Vad kan jag äta?

Red_Chili

Trådstartare
Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt.

Problemet för mig är att matlagningsintresset är icke-existerande och dessutom har jag bara mig själv att laga mat till. Att köpa hem olika kylvaror eller frukt/grönsaker känns meningslöst eftersom jag aldrig hinner äta allt innan det blir dåligt, om jag inte mot all förmodan klurar ut någon maträtt att laga som går att frysa in till matlådor.

Så, eftersom buke vet allt ;)
Vad kan jag göra för mat som passar in på följande:
Glutenfritt.
Vegetariskt (fisk kan jag möjligen börja äta igen, om det är vad som krävs för att få ordning på matvanorna).
Lättlagat (ok att det tar tid om maten "sköter sig själv" till stor del).
Gärna sådant som passar till matlådor.
Fritt från ananas, oliver, mango.
Inte allt för starkt kryddat.

Jag vet att jag gillar qournfärs och pasta, flingor och fil, stekt ägg med grönsaker, pannkakor, lasagne (brukar köpa färdig, vet inte om det går att göra egen?), nudlar med grönsaker... Öhm. Typ så. Slarvar i nuläget med det glutenfria för att alls få i mig något, men märker att kroppen inte mår bra av det.
 
Jag är komplett kass och helt ointresserad av att laga mat. För mig funkar det att handla till helgen och då göra matlådor. Sen lever jag på det i veckan, plus kokta ägg, bananpannkaka och smörgås.
I början gjorde jag bara pasta med olika såser, nu har jag avancerat till soppa och rotfruktsgratäng! :D
 
Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt.

Problemet för mig är att matlagningsintresset är icke-existerande och dessutom har jag bara mig själv att laga mat till. Att köpa hem olika kylvaror eller frukt/grönsaker känns meningslöst eftersom jag aldrig hinner äta allt innan det blir dåligt, om jag inte mot all förmodan klurar ut någon maträtt att laga som går att frysa in till matlådor.

Så, eftersom buke vet allt ;)
Vad kan jag göra för mat som passar in på följande:
Glutenfritt.
Vegetariskt (fisk kan jag möjligen börja äta igen, om det är vad som krävs för att få ordning på matvanorna).
Lättlagat (ok att det tar tid om maten "sköter sig själv" till stor del).
Gärna sådant som passar till matlådor.
Fritt från ananas, oliver, mango.
Inte allt för starkt kryddat.

Jag vet att jag gillar qournfärs och pasta, flingor och fil, stekt ägg med grönsaker, pannkakor, lasagne (brukar köpa färdig, vet inte om det går att göra egen?), nudlar med grönsaker... Öhm. Typ så. Slarvar i nuläget med det glutenfria för att alls få i mig något, men märker att kroppen inte mår bra av det.
Kanske nån vegetarisk matkasse? Då får du ju recept och har till matlåda om du köper för två?
 
Har du en stavmixer? Jag har ett busenkelt sopprecept som går fort och är lätt att variera. Håller tre-fyra dagar i kylskåp.

- Olja och vitlök i botten på en kastrull. Värm upp.
- I med valfri rotfrukt eller grönsak samt ett halvt glas vatten
- Låt kok till frukten mjuknat. Eventuellt kan det behövas mer vatten för att mjuka upp t.ex. potatis.
- Mixa slät med stavmixer och späd till lagom konsistens med grädde.
- Krydda efter tycke och smak. Riven parmesan är väldigt gott i.
 
Quornlasagne!

Ett (eller två beroende på storlek på ugnsform) paket färska lasagneplattor
Bechamelsås
och en quornfärs gjord med creme fraiche, lök, soja.
Ett lager plattor, ett lager färs, ett lager bechamelsås. Repetera, och avsluta med ett lager ost. In iugnen i 20 minuter på 200 grader och voilà! Du har matlådor för flera dagar.

Går utmärkt att blanda i en massa gott i färsen, så som babyspenat, paprika, smaksatt creme fraiche osv osv, men där har du ett prima grundrecept i alla fall :D
 
Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt.

Problemet för mig är att matlagningsintresset är icke-existerande och dessutom har jag bara mig själv att laga mat till. Att köpa hem olika kylvaror eller frukt/grönsaker känns meningslöst eftersom jag aldrig hinner äta allt innan det blir dåligt, om jag inte mot all förmodan klurar ut någon maträtt att laga som går att frysa in till matlådor.

Så, eftersom buke vet allt ;)
Vad kan jag göra för mat som passar in på följande:
Glutenfritt.
Vegetariskt (fisk kan jag möjligen börja äta igen, om det är vad som krävs för att få ordning på matvanorna).
Lättlagat (ok att det tar tid om maten "sköter sig själv" till stor del).
Gärna sådant som passar till matlådor.
Fritt från ananas, oliver, mango.
Inte allt för starkt kryddat.

Jag vet att jag gillar qournfärs och pasta, flingor och fil, stekt ägg med grönsaker, pannkakor, lasagne (brukar köpa färdig, vet inte om det går att göra egen?), nudlar med grönsaker... Öhm. Typ så. Slarvar i nuläget med det glutenfria för att alls få i mig något, men märker att kroppen inte mår bra av det.
om du gillar Quorn
Jag brukar woka en påse classic wokgrönsaker och en påse (knappt kanske) Quornbitar
krydda gärna med Kockens wokkrydda
man kan äta nudlar till om man vill, men jag brukar glömma bort att koka nudlarna och det funkar bra ändå. :P
Går att ha som matlåda, men kanske helst dagen efter tillagningen.
 
Grytor sköter sig i princip själva, och kan stå och puttra ihop sig över natten i en slow cooker eller på lägsta värme på spisen. Gör en rejäl sats så får du ett par lådor till veckan och ett gäng till frysen. Sen kan du varva att ha potatis eller ris till. En mild indisk dhal, kanske? Eller en tomatgryta med bönor. Chili sin carne?
 
Min bff har lärt mig det bästa receptet för oss som är lite halvlata eller inkompetenta i köket - och singlar!
Man tar en påse med wokgrönsaker i frysdisken. Man tar halva påsen grönsaker och steker upp den i en stekpanna. När allt är tinat och kanske fått lite färg häller man över grädde eller kokosmjölk beroende på vad man själv vill ha. Sen tar man en påse med thaikrydda, grön curry eller whatever och låter det puttra i någon minut. Vill man kan man ha i andra saker, tex kyckling, lax eller annan fisk, något kött, osv.
Detta serverar man till den typen av ris man gillar bäst, vilket för mig är yasmineris.

På en halv påse wokgrönsaker får jag ca 4-5 st portioner mat, med riset också då förstås.

Jag skulle tro att allt som allt tar det ca 10-15 minuter att laga dessa middagar.
 
Slår också ett slag för lasagne med soja/quornfärs och färska lasagneplattor. Men jag pallar aldrig göra bechamélsås, antingen struntar du i det och blandar i en-två dl creme fraiche i färssåsen ihop med massa grönsaker och bara varvar allt, eller ett lager av skivad mozarella i mitten :up: Med färska plattor behövs liksom inte extra såsighet, det räcker med den såsen som är i färssåsen.
 
Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt.

Problemet för mig är att matlagningsintresset är icke-existerande och dessutom har jag bara mig själv att laga mat till. Att köpa hem olika kylvaror eller frukt/grönsaker känns meningslöst eftersom jag aldrig hinner äta allt innan det blir dåligt, om jag inte mot all förmodan klurar ut någon maträtt att laga som går att frysa in till matlådor.

Så, eftersom buke vet allt ;)
Vad kan jag göra för mat som passar in på följande:
Glutenfritt.
Vegetariskt (fisk kan jag möjligen börja äta igen, om det är vad som krävs för att få ordning på matvanorna).
Lättlagat (ok att det tar tid om maten "sköter sig själv" till stor del).
Gärna sådant som passar till matlådor.
Fritt från ananas, oliver, mango.
Inte allt för starkt kryddat.

Jag vet att jag gillar qournfärs och pasta, flingor och fil, stekt ägg med grönsaker, pannkakor, lasagne (brukar köpa färdig, vet inte om det går att göra egen?), nudlar med grönsaker... Öhm. Typ så. Slarvar i nuläget med det glutenfria för att alls få i mig något, men märker att kroppen inte mår bra av det.

Det finns MASSOR som du kan göra!!! Vegetarisk lasagne (jag har brukat göra med bl a rivna morötter samt med keso istället för ostsåsen), grönsaksgrytor samt grönsakssoppor är alla exempel på maträtter som bara blir godare om de får stå någon dag och perfekta att frysa in i matlådor! Gå in på t ex ICA:s hemsida och sök i receptbanken - där kan man lägga in vilka råvaror man vill utgå ifrån och får då fram olika förslag på recept som man kan göra av dessa.
 
Köp vegetarisk matkasse. Jag kör CityGross, det är väl egentligen bara när det är pasta (max en rätt) som det inte är glutenfritt. Du kan dessutom kolla recepten innan du beställer.
 
Belugabolognese med glutenfri pasta
Andra pastasåser med vad du gillar
Pajer, går att fylla med nästan vad som helst (broccoli, spenat, fetaost, lax, whatever) om du hittar något recept på glutenfri botten.
Tacogratäng (fräs lök och vitlök. Häll på krossade tomater och valfria bönor, krydda med en buljongtärning, peppar, paprikapulver, spiskummin och en nypa socker. Häll i form, häll på crème fraîche och riven ost och gratinera.)
Grönsakssoppa (koka grönsaker mjuka i buljong, mixa och krydda efter smak)
Ärtsoppa
Jordärtskockssoppa

Jag lagar oftast 5-6 portioner åt gången och fryser in det som inte äts på en gång.
 
Jag är också noll intresserad av att laga mat, men ibland måste man...
Jag brukar ta en påse sojafärs ca 300 gram, ibland tinar jag upp den först men det behöver man ju inte. Sen steker jag den en stund och sen häller jag i ett par förpackningar pastasås med t ex oliver eller basilika, plus nån fp krossade tomater. Koka ihop en stund och sen är det klart! Behövs inga mer kryddor eftersom det brukar vara mycket smak i pastasåsen. Och sen pasta till, eller ris, bulgur eller vad man nu föredrar.

Kan frysas till ett antal matlådor.
 
Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt.

Problemet för mig är att matlagningsintresset är icke-existerande och dessutom har jag bara mig själv att laga mat till. Att köpa hem olika kylvaror eller frukt/grönsaker känns meningslöst eftersom jag aldrig hinner äta allt innan det blir dåligt, om jag inte mot all förmodan klurar ut någon maträtt att laga som går att frysa in till matlådor.

Så, eftersom buke vet allt ;)
Vad kan jag göra för mat som passar in på följande:
Glutenfritt.
Vegetariskt (fisk kan jag möjligen börja äta igen, om det är vad som krävs för att få ordning på matvanorna).
Lättlagat (ok att det tar tid om maten "sköter sig själv" till stor del).
Gärna sådant som passar till matlådor.
Fritt från ananas, oliver, mango.
Inte allt för starkt kryddat.

Jag vet att jag gillar qournfärs och pasta, flingor och fil, stekt ägg med grönsaker, pannkakor, lasagne (brukar köpa färdig, vet inte om det går att göra egen?), nudlar med grönsaker... Öhm. Typ så. Slarvar i nuläget med det glutenfria för att alls få i mig något, men märker att kroppen inte mår bra av det.

Jag älskar indisk daal, den är fruktansvärt lätt att göra och så blir det mycket mat :)

http://saladgoesfat.blogg.se/2014/may/indisk-daal.html
Ett tips är att kolla veg. tråden på ungdom, mycket bra recept där.

Och visstja, googla belugabolognese, den är sååå god, brukar koka glutenfri spagetti till :)
 
Åh, tack för alla tips!
Jag ska se till att skriva ner en liten lista med allt som verkar gott eller göra någon "mini-kokbok" så att jag lite lättare kan få koll på vilka alternativ som finns. Idag har mitt humör varit riktigt uselt och jag kan inte koppla det till annat än mina matvanor... Igår, då åt jag lite väl mycket kakor och blev som en uppblåst, illamående ballong. Så ja. Jag har fått nog av det här nu. Ska senast imorgon ha städat ur alla skåp i köket, kylen osv och så blir det storhandling senast på onsdag.
 
Jag gör ofta nåt sånt här: Skivar purjolök fint, steker i smör och olja (bara olja om du vill ha veganskt), ibland i kokosolja. Skivar röd paprika fint och steker med. Steker ganska väl, så att där inte finns kvar nån smak av rå purjolök. Lägger i skivad/hackad morot, broccoli, ev blomkål (brukar koka dem lite först, eftersom inte alla i familjen gillar knapriga grönsaker i maten), gröna sojabönor (frysta), vitlök. Det blir en jättegod grönsaksröra. Till det äter vi antingen kokt ris, eller också lägger jag i en förpackning bönor (färdigkokta, Zetas ekologiska) - oftast röda kidneybönor men vilka bönor som helst duger. Saltar och ev pepprar. Chilipeppar om man vill ha lite hetta :-)
Helt vegetariskt och grymt gott.
Vill man äta t.ex. Halloumi är det gott till, men egentligen behövs inget mer.

Gillar du Quorn så finns det Quornbitar!! Jättegoda att steka med i röran!
 
Linssoppa av olika slag. Jag brukar göra så här: Steka lök och grönkål (supernyttigt!!), vitlök kan man också ha i. Sen kan man ha i red curry paste om man gillar kryddigt (men man kan också låta bli), sen en burk kokosmjölk och en burk krossade tomater. Koka upp och tillsätt sen ca 3 dl röda linser och vatten så det blir en soppa. Buljongtärning eller fond som man tycker om är också gott.

Eller så kan du göra en liknande:

1 burk kokosmjölk
1 burk krossade tomater
1 burk kikärter
Koka ihop och smaksätt. Jag tycker att det är gott att smaksätta med rökt paprikapulver och lite chili av nåt slag. Men smaksätt med det du tycker om.

Ibland gör vi en riktig latmiddag:
Steker lök och champinjoner tills champinjonerna har fin färg. Sen häller jag det över pasta (finns ju glutenfri) och till det kompletteras med stekt ägg.
 
Åh, vad jag känner mig i att matvanorna påverkar humöret. Usch jag blir taskig mot mina nära och orkar ingenting, gråter lätt osv när jag inte äter ordentligt. Det tråkiga är att jag ÄR matlagningsintresserad, men sen jag gjorde slut med mitt ex och bara ska laga mat till mig själv så blir det liksom inte utan jag lever på gröt och fil... heja.
Måste också ta tag i maten! Känner igen det där med att bli en uppblåst ballong också, så blir jag också, har faktiskt bokat en tid på vårdcentralen för att se om det beror på nåt fysiskt, eller så är det "bara" mina matvanor och då blir det ju en riktig spark i baken att förbättra dem !!

Tycker det där med "mini-kokbok" är en bra idé, jag tycker ofta när man lagat nåt recept som blir bra så tänker man att jamen det här ska jag laga snart igen de blev så bra, hinner inte glömma de, men jo, de gör man...

//r
 
Måste också ta tag i maten! Känner igen det där med att bli en uppblåst ballong också, så blir jag också, har faktiskt bokat en tid på vårdcentralen för att se om det beror på nåt fysiskt, eller så är det "bara" mina matvanor och då blir det ju en riktig spark i baken att förbättra dem !!

OT men måste fråga ändå: Ska du inte förbättra matvanorna först? Uppblåst mage låter inte riktigt som något man behöver "belasta" vården med, förrän man har testat att bara äta bättre. Det låter väldigt troligt att läkarens första fråga är hur du äter, och när du berättar det svarar hen "jamen där har du antagligen svaret."
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 127
Senast: Balahé
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 775
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp