Bukefalos 28 år!

Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag har då aldrig sett ett stallkontrakt där det nämnts något om takras!!! Lika lite som det står i resekatalogen att man riskerar tsunimis om man åker till solen. När olyckan är framme så är er billiga stallplats, som stallägaren oftast inte tjänar en krona på, att jämställa med ett hyreskontrakt på bostadsmarknaden? Hästägare vill inte betala en krona mer än vad det absolut kostar att hålla häst. Skulle jag ta upp i kontraktet att jag vill ha betalt för eventuella naturkatastrofer så skulle det bli ett jäkla liv. Den enda konsekvens av att kräva pengar av stallägare för att taket, på grund av att ingen inklusive dom som har hästar, har rasat i detta extremväder är att ingen kommer någonsin att vilja ha inackorderingar i sitt stall.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Nej det står ju inget om takras när du hyr en lägenhet heller, eller du menar att hyresgästerna ska gå ut på taket och skotta åt hyresvärden?

I övrigt kvarstår min fråga, vad menar du med det du med det du skrev tidigare?
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Varför har ni som inackorderingar inte röjt taket?? Jag har i vårt kontrakt att skador på hästar inte är stallägarens ansvar. Jag tycker att det är allas ansvar att se till att olyckor inte händer. Säg att stallägaren hade tagit ut takskottare och sedan lagt ut fakturan på er inackorderingar, då hade det nog blivit ett jäkla liv. Ut och skotta om ni är rädda om era hästar.



1) Därför att åtminstone jag (kan itne säga för de övriga) betalade för Full skötsel (och det var många kronor, hundringar, extra i månaden för detta). Dvs jag skulle inte behöva vara i stallet övht (pga avstånd).

2) Det är stallägaren/uthyrarens ansvar.

3) I vårt avtal står det tom att det är stallägarens ansvar att stall/övrig anläggning är i skick.

Uppstallningsvärden skall svara för att stallet/anläggningen är i godtagbart skick samt att foder, utfodring och skötsel, i den utsträckning avtalet anger, är tillfredsställande samt att ordningen i stallet/anläggningen är god.

4) Stallägaren kan inte komma och ge oss en faktura som vi ska dela på om det inte står så i hyreskontraktet.
Det är inte bara så att stallägaren är ekonomisk ansvarig (som jag förstår det enligt Boj) utan det är även en ekonomisk fråga för stallägaren att dennas byggnad inte rasar in! Det är ju knappast mitt ansvar. Jag hyr en plats som ska vara säker.
Du har underhållsansvar som ägare om du ska hyra ut det.


Men å andra sidan anser jag att din syn på hur en stallägares liv ska vara är att denna ska luta sig bakåt, rulla tummarna och "vägra berätta om hyresgästerna hyr vitt eller svart för de har det fan inte med att göra" som du själv sagt i en tråd för länge sedan (citatet inte ordagrant men i stor drag). :grin:
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Enklast är ju helt klart att inte hyra ut, i många av de trådar man kan läsa på forumt så klagas det hit och dit på stallägare som inte gör si eller så.;)

Men betala för att bekvämligheter kostar extra, det har man ingen lust med, hjälpa till lite extra vid extremväder som kan ske, nä, det vill man inte.

Egentligen så skulle nog de flesta inhyrda betala en del extra på sin stallhyra denna vinter, med tanke på all extra plogning, hagskötsel, takskottning osv som all snö har fört med sig.

Nä, det enklaste vore att endast de som har eget stall har häst! :p



Fast Vad är då stallhyran till för?
Det är inte bara en inkomst, den ska täcka slitage, el (och i vissa fall inte ens det), och övriga icke planerade utgifter.
Som stallägare får du ju givetvis ta ansvaret att lägga undan x antal kronor/månad av varje hyresgäst som skall täcka oförutsedda utgifter såsom en elak vinter. Speciellt med tanke på hur mycket det snöat nu. Det är ju inte så att det kommit över en natt "Tadaaa!", utan det har snöat. Den som tänkt ett steg längre har sparat pengar av varje stallhyra och sett till att ekonomin är räknad.
För inte får väll hyresgästerna reducerad hyra om det skulle bli en extremt blid vinter och lägre elkostnad för stallägaren exempelvis.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Kan bara :bow::bow::bow: för de inläggen Lobelia. Och Boj ska också ha ett par :bow::bow::bow:.

Tack för era svar.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

En fråga är om huset var i dåligt skick eller om det kunde anses vara i skick för att klara den påfrestning snön medförde. Alltså så långt man kunde se innan raset. Om ägaren gjort vad på den ankom i det fallet, tror jag inte den blir skadeståndsskyldig. En olycka då var och en tar sina förluster.

Mer allmänt förundras jag över alla hopslagna byggnader p g av snön. Har man tappat all kunskap om vad snön kan ställa till med? Man skottar inte taken i förbyggande syfte, först när det riskerar att kollapsa. Om ens då. Skolor, sporthallar etc stängs för att folk inte ska skadas, men inte sjutton kommer man på att tidig snöskottning tar bort den risken. :angel:

LIA

Lösdriften var ok. Det var bara frågan om att den inte klarade all snö som de inte tagit bort.
Om lösdriften varit i sådant skick att det inte skulle klarat av att hålla upp snö så hade jag aldrig godtagit att mina hästar stått där.


Själv förstår jag inte hur någon har mage att ta en sådan risk när den hyr ut till andra...
Och sedan kan jag tycka att det var rätt korkat för nu har de ingen lösdrift. Skulle bli förvånad om den går att reparera eftersom väggarna står ut.
Kanske går men det kommer kosta.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag har då aldrig sett ett stallkontrakt där det nämnts något om takras!!! Lika lite som det står i resekatalogen att man riskerar tsunimis om man åker till solen. När olyckan är framme så är er billiga stallplats, som stallägaren oftast inte tjänar en krona på, att jämställa med ett hyreskontrakt på bostadsmarknaden? Hästägare vill inte betala en krona mer än vad det absolut kostar att hålla häst. Skulle jag ta upp i kontraktet att jag vill ha betalt för eventuella naturkatastrofer så skulle det bli ett jäkla liv. Den enda konsekvens av att kräva pengar av stallägare för att taket, på grund av att ingen inklusive dom som har hästar, har rasat i detta extremväder är att ingen kommer någonsin att vilja ha inackorderingar i sitt stall.

De känns som du drar alla hästägare över samma kam, är alla verkligen så dumma som hyr in sig?
Jag kan bara tala för mig som hyresgäst, jag städar alltid stallet varje dag efter dom andra hyresgästerna som inte lärt sig sopa osv än, jag skottar snö både utanför och på gödselstacken, jag fixar och hjälper till med hagar. Jag PRATAR med min hyresvärd och vet att dom uppskattar det jag gör.
Men jag är INTE villig att bestiga taket alls, jag vet inte vad de håller för och jag tycker att de är ägarens ansvar att se till att de håller och få bort snön, blir ju bara dyrt för han i slutänden ändå när taket rasat.
Jag betalar gärna en summa extra om de skulle behövas för att min häst ska vara säker inne. Men jag vet att inte alla är villiga för de, men nu har jag prata för mig själv för de känns verkligen som du hoppar på alla som är hyresgäster i stall.

TS förlåt för lite trådkap
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Denver låter som någon jag kan tänka mig att ha som inhyrning. För övrigt så är jag så trött på hästägare som bara har massor av rättigheter men inga skyldigheter, lägg därtill att dom inte vill betala utan tror att vi som har stall ser det som en ynnest att ha era hästar att ta hand om. Jag klagar väldigt sällan men denna vinter har det varit extremt. Så mycket tid och pengar som vi lagt ner på att försöka hålla staket och vatten igång, utan att höja hyran. Jag kommer att fortsätta med att var oerhört försiktig med vem som får stå i stallet. Som någon sa -ska stallägaren bara sitta med armarna i kors? Hör jag en sådan kommentar i mitt stall så åker vedebörande ut ögona böj!!!! Skärp er!
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Men det är ofrånkomligen så att du besitter ett ansvar vad gäller din byggnad, sen kan du tycka precis vad du vill om alla hästägare vilket jag tycker säger mer om dig som hyresvärd än ev boxhyrare. Vill du att dina hyresgäster är de som ska skotta taket på ditt stall, så måste du kontraktera det. Men en sak du inte ska glömma då, vid dessa krav har du också ett krav på dig och det är att hålla dina inackorderingar försäkrade när de går upp på taket.;)
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Denver låter som någon jag kan tänka mig att ha som inhyrning. För övrigt så är jag så trött på hästägare som bara har massor av rättigheter men inga skyldigheter, lägg därtill att dom inte vill betala utan tror att vi som har stall ser det som en ynnest att ha era hästar att ta hand om. Jag klagar väldigt sällan men denna vinter har det varit extremt. Så mycket tid och pengar som vi lagt ner på att försöka hålla staket och vatten igång, utan att höja hyran. Jag kommer att fortsätta med att var oerhört försiktig med vem som får stå i stallet. Som någon sa -ska stallägaren bara sitta med armarna i kors? Hör jag en sådan kommentar i mitt stall så åker vedebörande ut ögona böj!!!! Skärp er!



Vilken tur då att jag inte vill stå i ditt stall! :idea:

I ditt fall så får jag mycket uppfattningen av att du anser att du bara ska ta emot pengar och inte göra något alls för det mer än att äga stället.

Och jag anser fortfarande att du får pengar för att de hyr in sig, ska inte Du göra något i gengäld?

Att som hyresgäst gå upp på ett tak är idiotiskt på alla sätt och vis.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

:bow::bow::bow:


Men en sak du inte ska glömma då, vid dessa krav har du också ett krav på dig och det är att hålla dina inackorderingar försäkrade när de går upp på taket.;)

Jag antar att han även har kravet att de ska ha skyddsutrustning så de inte kan falla ner.

Nu är det säkert inte dyrt, har aldrig sett sådan utrustning på nära håll men det är nått sorts bälte som du hakar fast ett rep i.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag kan rent ärligt säga att jag skulle gärna tömma stallet på inackorderingar för jag måste ju ändå jobba med annat för att ha råd att ha inackorderingar. Sedan skall jag stalla in mina hästar hos någon stackars krake och gå hem och sitta vid datan och beklaga mig för att mina hästar inte sköts om av stallägaren. Om elen går så ska jag klaga över att stallägaren inte har reservagrigat och när vattnet fryser så ska jag gnälla över att det är otillräckligt isolerat, blir det för mycket snö så ska jag skrika över att jag vill ha plogat och därmed bums och när mina hästar springer genom staketer så ska jag gnälla över att det är stallägarens fel för att staketen är klena. Jag vill självklart inte betala någon stallhyra utöver det som höet kostar eftersom det är bra för stallägaren att ha sällskap till sina hästar. Det ska bli så skönt!!
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Men hörru, vilken tur att det finns stallägare som faktiskt har intresse av sitt stall då.;) Jag menar så du har någonstans att stalla in dina hästar, men annars måste jag nog säga att det bästa är nog att ha stallet för sig själv om man har den erfarenheten och uppfattningen så slipper man ha synpunkter på sina inackorderingar.

Personligen tycker jag det är skönt att inte ha en stallägare på det sättet, vi hyr stallet av kommunen och vi sköter allt runt omkring. Men du, en sak däremot. Kommunen sköter taket av någon lustig anledning,;) fast nu har vi iofs ett tak som inte är så hotad av större snömängder fast det kan ju bero på att fastighetsägaren tar hand om sin fastighet då.:angel:
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Som man bäddar får man ligga så att säga. Om man som hyresvärd utgår från att alla hästägare är snåla, slarviga typer som inte vill hjälpa till eller betala för sig så är det troligt vis den kategorin hyresgäster man får.

Har man ett klart avtal där det tydligt framgår vilket ansvar hästägare respektive hyresvärd har så finns det åtminstone förutsättningar för att det ska flyta. Allt kan inte lösas med avtal men mycket strul förhindras.

Just takskottning är en vansklig historia, det är inte bara att gå upp och fixa, det krävs en viss säkerhet kring det med säkerhetslinor etc och ska man hyra in folk att göra det så finns det regelverk kring utförandet.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Men alltså!

VAD har du för inackorderingar egentligen?! Hur gjorde du bedömningen att de passade i ditt stall?

Där jag har stått (när jag inte haft eget) har vi ALLTID hjälpts åt! Fryser vattnet, så får man väl se till att tina det då, innan isproppen vandrar, påtala för stallägaren så det kan isoleras (om det går). Man kan ju faktiskt inte alltid rå över vädret. En dag när det var -28 ute och jag kom in i stallet på morgonen, så kändes det riktigt varmt tills jag tittade på termometern: -9 trots 8 hästar inne. Det säger väl sig självt att vattenkopparna fryser då.
Behöver det skottas/krattas/sopas osv, så hjälper man väl till med det.
Kommer det hö hjälps alla åt att få in det på loftet.
Är ett staket trasigt lagar man det så gott man kan osv osv

Snöskottning av tak däremot ÄR och FÖRBLIR stallägarens/gårdägarens ansvar.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Varför har du inackorderingar ifall du inte tjänar något på det?

Med tanke på hur mycket du klagar på dina hyresgäster så känns det ju inte som att du är typen som hyr ut billiga stallplatser som en form av välgörenhet.

Så det är väl bara att höja priset, ifall de flyttar gör det ju inget då du ändå inte tjänar något på dem i nuläget.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag klagar inte på mina hyresgäster, dom är underbara, jag har valt dom själv. Vi hjälps åt med vad som behöver göras. Jag klagade på en del inackorderingar som finns på detta forum. Jag har sagt upp stallgäster som jag tyckte saknade den rätta attityden, tack vare att jag är nogrann med vem som får stå här så är det bra. Vad jag blev pisst på var att det finns dom som tycker att stallägaren skall betala för skadade hästar om det sker en olycka. När ska man skotta taket? Jag har aldrig gjort det och taket har aldrig rasat in, dock kan ju allting hända. Jag har lagt ner stora pengar på att få gården klassad som säker gård och säker hästverksamhet. Ska jag anlita takskottare så kostar det massor, pengar som kanske är helt kastade i sjön eftersom det antagligen inte kommer att störta ihop. Mina hyresgäster är inte villiga att betala extra för det. Så vad gör man, det är en bedömningsfråga. Håller taket så var det rätt beslut men om inte så var det fel, dock har vi ett gemensamt ansvar. Skulle vara kul att höra hur många som faktikt skottar sina tak. Då menar jag tak som man inte kommer åt utan lift eller dyl vilket är ofta är fallet när det gäller ridhus och stora stallar. Skulle även vara kul att höra hur många som är villiga att betala för detta?
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag klagar inte på mina hyresgäster, dom är underbara, jag har valt dom själv. Vi hjälps åt med vad som behöver göras. Jag klagade på en del inackorderingar som finns på detta forum. Jag har sagt upp stallgäster som jag tyckte saknade den rätta attityden, tack vare att jag är nogrann med vem som får stå här så är det bra. Vad jag blev pisst på var att det finns dom som tycker att stallägaren skall betala för skadade hästar om det sker en olycka. När ska man skotta taket? Jag har aldrig gjort det och taket har aldrig rasat in, dock kan ju allting hända. Jag har lagt ner stora pengar på att få gården klassad som säker gård och säker hästverksamhet. Ska jag anlita takskottare så kostar det massor, pengar som kanske är helt kastade i sjön eftersom det antagligen inte kommer att störta ihop. Mina hyresgäster är inte villiga att betala extra för det. Så vad gör man, det är en bedömningsfråga. Håller taket så var det rätt beslut men om inte så var det fel, dock har vi ett gemensamt ansvar. Skulle vara kul att höra hur många som faktikt skottar sina tak. Då menar jag tak som man inte kommer åt utan lift eller dyl vilket är ofta är fallet när det gäller ridhus och stora stallar. Skulle även vara kul att höra hur många som är villiga att betala för detta?

Håller med i vad du skriver Kenneth.

Av de anledningar som du tar upp här så har jag inte inackorderingar idag, hellre tomma boxar och endast mina egna hästar.

Fast jag måste understryka att de inackorderade jag haft har vart bra, så inga problem där, däremot så annonserar jag inte ut platser utan ska jag hyra ut, då ska det vara åt någon bekant, handplockad alltså.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Visst är livet orättvist, men så säger ju lagen så det är väl knappast något som inackorderingarna kan klandras för.
Skulle jag låta ackordera in mina hästar hos någon, så skulle jag precis som du ha krav på den jag ställer hästarna hos. Det är ju min rätt som kund om man säger så, kan då den som hyr ut platsen inte uppfylla de kraven så får de ju stå dem fritt att avstå från att hyra ut.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag har ingen aning om vart du bor men beroende på vart i sverige du bor så är hustaken annorlunda byggda.

De i norrland håller för mycket snö, medans de här söderut inte gör det.
I tidningarna har det de senaste 2-3 veckorna varit åtskilliga ridhus och sporthallar som fått taken inrasade.
Bor du i norrland så är det inga problem eftersom a) där finns kunskap och erfarenhet av hur snö påverkar takets konstruktion samt b) husen är byggda annorlunda.

Sedan beror det ju också på vad man har för kontrakt och regler.
Har du sagt till dina hyresgäster att de ska hjälpa till på gården, då vet de om det och accepterar det till den hyran du begär.

Har du inte sagt det och kommer en dag och kräver att de ska hjälpa till så bryter du indirekt mot det avtal, muntligt eller skriftligt, som ni har.

Jag har inget emot att hjälpa till, men! Då ska hyran vara därefter, alt så ska hyresvärden på annat sätt visa uppskattning, och så ska det vara uppgjort innan.
I mitt fall betalade jag för full skötsel, dvs jag skulle inte behöva vara i stallet över huvud taget. Då ska jag kunna lita på att stallägaren sköter mina hästar och byggnaderna därefter också.


Du har aldrig skottat taket, bra för dig. Det säger mig 2 saker. Att taket är byggt för den snömängd som kommer, och att det hittills inte kommit så mkt snö att taket inte orkat med det.
Antingen har du ett tak som är byggt för att klara norrländska vintrar och snöängder, eller så har du inte haft så mkt snö som vi har fått vart jag bor.

Jag skulle inte betala extra för att stallägaren skulle skotta av ett tak. Av orsakerna att jag anser att en stallhyra ska inte bara vara en inkomst, den ska även täcka utgifter, och för det andra så anser jag att hyr du ut något så är du ansvarig för att det sköts om.

Men! om min nya stallägare skulle komma och fråga om jag vill hjälpa denne därför att h*n inte kan pga ont, barn/familj eller vad som, och h*n erbjöd mig skyddsutrustning, så skulle jag hjälpa till så gott jag kunde.
Jag uppskattar en bra stallägare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 937
Senast: Polibek
·
Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 603
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag står på en anläggning och hyr box av ett företag. Jag har två månaders uppsägning och sade upp min stallplats i förgår då det inte...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen). Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 080
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp