Vad har ni förkultiverat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Tråd för trädgårdsnördar!!!! ;)

Vad har ni fått ner för fröer i miniväxthusen eller pluggboxarna?
I mina finns: polska tomater, 2 sorters pumpa, silverarv, hallonakleja, pastellakleja och siciliansk vildluktärt.
En del av växterna har redan börjat kika upp! De har växtlampa över sig och de verkar må bra!

Snart är det vår på riktigt!!!! :banana:
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Det är en sorts akleja som får så fyllda blommor att de ser ut som hallon. Fast stora hallon då. Finns hos Rara Växter. Jag har beställt deras ljusrosa sort. Det finns andra färger också, men maken stoppar allt för stora fröbeställningar...
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Jag har inget så tjustigt som miniväxthus, men i de plastpåseförsedda krukorna är rosa och lila Aubretia satta, samt lite paprika.
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Det är en sorts akleja som får så fyllda blommor att de ser ut som hallon. Fast stora hallon då. Finns hos Rara Växter. Jag har beställt deras ljusrosa sort. Det finns andra färger också, men maken stoppar allt för stora fröbeställningar...

Jaha, dubbla aklejor helt enkelt! Såna har jag också, visste inte att de kallas hallonaklejor. Det finns jättemycket olika fina aklejor, man blir hagalen när man börjar titta i frökatalogerna, tycker jag!
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Hu... jag ligger efter nu. Har inte beställt fröerna än. :crazy:

Brukar alltid så tomaten "Tiny Tim", de är så perfekta till kruka på glasverandan. Och nån chili.

När det gäller blommor så är jag kär i malvor av alla de slag, flera såna vill jag ha även i år. Och så blomman för dagen, den mörklila, och luktärter.

Jag ska även försöka några nya perenner, rodgersia bland annat.

Bra att jag fick en spark i häcken, ska få iväg beställningen nu! :)
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Hos mig gror pelargonfrön just nu :love: !
Jag har sått dem och fuchsia (provar från frö för första gången - hoppas det lyckas!).

Resten av blommorna och grönsaker får vänta någon månad eller två, jag vill ju inte bli tvungen att sätta ut dem i snön ;).
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Jag har inte fått ner nåt alls ännu. :( Tomater tänker jag skippa i år, för det kommer jag inte ha tid med. Kommer inte vara hemma, o orkar inte släpa ut dem till stugan. Har nästan fått nog av tomatplantor efter mina djunglar de sista åren :o För två år sen skördade jag totalt 14 kg tomater på min balkong :o :eek:

Däremot ska jag åka o köpa lite fröer till balkonglådorna, blomfröer då. Så vi får se vad det blir.
Men jag skulle behöva en växtlampa, vet nån var man får tag på en sån?
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Jag har inte börjat än. Först ut är kronärtskockor i slutet av februari. Men sedan blir det fullt ös!:D
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Jag har inte börjat än. Först ut är kronärtskockor i slutet av februari. Men sedan blir det fullt ös!:D

Är de lättodlade? Jag älskar att äta dem, men har faktiskt inte ens tänkt tanken att man kan odla själv :o Har hur stort trädgårdsland som helst att fylla, o det enda som är planerat i år är potatis o lök :rofl: Resten är tomt--- tills jag kommer på nåt bra.
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Jag har inte hunnit börja ännu. Och nu ska det tydligen bli riktigt kallt här nere, om bara ett par dagar! :eek: Så jag måste rädda det som räddas kan i uterummet och sätta på värmefläkten där inne och försöka hålla det frostfritt i alla fall.
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Pelargoner, bara det hittills och kanske det bara blir Pelargoner också. Tog frön från "Drottning Viktorias vilohem", "Nettlestead" och "Rosa Herrgård" förra året och de har åkt ner i jorden nu, ett har redan kommit upp fast jag sådde i söndags. Ska bli spännande att se vad det blir, pelargonbarn liknar ju sällan sina föräldrar.
Är mest intresserad av Pelargoner, men kanske det blir lite kryddor med...får se.
 
Sv: Vad har ni förkultiverat?

Slutet på februari? är inte det välldigt sent, på min påse stod det januari. Kronärtskocka green globe, och det tog en hel månad för dem att gro (fast bara 1 av 8 har visat sej, ruktigt dålig grobarhet!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 986
Senast: LelleLilla
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 880
Senast: Blueberry
·
Gravid - 1år Är i v. 40 (39+0) nu och det bara MÅSTE vara dags snart. Dels för att jag har slagit vad med mamma och dels för att jag är trött på det...
2
Svar
31
· Visningar
2 040
Senast: Snyggve
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 128
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp