Vad kan jag äta?

Böngrytor är enkel mat, pesto kan man göra på lite av varje, bönor, örter mm. Halloumi, tofu mm är enkelt snabbt och gott. Matig sallad gillar jag, bara stoppa ner vad man är sugen på, och går fort att göra.
 
Nu har jag varit hos morsan igen, och ätit pepparkakor igen :banghead: :banghead: :banghead: Inga stora mängder alls (med mina mått mätt), men det i kombination med icke glutenfri middag gör att jag nu är en uppsvälld ballong som mest vill skjuta skallen av mig själv.

Sååå nu har jag en plan för imorgon!
Vakna, frukost, motionera hundarna, jobba lite, handla mer bra mat och handla en svamptork!
Sedan när jag kommer hem så ska jag använda svamptorken till att torka enorma mängder äpplen, göra äppelchips och liknande (det tycker jag är galet gott) och äta det som godis hos morsan på lördag. Jag ska även se till att göra ordentligt med mat och ordna matlådor av allt möjligt, för då kan jag ta med även sådana till min mor när jag ska vara där. Då kommer det inte alls vara lika stor risk för dåliga matvanor.

Jag märker nämligen tydligt att det är just där som det är störst risk att jag äter onyttigheter och dålig mat. Idag tex så ville min mor ha choklad. Det är mycket svårt för mig att sitta i soffan bredvid någon som äter onyttigheter utan att äta något gott själv... Får jag bara ordning på matvanorna där så lär allt bli bättre.
 
Har du en stavmixer? Jag har ett busenkelt sopprecept som går fort och är lätt att variera. Håller tre-fyra dagar i kylskåp.

- Olja och vitlök i botten på en kastrull. Värm upp.
- I med valfri rotfrukt eller grönsak samt ett halvt glas vatten
- Låt kok till frukten mjuknat. Eventuellt kan det behövas mer vatten för att mjuka upp t.ex. potatis.
- Mixa slät med stavmixer och späd till lagom konsistens med grädde.
- Krydda efter tycke och smak. Riven parmesan är väldigt gott i.

Om man anvander buljong istallet for vatten behovs ingen gradde. Det blir bade godare och nyttigare i soppor av allt fran butternut squash till potatis. :)
 
Skulle en stavmixer göra det lättare för mig att laga mat osv? Jag har ingen sådan nämligen. Jag fick en gammal av min far (för han använde den aldrig) och när jag testade att mixa hallon med den så började den ryka... :cautious:

Om en stavmixer är bra att ha, hur vet jag att jag köper en bra sådan och inte ännu en som börjar ryka vid minsta ansträngning? :p Hur mycket behöver det kosta för att en stavmixer ska vara bra?
 
Nu har jag läst igenom alla era tips igen, och utan att googla speciellt mycket (det är jag för trött för i nuläget) så har jag fått ihop några olika recept och maträtter som måste testas. Allt är nedskrivet i ett dokument så prydligt som möjligt. Ska se till att skriva ner vilka ingredienser som behöver finnas hemma för att allt ska kunna tillagas och imorgon kolla igenom vad som finns och vad som behöver köpas. Det känns bra det här!
 
Skulle en stavmixer göra det lättare för mig att laga mat osv? Jag har ingen sådan nämligen. Jag fick en gammal av min far (för han använde den aldrig) och när jag testade att mixa hallon med den så började den ryka... :cautious:

Om en stavmixer är bra att ha, hur vet jag att jag köper en bra sådan och inte ännu en som börjar ryka vid minsta ansträngning? :p Hur mycket behöver det kosta för att en stavmixer ska vara bra?

Jag köpte en bosch på rusta för typ 200 spänn när min gamla dog. Den funkar kanon!
 
Jag har oxå någon billig stavmixer, tror från Elgiganten, som har hållit en 5 år i alla fall och har svårt att tro att jag betalat mer än ca 200 spänn för den. Skulle jag köpa en idag skulle jag dock köpa en där man kan koppla bort själva mixdelen från motorn, underlättar diskningen när man inte behöver ha sladden med...
 
Skulle en stavmixer göra det lättare för mig att laga mat osv? Jag har ingen sådan nämligen. Jag fick en gammal av min far (för han använde den aldrig) och när jag testade att mixa hallon med den så började den ryka... :cautious:

Om en stavmixer är bra att ha, hur vet jag att jag köper en bra sådan och inte ännu en som börjar ryka vid minsta ansträngning? :p Hur mycket behöver det kosta för att en stavmixer ska vara bra?

Vänta med att köpa prylar tills du kommit igång med matlagningen och ser vad du behöver. Jag har varken stavmixer eller elvisp och saknar dem inte heller eftersom jag sällan lagar den typen av mat.
 
Jag gör en del matlådor som både står i kylen och fryses in. Jag kan inte rekommendera ris och potatis, det blir inte gott när man micrar tycker jag.
Pasta och bulgur använder jag helst till sånt som ska frysas, och sötpotatis fungerar i kylen några dagar. Jag har en ångkokare och den gör allt mycket bättre att återvärmas än om jag kokar grönsakerna/rotsakerna. Korv och liknande feta halvfabrikat och bönor fungerar bäst att värma från fryst tycker jag. Stekta grönsaker står sig bra i kylen.
Det finns massor på youtube om sk "mealprep", alltså att förbereda all mat för ett antal dagar framöver. Det kanske vore något för dig?
 
Vilken bra tråd det här är =). Jag funderar också precis över stavmixer. Vi hade också en gammal som det rykte om och som inte fungerade så jag förstod inte vad som var så bra med såna. Men sen har jag provat nån hos nån kompis som funkat bra och igår lagade jag och mamma potatis- och palsternackssoppa och mamma hade en sån (från OBH Nordica) och det var ju jättesmidigt =). Ska nog köpa mig en jag också!

Det går framåt här tycker jag, har ätit lagad mat till både lunch och middag nu i flera dagar, vilket (sorgligt nog) ju är ett stort steg för mig, som ju levt bra innan, att de ska vara ett stort steg, men de kan bara bli bättre nu =) =) vill komma igång igen med maten =).

//r
 
Nu har jag köpt en svamp-/frukttork! :banana: Köpte även galet mycket äpplen. Torken skulle visst köras utan något i den i ca 30 min innan man använde den första gången, så nu står den igång i köket. Jag köpte även riskakor (med lite choklad på :p ) som ska få bli lördagsgodis. Förhoppningsvis blir mina torkade äpplen också bra som lördagsgodis.

Jag åt mycket sådant förut, men slutade köpa eftersom det var så dyrt. 400kr/kg kostar det om man ska ha ekologiskt äppelgodis. Det lär gå snabbt att få det till en billigare totalkostnad genom att göra det själv. Ska räkna lite på vad det blir att kosta. Torken kostade mig 400kr och äpplena kostade 40kr/kg, men jag vet inte hur mycket de väger när de är torra osv.

Åt glutenfri müsli med yougurt till frukost och lagade jättegod äggröra till lunch. Det känns bra! Köpte även lite groddar i affären och hade i lite sådant i min äggröra. Det ska ju tydligen vara nyttigt.
 
Men kan du inte köpa fryst mat och ha, om du inte vill laga? Typ falafel, pyttipanna och vegetariska köttbullar? Koka glutenfri pasta till och klart?
 
Risotto är riktigt gott och enkelt (tror ingen har nämnt det) och helt glutenfritt :). Brukar göra svamprisotto;
För drygt 5 pers/måltider (blir mkt bra som matlåda!)
- ca 1 kg svamp
- 4 schalottenlökar
- 3 vitlöksklyftor
- svampbuljong eller grönsaksbuljong
- 2 dl parmesan
- 2 dl vitt vin/vitt matlagningsvin
- färska örter, t.ex. persilja, timjan, mynta
1.) Steka lök och svampen först och tar därefter bort dem. 2) Stek riset en kort stund och häll sen på vinet och låt det koka in i riset. 3) Häll på buljongvattnet och låt koka ca 20 min. 4) När det återstår 5 min koktid (av de 20 min) häll i svampen, löken, de färska örterna efter, samt parmesan.

Blir smarrigt!
 
Nu har jag invigt min svamptork :D Massor av äpplen som torkar och när jag provsmakade för några minuter sedan så verkade det bli fantastiskt! Utan tvekan ett alternativ till godis :banana: (ja, jag vet att det är mycket socker i sådant) Godisstunden hos min mor är räddad :p

Lyckades även hålla mig ifrån att äta pepparkakor och annat onyttigt idag och hemma har jag inget sådant. Det känns bra.


Men kan du inte köpa fryst mat och ha, om du inte vill laga? Typ falafel, pyttipanna och vegetariska köttbullar? Koka glutenfri pasta till och klart?
Ofta när jag kollat ingredienserna i sådant så är det väldigt tveksamt innehåll, dessutom är det i princip omöjligt att hitta glutenfritt. Jag lagar gärna mat från grunden, både pga hälsa och ekonomi, så jag försöker i möjligaste mån att inte köpa på mig mer färdiggrejer än tex qournfärs (som jag blandar med en enorm mängd andra saker). Någon gång ibland som nödmat kan det säkert vara ett bra alternativ!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 127
Senast: Balahé
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 776
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp