Vad jobbar du med?

Hur tror folk att ditt arbete är och hur är det egentligen?
De flesta verkar tro att det är tungt mentalt och att jag möter mycket trauma och sorg. Det stämmer inte alls. Det är roligt roligt roligt och ibland ganska busigt. Visst träffar jag människor som gått igenom sådant man inte ens kan föreställa sig men det är inget de går runt och smetar ut över omgivningen. De om några har insett att man behöver vara i nuet och att se vad som är gott och bra.

Vad är det bästa och sämsta med ditt yrke?
Det bästa är alla fantastiska människor som jag möter. All värme och gemenskap jag får av både kollegor och våra deltagare. det sämsta .- vet inte om det finns något?

Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Jag vet verkligen inte?
Jag har ju ett långt arbetsliv bakom mig och har inte vetat vad jag skulle bli när jag blev stor och vet det fortfarande inte. Däremot har det utkristalliserat sig att jag funkar bäst i team och att jag är bra på information och utbildning. Kanske skulle jag kunna jobba med just information? Jag har väldigt många år levt på min mun. Dvs min förmåga att uttrycka mig verbalt.

Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?
Har aldrig vetat vad jag ville bli. Kanske journalist? men jag hamnade på kulturvetarlinjen på universitetet. Den akademiska tiden avslutades abrupt av att mina föräldrar skilde sig och skrev över gården på mig. Sedan fick jag inte några studielån mer. 7 hektar åker ansågs vara för stor förmögenhet för att beviljas lån. Sedan rekryterades jag till ombudsman i Centerns Ungdomsförbund och sedan har det rullat på. Jag har bytt jobb efter några få år genom hela livet.

Jag utbildar invandrare i svenska språket och svenska samhället med sikte på arbete.Arbetar i ett privat bolag med verksamhet över hela landet. På min ort har vi 100-150 deltagare som arbetsförmedlingen köper utbildning åt av oss. Avtalen med AF löper i ett par år i taget, sedan blir det ny upphandling. Behovet kommer att kvarstå så jag hoppas kunna hålla mig kvar i den här branschen tills jag går i pension eller dör - vilket nu inträffar först.

Intressant tråd! :)

Jag arbetar på en NGO med samordning samt som sakkunnig inom hedersrelaterat våld och förtryck.

Det bästa med mitt yrke är att jag faktiskt hjälper människor. Jag gör skillnad, varje dag. Jag får arbeta med något som jag verkligen brinner för och jag lär mig massvis varje dag.
Det sämsta med mitt yrke är att man aldrig blir klar, man kan aldrig göra tillräckligt, man kan kan inte hjälpa alla. Men så är det ju alltid här i världen.

Jag kan leda projekt, ge utbildningar, hålla föreläsningar, inspirera människor. Lyssna på svåra, tunga saker och hantera dem utan problem. Jag är bra på att hitta lösningar på problem och att koordinera olika instanser.

Jag har alltid haft ett brinnande intresse för mänskliga rättigheter; speciellt för kvinnor och minoriteter. Så för mig stod det mellan att läsa till socionom och att läsa samhällsvetenskap. Jag valde det senare men tror att oavsett val hade jag arbetat med något som liknar det jag gör idag. Jag älskar mitt jobb och känner att jag valt helt rätt.
Min son är på väg åt ett liknande håll, fast med barns rättigheter som huvudområde.

Jag jobbar som ej leg läkare. Är nyexad så är underläkare främst på en ortopedavdelning, men ska väl börja gå på akuten snart också.

Egentligen borde det vara rätt lätt att svara på vad folk tror om mitt jobb som stämmer/inte stämmer eftersom i princip alla har en relation till läkaryrket, men jag tycker det känns som en klurig fråga ändå? Jag sitter mest och sammanfattar olika vårdförlopp i anteckningar och tar ganska sällan egna beslut, tror folk tror att jag kanske dirigerar mer än vad jag gör? Men högre upp i mitt yrkes näringskedja så stämmer ju den bilden.

Jag speglar mig nog hyffsat mycket i patienterna, gillar mitt jobb bäst när folk är nöjda och sämst när patienterna fått dålig vård/vi ej klickar personlighetsmässigt, plus att sjuksköterskornas och undersköterskornas arbetsvillkor ofta är åt skogen vilket känns så deppigt och vidrigt och det är trist att se enormt viktig kompetens falla bort :(, även om man såklart hoppas att dom som går kommer få det drägligt eller tom nice någon annanstans.

Jag visste inte riktigt vad jag ville bli, gick jurist ett år, trivdes inte där, men fick mkt bättre på HP och bytte därmed bana på vinst och förlust, sen blev jag kvar. Men andra roller som jag känner dragning till ligger ändå förhållandevis nära läkaryrket, de är sjuksköterska, veterinär, djursjukvårdare och psykolog tror jag

Håller verkligen med! Jag blir glad av denna tråden, den påminner om hur viktiga vi är allihop tillsammans för att det ska funka :)
Håller med! Jag blir också glad. :)
Vad mycket olika yrken det finns egentligen.
Det är verkligen jätteintressant att läsa lite mer ingående om hur ett jobb är. :bow:Särskilt dom jobben som jag annars skulle ha noll koll på.

Jag är frisör men studerar idag för att byta yrke. Folk tror att alla frisörer är väldigt ytliga, har ett ganska behagligt arbetstempo och att vi bara dricker kaffe typ. I verkligheten så JA det är en ytlig skara därav mitt val ombyte av yrke, vi hinner inte dricka kaffe, kanske hasta i sig delar av sin lunch. Man står rätt upp och ner många timmar
Det bästa är att kunna vårda någons hår som verkligen behöver det men också att skapa frisyrer och färger som gör kunden nöjd. Det sämsta är lite av det som också är bäst - att skapa en look och stil kunden söker och samtidigt fånga dennes stil när man själv har en sorts kunder man delar samma stil med och att ha pressen för att minsta detalj ska bli perfekt och leva upp till kundens förväntningar
Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Service-minded och lätt för att kommunicera med både djupa och lätta samtal med alla jag möter. Är bra på att kommunicera helt enkelt och tror och tycker det är viktigt att ha så social förmåga
Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?
Visste inte vilket resulterade i beslutet om att bli frisör..

Att vi spelar pingis och dricker kaffe.
Jo kanske en procent av tiden, för vi..
..går på möten, gör affischer, fakturerar, bakar, pratar med soc, planerar Ullaredsresor, söker projektpengar, hjälper till med CV, delar ut öronproppar, handleder praktikanter, leder grupper mm.
Att vara fritidsledare är oerhört komplext om man är i en verksamhet som har ambitioner. Självklart finns det fritidsgårdar som sover Törnrosasömn men där jobbar inte jag och mina kollegor.
Vi HBTQ-certifieras just nu, jobbar med olika samtalstekniker, tar emot och skickar ungdomar som volontärer ut i Europa, coachar hela tiden ungdomar att själva ta tag i sin fritid och sitt liv. Vi jobbar alltid med integration, så mycket så jag inte ens tänker på det. Det är så självklart.
Att spela pingis är många gånger första steget till kontakt o samtal.
Vi är dock inte kuratorer eller fältassistenter. Vi måste alltid gå balansgång och vara kompetenta nog att förstå när vi inte är kompetenta :-) . Hot, droger och våld är en del av vår värld men som tur var drabbas vi sällan. Vi har ungdomar som vi känner sen dom var små som helt plötsligt gör de mest korkade saker. Då är det tungt.
Bästa;
När ungdomarna försvinner ut i livet med självkänsla och en bra framtid. Eller när någon sätter på en Kennet o the Knutterslåt och jag och sex stycken 18-22-åringar vrålar refrängen. Och nördar, jag älskar mina nördar och brukar säga att jag har en komplett samling i telefonen. Animé, e-sport, segelflyg, hårdrockare, friskvård, Dr Who - you name it. Det finns en ungdomsnörd för varje hobby, dom som inte kan bara ha en hobby utan blir sin hobby. (som hästfolket)
Sämsta; När dom försvinner in i droger och kriminalitet.
Eller när två fjortonåriga tjejer blir så kränkta av att jag efter tre tillsägelser blir förbannad och ryter till dom att ta ner skorna från soffbordet så dom vänder tio av sina kompisar mot en och det blir dålig stämning på hela gården i veckor. Då blir jag så trött på hur vi uppfostrar våra barn. Att dom gafflar om vanligt hyfs. Fritidsgården är allas vardagsrum, i din kompis vardagsrum skulle du aldrig sitta med skor på bordet.
Alla, bemötande av människor är A o O. sen har jag jobbat inom så många yrken så det är löjligt.
Jag visste inte. Någonstans förstod jag att jag hade ledaregenskaper, en kompis läste fritidsledare och sa att du borde ju bli det också. Så 29 år gammal började jag läsa. Hade tur och fick fantastiska lärare med höga ambitioner - projekt var framtiden enligt dom, projekt som växer ur den öppna verksamheten. Trygga vuxna som kan coacha till vuxenvärlden.

Jamen vad GÖR man som managementkonsult?? Jag har alltid undrat! Kan du inte ge några exempel?

Javisst! Det ar lite av ett jobbigt "det beror pa - man kan gora allt" typ av svar, som civilingengorer ocksa brukar ge!
For att bygga pa @sjoberga 's svar - det handlar mycket om att ge ett utomstaende's perspektiv pa ett problem som foretaget har.
Konsulter kan anstallas av I huvudsak tva anledningar 1) Foretaget behover expertis I ett visst omrade 2) Foretaget behover personal fort, och tillfalligt (sa de hade kunnat anstalla egen personal, men det ar lattare och snabbare att bara anstalla ett gang konsulter for 4 manader).

Jag jobbar med "strategy & operations" - sa foretag kommer till oss med problem I de omraden. Det kan handla om att de vill spara pengar, omorganisera sa att de blir mer effektiva (vanligt), lara sig nagot nytt (typ "vi vill ha en jattebra webbshop- kan ni hjalpa oss att borja, och sen tar vi over sjalva?") - kort sagt, ett problem I nagon form, som de av nagon anledning inte kan losa sjalva - da fragar man en management konsult! Ofta nar man omorganiserar t.ex. sa har man en kortvarig okning av arbetsborda - det ar mycket att gora for att forsta hur man andrar pa basta satt - men sen nar allt ar andrat o klart, sa har man samma (eller mindre) arbetsborda kvar. Da ar konsulter bra, som kortvarigt kan ta over den extra arbetsbordan. Konsulter ar dessutom som en regel experter pa forandring, och vet hur sjalva forandringsprocessen bor fungera.

Hjalpte det som svar?

Jag tror många är färgade av TV, antingen tror man att jag lever i typ Suits (hemska tanke!) eller att jag jobbar som försvarare och då också präglat av amerikanska tv-serier. Frågan "hur kan man egentligen stå ut med att försvara en våldtäktsman" har jag fått så många gånger att jag börjar fundera på att svara något i stil med "jag tror inte att brottet våldtäkt existerar, kvinnor har alltid sig själva att skylla de ska bara ställa upp" eller något, för att få en annan typ av diskussion... I själva verket har jag ju ingen som helst aning, kan sannolikt mindre om straffrätt än de flesta kriminella. ;)

Verkligheten som advokat inom affärsjuridik har inga andra likheter med Suits än att jag har makalöst smarta och begåvade kollegor som gör att dialogen i Suits känns långsam och korkad stundtals. Mycket utredningsarbete (dock inget nattjobb och ingen som vrålar på mig) men mestadels kundkontakter i mängder. Vansinnigt kul men väldigt lite adrenalin.

Att det är världens roligaste jobb. Det negativa är kanske just det också: det är lätt att bli uppslukad, jobba för mkt och det är lätt att få prestationsångest eftersom alla är så smarta, duktiga och det alltid finns nya, bättre sätt att lösa situationer på. Du blir aldrig fullärd och det är både kul och en ständig press att hålla sig på tårna. Gårdagens sanningar kan vara tjänstefel idag liksom.

Stresstålighet, kundbemötande, förmåga att snabbt hantera stora mängder information, strategiskt affärstänk och strategiskt tänk i allmänhet, snabb hantering av alla uppkomna frågor och förmåga att hantera många parallella frågor inom olika områden. Planeringsförmåga utöver det vanliga är nog en advokats största tillgång...

Affärsjuridik var jag inte intresserad av förrän jag provade på, blev "headhuntad" till mitt nuvarande jobb under studietiden och reviderade mina planer på att söka mig till arbete inom humanjuridiken med fokus på mänskliga rättigheter och krigsrätt - och blev istället fancy advokat i innerstaden med fint kontor. En sell-out, om du frågar mitt artonåriga jag, men ett väldigt bra byte om du frågar mig idag. Inom ramen för byrån arbetar vi massor med pro-bonoprojekt av allehanda slag så den typen av juridik, liksom samhällsfrågorna, kommer "på köpet" samtidigt som jag får massor av andra utmaningar - och slipper resa så mycket, vilket jag insett är ett plus. Är alldeles för förtjust i mitt vardagsliv för att vilja resa massor som det är idag. Tänker att den tiden kanske kommer, när jag är pensionär eller så.

Jag tror många är färgade av TV, antingen tror man att jag lever i typ Suits (hemska tanke!) eller att jag jobbar som försvarare och då också präglat av amerikanska tv-serier. Frågan "hur kan man egentligen stå ut med att försvara en våldtäktsman" har jag fått så många gånger att jag börjar fundera på att svara något i stil med "jag tror inte att brottet våldtäkt existerar, kvinnor har alltid sig själva att skylla de ska bara ställa upp" eller något, för att få en annan typ av diskussion... I själva verket har jag ju ingen som helst aning, kan sannolikt mindre om straffrätt än de flesta kriminella. ;)

Verkligheten som advokat inom affärsjuridik har inga andra likheter med Suits än att jag har makalöst smarta och begåvade kollegor som gör att dialogen i Suits känns långsam och korkad stundtals. Mycket utredningsarbete (dock inget nattjobb och ingen som vrålar på mig) men mestadels kundkontakter i mängder. Vansinnigt kul men väldigt lite adrenalin.

Att det är världens roligaste jobb. Det negativa är kanske just det också: det är lätt att bli uppslukad, jobba för mkt och det är lätt att få prestationsångest eftersom alla är så smarta, duktiga och det alltid finns nya, bättre sätt att lösa situationer på. Du blir aldrig fullärd och det är både kul och en ständig press att hålla sig på tårna. Gårdagens sanningar kan vara tjänstefel idag liksom.

Stresstålighet, kundbemötande, förmåga att snabbt hantera stora mängder information, strategiskt affärstänk och strategiskt tänk i allmänhet, snabb hantering av alla uppkomna frågor och förmåga att hantera många parallella frågor inom olika områden. Planeringsförmåga utöver det vanliga är nog en advokats största tillgång...

Affärsjuridik var jag inte intresserad av förrän jag provade på, blev "headhuntad" till mitt nuvarande jobb under studietiden och reviderade mina planer på att söka mig till arbete inom humanjuridiken med fokus på mänskliga rättigheter och krigsrätt - och blev istället fancy advokat i innerstaden med fint kontor. En sell-out, om du frågar mitt artonåriga jag, men ett väldigt bra byte om du frågar mig idag. Inom ramen för byrån arbetar vi massor med pro-bonoprojekt av allehanda slag så den typen av juridik, liksom samhällsfrågorna, kommer "på köpet" samtidigt som jag får massor av andra utmaningar - och slipper resa så mycket, vilket jag insett är ett plus. Är alldeles för förtjust i mitt vardagsliv för att vilja resa massor som det är idag. Tänker att den tiden kanske kommer, när jag är pensionär eller så.
Åååh vad jag önskar att jag hade varit tillräckligt smart för att bli affärsjurist. Verkar så galet roligt! Jag gillar mitt nuvarande jobb också, men ändå.

Åååh vad jag önskar att jag hade varit tillräckligt smart för att bli affärsjurist. Verkar så galet roligt! Jag gillar mitt nuvarande jobb också, men ändå.
Äsch, så smart behöver man (bevisligen, jag är ingen Einstein direkt) inte vara. Det är inte för sent än att skola om sig vettu, jag uppmuntrar alltid alla att bli affärsjurister, jag bara älskar mitt yrke!

Äsch, så smart behöver man (bevisligen, jag är ingen Einstein direkt) inte vara. Det är inte för sent än att skola om sig vettu, jag uppmuntrar alltid alla att bli affärsjurister, jag bara älskar mitt yrke!

Men vad ÄR det med alla jätteduktiga jurister som säger så?? Det stämmer ju inte! Man blir inte headhuntad under utbildningen och advokat på affärsjuridisk byrå om man inte är smart. Du måste väl ändå kunna erkänna att inte är ett jobb som alla som inte är kliniskt lågbegåvade kan klara av?

Förlåt men jag är lite trött på superduktiga jurister som av någon anledning inte bara kan erkänna att de är smarta och duktiga. "äsch, jag har inte så bra betyg" hörde man ju ofta under utbildningen (jag har också en jur.kand.) och det betydde att personen visserligen hade AB i det mesta men bara BA i socialrätt. Jag slet som f-n under min utbildning har ändå bara B-BA i snitt. Vad gör det mig till, idiot?

Jag kan bara erkänna att jag inte hade kunnat hänga med i tempot på affärsjuridisk byrå, för det första har jag inte betygen till det heller. Jag är inte tillräckligt snabb i tanken, inte tillräckligt bra på att analysera information, inte tillräckligt strategisk.

Men vad ÄR det med alla jätteduktiga jurister som säger så?? Det stämmer ju inte! Man blir inte headhuntad under utbildningen och advokat på affärsjuridisk byrå om man inte är smart. Du måste väl ändå kunna erkänna att inte är ett jobb som alla som inte är kliniskt lågbegåvade kan klara av?

Förlåt men jag är lite trött på superduktiga jurister som av någon anledning inte bara kan erkänna att de är smarta och duktiga. "äsch, jag har inte så bra betyg" hörde man ju ofta under utbildningen (jag har också en jur.kand.) och det betydde att personen visserligen hade AB i det mesta men bara BA i socialrätt. Jag slet som f-n under min utbildning har ändå bara B-BA i snitt. Vad gör det mig till, idiot?

Jag kan bara erkänna att jag inte hade kunnat hänga med i tempot på affärsjuridisk byrå, för det första har jag inte betygen till det heller. Jag är inte tillräckligt snabb i tanken, inte tillräckligt bra på att analysera information, inte tillräckligt strategisk.
Haha, sorry! Jag känner mig dock allt annat än smart, har dock andra förmågor som gör mig lämpad förstås. Vår studievägledare på utbildningen tror jag pratade om 50/50 begåvning och betonghäck (alltså förmågan att slita ont). :D

Folk tror att vi sitter som stora bromsklossar och hindrar dem från att göra bra affärer. I verkligheten är det precis tvärtom (om man nu inte råkar ut för någon som är komplett inkompetent). Vi ser till att offentliga verksamheter får in rätt produkter i rätt tid till rätt pris. :)
(Och med bra avtal som inte löper på av sig själva)

Det bästa är att jag får friheten att ordna riktigt bra avtal åt min beställare; att jag lär mig nya saker varje dag, även om jag inte behöver ha beställarkompetens så behöver jag förstå beställarens behov för att kunna lösa dem; det är oerhört flexibelt och ingen dag är den andra lik. Det här är yrket för någon som tröttnar extremt fort. :up:

Det sämsta är att många beställare har kass framförhållning och att det dels blir oerhört stressigt då men att det även blir sämre affärer. Jag är perfektionist så det är B. Likadant om beställaren är inkompetent, i slutänden är det trots allt de som ska veta vad de behöver och kan/vill de inte ställa rätt krav så blir affären lidande.

För att citera en klyscha: min förmåga att hålla många bollar i luften, att driva möten, driva projekt, ha kontakt med interna och externa kunder, lösa problem, sitta med excel, kunskap inom entreprenadjuridik skulle inte vara till nackdel tror jag.

Att det var detta jag ville bli hade jag ingen aning om. :p Som liten ville jag bli polis, sedan åklagare och landade till slut på jurist. Är affärsjurist med inriktning på avtalsrätt. Tyckte inte att jag fick utrymme till att göra riktigt bra avtal (jobbade inom försäkringsbranschen med deras avtal) utan skolade om mig under mammaledigheten.

Mitt yrke? Offentlig Upphandlare :D

Jobbar som bilrecondare

Folk tror ju att det är bara att tvätta en bil och städa av den men det är mer än så . Eftersom alla bilar är fulla med asfalt , flygrost, flugor, kåda mm i lacken så är det inte bara tvätta samma sak på insidan av bilar där är hur mycket skit som helst i dom

De bästa med jobbet är dels resultatet och dels att man träffar nytt folk och nya kunder varje dag
sämsta är att det är stressigt det är tidspress hela tiden

det är kund bemötande och vågar prata med allt folk (har varit jätteblyg) våga prata med främmande människor och vågar ställa krav fixa med papper och svara i telefon

Jag har ju polerat och hållt på med detta här på mina egna privata bilar de var mina bröder som sa varför blev du inte bilrecondare(jobbade som undersköterska den tiden då) istället!Man läser sig inte till denna utbildning utan man lär sig hela tiden något nytt de går inte att läsa sig till hur man ska göra ett bra jobb med en bil !

De vet jag inte än kanske chef som bilrecondare eller något annat roligt helst inom mansdominerat yrke där trivs jag som bäst

Innan jag bytte bana jobbade jag i 15 år som högstadielärare i en av Stockholms socialt allra mest utsatta förorter. Folk förstod nog att det var tungt men inte hur tungt det i själva verket var. Dessutom tror och tycker många en massa saker om hur det är att leva i de här områdena. Trots att de aldrig har varit ens i närheten. Kanske susat förbi på väg för lite helgshopping på ikea. Och läst Aftonbladet.
Det bästa är att undervisa och vara tillsammans med ungdomarna. Att lyckas få fjortonåringar att intressera sig för första världskriget. Ordna skolval, debattera dödsstraff, att bli stannad i korridoren för att två elever vill veta om Alexander den store var grek eller makedon. Att lyssna till dem och vara en liten del av deras värld berikar mitt liv.
Det sämsta är betygssystemet, att tiden med eleverna blir allt kortare, pappersarbete, meningslösa konferenser och fortbildningar, det fria skolvalet, att utsatta elever inte får tillräcklig hjälp. Som samhället ser ut i dag ökar man skillanderna mellan människor. Skolan utjämnar inte längre. Jag vill inte vara en del av det.
Jag jobbar inte som lärare längre utan skriver på frilans och vikarierar på biblioteket. Jag kommer alltid ha stor glädje av alla olika människor jag har fått möta och lära känna. Kanske kan jag dra nytta av min entusiasm och att jag är tydlig och strukturerad. Och min allmänbildning.
Jag vet inte riktigt om jag visste. Det bara blev så. Jag ville göra något viktigt och jag var inte intresserad av att göra karriär. Friheten lockade mig och kreativiteten.

Folk tror att vi sitter som stora bromsklossar och hindrar dem från att göra bra affärer. I verkligheten är det precis tvärtom (om man nu inte råkar ut för någon som är komplett inkompetent). Vi ser till att offentliga verksamheter får in rätt produkter i rätt tid till rätt pris. :)
(Och med bra avtal som inte löper på av sig själva)

Det bästa är att jag får friheten att ordna riktigt bra avtal åt min beställare; att jag lär mig nya saker varje dag, även om jag inte behöver ha beställarkompetens så behöver jag förstå beställarens behov för att kunna lösa dem; det är oerhört flexibelt och ingen dag är den andra lik. Det här är yrket för någon som tröttnar extremt fort. :up:

Det sämsta är att många beställare har kass framförhållning och att det dels blir oerhört stressigt då men att det även blir sämre affärer. Jag är perfektionist så det är B. Likadant om beställaren är inkompetent, i slutänden är det trots allt de som ska veta vad de behöver och kan/vill de inte ställa rätt krav så blir affären lidande.

För att citera en klyscha: min förmåga att hålla många bollar i luften, att driva möten, driva projekt, ha kontakt med interna och externa kunder, lösa problem, sitta med excel, kunskap inom entreprenadjuridik skulle inte vara till nackdel tror jag.

Att det var detta jag ville bli hade jag ingen aning om. :p Som liten ville jag bli polis, sedan åklagare och landade till slut på jurist. Är affärsjurist med inriktning på avtalsrätt. Tyckte inte att jag fick utrymme till att göra riktigt bra avtal (jobbade inom försäkringsbranschen med deras avtal) utan skolade om mig under mammaledigheten.

Mitt yrke? Offentlig Upphandlare :D
Åh er är jag imponerad av. Försöker alltid att följa avtalen när jag handlar även om det är krångligt.

Jobbar som bilrecondare

Folk tror ju att det är bara att tvätta en bil och städa av den men det är mer än så . Eftersom alla bilar är fulla med asfalt , flygrost, flugor, kåda mm i lacken så är det inte bara tvätta samma sak på insidan av bilar där är hur mycket skit som helst i dom

De bästa med jobbet är dels resultatet och dels att man träffar nytt folk och nya kunder varje dag
sämsta är att det är stressigt det är tidspress hela tiden

det är kund bemötande och vågar prata med allt folk (har varit jätteblyg) våga prata med främmande människor och vågar ställa krav fixa med papper och svara i telefon

Jag har ju polerat och hållt på med detta här på mina egna privata bilar de var mina bröder som sa varför blev du inte bilrecondare(jobbade som undersköterska den tiden då) istället!Man läser sig inte till denna utbildning utan man lär sig hela tiden något nytt de går inte att läsa sig till hur man ska göra ett bra jobb med en bil !

De vet jag inte än kanske chef som bilrecondare eller något annat roligt helst inom mansdominerat yrke där trivs jag som bäst
Levde ett tag med en familj där fadern sålde bilrecondprodukter. Det var inte lite kemi att hålla reda på. Och man ska inte tvätta målade trädörrar med dylika produkter. Ehhhh.

Jag är psykolog. Det är ju ett oerhört brett professionsområde och kan innebära väldigt olika saker beroende på vart man jobbar. Själv är jag på en ätstörningsenhet och jobbar dels med bedömning och behandling men också väldigt mycket med olika typer av utvärderings- och förbättringsarbete.

Bästa med att vara psykolog är nog bredden. Jag vill känna att det är roligt att gå till jobbet och att jag hela tiden lär mig nya saker. Om jag tröttnar på nuvarande jobb kan jag utan några som helst problem byta till annan arbetsplats eller annat område totalt. Det känns betryggande för framtiden, jag har många år kvar i yrkeslivet och är trygg med att jag aldrig kommer behöva stagnera i min utveckling.

Det finns många andra yrken som jag skulle kunna utföra på ett bra sätt tack vare min psykologkompetens. På rak arm tänker jag på chefsbefattningar och olika typer av utvecklingsarbeten.

Jag vet inte riktigt vad folk tror. Ibland verkar folk på allvar tro att jag typ kan läsa tankar eller nåt, men antar att många tänker att jag jobbar mest med terapi. Det stämmer bara delvis på min nuvarande arbetsplats.

Jag hade siktet inställt på att jobba med hästar under större delen av gymnasietiden. Ändrade mig någon gång mot slutet och ganska snart tog jag sikte på just psykologyrket. Men helt säker blev jag först efter att jag påbörjat en annan utbildning (kom inte in på psykologprogrammet först), då hoppade jag av och började läsa upp mina betyg.
Sen har det känts helt rätt genom hela utbildningen och under de år jag jobbat hittills.

Förskollärare och många tror vi bara leker med barnen tyvärr. Tror dock att fler och fler inser att det är ett rätt tufft arbete med tanke på dagens stora barngrupper osv.

Det bästa! Ingen annan dag är den andra lik, vi är ute mycket, alla härliga barn och kommentarer. Och vilket annat arbete får du en massa kramar?

Det sämsta! Mycket stress och mycket ljud, ofta saknas någon personal, många outbildade, man får vara glad om man får vikarie. Idag går jag med vetskapen till arbetet att det saknas 9 vikarier i kommunen där jag arbetar alltså är det många kollegor som kommer få jobba häcken av sig för det är intensivt när alla barn är på plats.

Hur visste jag? Ja, jag hade skrattat om någon hade sagt för 15 år sedan att jag skulle bli förskollärare. Jag gled in på ett bananskal som timvikarie för det var brist och sen var jag fast och sökte in till utbildningen.

Jag jobbar som digital kommunikatör med inriktning sociala medier på en reklambyrå, för närvarande på mindre ort.
Jag jobbade tidigare i Stockholm och tycker att branschen var enklare där, idag jobbar jag mycket med industrier och B2B, vilket är utmanande och himla roligt :)
Jag är på en liten byrå vilket innebär att man får hugga i med det som behövs för stunden, även om det egentligen ligger utanför ens kompetensområde. Utöver sociala medier skriver jag en del copy, projektleder, gör produktfotograferingar, sätter ihop kataloger eller koordinerar projekt med många aktörer. Ibland är jag ansvarig för stora projekt hos företag som omsätter en halv miljard, ibland packar jag goodiebags och giveaways eller levererar ut roll-ups typ :D Det är ett väldigt varierande jobb och jag lär mig otroligt mycket! Vi är ett superhärligt team där alla får möjlighet att vara kreativa, delaktiga och utvecklas inom nya områden.

Det sämsta med mitt yrke är att det inte är helt enkelt att få jobb på mindre orter, men allt eftersom företag tar in kommunikationen inhouse även här, så blir det enklare.

Jag ville först bli journalist, men halkade sedan in på webbkommunikatör/sociala medier. Jag avskyr jobb där jag kan förutsäga hur hela veckan ska se ut och ville ha ett yrke som hela tiden utvecklas. Det känns som att jag träffat helrätt :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 222
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
791
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 158
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka