibland och att det såklart inte är någon fara. Men att flänga runt och larva sig över bordet är inte okej, och det är en annan sak. Och såhär tror jag vi kommer få hålla på med dem, att saker är olika och beror på person och situation.

Senast ändrad:
Nioåringen är med sin far på minisemester. De hyr en stuga i Kilsbergen, som kommunen hyr ut, utan el och vatten. Precis vid en sjö så de både kan fiska och bada. Matlagning sker över öppen eld eller i stugans kamin. De var där två nätter förra året men i år ville de vara där tre nätter! Jag och fyraåringarna är hemma, gör små utflykter, myser och tvättar igenom husets alla kuddar och täcken 😅

Gjorde en väldigt ovärdig Birken-sprint i Säterdalen igår. Jag var på toaletten med sonen som lyckades kladda på allt han kom åt, inklusive lägga sig på golvet inne i toalettbåset. Jag sa att vi skulle tvätta händerna innan vi gick ut, då gav han mig den där blicken och sen bara stack. Jag måste säga att jag får äta upp mina ord om att jag utan ansträngning kommer ikapp honom, för jäklar vad snabb han är 😅 Vi kom en bra bit innan jag lyckades svinga upp honom på axeln. Jättekul tyckte han. Ovärdigt tyckte hans mor.

Inatt sov vi i vindskydd hela familjen, tillsammans med en annan familj med två barn i samma ålder. Hur mysigt som helst, killarna gillade det verkligen. 🥰

Enda trista var att markägaren egenmäktigt (och förstås utan lagstöd) skyltat med P-förbud längs länsvägen invid, och röjt en lucka tvåhundra meter bort där han skyltat med parkering för 300(!) kr/dygn...
Dessutom hade han skyltat lika hemmagjort att vindskyddet - som ingår i Hallandsleden - enbart är för gående och cyklande, och bilburna gäster inte är välkomna alls. Han är säkert kul på fester. 🙄

Inatt sov vi i vindskydd hela familjen, tillsammans med en annan familj med två barn i samma ålder. Hur mysigt som helst, killarna gillade det verkligen. 🥰

Enda trista var att markägaren egenmäktigt (och förstås utan lagstöd) skyltat med P-förbud längs länsvägen invid, och röjt en lucka tvåhundra meter bort där han skyltat med parkering för 300(!) kr/dygn...
Dessutom hade han skyltat lika hemmagjort att vindskyddet - som ingår i Hallandsleden - enbart är för gående och cyklande, och bilburna gäster inte är välkomna alls. Han är säkert kul på fester. 🙄
Oj snacka om egenmäktigt förfarande. Det borde åtminstone anmälas till kommunen/länsstyrelsen.

Oj snacka om egenmäktigt förfarande. Det borde åtminstone anmälas till kommunen/länsstyrelsen.
Jag kan förstå att de gör så. Vet inte vem som håller iordning stigen, vindskydd osv i detta fall, men varit med om samma flera gånger, ofta är det ideella krafter som håller igång och underhåller stället, ibland via en förening och ibland med egna pengar/bidrag. Förstår också att man inte vill ha bilar parkerade på sin mark och det kostar att röja parkering. Inte ok förstås enligt lag/allemansrätt men jag uppskattar röjda p-fickor med skyltar och iordningsställda vindskydd från privata krafter. Hotell kostar betydligt mindre än 300:-/natt. Tror en del i problemet är husbilar som ställer sig lite överallt och skräpar ner. Vi måste värna om allemansrätten och markägarna om vi ska få ha kvar den..

Jag kan förstå att de gör så. Vet inte vem som håller iordning stigen, vindskydd osv i detta fall, men varit med om samma flera gånger, ofta är det ideella krafter som håller igång och underhåller stället, ibland via en förening och ibland med egna pengar/bidrag. Förstår också att man inte vill ha bilar parkerade på sin mark och det kostar att röja parkering. Inte ok förstås enligt lag/allemansrätt men jag uppskattar röjda p-fickor med skyltar och iordningsställda vindskydd från privata krafter. Hotell kostar betydligt mindre än 300:-/natt. Tror en del i problemet är husbilar som ställer sig lite överallt och skräpar ner. Vi måste värna om allemansrätten och markägarna om vi ska få ha kvar den..
Man kan fortfarande inte ta lagen i egna händer. Bor man i området/äger marken där bilar parkerar för att komma till vandringsleden får man rimligtvis klaga till ansvarig kommun/länsstyrelse om det rör sig om angränsade naturreservat så att de upprättar en ordentlig parkering.

Man kan fortfarande inte ta lagen i egna händer. Bor man i området/äger marken där bilar parkerar för att komma till vandringsleden får man rimligtvis klaga till ansvarig kommun/länsstyrelse om det rör sig om angränsade naturreservat så att de upprättar en ordentlig parkering.
Nej jag skrev ju det :) men kan förstå att man som markägare tröttnar på parkerade bilar längs med vägar (där man ev behöver komma fram med stora fordon) och att vindskydd/iordningsställda platser skräpas ner/förstörs. De har givetvis ingen rätt att köra bort någon, men var med om samma skylt ang övernattning för bara några veckor sedan (endast för vandrare/kanotister i det fallet) vid ett vindskydd längs en led. Föreningen som underhåller leden och vindskyddet går runt till stor del på kanotuthyrning tex, så förstår att de vill kunna rekommendera övernattningsplatser som troligen inte är upptagna för sitt eget ryktes skull. Men sov där ändå, man har ju rätt till det.

Idag fyller maken år och vi blev erbjudna barnvakt från lunch och framåt, så vi firade med tårta på förmiddagen och tog sedan tillfället i akt att spela golf och gå ut och äta. Vi tänkte inte närmare på det, men igår undrade dottern varför inte pappa skulle fira sin födelsedag med dem. ”För att jag och mamma också vill träffas själva ibland, och så ville mormor träffa er. Tycker du att det är tråkigt att jag inte firar med er hela dagen?” sa han, och hon svarade: ”Det är ju din födelsedag så du ska göra det som du tycker är roligast.” 🙃 Kan inte låta bli att beundra denna 4-årings verbala förmåga och samtidigt fasa den 😅

Nej jag skrev ju det :) men kan förstå att man som markägare tröttnar på parkerade bilar längs med vägar (där man ev behöver komma fram med stora fordon) och att vindskydd/iordningsställda platser skräpas ner/förstörs. De har givetvis ingen rätt att köra bort någon, men var med om samma skylt ang övernattning för bara några veckor sedan (endast för vandrare/kanotister i det fallet) vid ett vindskydd längs en led. Föreningen som underhåller leden och vindskyddet går runt till stor del på kanotuthyrning tex, så förstår att de vill kunna rekommendera övernattningsplatser som troligen inte är upptagna för sitt eget ryktes skull. Men sov där ändå, man har ju rätt till det.

Som vandrare är det också halvt hopplöst att vissa vindskydd längs just vandringsleder blivit någon sorts turistmål för folk som åker dit i bil, gärna i större grupper.

Förr (innan barn) brukade jag och min man vandra långs leder och man visste att det skulle gå och sova i planerat vindskydd. Någon gång kan det vara ett par andra vandrare där men det löser man ju. Nu (med barn) har vi två gånger gått helgturer med en övernattning. Bägge gångerna har vindskydden varit upptagna av någon sorts grillfest med folk som övernattade men absolut inte var ute och vandrade 😔

Som vandrare är det också halvt hopplöst att vissa vindskydd längs just vandringsleder blivit någon sorts turistmål för folk som åker dit i bil, gärna i större grupper.

Förr (innan barn) brukade jag och min man vandra långs leder och man visste att det skulle gå och sova i planerat vindskydd. Någon gång kan det vara ett par andra vandrare där men det löser man ju. Nu (med barn) har vi två gånger gått helgturer med en övernattning. Bägge gångerna har vindskydden varit upptagna av någon sorts grillfest med folk som övernattade men absolut inte var ute och vandrade 😔
Jag måste ju säga att jag tycker att det är positivt att folk tar sig ut i naturen och övernattar, vare sig de har vandrat långt, kort eller inte alls. Det skulle väl vara rätt omöjligt att bestämma vilken som fick använda vindskydden? I sådant fall måste man ju införa ett bokningssystem.

Jag måste ju säga att jag tycker att det är positivt att folk tar sig ut i naturen och övernattar, vare sig de har vandrat långt, kort eller inte alls. Det skulle väl vara rätt omöjligt att bestämma vilken som fick använda vindskydden? I sådant fall måste man ju införa ett bokningssystem.
Jag håller med. Men jag som sover mycket ute och alltid gjort det ju vilket slit som ligger bakom att hålla fräscht, säkert, många bidrar med ved etc. Och det är inte alltid det lämnas så härligt och fräscht som det borde. Om alla var rädda om allemansrätten skulle det inte behöva komma upp den typen av skyltar. Men det är som sagt omöjligt att förhindra så länge det inte är inom hemfridszonen. Mina svärföräldrar har en badplats på privat mark men inte inom synhåll från huset, ingen kan hindra folk att tälta där liksom. Jag tänker att det går mer oxh mer åt att båda ”sidor” tar sig för stora friheter. Mark/bryggor spärras av av markägare/servitutinnehavare medan fler inte vet hur man beter sig i naturen. Är uppriktigt oroad över allemansrättens överlevnad på sikt.

Vindskydden borde först och främst vara för de som vandrar korta eller längre sträckor. Inte för de som kommer dit i bil.
De med bil kan ju vara där över dagen och så men ta sig vidare sen.

Eller som han som hade tagit ett vindskydd som din egen bostad som det stod om för något år sedan

Lämnat barnen på förskolan första dagen efter semestern. Det gick toppen, dotterns favoritfröken var där vilket underlättade. Nu sitter jag och jobbar hemifrån. Tudelad känsla i ett tomt hus. Semestern har varit intensiv, vi har haft otroligt roligt och skapat många minnen. Haft meningsfulla samtal och mycket utveckling har skett. Men utvilad skulle jag inte påstå att jag är, tvärtom, och en stunds lugn är välbehövligt. Samtidigt är dom där och jag här, som så ofta resten av året. Det svider lite.

Nej det är givetvis inte önskvärt med bokningssystem eller liknande. Jag bara lyfte den aspekten. Åka bil för att övernatta kan man ju göra till masa olika ställen, man måste inte välja ett vindskydd just längs en markerad vandringsled. Som vandrare efter en hel dags vandring har man ju betydligt färre valmöjligheter.

Absolut är det positivt att folk tar sig ut i naturen! Men det blir ju knepigt när det används på ett sätt som det inte är tänkt (uppenbarligen, annars hade det ju funnits parkeringsplatser). Jag förstår verkligen att markägaren inte vill ha folk som parkerar hur som. Även om man givetvis inte har rätt att ta lagen i egna händer!

Barnen är här och deras sista sommarlovsvecka har börjat. När jag hämtade dem hade de hunnit ut i pappas trädgård och plockat blommor till mig ❤️

Sonen ville direkt göra ett schema med veckans aktiviteter men sen fastnade han med en ny bamsetidning i soffan. Dottern försvann upp på rummet för att leka med sina katter. Jag är ganska trött efter en helg i Köpenhamn med kompisar men som jag har längtat efter dom ❤️

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka