Vad läser du just nu? Del 8

Läst/lyssnat på 2 böcker

Kedjan av Adrian McKinty oerhört spännande lviklet resulterade i strecklyssning. Helt vanliga människor inga superhjältar eller så och hur nåra sociopater startat en kedja för skojs skull genom att kidnappa någons barn. Föräldrarna får i sin tur kidnappa någon annans barn och så hålls hela kedjan igång. Jag gillade den skarpt.

Ingen utväg av Taylor Adams handlar om ett par människor som blivit strandsatta pga av vädret vid en liten rastplats och det visar sig att i en av bilarna sitter en liten flicka som blivit kidnappad. Jag gillade den för den var inte så detaljerad på blodiga saker och alla personer var mycket trovärdiga.

Just nu har jag börjat lyssna på mitt liv som råtta av Joyce Carol Oates och n så länge ger den en ganska mörk känsla. Handlar om en familj i USA på 80 talet där 2 av bröderna misshandlade en pojke till döds. Jag har inte kommit så långt men gillar berättartonen skarpt
 
@Killaloe Håller verkligen med dig om Maria Bellezza (minns ej stavning), hatade huvudpersonerna men läste ändå ut den för språket. Brukar annars ge upp böcker rätt lättvindigt om jag inte gillar karaktärerna. Dock att jag aldrig började känna sympati för dem, kände hela boken igenom att de dels förtjänades varandra och dels att boken för min del kunde sluta med att de levde olyckliga resten av livet eller för den delen dog utan att jag skulle känna mig ledsen.
 
Läst/lyssnat på 2 böcker

Kedjan av Adrian McKinty oerhört spännande lviklet resulterade i strecklyssning. Helt vanliga människor inga superhjältar eller så och hur nåra sociopater startat en kedja för skojs skull genom att kidnappa någons barn. Föräldrarna får i sin tur kidnappa någon annans barn och så hålls hela kedjan igång. Jag gillade den skarpt.

Ingen utväg av Taylor Adams handlar om ett par människor som blivit strandsatta pga av vädret vid en liten rastplats och det visar sig att i en av bilarna sitter en liten flicka som blivit kidnappad. Jag gillade den för den var inte så detaljerad på blodiga saker och alla personer var mycket trovärdiga.

Just nu har jag börjat lyssna på mitt liv som råtta av Joyce Carol Oates och n så länge ger den en ganska mörk känsla. Handlar om en familj i USA på 80 talet där 2 av bröderna misshandlade en pojke till döds. Jag har inte kommit så långt men gillar berättartonen skarpt

Jag älskar och hatar att läsa Joyce Carol Oates. Hon är en fantastisk berättare, men man känner sig så skitig, smutsig och usel när man läser henne.
 
Jag älskar och hatar att läsa Joyce Carol Oates. Hon är en fantastisk berättare, men man känner sig så skitig, smutsig och usel när man läser henne.

Det här är första boken av henne ska bli spännande att se om det blir fler än så länge är jag inte besviken

/Diabetikern som helt tappat vad som går på tv, tv-serier, radio och nyheter pga av ljudböcker :rofl:
 
@Killaloe Håller verkligen med dig om Maria Bellezza (minns ej stavning), hatade huvudpersonerna men läste ändå ut den för språket. Brukar annars ge upp böcker rätt lättvindigt om jag inte gillar karaktärerna. Dock att jag aldrig började känna sympati för dem, kände hela boken igenom att de dels förtjänades varandra och dels att boken för min del kunde sluta med att de levde olyckliga resten av livet eller för den delen dog utan att jag skulle känna mig ledsen.
Ja men precis så! Jag blev typ lättad när boken tog slut och jag kunde släppa karaktärerna. Fick inte heller någon direkt sympati för någon (mer än möjligtvis Elsa stundtals) så håller helt med angående att dom förtjänade varandra.

Men det är verkligen imponerande att skriva en bok med vidriga karaktärer som ändå fångar en :)
 
För att variera lite mellan all konstteori köpte jag en bok i konsthantverksteori istället.
Mycket bra hittills!
IMG_20191030_214114_881.jpg
 
Det senare, tror jag. Jag har inget emot osympatiska karaktärer men hon skildrar liksom alla så kallt och distanserat.

Ja, visst får man uppfattningen av att hon inte tycker om människan. Till och med de som är offer i hennes berättelser har ofta ganska osympatiska karaktärsdrag. Och det kladdar liksom av sig på läsaren.
 
Ja, visst får man uppfattningen av att hon inte tycker om människan. Till och med de som är offer i hennes berättelser har ofta ganska osympatiska karaktärsdrag. Och det kladdar liksom av sig på läsaren.
Ja precis!
Den sista jag läste av henne var Dödgrävarens dotter. Och att läsa om en misshandlad kvinna utan att känna ett spår av sympati var en ny upplevelse, kan man ju säga.
 
Upproret av Rudolf Värnlund. Bortglömd författare tror jag, vilket är lite synd! Här skriver han om en hyresstrejk organiserad i Stockholm på 1920-talet. Tung och mestadels sorglig, men fina beskrivningar av utsatta människor och försöken till att gemensamt förbättra väldigt tuffa livsvillkor.
 
Eftersom jag vill lyssna på ljudbok i bilen, men det fungerar sådär med mobil plus att mp3-böcker fungerar sporadiskt (vissa går bra, men dom flesta inte) så får jag mest botanisera bland vanliga ljud CD på biblioteket. Vilket ibland är frustrerande men inland helt fantastiskt. Som när jag hittade Ett spöke för mycket av Cornelia Funke. Har läst den flera gånger och älskar den, men den var också väldigt roligt inläst av Johan Ulvesson så jag har verkligen uppskattat att ha den som bilbok :love:

Utöver det har jag läst Manhattan Beach och den var absolut intressant och bra - dock var det så otroligt många namn/personer som görs in och ur storyn hela tiden så jag blev stundtals rätt förvirrad för min hjärna hänger inte alls med. Borde inte läst den just nu tror jag, men ja? Trots att det var segt att läsa stundtals så gillade jag den.

Sen hittade jag Önskebrunnen av Frances Hardinge när jag hängde på biblioteket och eftersom jag verkligen gillat både Lögnernas träd och Gökungen av densamme så ville jag såklart läsa denna också. Jag ville verkligen tycka lika mycket om Önskebrunnen som dom andra, men den når inte riktigt hela vägen fram. Definitivt läsvärd och bra men ingen bok jag verkligen älskar. Ser dock väldigt mycket fram emot att läsa De dödas skuggor (alltså omslaget på den boken :love: ) när den kommer ut.

Förutom det kämpar jag på med En sista söndag - som jag gillar men som också har ett lite för stort persongalleri för att jag ska hänga med. Extra svårt när det är ljudbok. Men, gillar mycket att den känns så genomarbetad och hur den väver in konflikten mellan katoliker och protestanter och Irlands senaste årtionden.

Har också, precis som så många andra på forumet, läst Resten av allt är vårt och som jag också tyckte om. Hamberg skriver så himla personligt och fängslande, så det är oftast väldigt fint att läsa om hennes liv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 979
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 358
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 050
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 958
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp