Vad kostar det att ha bil?

Jag har en Honda cr-v 2007 diesel.
Haft bilen i drygt 7 år, i ha lån.
Skatten ligger på 4500:- per år, helförsäkring 250:- per månad, service 4000:- per år.
Sen tillkommer bränsle, däck och ev reparationer. Än så länge har det bara vara vanligt slitage, bromsar och stötdämpare, dvs inget dyrt.
Älskar att ha egen bil och skulle absolut inte vilja vara utan.
 
Nuvarande bil är en Ford Focus Flexifuel -04, ägd sen 2018, kostade 21 000. Ca 1000 kr om året i skatt, halvförsäkring ca 300 kr/mån. Vi köpte nya däck 2018 för sommar och vinter, ca 10 000, bör hålla 1-2 år till. Kamkedja, slipper dyra kamremsbyten. Lägger max 3 000 per år på service, hjulskifte och besiktning. Kör ca 1 500 mil/år.
Åh kan inte låta bli att flika in med en liten fråga, hur långt har den gått? (nyfiken på hur många mil en Ford Focus Flexifuel kan tänkas hålla)
 
Jag har aldrig haft nån bil som är i bruk, men har ju förstått att det är därför jag levt billigt hittills också ;).
Vad kostar det att ha bil? Förstår ju att det skiljer sig åt, men ungefär.
Har inte räknat på det faktiskt, kanske med flit. En bilskatt som varierar på biltyp, min ca 600 kr. Typ 1 000 kr i helförsäkring i månaden, kostade typ 1 000 kr i lån per månad, kostade typ 3 000+ kr i ren bensin i månaden, kör man så mycket blir det nya däck ofta som kostar typ 2 000 kr styck eller ngt. Sedan en service som påstås ska kosta 1 200 kr men alltid ändå går på runt 4000 kr, däckskifte kostar runt 1 000 kr 2 ggr om året (pga däckhotell också), service blir ju dyrare om man kör längre och ska egentligen vara oftare då också. Försäkringen beror ju också lite på hur mycket man kör. Sedan har jag säkert glömt en massa kostnader.
 
Tack så mycket för era svar!
Jag har läst alla svar och kommer att läsa dem (och gärna fler svar) flera gånger. Svarar några just nu och fler sen :).



Vad kul med en Ford Focus, en sån har min pappa som han talar sig varm för och det verkar ju vara en av de billigare bilarna att äga tycker jag. Inte jäääättefin enligt min åsikt, men ser ju inte helt illa ut heller. Finns väl kanske billigare mindre bilar, men den tickar alla mina boxar också
- man kan sova där bak
- skidorna får plats
- dragkrok till cykeln
och så billig som möjligt ändå. 👍

Ska jag ha en "riktig" bil (har en fin äldre sommarbil som vi ska laga är det tänkt:) ) ska det väl va för att va självständig så...

Hur kommer det sig att du valt halvförsäkring, istället för hel?



Oj, ja det var dyr skatt! Hur kommer det sig?
Ja, byta däcken själv kommer jag också att göra.
Det och däckhotell ser jag som en onödig kostnad. Men det är väl olika, har man pengarna och tycker det är värt det så kan man ju ha det.
Får nog byta jobb eller begära löneförhöjning om jag ska ha bil 🤣...



Så tänker inte jag :). Jag ska ju ta körkort nu, det ser jag absolut att det kan vara bra och roligt att ha.
Sen måste man ju inte ha bil för det.

Jag behöver ingen bil i mitt vardagsliv, vilket är väldigt skönt. Jag har gångavstånd till jobbet och biblioteket och jag och min pappa handlar tsm, så han hämtar maten i driven.
Men, jag vill kunna köra till t ex sommarstugan nu i pandemitider och kunna köra på aktiviteter och sånt och köra min veteranbil. Men, det räcker kanske att låna en "riktig" bil, jag får fundera.



Det låter väl som en utmärkt lösning, tycker jag läst om bilpooler och sånt? 😊



Precis 😊

Kul med en Opel Astra, jag tittade på en sån Sports Tourer, den var fin tycker jag...!

Nej, men precis, är det en kostnad man behöver ha för att kunna ha det liv man har och det blir värt det så är det ju så...

Jag är 35 år och har aldrig verkligen behövt ha bil. Men nu i pandemitider har jag väl känt att det varit bra när jag inte velat åka kollektivt.
Och visst, mina föräldrar skjutsar mig fortfarande ibland, ssk nu då i dessa tider.
Men, som sagt kanske räcker att kunna köra bil och låna bil.... hmmm. Får fundera. :) men, visst vore det en frihet att ha egen bil också... Men räcker kanske med en liten sommarbil... Vad hans försäkring blir vet jag inte ens, får kolla upp det :).
Åh jag som tycker Ford Focus är de finaste, har en golfklass halvkombi. (tur att de har varit bra, för jag har köpt dem för de är söta). Det är mycket plats i golfklassen, (blev riktigt besviken när jag hyrt en stor Volvo och inte fick mer plats)
 
Åh kan inte låta bli att flika in med en liten fråga, hur långt har den gått? (nyfiken på hur många mil en Ford Focus Flexifuel kan tänkas hålla)
Snart 23 500. Funkar bra för våra behov, vi kör ganska lite och mest stadstrafik eller 80-väg. Kommer inte att kosta på någon stor reparation på denna dock. Köpte en "ny" fyra år yngre i höstas när jag trodde att denna sjöng på sista versen. Men den gamla tuffar på snällt!
 
Jag kör en Volvo v70, bensinare, från 2007. Inga lån/avbetalningar på den.

Försäkring: 280:-/månad
Skatt: ca 2300:-/år
Reparation/service/besiktning: ca 5000:-/år (beror på hur mycket min bror kan fixa. Han kan göra mycket, men jag vill ha servicen gjord på verkstad för att få stämpel i boken.)
Däck: 4500:-/vartannat-tredje år. (kör året-runtdäck)
Övrigt så som spolarvätska, nya torkarblad etc: 50-100:-/månaden
Bränsle: runt 1600:-/månad

Ca: 2780:-/månad
 
Opel corsa e 2021 (elbil)
Leasar så service och rep ingår.

Leasing: 2995:-/mån
El: 600:-/ mån om jag slår ut ett snitt för 1 år. Kör ca 130-150 mil/mån.
Försäkring: 270:-/mån
Skatt: 320:-/år
Sen valde jag bort allrounddäck som ingick och tog sommardäck ist. Har köpt bra dubbdäck på alufälg för 8000:-

Total månadskostnad: 4113:-
 
Senast ändrad:
Har nyss bytt bil så är inte ens säker på hur mycket bränsle nuvarande drar än men jag sparar 7000 kr/år bara i skatt och försäkring jämfört med förra bilen.

Renault clio Kombi 2018.
Skatt 360 kr/år.
Helförsäkring 3900 kr/år.
Bilen är betald så inga lån.
Tillkommer ju service och eventuella reparationer men bilen har fortfarande nybilsgaranti.
Däckskifte 500-600 kr/år.
 
Har nyss bytt bil så är inte ens säker på hur mycket bränsle nuvarande drar än men jag sparar 7000 kr/år bara i skatt och försäkring jämfört med förra bilen.

Renault clio Kombi 2018.
Skatt 360 kr/år.
Helförsäkring 3900 kr/år.
Bilen är betald så inga lån.
Tillkommer ju service och eventuella reparationer men bilen har fortfarande nybilsgaranti.
Däckskifte 500-600 kr/år.
Åh, exakt en sån hade jag innan. Superekonomisk 👍
 
Jag privatleasar en Renault Captur.
Kostar mig ca 4850/ månad. Kan skilja några kronor varje månad. 😅
Då ingår all service, dubbade vinterdäck, hjulbyte, samt försäkring mm i summan.
Jag får åka 3000 mil /år därav en högre avgift.
Skatten låg förra året på 2600 tror jag det var.
Jag hyr även parkering med motorvärmare för 283 kr/månad.

Sen tillkommer biltvätt (brukar betala 140/gång.) och påfyllning av spolarvätska.(kostade ca 60 kr när det var helt slut och jag fyllde på i en sådan där automat. )

Då jag mest åker till/på jobb så blir det en hel del mil i veckan. Jag får dock milersättning när jag är iväg på längre resor så det brukar normalt betala bensinen för det jag kör privat och i närområdet. Om allt klaffar, skönt nog.
 
@strawberrysylt
Jag tror skatten är så dyr för att det är en äldre diesel. Har väl lite med utsläpp och så att göra? Jag är dåligt påläst 😁

Du fick bra svar av de andra såg jag, men ja, så har jag förstått det, ju mer miljövänlig desto lägre skatt typ.

Jag har två Seat-4WD-dieslar, med liknande diesel-motorer och förbrukning (den gamla dock något högre förbrukning). Den gamla (12 år och nästan helt utan värde som bil vid försäljning) kostar 4700 varje år i skatt och den nyare (4 år gammal) kostar 2000 kr varje år i skatt.

När jag köpte den nyare begagnad, tittade vi också på helt nya, men då skulle skatten blivit 11.000 kr per år för samma bil.

2000 var överraskande lite, så att slå till på något begagnat var perfekt!

(Det är alltså 2 liknande fyrhjulsdrivna dieselbilar, med nästan samma koldioxidutsläpp per kilometer och ganska exakt samma vikt - och den ena skattar 2000 om året, den andra 11.000 om året)

Oj shit, 11 000 i skatt ! :S

Bra fråga om halvförsäkring. Jag har nog gått och trott att många saker i helförsäkring inte täcks för att bilen är gammal, men nu ser jag att det inte riktigt är så. Detta behöver jag se över. Tack för att du fick mig att tänka efter!

Roligt att det var till hjälp :).

Det är en sports tourer jag har. Är supernöjd med den. Det är en "turbo" vilket inte märks av vid högre hastigheter men är ganska trevligt när man kör "i stan" och gör att bilen där känns mycket pigg med tanke på motorn.

Jag upplever också att det var mycket bil för pengarna så att säga. Jag har bland annat rattvärme, något jag aldrig kommer acceptera att vara utan i fortsättningen :D skulle jag haft samma "standard" i en Volvo hade det kostat betydligt mer.

En liten bil är ju bränslesnålare och oftast billigare i skatt osv också. Jag hade nog funderat på vad du vill använda den till. Jag tycker det är ovärderligt med kombi just för att det verkligen är perfekt i just de tillfällena man vill ha bil, om man storhandlar, eller köper möbler och liknande på IKEA. Fyller man baksätena blir det mycket lastplats. På samma sätt kan man ju ta ställning till t.ex dragkrok eller ej. Skulle jag haft en sån minibil så hade jag i många tillfällen varit i en situation då jag behöver en annan bil istället :)

Jo det är ju lite olika, därför jag skrev ungefär vad en full tank kostar, då pengarna kändes lite lättare att förhålla sig till än storleken på tanken, framförallt för de som inte har egen bil och tankar regelbundet :)

Åh, vad roligt :). Vi skulle kika på en hos en bilfirma här idag, men den var inte hemma. Men sen hittade vi en annan på en parkeringsplats :P som vi glodde lite på. De ser fina ut, tycker jag.
Låter toppen att du är nöjd! Får se om jag anser mig ha råd att bil, men just för tillfället önskar jag mig en sån :P

Jo, men precis. Tidigare ville jag ha en liten, söt bil, kikade på Ford Ka och Toyota Aygo t ex, men, då skulle jag som du säger hamna i situationer där jag ändå behövt låna bil av någon annan. Jag vill som sagt kunna få med mig skidorna och cykeln samt att det är en stor bonus om det går att sova bak i bilen. Plus att det känns säkrare med en större bil om man skulle krocka.

Åh jag som tycker Ford Focus är de finaste, har en golfklass halvkombi. (tur att de har varit bra, för jag har köpt dem för de är söta). Det är mycket plats i golfklassen, (blev riktigt besviken när jag hyrt en stor Volvo och inte fick mer plats)

Hmm halvkombi har jag ingen erfarenhet av, får kolla på dem, men de låter ju fina. Det är en kombi min pappa har och som jag i så fall vill ha. Och visst, den är absolut inte ful, som tur är, det är den inte (fast Opeln jag vill ha är finare XD).

Snart 23 500. Funkar bra för våra behov, vi kör ganska lite och mest stadstrafik eller 80-väg. Kommer inte att kosta på någon stor reparation på denna dock. Köpte en "ny" fyra år yngre i höstas när jag trodde att denna sjöng på sista versen. Men den gamla tuffar på snällt!

Skulle tro att det är nåt sånt pappas bil gått också. Den tuffar också på (peppar peppar :P), fast den har ju sina egenheter haha.

Jag kör en Volvo v70, bensinare, från 2007. Inga lån/avbetalningar på den.

Försäkring: 280:-/månad
Skatt: ca 2300:-/år
Reparation/service/besiktning: ca 5000:-/år (beror på hur mycket min bror kan fixa. Han kan göra mycket, men jag vill ha servicen gjord på verkstad för att få stämpel i boken.)
Däck: 4500:-/vartannat-tredje år. (kör året-runtdäck)
Övrigt så som spolarvätska, nya torkarblad etc: 50-100:-/månaden
Bränsle: runt 1600:-/månad

Ca: 2780:-/månad

Det här med stämplar i boken, det har jag funderat på! Är det för att man vill kunna sälja bilen vidare till så bra pris som möjligt? Eller har det med försäkringen att göra eller billigare service...? Är inte van vid sånt :P

Har nyss bytt bil så är inte ens säker på hur mycket bränsle nuvarande drar än men jag sparar 7000 kr/år bara i skatt och försäkring jämfört med förra bilen.

Renault clio Kombi 2018.
Skatt 360 kr/år.
Helförsäkring 3900 kr/år.
Bilen är betald så inga lån.
Tillkommer ju service och eventuella reparationer men bilen har fortfarande nybilsgaranti.
Däckskifte 500-600 kr/år.

Oj, shit 7000:-/år, bra besparing!
 
Åh kan inte låta bli att flika in med en liten fråga, hur långt har den gått? (nyfiken på hur många mil en Ford Focus Flexifuel kan tänkas hålla)
Min förra bil var en Ford Focus Ghia Flexifuel. Där skar motorn på väg till jobbet en morgon, då en packning gick sönder. Verkstaden dit bärgningsbilen tog mig sa att det var vanligt på bilar som kördes på etanol, vilket min bil gjorde, eftersom etanolen sliter mer på motorn.

Den bilen hade precis gått 25.000 mil då, varav jag kan garantera att den gått 20.000 av de milen med etanol.
 
Vad kul med en Ford Focus, en sån har min pappa som han talar sig varm för och det verkar ju vara en av de billigare bilarna att äga tycker jag. Inte jäääättefin enligt min åsikt, men ser ju inte helt illa ut heller. Finns väl kanske billigare mindre bilar, men den tickar alla mina boxar också
- man kan sova där bak
- skidorna får plats
- dragkrok till cykeln
och så billig som möjligt ändå. 👍
Jag älskade min Focus. Och som tillägg ska jag säga att jag på 168 cm lång och väger 75 kg, samt en kompis som är 176 cm lång och väger 65 kg har sovit mycket gott i Focusen med fällda baksäten på ett helt gäng med tävlingar, inkl Falsterbo. Utan att ligga trångt.
 
Jag älskade min Focus. Och som tillägg ska jag säga att jag på 168 cm lång och väger 75 kg, samt en kompis som är 176 cm lång och väger 65 kg har sovit mycket gott i Focusen med fällda baksäten på ett helt gäng med tävlingar, inkl Falsterbo. Utan att ligga trångt.

Ja, Focus är underbar att sova i. Jag och min pappa brukar göra det när vi är ute och åker :).
 
Min Kia Rio kostar drygt 2500/månad i lån.
360 kr i skatt/år.
Ca 5000/år i service. Jag kör mycket och måste serva ca var 7:e månad.
0,52 l bensin/mil
Däck ca 1500/år utslaget
3500 kr i tvätt/år

Värdeminskning är inte viktigt för mig, den är nedbetald om ett drygt år.
 
Ett körkort är väl aldrig bortslösade pengar? Även om man inte har egen bil så försvinner definitivt en hel del jobbmöjligheter om man saknar körkort.

Jag har iaf en Opel Astra. Betalar strax under 1000 kr/år i skatt samt färsäkring då som jag pinsamt nog inte vet exakt vad den ligger på. Men tror det är ungefär 2000 kr två eller tre gånger per år. Bränsle (bensin) varierar en del. Det har ju varit billigt nu med hemarbete, men annars snittar jag på typ 1,5 tank i månaden kanske och fulltank kostar ju nästan tusenlappen nu för tiden.

Besiktning en gång per år för några hundralappar, servicen brukar kosta drygt 1000 kr. Jag har peppar, peppar inte behövt göra några reparationer. Däremot måste jag byta sommardäck den här säsongen så det går ju på några tusenlappar till.

Jag köpte bilen för 99tkr kontant när den var 5 år gammal (hade gått på leasing tidigare), för tre år sedan. Valde medvetet en bil som var lite nyare både för att slippa en del problem och för att få en billigare skatt. Att det dessutom är en ganska rymlig kombi som "bara" drar ~0.66 känns också helt okej.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara så fasligt dyrt. Jag bor och jobbar på ett sätt som gör det omöjligt att inte ha egen bil så det är inget jag kan välja bort. Drömmen vore ju en elbil men det enda realistiska alternativet där jag bor med laddmöjligheter osv är en Tesla och det skulle jag inte ha råd med om jag så sålde allt jag ägde.
Jag har en opel astra 2016.Jag är egentligen väldigt nöjd med den förutom att den är så djeffla dyr att serva! Den vill ju servas och bytas olja på nästan två gånger om året?! Jag lyckas inte bestämma mig om jag ska sälja den om ett något år och köpa en nyare större bil eller om jag ska köra den tills den börjar skrutta ihop och om några år sluta serva på märkesverkstäder utan fostra den till att oljebyte och filter sker en gång om året... Det känns ju helt orimligt att den ska behöva så mycket omvårdnad liksom.
Helförsäkringen ligger nästan 900 spänn i månaden.
 
Min bil, en Volvo V40 från 2018.

Skatt: 1196kr/år
Försäkring: ca 7600kr/år (betalas halvårsvis)
Serviceavtal: 430kr/mån
Bränsle: ca 2400kr/mån
Avbetalning: 5000kr/mån

Så typ 8000kr/mån
 
Min Kia Rio kostar drygt 2500/månad i lån.
360 kr i skatt/år.
Ca 5000/år i service. Jag kör mycket och måste serva ca var 7:e månad.
0,52 l bensin/mil
Däck ca 1500/år utslaget
3500 kr i tvätt/år

Värdeminskning är inte viktigt för mig, den är nedbetald om ett drygt år.

Glömde ca 480 kr/månad i försäkring. Då helförsäkrad upp till 2000 mil/år.
 
Jag har en Hyundai i30cw från 2009.
Skatt 1500 kr/år, helförsäkring 500 kr/månad, bensin typ 5-700 kr/månad beroende på hur mycket jag tankar (jag tankar vad jag har råd med och får hushålla med det). Service fixar pappa åt mig, likadant med däck och reparationer. Jag lägger undan 500 kr/månad till det och skatten.
Jag kollade specifikt efter bil med kamkedja också, för att slippa betala för kamremsbyten.

Besiktning typ 500 kr/år, vätskor och belysning vete sjutton, torkarblad typ 4-500 kr/komplett byte (min bil är tydligen ett år för gammal för att kunna handla torkarblad till på typ biltema då fästet är fel :turd:).

Värdeminskning räknar jag inte med då jag har absolut noll koll och ändå kommer köra den till det är dags att skrota.
 
Allt beror ju på. Min bil är kontantköpt, soppasnål och >10 år gammal. Jag betalar ca 6000:- i skatt, lika mycket i fullförsäkring och i snitt 10.000:- om året på service/reparationer av slitdelar/besiktningar/däck osv. Då den är köpt bättre begagnad och av ett märke som är efterfrågat så kan jag få ut nästan lika mycket som jag gav för den, trots att jag kört den 8000 mil sen inköp.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 541
Senast: mars
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 858
Senast: Wille
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 398
Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp