Vad kan jag äta?

Idag ska jag storhandla :p Väntar nog med lasagne några dagar, men nu har jag i alla fall lite mat på shoppinglistan. Åt igår en underbart god pirog med fetaost och spenat, inte glutenfri men jag ska kolla ikväll om jag hittar något glutenfritt recept.
Jag använder ett tortillarecept som jag sen viker till piroger. Litet tips, fetaost fungerar också bra med soltorkade tomater. :idea:
Gjorde om det till ett pitarecept men då behöver brödet vara tjockare, kavlas det tunt blir det bra till wraps.

Tortilla: ca 8 st
1 dl rismjöl
3 dl majsmjöl
1/2 dl fiberhusk
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 dl kallt vatten
Blanda torra ingredienser rör sedan snabbt ner vattnet. Låt vila 15 min. Baka ut med majsmjöl och kalva tunt. Stek i panna alternativt linda runt fyllnad och grädda i ugn.

Pita: ca 8 st

3 dl rismjöl
1 dl majsmjöl
1/2 dl fiberhusk
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 dl kallt vatten

Blanda torra ingredienser rör sedan snabbt ner vattnet. Låt vila 15 min. Baka ut med rismjöl och kalva tunt. Värm på plåt i ugn (220 C) ca 15.
 
Det känns lite... sorgligt på ett sätt, för nu ser jag framför mig ett helt liv utan godis, tårtor och annat gott.

Samtidigt, de gånger jag äter sådant så tänker jag ofta att det inte var värt det. Men jag älskar tanken på att tycka om att sitta i min mors soffa och fika, att äta tårtor för att fira födelsedagar osv... Det går ju säkert att hitta nyttiga alternativ till allt sådant, men det känns väldigt(!) avlägset nu, framförallt eftersom vanligaste tipset är "morötter med dip" och jag ogillar råa morötter...
Fast som andra skriver tycker jag inte det behöver vara allt eller inget. Om 9 av 10 måltider är nyttiga och näringsrika kan det där sista absolut vara något mer onyttigt. Jag skulle aldrig vilja utesluta sött och onyttigt helt, det ger liksom lite guldkant i tillvaron, men däremot måste man ju inte trycka i sig det varje dag. (Dessutom skulle jag behöva hitta ett nytt yrke om jag skulle utesluta sånt)
 
Okej, vet inte vad "normalfikan" innebär och ser inget i de användares inlägg om fika som skulle peka på att det handlade om en viss typ av fika som inte kan vara glutenfri.
Jag tänkte på den man tar på stan (glutenfria alternativet ser ibland rätt ledsen ut) eller den man blir bjuden på, hon skriver ju om att sitta hos mamma och äta tårta. Nu är troligen mamma ganska benägen att baka glutenfritt åt sin dotter, men överallt där man är bjuden kan man nog inte räkna med det.

Men det är inget att strida om, så som de bådas inlägg var formulerade lät det som att de trodde att det handlade om viktaspekten för ts, vilket jag inte tror är att det gör.
 
@mandalaki
För mig är "normalfika" sådant man avnjuter hemma i soffan med en kopp te. Med bra kost i övrigt ser jag inte varför sådant skulle vara helt uteslutet för TS. :)
 
@mandalaki
För mig är "normalfika" sådant man avnjuter hemma i soffan med en kopp te. Med bra kost i övrigt ser jag inte varför sådant skulle vara helt uteslutet för TS. :)
Jovisst, men det var ju inte det hon skrev om. Utan Men jag älskar tanken på att tycka om att sitta i min mors soffa och fika, att äta tårtor för att fira födelsedagar osv...
 
Nu har jag inte läst så noga men vi är 2 vuxna och två småbarn. Vi har problem att äta upp färska grönsaker så vi köper det som går i tetra/konserv, fryst osv.
 
I startinlägget skriver hon dels att hon vill ha tips på glutenfritt, dels att hon inte mår bra av gluten.
Hon skriver också att hon åt alldeles underbar middag som inte var gluteinfritt. Det står inte heller i startinlägget varför hon vill att det ska vara gluteinfritt, hon kanske vill haka på en trend eller helt enkelt inte vet hur mycket man kan äta. Ingen av oss mår speciellt bra om man trycker i sig för mycket kakor som hon också skriver.

Varför vill du att hon ska vara något så extremt som gluteinintolerant? Och om hon inte vet det själv(uppenbarligen hon kan äta glutein och tycka att det var alldeles underbart), hur ska du kunna veta det?
 
Jovisst, men det var ju inte det hon skrev om. Utan Men jag älskar tanken på att tycka om att sitta i min mors soffa och fika, att äta tårtor för att fira födelsedagar osv...

nu ser jag framför mig ett helt liv utan godis, tårtor och annat gott

Det var den här visionen jag tyckte verkade lite onödigt hård och dyster.
 
Hon skriver också att hon åt alldeles underbar middag som inte var gluteinfritt. Det står inte heller i startinlägget varför hon vill att det ska vara gluteinfritt, hon kanske vill haka på en trend eller helt enkelt inte vet hur mycket man kan äta. Ingen av oss mår speciellt bra om man trycker i sig för mycket kakor som hon också skriver.

Varför vill du att hon ska vara något så extremt som gluteinintolerant? Och om hon inte vet det själv(uppenbarligen hon kan äta glutein och tycka att det var alldeles underbart), hur ska du kunna veta det?
Men herregud. Jag vill väl ingenting - mer än att @RedChili ska få lov att äta glutenfritt om hon mår bättre av det.
 
Att man äter bra betyder inte att man kan aldrig kosta på sig några godsaker. Beroende hur många gånger per dag man äter, det blir kanske 100-150 måltider per månad. Om man sitter och fikar och kastar i sig liten tårtbit eller bulle någon gång per månad gör ingen större skillnad, tycker jag. Det dessutom låter ganska övermäktigt uppgift att aldrig mer någonsin i resten av livet äta en bulle eller tårta.

Alltså, jag fikar nästan dagligen! :p
Men nästan alltid små mängder, och aldrig istället för riktig mat.
Grundar man med bra mat så att man håller sig mätt och får i sig det man behöver kan man gott fika ibland.

Fast som andra skriver tycker jag inte det behöver vara allt eller inget. Om 9 av 10 måltider är nyttiga och näringsrika kan det där sista absolut vara något mer onyttigt. Jag skulle aldrig vilja utesluta sött och onyttigt helt, det ger liksom lite guldkant i tillvaron, men däremot måste man ju inte trycka i sig det varje dag. (Dessutom skulle jag behöva hitta ett nytt yrke om jag skulle utesluta sånt)

Mitt problem är att jag inte kan äta "bara lite gott ibland". Att det finns glutenfria alternativ har jag koll på. Möjligt att jag var otydlig med det. Grejen är att jag inte kan äta "bara en kaka" tex, jag äter ett helt kakpaket. Eller några kakor, lite glass, lite tårta, lite glass av annan sort osv. Det blir för mycket och det påverkar mitt humör och välmående mycket, mycket negativt. Jag har försökt att ha "sunda matvanor" där standarden är vanlig mat och så blir det lite gott ibland, men då blir det direkt att jag hamnar i att äta godsaker i stora mängder varje dag. Vikten är det inga som helst problem med, väger ca 60kg till mina 170cm (och det är ganska bra med muskler på min kropp).

Hon skriver också att hon åt alldeles underbar middag som inte var gluteinfritt. Det står inte heller i startinlägget varför hon vill att det ska vara gluteinfritt, hon kanske vill haka på en trend eller helt enkelt inte vet hur mycket man kan äta. Ingen av oss mår speciellt bra om man trycker i sig för mycket kakor som hon också skriver.

Varför vill du att hon ska vara något så extremt som gluteinintolerant? Och om hon inte vet det själv(uppenbarligen hon kan äta glutein och tycka att det var alldeles underbart), hur ska du kunna veta det?

Jag skriver hela tiden att jag vill äta glutenfritt, att jag mår mycket bättre av det. Att jag skriver att det var gluten i något jag åt är mest för att notera för mig själv att något var gott, och påminna mig om att det kan vara bra att hitta en glutenfri variant av det. Jag är nog inte glutenintolerant, men får jag i mig lite för mycket gluten så flippar magen ut fullständigt och humöret blir åt helvete. Jag har aldrig provat att leva helt utan gluten, så jag vet inte om min kropp skulle må ännu bättre då, det är möjligt, men för att jag ska veta något om det så måste jag ha gott om glutenfria alternativ.
 
Tja, har du en bra mixer hemma så kan du göra olika soppor och röror i alla smaker. Koka grönsakerna lite lätt - potatis behöver man ju tyvärr skala om man inte är riktigt lat och köper färdigskalad gourmet potatis som jag gjort ibland ;) häll i mixern med vilken kryddblandning du vill ha, kör lätt om du vill ha mer än en röra att äta med quorn, längre och med mer vätska och gärna en buljongtärning eller fond vid matig soppa. Ett gott bröd med ost och du har middag. Resterna kan med fördel frysas in, gärna i microsäkra lådor. När du är trött och hungrig på kvällen så micrar du bara och äter bröd till. Du kan variera smaker och grönsaker (även fisk) i hur många olika kombinationer som helst. Allt du behöver ha hemma är ett gott bröd och det kan också köpas och frysas :D
 
@Red_Chili jag är lite likadan, allt eller inget. Därför har jag sällan sånt hemma, men när jag har så tillåter jag mig faktiskt att få äta hela paketet med vad det nu kan vara. Och när jag är borta på kalas eller dylikt, då har jag lättare att behärska mig, även om jag gärna äter så länge det finns. Jag tänker mest att det är kanske enklare att genomföra om du slipper tänka att du "aldrig mer får". Såna ultimatum brukar göra det hela jobbigare, men alla är vi olika :)

jag brukar göra mixade släta soppor när det är snäll mat mot magen, vegetariska och glutenfria. Morotssoppa, broccoli-soppa, pumpasoppa, tomatsoppa... beroende på vad jag har hemma typ. Koka vald grönsak med vatten/mjölk/grädde/valfri vätska, krydda som passar och mixa sen slät.
 
Mitt problem är att jag inte kan äta "bara lite gott ibland". Att det finns glutenfria alternativ har jag koll på. Möjligt att jag var otydlig med det. Grejen är att jag inte kan äta "bara en kaka" tex, jag äter ett helt kakpaket. Eller några kakor, lite glass, lite tårta, lite glass av annan sort osv. Det blir för mycket och det påverkar mitt humör och välmående mycket, mycket negativt. Jag har försökt att ha "sunda matvanor" där standarden är vanlig mat och så blir det lite gott ibland, men då blir det direkt att jag hamnar i att äta godsaker i stora mängder varje dag. Vikten är det inga som helst problem med, väger ca 60kg till mina 170cm (och det är ganska bra med muskler på min kropp).



Jag skriver hela tiden att jag vill äta glutenfritt, att jag mår mycket bättre av det. Att jag skriver att det var gluten i något jag åt är mest för att notera för mig själv att något var gott, och påminna mig om att det kan vara bra att hitta en glutenfri variant av det. Jag är nog inte glutenintolerant, men får jag i mig lite för mycket gluten så flippar magen ut fullständigt och humöret blir åt helvete. Jag har aldrig provat att leva helt utan gluten, så jag vet inte om min kropp skulle må ännu bättre då, det är möjligt, men för att jag ska veta något om det så måste jag ha gott om glutenfria alternativ.

När du väl köper något onyttigt, så köp en mindre och dyrare (oftast godare) förpackning/tårtbit/glasspaket/etc.

Eller bestäm att sådant är okej en dag i veckan/valfri intervall när du träffar en kompis på café och liknande så tar du inte hem vare sig varorna eller beteendet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 128
Senast: Balahé
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 778
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp