Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att du läst den! Den läste jag förra vintern, när jag bodde i Norrbotten :) Inte min genre egentligen, men vi hade den i en bokcirkel jag var med i. Bra skildrad tyckte jag, men jag tyckte ett visst kvinnoförakt lyste igenom hela boken och misstänkte att det beror på författarens syn.. Men det är ju svårt att veta.
Ja jag tyckte att det var svårt att veta om författaren ville skildra hur verkligheten faktiskt kan se ut för kvinnor, eller om det var författarens egen syn som lyste igenom! Men i övrigt väl skriven och verkar väl researchad.
 
Blev klar med Mördar-Anders igår och har funderat på vad jag tycker om den, men allt jag kommer fram till är blaha typ. Det är som att det osannolika bara har eskalerat genom böckerna och den lilla verklighetsförankring som ändå fanns i Hundraåringen och i viss mån i Analfabeten saknas helt nu. En intetsägande bok som jag inte ångrar att jag läst, men aldrig kommer läsa igen.
Intressant hur olika en kan se saker :) jag tyckte inte analfabeten var alls särskilt bra, men mördar-Andres var rolig tycker jag! Inte i klass med hundraåringen, men ändå småkul :)
 
Ja jag tyckte att det var svårt att veta om författaren ville skildra hur verkligheten faktiskt kan se ut för kvinnor, eller om det var författarens egen syn som lyste igenom! Men i övrigt väl skriven och verkar väl researchad.
Jo, förstår va du menar, men jag tyckte den något unkna kvinnosynen lyste igenom även i kvinnoporträtten...
 
Intressant hur olika en kan se saker :) jag tyckte inte analfabeten var alls särskilt bra, men mördar-Andres var rolig tycker jag! Inte i klass med hundraåringen, men ändå småkul :)
Småkul ja, men ännu mer osannolik än de tidigare. Han kommer nog aldrig få till en lika bra bok som hundraåringen ändå.
 
Småkul ja, men ännu mer osannolik än de tidigare. Han kommer nog aldrig få till en lika bra bok som hundraåringen ändå.
Vet inte om jag tycker den var mer orealistisk än analfabeten.. Men förväntade mig inte realism i hans böcker efter hundraåringen iofs ;) Men håller med om att hundraåringen är klart bäst :)
 
Jag har läst Du av Caroline Kepnes och precis påbörjat Sekten på Dimön av Mariette Lindstein. Önskar att jag hade bättre (längre) fokus och koncentration för vad det är ljuvligt när läsandet flyter på. :up:
 
Vet inte om jag tycker den var mer orealistisk än analfabeten.. Men förväntade mig inte realism i hans böcker efter hundraåringen iofs ;) Men håller med om att hundraåringen är klart bäst :)
Bra, då vet jag att jag inte behöver försöka mig på dom. Jag avskydde verkligen Hundraåringen och lyckades inte ta mig igenom den.

Jag läser väldigt lite just nu. Finns tyvärr inte utrymme för det i min hjärna. Lyssnar, tillsammans med barnen, på böckerna om Hicke. Och älskar dom. Läser Britta och Silver för lillungen på kvällarna och inser att dom gått och blivit gamla. :p
 
Hej tråden!

Jag har kommit in i ett lässtim och rivit av tre böcker på en vecka :D, inget emot vissa här i tråden men är ändå glad över att den lilla 12-åringen som inte trivdes någon annanstans än mellan pärmar har vågat titta fram. De här var de:


Hemligenheten av Dan Josefsson och nån Egil. Typ den lättaste bok jag läst någonsin! Blev sugen på att läsa mer anknytningsteori från andre källor, för jag vågar inte riktigt svälja bokens resonemang utan att ha lite mer solid vetenskaplig argumentation. Alla mina högskolepoäng har gjort mig så himla knusslig med sådant :(. Plus att jag kände mig ganska skriven på näsan och dumförklarad, vilket var en irriterande reaktion från min sida då jag verkligen inte har mandat att ifrågasätta något inom psykologi, eftersom att jag inte har någon kunskap alls i princip om psykologi som vetenskap. Haha boken kändes nästan som ett jobbigt lillgammalt barn som liksom bara har förmåga att driva en tes hela tiden och genom barnets stora självförtroende är övertygad om excellensen i resonemanget. Men men men därmed inte sagt att man inte kan få lite nycklar till sina egna ageranden hit och dit!

Store bror av Lionel Shriver. Handlar om en jazzpianist vars låga falnat (mycket pga den egna personligheten) och flyttar hem till sin syster och hennes familj. Vi följer honom ur vår huvudpersons, systerns, perspektiv, och ser hur hans fetma ger upphov till så djävulskt mycket skam i sådana där ringar på vattnet. Jag tycker hon har ett underbart sätt att skapa en krass och dissekerande huvudkaraktär, lite som Lena Anderssons Esther men utan resonemang som är fördärvande för det vidare livet, och karaktärsbeskrivningarna och förståelsen för den mänskliga psykologin är :heart :heart :heart!

Sista bok ut var Kära Liv och Caroline där Liv Strömkvist och Caroline Ringskog Ferrada-Noli svarar på frågor som lyssnare av deras pod skickat in. Jättejättejättejättebra verkligen!!! De för en in filosofisk dimension och ett erkännande för typ det mångdimensionella i människan som iaf jag kan känna att jag skriker efter. Lånade den på biblioteket och ska nog försöka läsa den en gång till innan låntiden går ut. SÅ bra var den!!! Har aldrig gjort det förr!!
 
Har precis börjat på "Femtio sätt att hitta den rätte" av Lucy-Anne Holmes. Är andra varvet jag läser den men lika rolig som första ;) Är inne i en period när jag bara är sugen på att läsa lättsamma och roliga böcker, orkar inte med något mer seriöst/allvarligt
 
1984 av George Orwell.
En fiction-bok om ett övervaknings samhälle som är skrämmande likt dagens verklighet.

Döden i grytan av Henrik Ennart & Mats-Eric Nilsson. Reporter från Svenska Dagbladet.
Riktigt bra bok om innehållet i våran mat. Och dagens "rädsla" för riktigt tillagad mat till skolor och sjukhus som ersatts med uppvärmd kemikaliskt micromat.
Äkta vara och den hemlige kocken från samma författare är också två väldigt bra böcker som kartlägger tillsatser och kemikalier i våran vardagsmat.
Böcker som alla som äter mat borde läsa.
 
@Hallonsoda jag gillar verkligen vad du skrivit om Hemligheten, både här och i en annan tråd. Jag har inte läst den men alltid varit skeptisk till den, det du skrivit är ett intressant perspektiv :up:

Lionel Shriver är en av mina favoritförfattare. Språkligt är hon ingen gigant men hon är beredd att gå hur långt som helst med sina personer. Jag gillar verkligen det. Hon utmanar alltid. Store bror är den enda översatta som jag inte läst än men det ska jag definitivt göra.
 
Lyssnade klart på Pappan och havet idag och jag gillar den inte alls lika mycket som de andra. Har haft svårt för den vid tidigare läsning men tänkt att det beror på att den är mer "vuxen" men jag vet inte. Tror mest det beror på att pappan blir så mycket mer osympatisk i den här boken och att det ruckar min världsbild - vilket jag har lite svårt för.
 
Haha! Om inte annat så fåååår man inspiration till att lära sig laga mat från grunden för att slippa få i sig alla kemikalier i färdigmaten :up:
 
Har lyssnat på "Låt den rätte komma in", och jag vet inte :confused: Skall detta föreställa en barn-/ungdomsbok? Tycker den var ruskigt obehaglig på många ställen, och fattade inte slutet :(
 
Har lyssnat på "Låt den rätte komma in", och jag vet inte :confused: Skall detta föreställa en barn-/ungdomsbok? Tycker den var ruskigt obehaglig på många ställen, och fattade inte slutet :(
Jag tror mer "ung vuxen" som kategori, men den är både obehaglig och obegriplig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
92
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 843
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
6 897
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp