Vad kan jag äta?

@mandalaki Jo, jag hörde själv att jag fick det att låta så nu, fast jag har inte ätit dåligt hela tiden när det varit såhär, tidigare och i perioder har jag ätit bra, men det har ändå varit såhär. På sistone har det blivit värre så det hänger väl samman med matvanorna, men jag undrar om det bara är det. Har varit såhär sen förra hösten, så känner det är dags att kolla upp det. Men jag är med på hur du tänker, det är därför jag dragit ut på det såhär länge.

//r
 
Linas matkasse har räddat mitt matliv! ;)Hade deras vegkasse i ungefär ett år och fick då in matlagningsrutinen.Nu lagar jag varierande och hyfsad mat 90% av tiden.
 
Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt.

Problemet för mig är att matlagningsintresset är icke-existerande och dessutom har jag bara mig själv att laga mat till. Att köpa hem olika kylvaror eller frukt/grönsaker känns meningslöst eftersom jag aldrig hinner äta allt innan det blir dåligt, om jag inte mot all förmodan klurar ut någon maträtt att laga som går att frysa in till matlådor.

Så, eftersom buke vet allt ;)
Vad kan jag göra för mat som passar in på följande:
Glutenfritt.
Vegetariskt (fisk kan jag möjligen börja äta igen, om det är vad som krävs för att få ordning på matvanorna).
Lättlagat (ok att det tar tid om maten "sköter sig själv" till stor del).
Gärna sådant som passar till matlådor.
Fritt från ananas, oliver, mango.
Inte allt för starkt kryddat.

Jag vet att jag gillar qournfärs och pasta, flingor och fil, stekt ägg med grönsaker, pannkakor, lasagne (brukar köpa färdig, vet inte om det går att göra egen?), nudlar med grönsaker... Öhm. Typ så. Slarvar i nuläget med det glutenfria för att alls få i mig något, men märker att kroppen inte mår bra av det.
Vegetarisk lasagne :love:
Sök på Ica de här flera olika recept. Jag gjorde den med zucchini (annan ost dock) och den var helt underbar även efter att den varit fryst.
 
Min bästa snabbmat är
Stek valfria grönsaker, ex broccoli, ärtor, paprika. Häll på lite matlagningsgrädde. Innan servering, knäck ett ägg över.
Koka pasta.

Klart.

Går lika bra med frysta grönsaker om du inte vill fylla kylen med färska.
 
Rekommenderar viktväktarnas linssoppa (färdig på burk) för att den ska bli riktigt bra krydda med lite chilipulver. Snabbt och enkelt när man verkligen inte orkar göra mat.
 
Riktig latmat:

Broccoli (jag köper fryst i portionspåse man tillagar i micron, tar 3 min) sen blandar jag broccolin med valfria bönor (kikärter, svarta bönor eller blandade, vad man nu tycker om) sen har jag pesto på. Ingen större kulinarisk upplevelse men det går snabbt och är nyttigt och håller mig mätt rätt länge.
 
Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt.

Problemet för mig är att matlagningsintresset är icke-existerande och dessutom har jag bara mig själv att laga mat till. Att köpa hem olika kylvaror eller frukt/grönsaker känns meningslöst eftersom jag aldrig hinner äta allt innan det blir dåligt, om jag inte mot all förmodan klurar ut någon maträtt att laga som går att frysa in till matlådor.

Så, eftersom buke vet allt ;)
Vad kan jag göra för mat som passar in på följande:
Glutenfritt.
Vegetariskt (fisk kan jag möjligen börja äta igen, om det är vad som krävs för att få ordning på matvanorna).
Lättlagat (ok att det tar tid om maten "sköter sig själv" till stor del).
Gärna sådant som passar till matlådor.
Fritt från ananas, oliver, mango.
Inte allt för starkt kryddat.

Jag vet att jag gillar qournfärs och pasta, flingor och fil, stekt ägg med grönsaker, pannkakor, lasagne (brukar köpa färdig, vet inte om det går att göra egen?), nudlar med grönsaker... Öhm. Typ så. Slarvar i nuläget med det glutenfria för att alls få i mig något, men märker att kroppen inte mår bra av det.
Tips utan att ha läst tråden, ha frysta grönsaker i frysen, broccoli och ärtor och sommargrönsaker och sockerärtor. Till varje måltid oavsett vilken så kan man sedan lägga en näve i en gryta och hälla över kokande vatten från vattenkokaren, ätfärdigt på fem minuter.
 
Åh och ett italienskt recept till pasta jag hittade i någon kokbok.
Häll olivolja i en stekpanna och en skivad vitlök, låt smälta försiktigt, häll över en påse (fryst) (blad) spenat. Klart! ät med pasta (eller ris). Jättegott (kan varieras med broccoli) man kan ju lyxa till det med en skiva halloumi bredvid.

(Egentligen ska man väl inte äta för mycket pasta eller ris om man har udda mage, men lagom liksom.) Dessutom saknas väl den för vegetarianer så viktiga proteinen så jag utvecklar.

Stek vitlök i olja, häll i fryst spenat och en halv tetra stora vita bönor/kikärtor, låt fräsa försiktigt (så vitlöken inte blir bitter) servera med inte för mycket pasta.
 
Rekommenderar viktväktarnas linssoppa (färdig på burk) för att den ska bli riktigt bra krydda med lite chilipulver. Snabbt och enkelt när man verkligen inte orkar göra mat.

Den är god! Jag klickar i lite créme fraiche - blir mumma!
Just linssoppan är poppis på mitt jobb :p
 
Jag gillar ICAs vegetariska vårrullar som du hittar i frysen. De är små och finns i två olika smaker - brukar köpa den med grön text.
10 min i ugnen och de blir som på restaurang :love:
Till det äter jag soja och sweet chili sås. Ibland ris också men oftast bara vårrullar. Gott!
Oklart om degen är glutenfri dock kom jag på.
 
Dom här är så sanslöst goda :love: ! Och perfekt att ha hemma i frysen och snabbt kunna steka upp och göra ex wraps med tortillabröd, hummus och tzatsiki!

af2ef6a0e2c9c528b09655df79f3b312_XL.jpg
 
Om du gillar lasagne så är det superenkelt att göra själv! Blir enkelt glutenfri genom att använda zucchini istället för pasta:up: Valfria grönsaker, krossad tomat, ost, kanske lite vitlök, hyvlad zucchini (på längden) varva i form och in i ugnen. För mer inspiration och variation googla bara vegetarisk lasagne. Funkar bra att frysa!
 
Generellt tycker jag att grytor är bra när jag inte är så matlagningssugen. I samma kategor ingår soppor (som inte behöver mixas) och "lådmat", som lasagne som många tipsat om. (Fast lasagne orkar jag aldrig göra, jag måste ha gjort jättekrångliga varianter!) Allt-i-ett-mat som ger lite disk och som räcker länge.
 
jag kan ju lägga till mitt recept på vegetarisk lasagne. (glutenfria lasagneplattor finns ju)
Jag river (grovt, har matberedare som river åt mig. Hett tips med matberedare, underlättar massor!) morötter, kålrot, palsternacka, lök i lika mängder. Fräser i olja (i en ganska stor gryta) så att en del överflödig vätska försvinner, häll på krossade tomater så att det täcker rotsakerna. Krydda med vitlök och örtkryddor du gillar, jag brukar ta persilja, och timjan. Anchochili ger en mild mustig hetta. Ibland häller jag i en burk creme fraiche. salt och ev. peppar efter smak.
Låt puttra 10 minuter ungefär.
varva röran med lasagneplattor, jag gör nedifrån och upp: lite röra, plattor, mycket röra, plattor, ett lager mozzarellaost och svarta bönor, plattor och sist röra, ost ovanpå allt. In i ugnen så länge som det står att lasagneplattorna behöver.
 
Idag ska jag storhandla :p Väntar nog med lasagne några dagar, men nu har jag i alla fall lite mat på shoppinglistan. Åt igår en underbart god pirog med fetaost och spenat, inte glutenfri men jag ska kolla ikväll om jag hittar något glutenfritt recept på det.

Kan konstatera att jag i förrgår (efter en helg med usla matvanor) vaknade på morgonen och var så. galet. trött. Trots lagom många timmar sömn. Så extremt seg och grinig. I går åt jag helt ok och tränade. Idag när jag vaknade så kände jag mig utvilad och på ett helt ok humör. (Pigg är att överdriva, men det kommer när jag rastat hundarna)

Nu när det är nedskrivet på buke så kan jag inte ignorera det längre, att även början på en dag påverkas massvis av gårdagens mat/godis/ätbart.
Det känns lite... sorgligt på ett sätt, för nu ser jag framför mig ett helt liv utan godis, tårtor och annat gott.

Samtidigt, de gånger jag äter sådant så tänker jag ofta att det inte var värt det. Men jag älskar tanken på att tycka om att sitta i min mors soffa och fika, att äta tårtor för att fira födelsedagar osv... Det går ju säkert att hitta nyttiga alternativ till allt sådant, men det känns väldigt(!) avlägset nu, framförallt eftersom vanligaste tipset är "morötter med dip" och jag ogillar råa morötter...
 
Samtidigt, de gånger jag äter sådant så tänker jag ofta att det inte var värt det. Men jag älskar tanken på att tycka om att sitta i min mors soffa och fika, att äta tårtor för att fira födelsedagar osv... Det går ju säkert att hitta nyttiga alternativ till allt sådant, men det känns väldigt(!) avlägset nu, framförallt eftersom vanligaste tipset är "morötter med dip" och jag ogillar råa morötter...
Att man äter bra betyder inte att man kan aldrig kosta på sig några godsaker. Beroende hur många gånger per dag man äter, det blir kanske 100-150 måltider per månad. Om man sitter och fikar och kastar i sig liten tårtbit eller bulle någon gång per månad gör ingen större skillnad, tycker jag. Det dessutom låter ganska övermäktigt uppgift att aldrig mer någonsin i resten av livet äta en bulle eller tårta.
 
Alltså, jag fikar nästan dagligen! :p
Men nästan alltid små mängder, och aldrig istället för riktig mat.
Grundar man med bra mat så att man håller sig mätt och får i sig det man behöver kan man gott fika ibland.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 151
Senast: Balahé
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 833
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp