Vad läser du just nu?

Jag har precis lyssnat klart på Käre Edward av Ann Napolitano efter ett tips av nästan okänd människa som fladdrade förbi på facebook. Om Edward 12 år som är enda överlevande i en flygkrasch. Om att läka kroppsligen och som människa. Om den konstiga kändisfaktor som kom av hans situation och om hur han väljer att relatera till alla de anhöriga till avlidna som skriver till honom.

Ganska fin, med inslag av känsloporr.

Nu har jag precis börjat lyssna på Tokyo Ueno station av Yu Miri. Vackert språk med glimtar ur en hemlös mans liv vid denna station, livet innan och eventuellt också efter hemlösheten. Känns lovande.
 
Jag lyssnar just nu på I terrorns grepp av Hillary Rodham Clinton och Louise Penny. Den var lite seg i början, men nu börjar den komma igång ordentligt. Intressant om maktspelet inom den amerikanska politiken, och samtidigt en spännande thriller. Just att den är skriven av Clinton gör den lite extra intressant (och trovärdig) för mig, även om jag inte direkt är hennes största fan i många avseenden.

Samtidigt läser jag Malibu Rising av Taylor Jenkins Reid men kan egentligen inte säga så mycket om den än då jag bara kommit typ 30-40 sidor eller något. Men den känns lovande såhär långt och rekommenderades dessutom varmt av en vän vars boksmak jag respekterar, så jag har höga förhoppningar!
 
Jag lyssnar just nu på I terrorns grepp av Hillary Rodham Clinton och Louise Penny. Den var lite seg i början, men nu börjar den komma igång ordentligt. Intressant om maktspelet inom den amerikanska politiken, och samtidigt en spännande thriller. Just att den är skriven av Clinton gör den lite extra intressant (och trovärdig) för mig, även om jag inte direkt är hennes största fan i många avseenden.
Oj, det lät intressant! Har läst allt i Pennys serie om Kommissarie Gamash (stavning?) och gillar dem, så med Clinton som parhäst låter det som att det kan bli nått spännande!
 
Oj, det lät intressant! Har läst allt i Pennys serie om Kommissarie Gamash (stavning?) och gillar dem, så med Clinton som parhäst låter det som att det kan bli nått spännande!
Aha, jag hade inte hört talas om Louise Penny alls tidigare faktiskt men det här låter ju lovande! Tror jag fick inspirationen från bokbingo-tråden, har för mig att det var någon annan som läste den under vinterbingot och att jag skrev ner den på min lista då den lät intressant.
 
Har precis lyssnat på Peter Rätz - Nio år som undercoveragent av Dick Sundevall. Boken är från 2015 och jag har nåt minne av att jag hört talas om den här historien innan men aldrig grävt i den så att säga. Mkt intressant historia, men lite seg att lyssna på.

Därefter tog jag en kortare bok, Hjärnan och kärleken av Britta Sjöström. En bok om psykologi och hur vi agerar när vi väljer partner. Lite drygt 1 timme att lyssna på och det var ett perfekt sällskap på min joggingrunda.
 
Fascismens metoder att skilja på dom från oss, av Jason Stanley. Rekommenderas, förvånansvärt lättläst bok om hur fascistisk påverkan kan synas samhället, medialt, politiskt, socialt. Om återkommande grundargument som fascistiska ideologier återkommer till och grundar sin polemik på. En amerikansk utgångspunkt men med uppenbara kopplingar till högerextrema rörelser även i Europa.
 
Jag läser ett seriealbum just nu, "Hjärnan darrar" av Klara Wiksten.
Den handlar om hur det är att vara utanför samhället, psykisk ohälsa och hur det är på olika institutioner för arbetslösa och sjukskrivna.

En mycket bra bok med stor igenkänningsfaktor för mig i 20-års åldern.
16792162369062346722213215097384.jpg
 
Har börjat lyssna nu på En egen lön av Maria Gustavsdotter. Vill minnas att hon nämnts i tråden, och min mamma tipsade om just den boken med mycket lokala anknytningar i den äldre historien. Gillar den mycket hittills :)
Lyssnat färdigt på denna och tyckte den var bra, men den slutade lite hastigt tycker jag och lite otillfredsställande i en av historierna..

Nu har jag gått över till boken som @Mineur tipsade om av Clinton och Penny :D
 
Lyssnat färdigt på denna och tyckte den var bra, men den slutade lite hastigt tycker jag och lite otillfredsställande i en av historierna..

Nu har jag gått över till boken som @Mineur tipsade om av Clinton och Penny :D
Blir kul att höra vad du tycker om den! Jag hade den som ljudbok men tror att den kanske skulle göra sig bättre i pappersform. Det blev lite rörigt emellanåt med alla olika namn och turer fram och tillbaka, så ibland önskar jag att jag hade kunnat bläddra tillbaka och fräscha upp minnet lite kvickt.
 
Jag läser just nu I munkens skugga av Helena Thorfinn. Den är helt fantastisk, verkligen helt fantastisk! Jag älskade båda hennes tidigare böcker (Den som går på tigerstigar samt Innan floden tar oss), men den här är nog ändå hennes bästa hittills. Intressant, gripande och välskrivet om alla olika faktorer som ledde fram till förföljelsen och våldet mot Rohingyafolket i Myanmar. Intressanta observationer om internets/Facebooks påverkan flätas samman med politik, religion, och så mitt i alltihop en vilsen svenska från en pytteliten kommun utanför Malmö som behöver hitta sig själv. Jag har sparat den här boken och sett fram emot den sedan jag fick den i födelsedagspresent i höstas, och jag är verkligen inte besviken! Har ca 150 sidor kvar och vill inte att den ska ta slut.
 
Jag lyssnar just nu på "Wolf Hall" av Hilary Mantel och tycker den är väldigt intressant. Eller, jag tycker den är sjukt bra, ev av de bästa, mest levande historical fictions jag läst som handlar om verkliga personer, och säkert lite svajig på historieäktheten lite när det passar men ändå väldigt underhållande.

"England in the 1520s is a heartbeat from disaster. If the king dies without a male heir, the country could be destroyed by civil war. Henry VIII wants to annul his marriage of twenty years and marry Anne Boleyn. The pope and most of Europe opposes him. Into this impasse steps Thomas Cromwell: a wholly original man, a charmer and a bully, both idealist and opportunist, astute in reading people, and implacable in his ambition. But Henry is volatile: one day tender, one day murderous. Cromwell helps him break the opposition, but what will be the price of his triumph?"
 
Efter mycket om och men och en liten paus tog jag mig igenom Marian Keyes ”en oväntad semester”. Onekligen inte lika uppskattad nu som när den kom för typ 20 år sedan.
Har nu läst 1/3 av hennes ”ett oväntat val” som är en fortsättning 20 år senare på den första boken. Men vad den är rörig. Hoppar i tiden helt skoningslöst så att när jag sitter och läser blir jag så himla förvirrad för jag kan till exempel läsa en dialog som huvudkaraktären tänker tillbaka på som sedan i nästa mening ska förstå att vi är tillbaka i nuet med en helt ny dialog. Jag är så förvirrad så jag vet inte ens hur jag ska förklara!

Tänker läsa klart boken men sedan får Marian Keyes böcker stå kvar i förrådet och i affärernas hyllor.
 
Såg att Sophie Kinsella släpper ny fristående bok i höst och är redan orimligt taggad! Får läsa om nån favorit tills dess, Twenties Girl och I’ve got your number kanske.
 
Jag läser Eldslandet Av Pascal Engman. Lite sen på bollen avseende hans böcker. Tycker den är bra, men inte så bra som många andra verkar tycka. Har läst ca 1/3 än så länge.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
489
· Visningar
12 485
Senast: Piglet
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
420
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 163
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp