Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Nej verkligen. Nu tar jag våra löneskillnader på stort allvar och vill inte alls förminska problematiken med underbetalda kvinnodominerade yrken. Som EB sa någon gång, ”byt jobb” om man är missnöjd. Skulle vilja se hur fint samhället blir om alla inom vård, omsorg och barnomsorg reste sig upp och gick… 🤦‍♀️

Men med det sagt så är ju många mansdominerade yrken fruktansvärt fysiskt krävande, så det är ju inte alltid en räkmacka inom exempelvis bygg heller.
Ja men precis. Liksom, höj lönen för social-och omvårdssidan istället. I Finland har det varit strejk inom vård och barnomsorg och det blev ett jävla liv. De fick väl upp lönen med typ 2%. Yay.

Kl
Även om vården behöver ner duktigt folk, skulle jag aldrig rekommendera någon att jobba i sne branschen. Tyvärr. Och hade jag haft ett barn som funderar på det hade jag rekommenderat något annat yrke. Drömyrke eller ej.
 
Jag insag att jag svarade 30-40000 vilket ar helt ratt ... men jag jobbar bara 60% normalt. Jag kor skolbuss och da vi normalt sett inte har heltids tjanster har vi mer betalt per timma an "vanlig" buss chauffor och tjanar ungefar lika mycket per ar som den "vanliga" chaufforen som har en median inkomst av 461,443.55 Swedish Krona per ar.

Jag inser ocksa att vi har rent generellt hogre loner har ... men att det ocksa ofta innebar langre utbildning da tillexempel en bibliotekarie behover en masters degree for att fa ut en hyfsad lon ... Precis som sjukskoterskor numera behover en masters degree for att ens fa jobben.
 
Senast ändrad:
Ok jag kanske är dåligt uppdaterad. Uskor i typ hemtjänst tror jag låg på typ 23 k ingångslön, dock för ett antal år sedan
Jag kan inget om hemtjänst, men alla jobb som uska är ju långt ifrån äldrevårdsavdelning eller hemtjänst. Vi jobbar inom missbruksvården med statliga anställningar och även de som är uskor räknas till statliga tjänstemän.
 
Alla sådana här trådar får mig att känna mig fattig och får en falsk bild av att jag tjänar så himla dåligt, när jag faktiskt inte gör det. Men som någon annan skrev så är det de personer med "bra" lön som tenderar att svara.

Min lön ligger mellan 28.000-48.000:- än så länge i år. Det beror lite på hur jag jobbar och ifall jag någon månad jobbar lite mer än heltid. Jag jobbar 88% natt, så jag är ledig väldigt mycket och det är ju absolut värt en något lägre lön tycker jag. På 12 veckor är jag ledig 3 st hela veckor, förutom alla andra dagar jag är ledig. Vissa veckor jobbar jag 5 nätter, vissa 2 och ibland någon 3, men jag har mycket ledig tid också, och det prioriterar jag i livet. Jag jobbar för att jag ska ha råd att leva och göra det jag vill. Jag vill kunna rida i dagsljus, jag vill kunna luncha med mina vänner utan att känna att jag måste vara tillbaka på jobbet en viss tid etc.
På många här i tråden låter det som att jobbet och karriären är vad de lever för, det är överordnat allt annat. Tjänar man över genomsnittet och kan hoppas bli mellanchef på något myndighetsavdelning så har man allt man behöver här i livet.
 
På många här i tråden låter det som att jobbet och karriären är vad de lever för, det är överordnat allt annat. Tjänar man över genomsnittet och kan hoppas bli mellanchef på något myndighetsavdelning så har man allt man behöver här i livet.

Jag kan inte alls läsa ut det ur tråden, jag tycker att det varit en bredd av både löner och syn på sina jobb. Dessutom känns det som en ganska trist och syrlig kommentar mot de som kanske tycker att sitt jobb är viktigt och roligt. Även om man har målsättningar med både yrke och lön ser jag ingen som antytt att man då skulle ha allt man behöver i livet.
 
Bukes medianlön verkar ligga i luckan 30-40.000 i månaden enligt svaren. Medellönen (om man gör antagandet att medellönen för varje intervall är mitt på) är 38.200 i månaden vilket är strax över SCBs beräkning.
 
På många här i tråden låter det som att jobbet och karriären är vad de lever för, det är överordnat allt annat. Tjänar man över genomsnittet och kan hoppas bli mellanchef på något myndighetsavdelning så har man allt man behöver här i livet.
Jag har inte sett det, inte särskilt många sådana svar alls i den här tråden. Huruvida man tjänar över genomsnittet eller inte är ganska ointressant, mer intressant är om man tjänar tillräckligt eller inte för att kunna leva sitt liv som man vill. Dessutom kommer ungefär hälften aldrig att kunna tjäna över genomsnittet oavsett hur mycket lönerna skulle gå upp.

Vilken typ av inlägg tolkar du på det viset, att lön och karriär är vad inläggare skulle leva för?
 
Jag har inte sett det, inte särskilt många sådana svar alls i den här tråden. Huruvida man tjänar över genomsnittet eller inte är ganska ointressant, mer intressant är om man tjänar tillräckligt eller inte för att kunna leva sitt liv som man vill. Dessutom kommer ungefär hälften aldrig att kunna tjäna över genomsnittet oavsett hur mycket lönerna skulle gå upp.

Vilken typ av inlägg tolkar du på det viset, att lön och karriär är vad inläggare skulle leva för?

Har också tänkt mycket på sistone att det verkligen kan variera genom livet hur mycket pengar man behöver. Jag levde gott på halva min lön i början av 20-års åldern men å andra sidan hade jag varken försäkringar, sparande, eget boende osv. Nu med husköp i storstad, lågkonjunktur, andra barnet på gång, hund med lite extra behov och alla försäkringar som tillkommer samt sparande behöver vi just nu förmodligen som mest pengar i vårt liv. Det skulle vara skönt att kunna säga att pengar inte är viktigt för oss, men just nu är det verkligen det. Om 20 år kanske behovet sjunkit markant och vi blir friare att välja hur mycket vi vill jobba och med vad. Men just nu har vi inte den friheten, ett val vi gjort eftersom vi prioriterar hus och barn. Ett enormt privilegium att kunna skaffa just nu när privatekonomin ser ut som den gör så det är vi tacksamma för. Men visst har vi en viss ekonomisk press på oss.
 
På många här i tråden låter det som att jobbet och karriären är vad de lever för, det är överordnat allt annat. Tjänar man över genomsnittet och kan hoppas bli mellanchef på något myndighetsavdelning så har man allt man behöver här i livet.

Lön är det som ger mig tak över huvudet, värme, kläder och mat på bordet, så ja, det är en mycket viktig komponent i mitt liv. Men när den är tillräcklig så är det sedan en prioritering om vad jag gör, hur mycket tid och stress jobbet innebär, innan jag väljer en högre lön.

Att leva för jobb är dock mycket mer än att "göra karriär". Att jobba ger mig så mycket, jag får utvecklas i kunskaper och färdigheter, personlig utveckling, jag får umgås med en masa människor som jag annars inte hade umgåtts med, vilket motverkar segregering och bubbelbildning. Jag bidrar till att samhället fungerar, vilket gör mina arbetstimmar meningsfulla och det spelar roll om jag och mina kollegor är på jobbet eller inte, och om vi lyckas bra med vårt arbete eller inte.

För mig vore det oerhört trist att bara leva för mig själv, mitt eget hus, och min egen lilla familj. För litet, och för meningslöst. Jag behöver ett större sammanhang och utvecklas på fler sätt än vad det kan ge, för att må bra.
 
På många här i tråden låter det som att jobbet och karriären är vad de lever för, det är överordnat allt annat. Tjänar man över genomsnittet och kan hoppas bli mellanchef på något myndighetsavdelning så har man allt man behöver här i livet.
Jag har ju fördelen att jobba med något jag faktiskt brinner för. Så ja, jobbet är en stor del av mitt liv. Men mellanchef vill jag aldrig vara igen, vidrigaste positionen som finns tyckte jag under min korta mellanchefsperiod
 
Jag jobbar som digital marknadskoordinator och hade tjänat 36k på en heltidsanställning.
I våras gick jag ner till 95% för att hinna med det egna företaget jag kör vid sidan om, mina fyra hundar och ett hus med stor trädgård.

Jag klarar mig gott på det, men eftersom jag bor ensam med dagens el- och framförallt bränslepriser så hade det inte gjort något med några kronor till. För mitt yrke är det dock en bra lön, dessutom på landsbygd. Jag har ju även ett ekonomiskt tillskott från mitt företag.

Jag jobbar för att kunna ha en aktiv fritid, hade jag slutat med hundar och relaterade aktiviteter hade jag haft mycket pengar över :p
 
Senast ändrad:
Jag jobbar som digital marknadskoordinator och hade tjänat 36k på en heltidsanställning.
I våras gick jag ner till 95% för att hinna med det egna företaget jag kör vid sidan om, mina fyra hundar och ett hus med stor trädgård.

Jag klarar mig gott på det, men eftersom jag bor ensam med dagens el- och framförallt bränslepriser så hade det inte gjort något med några kronor till. För mitt yrke är det dock en bra lön, dessutom på landsbygd. Jag har ju även ett ekonomiskt tillskott från mitt företag.

Jag jobbar för att kunna ha en aktiv fritid, hade jag slutat med hundar och relaterade aktiviteter hade jag haft mycket pengar över :p

Vad har du för företag? :)
 
Jag skrev något som ”många får”, vilket är min erfarenhet. Fast jag har inte kollat senaste året. Hyfsat många företag har den nivån som fast för nya, dvs ej förhandlingsbar. Men du har ändå en klar poäng i att mitt uttryck ingångslön inte var helt rätt, utan en lönedrivande ingångslönerekommendation från facket var det jag angav.

Civilingenjör är ju jättebrett också så att det kan ju också mycket väl vara så att din erfarenhet från din bransch inte är helt överensstämmande med civilingenjör generellt.

Enligt samma lönestatistik ligger övre kvartilen på 36 000 och 90:e perc på 38 800:-, då blir det ju lite skönmålning att "många får" 37 300:- :)

Sen är ju ingångslön för civing inte något som säger jättemycket i sig heller eftersom det brukar vara rätt brant löneutveckling jämfört med andra yrken (om man inte heter undertecknad då 😆 )
 
För mig vore det oerhört trist att bara leva för mig själv, mitt eget hus, och min egen lilla familj. För litet, och för meningslöst. Jag behöver ett större sammanhang och utvecklas på fler sätt än vad det kan ge, för att må bra.

Och jag älskar att leva för mig själv, bara jag och djuren som tassar i stugan.
Jag har noll behov av att umgås/interagera med kollegor och behöver inte mitt jobb för att känna att jag räknas/gör något meningsfullt eller för att utvecklas och förkovra mig.

Gillar mitt jobb, har trevliga kollegor och som de flesta behöver jag få in lön, men som person behöver jag det inte.
Eremitliv passar mig rätt bra, trots att jag nog uppfattas som social :D
 
Jag insag att jag svarade 30-40000 vilket ar helt ratt ... men jag jobbar bara 60% normalt. Jag kor skolbuss och da vi normalt sett inte har heltids tjanster har vi mer betalt per timma an "vanlig" buss chauffor och tjanar ungefar lika mycket per ar som den "vanliga" chaufforen som har en median inkomst av 461,443.55 Swedish Krona per ar.

Jag inser ocksa att vi har rent generellt hogre loner har ... men att det ocksa ofta innebar langre utbildning da tillexempel en bibliotekarie behover en masters degree for att fa ut en hyfsad lon ... Precis som sjukskoterskor numera behover en masters degree for att ens fa jobben.
Jag tror inte att det är enbart att det är längre utbildning som gör att lönerna i USA är högre. Egentligen borde man nog titta på att ta med arbetsgivaravgifterna i Sverige som en del av lönen, eftersom det ingår pensionsförsäkring och andra sådana saker som kan behöva betalas av löntagaren efter att man fått löneutbetalningen.
 
Jag tror inte att det är enbart att det är längre utbildning som gör att lönerna i USA är högre. Egentligen borde man nog titta på att ta med arbetsgivaravgifterna i Sverige som en del av lönen, eftersom det ingår pensionsförsäkring och andra sådana saker som kan behöva betalas av löntagaren efter att man fått löneutbetalningen.
Ja men precis. Vi behöver väl bara till Dk för att skillnaderna ur den aspekten ska vara jättestora och gör löner svåra att jämföra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 104
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
451
Kropp & Själ Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag? Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 956
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Som rubriken lyder. Vad ska jag söka efter? Vill inte köpa en svindyr låda från Kentucky så tänkte bygga en egen 😁
Svar
12
· Visningar
996
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp