Vad läser du just nu? Del 8

Får man tipsa om serier här också? Man läser ju dem också...
Det finns en pågående väldigt fint tecknad serie online som är gjord av en finsk tjej, den är gratis att läsa online men det finns böcker att köpa efter hand som delarna blir färdiga (finns två nu).

"Stand still. Stay silent" - http://sssscomic.com
Sammanfattningen på hemsidan: "Stand Still. Stay Silent" is a post apocalyptic webcomic with elements from Nordic mythology, set 90 years in the future. It's a story about friendship and exploring a forgotten world, with some horror, monsters and magic on the side. New page every Mon Tue Thurs Fri.
(Ja, den uppdateras så ofta :love::bow:)

Den är otroligt fint tecknad, miljön känns bekant trots att det är så långt in i framtiden och jag älskar magin/mytologin i storyn. Den känns unik och fantastisk.
Den utspelar sig alltså i norden och med personer från de nordiska länderna, med alla språkhinder också ;):D

Nedan är en fakta sida jag sparat ned då jag älskar faktabladen hon lägger in då och då om den världen. Denna var rolig att läsa :D
67.jpg
 
Började på Thailandssvenskarna av Joakim Medin i går och fattar egentligen inte varför. Den är inte vad min mansbild behöver.

Joakim Medin har wallraffat bland svenska sexköpare i Thailand och det är en bedrövlig samling. Bidragsfuskare, exkriminella, trötta på svenska feminister och jämställdhet och alla röstar på SD. Han har dock en brasklapp om det - han har bara gått på de billigaste klubbarna för att det var vad han hade råd med. Hade han gått på tjusigare prostitution hade han sannolikt hittat ett annat klientel (och det hade varit mer intressant)

En kille som är i Thailand för första gången är alldeles salig. Han säger att hemma kan kan knulla fyra tjejer för 10 000, i Thailand får han 23 för samma summa.

@Petruska, sa du nåt om självskadebeteende? :meh:
I Thailand är sexleksaker förbjudna. Vilken jävla ironi.

Har avslutat den nu och den var bra. Inte bara vidriga torskar utan även mycket fakta.
 
Precis avslutat Bergens stjärnor av Jojo Moyes. Älskar den. Handlar om några kvinnor som startade ett ridande bibliotek under 1930-talet.
Gillar de tidigare hon skrivet livet efter dig osv och den här har samma gripande ton.

Sen som hästnörd blir man ju extra glad när hästar beskrivs som hästar. 😁
 
Läser aldrig något som ens snuddar vid feelgood, dit har jag räknat Liane Moriarty men nu har jag i alla fall börjat på hennes Stora små lögner. Eftersom jag gillade HBO-serien blev jag nyfiken på boken.

Hon skriver sådär typiskt babbligt som jag inte gillar, men då och då kommer det psykologiska observationer som är rätt kul. Lite synd att jag vet hur det går, bara, hade jag inte vetat det hade jag förmodligen redan varit störtnyfiken. Hon är bra på att bygga upp det.
 
Just nu håller jag på att försöka ta mig igenom Maria Bellezza av Silvia Avallone och det är helt fantastiskt hur en boks språk kan vara så himla bra att det nästan får mig att gilla helt vidriga personligheter. Alltså, jag avskyr samtliga karaktärer i den här boken och vill inget hellre än att bli av med dom, samtidigt är den SÅ BRA skriven att jag bara måste fortsätta lyssna även om det innebär att jag behöver stå ut med idioterna. Det är imponerande författarskap :)

Förutom det har jag läst Välj mig av Christina Lindström som jag verkligen gillade. Så fin ungdomsskildring på många sätt och den känns liksom verklig till skillnad från många andra väldigt tillrättalagda böcker. Älskade Jack som ju också är skriven av Christina och jag gillar generellt hur hon skriver om sina personer, just för att dom känns som riktiga människor.

Har också läst Den kallaste flickan i Coldtown som var en rätt udda och helt okej vampyrroman. Fördelen med den här varianten var att den inte hade glittrande vampyrer :angel: och att huvudkaraktären inte var något mähä som längtade efter att få bli vampyr för att kunna leva med sin kärlek. D Och extra plus då för att det kändes som en framtid som inte skulle vara helt omöjlig även om kanske just vampyrdelen inte inträffar - men den är liksom inte sådär helt orimligt dystopisk att det blir fjantigt.

Lyssnade även på Svärmodern och det var en helt okej dussin-thriller typ. Rätt osympatiska karaktärer så det var svårt att känna sympati för någon i allt dom behövde gå igenom (med undantag för vissa kapitel med Diana). Men visst, den var stundtals rätt spännande, helt okej i sitt skiftande mellan då och nu samt att det var många vändningar. Så som bakgrundslyssning var den mer än rimlig. Men den är redan svår att komma ihåg (och då avslutade jag den i fredags) så inte direkt någon bok som gör intryck :D
 
Får man tipsa om serier här också? Man läser ju dem också...
Det finns en pågående väldigt fint tecknad serie online som är gjord av en finsk tjej, den är gratis att läsa online men det finns böcker att köpa efter hand som delarna blir färdiga (finns två nu).

"Stand still. Stay silent" - http://sssscomic.com
Sammanfattningen på hemsidan: "Stand Still. Stay Silent" is a post apocalyptic webcomic with elements from Nordic mythology, set 90 years in the future. It's a story about friendship and exploring a forgotten world, with some horror, monsters and magic on the side. New page every Mon Tue Thurs Fri.
(Ja, den uppdateras så ofta :love::bow:)

Den är otroligt fint tecknad, miljön känns bekant trots att det är så långt in i framtiden och jag älskar magin/mytologin i storyn. Den känns unik och fantastisk.
Den utspelar sig alltså i norden och med personer från de nordiska länderna, med alla språkhinder också ;):D

Nedan är en fakta sida jag sparat ned då jag älskar faktabladen hon lägger in då och då om den världen. Denna var rolig att läsa :D
Visa bifogad fil 38223

Vilket bra tips, tack! Ska genast kolla in.
 
Är svensken människa? av Henrik Berggren och Lars Trädgårdh. Riktigt spännande om den svenska kulturella utvecklingen, dubbelheten i en stark kollektivistisk grundstruktur med väldfärdstaten som i sig gynnat den självständiga individen och identitetsutvecklingen. Förvånansvärt underhållande och lättläst, en populärvetenskaplig kombo av filosofi, litteraturvetenskap, och modern historia. Rekommenderas!
 
Tips till er som gillat tex Nevermoor-serien: Midnattstid (Midnight hour på engelska) av Benjamin Read. Så otroligt mysig, härlig, trevlig, spännande bok.
Åh den låter fenomenal! Tack för det tipsen :love:

Och @fejt - så himla roligt att du gillade Skämmerskans dotter! Jag har ju bara lyssnat på den (och sett som film, gör inte det för det var lite av en besvikelse på grund av att det saknas så många nyanser och viktiga händelser. Skådespelarna är dock bra och passar generellt för sina karaktärer), så vet inte om bok 3 och 4 av serien är översatt till svenska? Har inte hittat dom som ljudböcker iaf, men sett del två som bok :)
 
Jag har lyssnat på Stephen Fry läsa Harry Potter-böckerna för första gången på typ tio år. Need i say more? :love:

Fick en rekommendation på Storytel att lyssna på How to Kill a Mockingbird, så den står på tur.

Ville lyssna på lite Anton Chekov efter att ha läst ett väldigt fint citat av honom, men det verkar som jag får ta det i pappersbok eller leta reda på ljudbok på annan plattform.
 
Nu har jag läst igen!

To Kill a Mockingbird av Harper Lee
Den är väl något av en klassiker och är utmärkt skriven, rapp och betänklig. En intressant inblick i den stora depressionen och i raskultur samt det amerikanska klassamhället efter det stora kriget. Men... jag fick ändå ingen känsla för den, och jag vet inte varför. Synd!

Pride and Prejudice av Jane Austen
Ett kapitalfel här var att ljudboken lästes in av en amerikan. Det förstörde väldigt mycket för mig och kändes direkt opassande med tanke på personerna och platserna som skildrades. Till boken - Jag tyckte nog att den var rätt tröttsam. Jag förstår dess värde med tanke på Austen's sociala ställning (läs: att hon var kvinna) och ser lite humor i det hela naturligtvis, men storyn kändes för mig helt ointressant. För mig hade den nog funkat bättre i pappersversion så jag kunde tittat mer på språkbruk och hittat nöje där, men som ljudbok kändes den väldigt platt.

Half a King av Joe Abercrombie
Smart YA-fantasy om prins Yarvi av Gettland som föddes med en förkrympt hand och därmed inte betraktas som en hel människa. Eftersom han inte är kronprins fostras han till att bli en slags rådgivare till sin bror, men då brodern och fadern mördas på väg till att inleda fredsförhandlingar med en annan nation tvingas Yarvi försöka bli 'half a king'. Boken följer inte alls samma formula som många YA-fantasys och historien är bitvis mycket oväntad och rätt dråplig. Tyckte riktigt bra om den.

Har också nästan lyssnat ut Kampen av Mats Söderlund, del två i Ättlingarna-serien.
För den som inte är bekant med Ättlingarna utspelar sig böckerna i norra Sverige i en inte alltför avlägsen framtid där den globala krisen är ett faktum, och rent vatten är värt sin vikt i guld. Böckerna följer en familj där mamman är en FN-politiker som kämpar för klimatet och att pengaintressen inte skall få förneka människor tillgång till rent vatten. Barnen är de verkliga huvudpersonerna i boken, där framförallt Jenny är i fokus. Deras pappa försvann när han och Jenny var ute på fjället för många år sedan, och Jenny minns inte vad som hände med honom. Hon kämpar med traumat och misstanken om att något hemskt hände där uppe. Historien byggs upp långsamt, och vi får veta att detta inte är en vanlig familj, samt att världen kanske inte fungerar riktigt som vi tror.
Bok nummer två är precis lika bra, stark, bitvis svamlig och lika symbolisk som den första. Det är mycket filosofiska tankar med och reflektioner utifrån poesi och myter, mycket politiskt spel och intriger, mycket ideologi... Ja, mycket av allt. Ibland känns den lite PK i.o.m. klimatperspektivet, och ibland känns den som ett litterärt mästerverk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 349
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 012
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 673
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp