Vad läser du just nu?

Nu är den boken utläst. Jag är positivt överraskad. Den lyckades fånga mig trots det lite utmanande perspektivet.

Nu läser jag  Caraval av Stephanie Garber. Betydligt kortare bok än jag brukar läsa. Typ 250 sidor. 3 böcker i serien. Vet inget om den egentligen utan går på rekommendationer.
Den är nu utläst. Jag kommer inte läsa resterande böcker i serien, den fångade mig inte alls. Inte ens litegrann. Stolt att jag tog mig igenom den ändå.

Nu är jag angelägen om att inte läsa en dålig bok igen, så jag ska göra lite efterforskningar och se vad det blir härnäst.
 
Jag har börjat på en självbiografi av Benazir Bhutto. Bra, men lite seg och detaljerad ibland. Så jag kommer nog ta lite paus här och där och läsa något mer lättsamt samtidigt.
 
Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson. Den är rätt bra än så länge, inget himlastormande fantastiskt men det känns absolut som att den har potential. Lagom ansträngande, spännande semesterläsning, om inte annat! Och så är det kul att läsa en bok som utspelar sig i en ganska okänd liten stad som just jag råkar känna väldigt väl :)
 
Håller på med Malma station av Alex Schulman. Får medge att jag hade fördomar mot A.S. men jag ser mig besegrad.
Väldigt välskriven, flera lager av handling som flätas samman på ett fint sätt.
För mig ingår A.S. i en exklusiv skara jag brukar tänka på som män jag inte orkar med, varken lyssna på eller se, men som skriver böcker jag har svårt att lägga ifrån mig. Jag blir lika förvånad varje gång.
Och tack för tipset, hade inte sett att han hade släppt en "ny", den hamnar på inköpslistan.
 
För mig ingår A.S. i en exklusiv skara jag brukar tänka på som män jag inte orkar med, varken lyssna på eller se, men som skriver böcker jag har svårt att lägga ifrån mig. Jag blir lika förvånad varje gång.
Och tack för tipset, hade inte sett att han hade släppt en "ny", den hamnar på inköpslistan.

Jag har precis samma dilemma. Tycker att sidan han förmedlar är en självupptagen, ointressant person med överdimensionerat ego. Orkar inte med honom varken i krönikor, poddar eller på teve. Men de böcker jag läst har varit bra, ska motvilligt erkännas....o:
 
För mig ingår A.S. i en exklusiv skara jag brukar tänka på som män jag inte orkar med, varken lyssna på eller se, men som skriver böcker jag har svårt att lägga ifrån mig. Jag blir lika förvånad varje gång.
Och tack för tipset, hade inte sett att han hade släppt en "ny", den hamnar på inköpslistan.
Jag lyssnade i och för sig på sig
Söndagsintervjun där han medverkade på sommaren 2022, och där vill jag minnas att han gav ett bättre, mer sympatiskt intryck än han vanligtvis gjort.
 
Den här som jag precis läst för bokbingot tycker jag är värd att tipsas om här också.

Jag har läst "Före grupp 8 långt före" av Astrid Lindgren. Detta är en samling noveller och kåserier om 60 sidor av Astrid som jag förstår utgivna postumt 2014. Titeln är det ett direkt citat från henne som hon ska ha yttrat vid genomläsning av ett av kåserierna långt efter hon skrivit det. Det är texter med ett kvinnligt fokus.

Jag gillade bäst de noveller där hon låter barnen betrakta de vuxnas värld. Som 4-årige Jerker som råkar överhöra en diskussion om jungfrun i familjen. Hon har ingen fästman. Det verkar vara en oerhörd brist för en jungfru att inte ha detta och han funderar på vad en fästman är. Men han bestämmer sig för att hjälpa jungfrun . Han bestämmer sig för att köpa en fästman i julklapp och tar med sig en 5-öring till handelsboden och köper en styck fästman att levereras på julafton.

Sen finns det lite andra noveller som handlar om skrivflickor på kontor m.m tyckte de var av lite varierande kvalitet en del gillade jag mycket men andra fastnade jag inte alls för.

Det var iallafall kul att läsa något helt annorlunda av Astrid och funderar på om jag gillade novellerna med barn bäst för att det är så jag är van att läsa böcker av henne och känner henne som författare. För det blev klart en igenkänningsfaktor där som är svår att bortse från.

Summering blir ändå klart läsvärd . Om någon vill läsa som e-bok eller direkt på skärmen så finns den fritt tillgänglig via litteraturbanken. Hade varit kul att få någon annans uppfattning om den.

Ni hittar den här

https://litteraturbanken.se/författare/LindgrenA/titlar/ForeGrupp8/sida/3/etext?om-boken

Vill någon ladda ner i e-pub finns länk i nedan post i libris

https://libris.kb.se/bib/q03v8n9qnhjg005g
 
Börjat lyssna på Malström av Charlotte Al-Khalili inte rikigt lika bra som hennes första men helt ok.

Precis börjat ta upp ljudböcker igen :D Tänkte också lyssna om på Ta ingen skit Ann-Britt av Christina Larsson då den gav en så bra feelgod för mig efteråt :)
 
Jag började läsa Haunting Adeline av H.D. Carlton.
Läst nästan 50% och känner att den är bra, och inte så hemsk som folk beskriver den som. Men det kanske kommer.
 
BokJag är lite sugen på att läsa någon bra skräck/ thriller bok. Någon här som sitter på något tips? Svenska eller engelska spelar ingen roll.
 
Jag började läsa Haunting Adeline av H.D. Carlton.
Läst nästan 50% och känner att den är bra, och inte så hemsk som folk beskriver den som. Men det kanske kommer.
Utläst, och såklart nu Hunting Adeline, läst 80% av den så imorgon är det dags för ny bok om jag inte tar några dagars paus.
 
Skulle börja på andra delen av ACOTAR, började läsa ett par sidor men kände inte alls igen mig... "Rhys was my mate [...] he had died in my arms", jag: :confused::confused::confused:

Eller lite googling insåg jag att jag hade råkat köpa bok nummer fyra, inte nummer två. :cool: Happ. Blev en kvick beställning på resterande böcker (vilket egentligen är märkligt, eftersom jag inte tyckte att den första var så himla bra).

Började istället på Pennskaftet av Elin Wägner.
 
Skulle börja på andra delen av ACOTAR, började läsa ett par sidor men kände inte alls igen mig... "Rhys was my mate [...] he had died in my arms", jag: :confused::confused::confused:

Eller lite googling insåg jag att jag hade råkat köpa bok nummer fyra, inte nummer två. :cool: Happ. Blev en kvick beställning på resterande böcker (vilket egentligen är märkligt, eftersom jag inte tyckte att den första var så himla bra).

Började istället på Pennskaftet av Elin Wägner.
Den första och femte är de sämsta om du frågar mig. Tvåan är bra, mycket bättre än ettan!
 
BokJag är lite sugen på att läsa någon bra skräck/ thriller bok. Någon här som sitter på något tips? Svenska eller engelska spelar ingen roll.
Min chans att rekommendera Bröderna Lejonhjärta! :D Bonus om det är med illustrationer av Jesper Waldersten.
9789129704822_200x_broderna-lejonhjarta_haftad.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
479
· Visningar
12 282
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 161
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp